TomTom « Terug naar discussie overzicht

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
[verwijderd]
2
quote:

emilio!.! schreef op 28 september 2016 19:18:

[...]

Jen-Hsun Huang sluit het TOMTOM verhaal duidelijk af met voor SDC heb je HD maps nodig
Ik vond Alain de Taye sterk overkomen. Hulde!
Nog een detail dat ik de moeite waard vond was:

op 1:32:23 zegt hij
"
AdT: I go even a step further.
.
.
AdT: But if we put that in mobile mapping vans,
we can think about putting it in all kind of commercial vehicles. We can think about putting it in cars and then actually maintain the HD-Map in the car itself.
That's kind of the holy grail.
"

Zou het kunnen dat hij hiermee eerst de stap wil maken naar Uber? En hun met deze rooftop-units mapping wil laten doen (the closed loop in de praktijk)? Het leent zich er wel voor lijkt me.
Overigens ben ik benieuwd of er toch niet nog een derde partij mee blijkt te doen die de hele cloud-communicatie voor zijn rekening gaat nemen. Dat is nu geen specialisatie van Tom2 of Nvidia.
Microsoft of Amazon dan toch?
[verwijderd]
1
quote:

Hik schreef op 28 september 2016 21:13:

[...]

Ik vond Alain de Taye sterk overkomen. Hulde!
Nog een detail dat ik de moeite waard vond was:

op 1:32:23 zegt hij
"
AdT: I go even a step further.
.
.
AdT: But if we put that in mobile mapping vans,
we can think about putting it in all kind of commercial vehicles. We can think about putting it in cars and then actually maintain the HD-Map in the car itself.
That's kind of the holy grail.
"

Zou het kunnen dat hij hiermee eerst de stap wil maken naar Uber? En hun met deze rooftop-units mapping wil laten doen (the closed loop in de praktijk)? Het leent zich er wel voor lijkt me.
Overigens ben ik benieuwd of er toch niet nog een derde partij mee blijkt te doen die de hele cloud-communicatie voor zijn rekening gaat nemen. Dat is nu geen specialisatie van Tom2 of Nvidia.
Microsoft of Amazon dan toch?

Uber zal die TomTom-maps zeker gaan gebruiken (wellicht zelfs nu al in hun testen). Volvo idem.

Denk dat AdT nog eens benadrukt dat je de HD-Map standaard in de auto moet hebben. Door de Nvidia-rekenkracht en de geavanceerde TomTom-software kun je wijzigingen goed valideren en lokaal direct verwerken. Vervolgens gaat dat dan via de cloud naar de andere weggebruikers.

TomTom heeft uitstekende cloudtechnologie. Telematics heeft 700.000 connected gebruikers en ook de inmiddels meer dan 10 miljoen connected-cars zijn direct via de TT-cloud gekoppeld (leveren ook input voor real-time Traffic). Je zou natuurlijk ook prima gebruik kunnen maken van de cloud van partijen als Microsoft, Amazon etc. (of Verizon na overname TT-Telematics?).
[verwijderd]
1
quote:

groeibriljant schreef op 28 september 2016 21:37:

[...]

Uber zal die TomTom-maps zeker gaan gebruiken (wellicht zelfs nu al in hun testen). Volvo idem.

Denk dat AdT nog eens benadrukt dat je de HD-Map standaard in de auto moet hebben. Door de Nvidia-rekenkracht en de geavanceerde TomTom-software kun je wijzigingen goed valideren en lokaal direct verwerken. Vervolgens gaat dat dan via de cloud naar de andere weggebruikers.

TomTom heeft uitstekende cloudtechnologie. Telematics heeft 700.000 connected gebruikers en ook de inmiddels meer dan 10 miljoen connected-cars zijn direct via de TT-cloud gekoppeld (leveren ook input voor real-time Traffic). Je zou natuurlijk ook prima gebruik kunnen maken van de cloud van partijen als Microsoft, Amazon etc. (of Verizon na overname TT-Telematics?).
Op de laatste CES werd natuurlijk met veel bombarie de samenwerking van HERE en Nvidia belicht 360.here.com/2016/01/08/how-nvidia-an... Zou dit nieuws er op wijzen dat ze tevergeefs bij HERE op de deur hebben geklopt en dat zij het niet hebben kunnen realiseren?
Schot voor open doel natuurlijk op dit forum. Maar toch, deze SmallFormFactor Drive PX2 biedt mogelijkheden waar HERE volgens mij nog helemaal niet aan toe is. Ik heb de indruk dat zij zich meer richten op het binnenhalen van Locations/POI's en Sensordata en dat Tom2 zich met HD-Maps/Localization en Traffic mag bezighouden. Is dit de verdeling van de kluif?
[verwijderd]
0
quote:

Hik schreef op 28 september 2016 21:46:

[...]

