groeibriljant schreef op 20 januari 2017 13:26:
[...]
De signalen zijn anders.
Musk is op zijn bek gegaan met het dodelijke ongeluk. Hij moet snel schakelen. En dat kan Tesla:
-knikkert video sensor leverancier Mobileye
-kiest voor Bosch en Nvidia (sensors + ai deep learning)
-komt met nieuwe AP2 hardware
-software AP2 komt in maandelijkse increments (loopt nog wel fors achter)
Ontbrekende schakel zijn inderdaad de maps. HD-maps + positioneringslaag (door anderen ook maps genoemd en zelfs leugenachtig HD-maps door Mobileye).
Die HD-maps kan Tesla niet maken. Wat ze wel doen is de gereden kilometers/routes opslaan, dat kun je gebruiken voor het maken van een eigen positioneringslaag, maar daar heb je verdomd weinig aan bij het maken van HD-maps. En dan nog heb je om zo'n laag een beetje goed in te zetten een real time platform nodig.
Ondertussen:
-is TomTom als een gek bezig om de snelwegen in de USA en Europa versneld in de HD-map te krijgen (+ roadDNA); in opdracht van klant(en) laat Goddijn doorschemeren;
-testen Bosch en TomTom in Australie in een Tesla;
-gaat TomTom samenwerken met Nvidia en Microsoft (samen met Bosch de belangrijkste partners van Tesla)
-verspreekt Goddijn zich verschillende malen.
Ook gisteren in het interview kun je vrij duidelijk uit de manier van antwoorden van Goddijn lezen dat er een deal met Tesla speelt.
Overigens is TomTom de enige partij die Tesla vandaag al aan een real time platform, dat ook de sensordata uit de auto verwerkt, kan helpen. HERE komt daar pas over 3 jaar mee. 5 jaar zou ook zo maar kunnen.
De flits-overname van het Duitse Autonomos past in het plaatje. Bosch en TomTom kennen die uit de wetenschappelijke wereld afkomstige partij al. Tesla heeft haast met ADAS en die software van Autonomos is hard nodig.
En ze hebben de software om via de crowd data van Tesla 2 nieuwe lagen te maken vanuit de video sensoren:
-visual roadDNA
-SLAM (REM)
Het lijkt mij allemaal een kwestie van tijd.
Tesla kan zich niet veroorloven om nog een keer in de fout te gaan. Tegelijkertijd willen ze koploper zijn en snel van level 2 naar level 4.
Te beginnen op de snelwegen (en daar is roadDNA de ideale oplossing voor; het is robuust, zeer nauwkeurig, werkt supersnel en is niet afhankelijk van de fragiele mobiele datanetwerken)