Op de laatste CES werd natuurlijk met veel bombarie de samenwerking van HERE en Nvidia belicht 360.here.com/2016/01/08/how-nvidia-an... Zou dit nieuws er op wijzen dat ze tevergeefs bij HERE op de deur hebben geklopt en dat zij het niet hebben kunnen realiseren?
Schot voor open doel natuurlijk op dit forum. Maar toch, deze SmallFormFactor Drive PX2 biedt mogelijkheden waar HERE volgens mij nog helemaal niet aan toe is. Ik heb de indruk dat zij zich meer richten op het binnenhalen van Locations/POI's en Sensordata en dat Tom2 zich met HD-Maps/Localization en Traffic mag bezighouden. Is dit de verdeling van de kluif?
TomTom loopt 2 jaar voor met real-time platform en HD-layer. En dan is er natuurlijk het gepatenteerde RoadDNA dat nu al beschikbaar is.
Dat trekt klanten zoals Uber en Volvo (en wellicht zeer binnenkort ook Tesla).

TomTom pakt nu die voorsprong maar tzt zal ook Here wel werken op het Nvidia-platform. Wellicht dan zelfs in combi met RoadDNA van TomTom.

Interessant is dat de autofabrikanten massaal aan het overstappen zijn op TomTom. Die geven de voorkeur aan de voorsprong en onafhankelijke positie van TomTom.
Ben benieuwd wat er de komende dagen uit Parijs bij gaat komen. Toyota zou de hoofdprijs zijn.
[verwijderd]
0
Ik kan het niet helemaal goed verstaan maar bij 93:20 zegt de Taeye opeens: ''i even want to go a step further'' waar op de NVIDIA baas reageert: ''You wanna go to mars?''. Zegt de Taeye ''no thats an other guy'' En dan moeten ze lachen...

#speculatie... Moeten ze hierom Musk lachen???
[verwijderd]
0
quote:

Barry93 schreef op 28 september 2016 23:12:

Ik kan het niet helemaal goed verstaan maar bij 93:20 zegt de Taeye opeens: ''i even want to go a step further'' waar op de NVIDIA baas reageert: ''You wanna go to mars?''. Zegt de Taeye ''no thats an other guy'' En dan moeten ze lachen...

#speculatie... Moeten ze hierom Musk lachen???
Of course, maar niet gescript. Het was volgens mij een spontane conversatie.
Beperktedijkbewaking
3
quote:

Hik schreef op 28 september 2016 21:13:

[...]
Ik vond Alain de Taye sterk overkomen. Hulde!
Nog een detail dat ik de moeite waard vond was:

op 1:32:23 zegt hij...

Ik vond Alain de Taye ook sterk overkomen. Hulde!
Nog een (klein) detail dat ik ook de moeite waard vond was:

Op 1:31:05 zegt hij:
" We now get over 7 billion GPS traces in a day."

Hij bedoelt 'GPS-positions' maar een kniesoor die daar op let.
> 7 miljard GPS posities per dag dus, afkomstig van connected TT-klanten.
Niet echt verrassend, maar toch leuk dit nu eens officieel van TT te horen. Jarenlang zong namelijk het getal 5 miljard rond in TT's PR, terwijl allang duidelijk was dat dit hoger moest liggen. Ik schreef daar al eens eerder over, zie (25 mei 2015 om 12:30):
www.iex.nl/Forum/Topic/1325228/5/Week...

Ongeveer een jaar geleden kwam ik ergens het getal van 5,5 miljard tegen:
datafloq.com/read/tomtom-big-data/515
maar verder bleef het stil.

Nu dus ruim 7 miljard. Ik denk trouwens dat het inmiddels wel 8 miljard zal zijn (AdT gebruikte vermoedelijk een eerdere interne rapportage).
Is het belangrijk? Niemand zal wakker liggen van een half miljardje meer of minder.
Maar er is een relatie met het aantal rondrijdende connected klanten, oftewel traffic probes. Niet precies, maar bij benadering, door een realistisch gemiddeld aantal rijuren per klant per dag aan te nemen.
Zo kom ik op ruwweg 10-11 miljoen huidige traffic probes voor TT (getal eerder deze week door mij gepost en hierboven ook door groeibriljant genoemd).

holenbeer
0
quote:

Barry93 schreef op 28 september 2016 23:12:

Ik kan het niet helemaal goed verstaan maar bij 93:20 zegt de Taeye opeens: ''i even want to go a step further'' waar op de NVIDIA baas reageert: ''You wanna go to mars?''. Zegt de Taeye ''no thats an other guy'' En dan moeten ze lachen...

#speculatie... Moeten ze hierom Musk lachen???
Wel een goed teken, dit soort relaxte grappenmakerij.
Zo'n grap over Musk maak je niet als je geen goede relatie met Tesla hebt, lijkt me. Die maak je als je weet dat het goed zit.
[verwijderd]
1
Geen maps, gewoon kijken en leren.

youtu.be/-96BEoXJMs0

In contrast to the usual approach to operating self-driving cars, we did not program any explicit object detection, mapping, path planning or control components into this car. Instead, the car learns on its own to create all necessary internal representations necessary to steer, simply by observing human drivers.

The car successfully navigates the construction site while freeing us from creating specialized detectors for cones or other objects present at the site. Similarly, the car can drive on the road that is overgrown with grass and bushes without the need to create a vegetation detection system. All it takes is about twenty example runs driven by humans at different times of the day. Learning to drive in these complex environments demonstrates new capabilities of deep neural networks.

The car also learns to generalize its driving behavior. This video includes a clip that shows a car that was trained only on California roads successfully driving itself in New Jersey.
[verwijderd]
0
quote:

Slainte schreef op 29 september 2016 23:16:

Geen maps, gewoon kijken en leren.

youtu.be/-96BEoXJMs0

In contrast to the usual approach to operating self-driving cars, we did not program any explicit object detection, mapping, path planning or control components into this car. Instead, the car learns on its own to create all necessary internal representations necessary to steer, simply by observing human drivers.

The car successfully navigates the construction site while freeing us from creating specialized detectors for cones or other objects present at the site. Similarly, the car can drive on the road that is overgrown with grass and bushes without the need to create a vegetation detection system. All it takes is about twenty example runs driven by humans at different times of the day. Learning to drive in these complex environments demonstrates new capabilities of deep neural networks.

The car also learns to generalize its driving behavior. This video includes a clip that shows a car that was trained only on California roads successfully driving itself in New Jersey.

Hier kwamen ze eerder ook al mee. Wat mij betreft hinken ze bij Nvidia toch op twee gedachten, danwel willen ze van alle walletjes eten Maps/Geen maps/AI, of willen ze toch een hybride oplossing à la HD-Maps + RoadDNA + AI??
Ik denk dat het hun om het even is, als ze maar veel hardware aan de man brengen. Wat dat betreft kun je Nvidia als de grote winnaar zien in het hele Autonomous Driving ecosysteem.
'At the heart of TomTom maps'?: Nvidia is the happy cat purring smoothly.
[verwijderd]
1
quote:

Hik schreef op 30 september 2016 09:54:

[...]

Hier kwamen ze eerder ook al mee. Wat mij betreft hinken ze bij Nvidia toch op twee gedachten, danwel willen ze van alle walletjes eten Maps/Geen maps/AI, of willen ze toch een hybride oplossing à la HD-Maps + RoadDNA + AI??
Ik denk dat het hun om het even is, als ze maar veel hardware aan de man brengen. Wat dat betreft kun je Nvidia als de grote winnaar zien in het hele Autonomous Driving ecosysteem.
'At the heart of TomTom maps'?: Nvidia is the happy cat purring smoothly.

Het maakt NVIDIA allemaal niets uit, die bieden alleen tools aan (hardware en software).
Het is nu afwachten of er fabrikanten zijn die de tool TOM2 willen gebruiken.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

Hik schreef op 30 september 2016 09:54:

[...]
Hier kwamen ze eerder ook al mee. Wat mij betreft hinken ze bij Nvidia toch op twee gedachten, danwel willen ze van alle walletjes eten Maps/Geen maps/AI, of willen ze toch een hybride oplossing à la HD-Maps + RoadDNA + AI??
Ik denk dat het hun om het even is, als ze maar veel hardware aan de man brengen. Wat dat betreft kun je Nvidia als de grote winnaar zien in het hele Autonomous Driving ecosysteem.
'At the heart of TomTom maps'?: Nvidia is the happy cat purring smoothly.

Het Nividia-AI verhaal betekent iets concurrerends voor Mobileye, niet voor een HD-mapmaker. MBLY's REM verkent de directe omgeving door obstacles en andere voertuigen expliciet te herkennen en te identificeren. Nividia wil dat 'impliciet' doen mbv. deep learning. Beiden gebruiken daartoe de realtime sensordata.
Een HD map heb je nodig om verder vooruit te kijken dan sensors kunnen. Daar verandert niets aan bij gebruik van AI.
[verwijderd]
0
media.vw.com/release/1279/

REVOLUTIONARY VOLKSWAGEN I.D. ELECTRIC CONCEPT CAR MAKES ITS WORLD DEBUT AT THE PARIS MOTOR SHOW

Heel lang verhaal, over de kaartenmaker geen woord. 4 Lidars aan boord.

Over Navigatie:
The I.D. has a new evolution of the head-up display. Information such as the directions given by the satellite navigation system are, for the first time, projected as virtual images that appear to be between 23 and 49 feet ahead of the car. The effect is amazingly realistic: arrows are projected via augmented reality to show where the driver and the I.D. are heading. Thanks to the AR-Head-Up Display, the navigation instructions are part of driver’s three-dimensional surroundings.

A 10-inch Active Info Display shows information to the driver and can also be used to view content like the media library and menus such as the satellite navigation, or to control the multifunction steering wheel. The Active Info Display gives the driver great freedom. For instance, the full 10 inches of the screen can be turned into a 3D navigation screen. The display uses three transparent layers to display the various types of information. At the bottom, on the first layer there is the navigation map; the digital content retrieved using the Volkswagen ID is displayed on the second layer; and the third layer, at the top, is used to display driving data such as the car’s speed and range.

Over Automated Driving:

I.D. is the first Volkswagen that is capable of fully automated driving. Activating the fully automated “I.D. Pilot” mode is easy: the driver just has to press the Volkswagen logo on the steering wheel for three seconds to switch from manual to fully automated mode. The I.D. indicates that it has changed mode with a range of optical signals: the ambient light changes from clear blue light, designed to focus while driving, to a relaxed ambience, with a selection of colors. During the transformation from manual to fully automated mode the light in the Volkswagen logo on the steering wheel pulsates, too. The light distribution of the ambient lighting expands to illuminate the back, and the I.D. signals via the Active Info Display and the AR-Head-up display that it is ready to take control. As soon as the driver takes their hands and feet away from the controls the steering wheel retracts into the dashpad and the fully automated “I.D. Pilot” mode is active.

In fully automated driving mode the four roof-mounted laser scanners are active. They protrude from the roof of the I.D. in “I.D. Pilot” mode, but are also visible thanks to indirect blue lighting, like the diffusers and side sills, indicating that the I.D. is in fully automated mode. The I.D. is capable of detecting other road users not only using its laser sensors, but also with ultrasonic sensors, radar sensors, side area view cameras and a front camera. Traffic data is also constantly collected and compared with the vehicle data via the cloud.

etc.etc.
Dutchy Ron
0
Benieuwd wat deze wetgeving in de US gaat betekenen voor TT.
www.sfchronicle.com/opinion/editorial...

The Department of Transportation’s report lists one of the biggest challenges early: data.

“The data generated from these activities should be shared in a way that allows government, industry, and the public to increase their learning and understanding as technology evolves but protects legitimate privacy and competitive interests,” says the Department of Transportation’s report.

To put it simply, the department wants autonomous carmakers to share data with each other, with regulators, and with the public about the testing process. That sounds nice, but it may be the department’s toughest challenge.

For autonomous carmakers, data is the key element that could differentiate them from their competitors. The software that runs autonomous vehicles learns from real-world driving data, getting “smarter” as it collects more and more. Autonomous carmakers will want to keep the data their fleets collect for themselves, recognizing that it could give them an edge in an emerging marketplace.

Dutchy Ron
0
It would seem that redundancy is necessary in self-driving systems to cover a broad range of atmospheric conditions. Nvidia (NASDAQ:NVDA) says its self-driving DRIVE-PX 2 system "can fuse data from multiple cameras, as well as lidar, radar, and ultrasonic sensors... to accurately understand the full 360-degree environment around the car to produce a robust representation, including static and dynamic objects."
However, Tesla has chosen not to include lidar. Tesla's next generation autopilot software is expected to use temporal smoothing to construct cloud maps for autonomous driving. With its next generation system, Autopilot Version 8, Tesla will use radar pulsing up to 10 times per second to create a 3D image of anything in front of the car. The company's radar partner, German auto parts supplier Bosch, illustrates the technology in use.
Tesla Version 8.0 will also disable the system if three incidents occur within an hour. This feature is intended to correct for drivers who cruise hands free for long periods because even with autopilot technology, drivers still need to be alert and aware of their surroundings. Once the autopilot automatically disengages, the driver must pull over and put the car in park to restart it.
Bijlage:
[verwijderd]
0

heb het eerder gezegd the one to watch is noch Here, noch TT, doch Bosch
buiten het feit dat Bosch een ongelofelijk sterk industrieel conglomeraat is zijn ze ook private, zij hebben veel minder hinder van compliance van wat wel en niet kan en aan welke regels zij zich dienen te houden, dat ligt allemaal veel gevoeliger bij een beursgenoteerd bedrijf en daarom telt HG ook zijn zegeningen dat hij aan een kleine Beurs staat op de midcap, er zijn geen lastige vragen van aandeelhouders, alles is volledig onder controle, zo ook de koers zonder zelfs ook maar iets daar aan te hoeven doen., ze kunnen hier zelfs wegkomen met het over de endgame te hebben zonder enige verdere vorm van uitleg over hoe en wat dit dan wel mag betekenen voor de aandeelhouder, daar kom je aan de overkant van de plas niet weg mee, heb je de muddy waters van deze wereld vol over je heen.
3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront