TomTom « Terug naar discussie overzicht

Tom Tom Januari 2017

3.615 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 ... 177 178 179 180 181 » | Laatste
battumboy
0
quote:

Koos99 schreef op 20 januari 2017 12:26:

[...]

Beste Groeibriljant, je kan de waarheid op verschillende manieren verpakken. Er kan gesteld worden dat het aantal verkochte units is verdubbeld, ze kunnen de definitie van Sports aanpassen, etc, etc.

In het jaarverslag staat dat de omzet van Sports in 2015 69 mio euro was. Ik kan je op een briefje geven dat de omzet Sports in 2016 geen 138 mio euro of meer was. Dat telt gewoon niet bij elkaar op.

Maar we gaan het zien in 2.5 week. Ik zal zo vrij zijn om na de cijfers hier nog op terug te komen (ook als ik ongelijk heb).

Hij zei letterlijk boven de 100 miljoen
[verwijderd]
0
quote:

groeibriljant schreef op 20 januari 2017 13:26:

[...]

De signalen zijn anders.
Musk is op zijn bek gegaan met het dodelijke ongeluk. Hij moet snel schakelen. En dat kan Tesla:

-knikkert video sensor leverancier Mobileye
-kiest voor Bosch en Nvidia (sensors + ai deep learning)
-komt met nieuwe AP2 hardware
-software AP2 komt in maandelijkse increments (loopt nog wel fors achter)

Ontbrekende schakel zijn inderdaad de maps. HD-maps + positioneringslaag (door anderen ook maps genoemd en zelfs leugenachtig HD-maps door Mobileye).
Die HD-maps kan Tesla niet maken. Wat ze wel doen is de gereden kilometers/routes opslaan, dat kun je gebruiken voor het maken van een eigen positioneringslaag, maar daar heb je verdomd weinig aan bij het maken van HD-maps. En dan nog heb je om zo'n laag een beetje goed in te zetten een real time platform nodig.

Ondertussen:
-is TomTom als een gek bezig om de snelwegen in de USA en Europa versneld in de HD-map te krijgen (+ roadDNA); in opdracht van klant(en) laat Goddijn doorschemeren;
-testen Bosch en TomTom in Australie in een Tesla;
-gaat TomTom samenwerken met Nvidia en Microsoft (samen met Bosch de belangrijkste partners van Tesla)
-verspreekt Goddijn zich verschillende malen.

Ook gisteren in het interview kun je vrij duidelijk uit de manier van antwoorden van Goddijn lezen dat er een deal met Tesla speelt.

Overigens is TomTom de enige partij die Tesla vandaag al aan een real time platform, dat ook de sensordata uit de auto verwerkt, kan helpen. HERE komt daar pas over 3 jaar mee. 5 jaar zou ook zo maar kunnen.

De flits-overname van het Duitse Autonomos past in het plaatje. Bosch en TomTom kennen die uit de wetenschappelijke wereld afkomstige partij al. Tesla heeft haast met ADAS en die software van Autonomos is hard nodig.
En ze hebben de software om via de crowd data van Tesla 2 nieuwe lagen te maken vanuit de video sensoren:
-visual roadDNA
-SLAM (REM)

Het lijkt mij allemaal een kwestie van tijd.
Tesla kan zich niet veroorloven om nog een keer in de fout te gaan. Tegelijkertijd willen ze koploper zijn en snel van level 2 naar level 4.
Te beginnen op de snelwegen (en daar is roadDNA de ideale oplossing voor; het is robuust, zeer nauwkeurig, werkt supersnel en is niet afhankelijk van de fragiele mobiele datanetwerken)

Ik denk:
Dat Tesla zelf 'maps' maakt door gebruik te maken van Nvidia's Drive PX2 DriveWorks. Dit is een superhoog geprijsde, 250 Watt verbruikende watergekoelde Sensorfusion/Machinelearning motherf*cker. Die zet je er niet in om duimen te draaien en om gebruik te maken van andermans gegevens. Kijk maar eens naar de demo waar jij zo graag naar verwijst, waarin Hotz Mobileye en Intel loosers noemt. Die auto rijdt op 'ervaring', niet op kaarten. Dat wil Tesla ook en de redundancy ('maps' zo je wilt) maken ze gewoon zelf.
[verwijderd]
1
quote:

Koos99 schreef op 20 januari 2017 12:26:

[...]

Beste Groeibriljant, je kan de waarheid op verschillende manieren verpakken. Er kan gesteld worden dat het aantal verkochte units is verdubbeld, ze kunnen de definitie van Sports aanpassen, etc, etc.

In het jaarverslag staat dat de omzet van Sports in 2015 69 mio euro was. Ik kan je op een briefje geven dat de omzet Sports in 2016 geen 138 mio euro of meer was. Dat telt gewoon niet bij elkaar op.

Maar we gaan het zien in 2.5 week. Ik zal zo vrij zijn om na de cijfers hier nog op terug te komen (ook als ik ongelijk heb).

Goddijn stelt in het interview HEEEEEEEEEEEEEEEEEEL duidelijk dat:

"...OMZET in 2016 zien VERDUBBELEN in het sportsegment.......die is nu boven de 100 miljoen"......."ook in 2017 significante toename"

vanaf 5:58

www.bnr.nl/player/archief/20170119103...

Niets aantallen. En de definitie van Sports is bij TomTom ook niet gewijzigd en blijft eenvoudig.
Verdubbelen omzet is dan toch echt 2 x omzet 2015 = 2 x 69 miljoen = 138 miljoen omzet Sports in 2016.
KaPeeN63
0
Justin en Wies niet meer op dit forum.
Kan het zijn dat Justin en Wies een en dezelfde persoon is?
Koos99
0
quote:

KaPeeN63 schreef op 20 januari 2017 14:14:

Justin en Wies niet meer op dit forum.
Kan het zijn dat Justin en Wies een en dezelfde persoon is?
Nee, dat kan niet.
De schrijfstijl en benadering zijn te verschillend
KaPeeN63
0
quote:

Koos99 schreef op 20 januari 2017 14:17:

[...]

Nee, dat kan niet.
De schrijfstijl en benadering zijn te verschillend
Blijft opvallend dat er van beiden geen teken van leven is.
Koos99
0
quote:

battumboy schreef op 20 januari 2017 13:27:

[...]Hij zei letterlijk boven de 100 miljoen
Als het 138 of meer zou zijn, dan betitel je dat toch niet als 'boven de 100'.
[verwijderd]
0
...Het werd te heet onder de voeten, over the edge, onderzoeken lopen nu.

Dat "sport" is toch bijzaak, loopklokjes-markt is laatste jaar verzadigd, die dingen gaan niet kapot, dus geen vervangingsmarkt, zoiets als PNDs maar dan sneller.

We mikken toch op de miljardenomzetten uit autonoom, dat is ons houvast, De Reden om de aandelen vast te houden.

NIBC geeft aan dat "het jaar van de waarheid" is ingegaan, daar zit wat in.
Diverse bedrijven met diverse systemen in de weer voor hetzelfde: autonoom autorijden.

Er gaat afscheid genomen worden van vakbroeders, normale marktwerking dus!
[verwijderd]
0
quote:

Hik schreef op 20 januari 2017 13:34:

[...]

Ik denk:
Dat Tesla zelf 'maps' maakt door gebruik te maken van Nvidia's Drive PX2 DriveWorks. Dit is een superhoog geprijsde, 250 Watt verbruikende watergekoelde Sensorfusion/Machinelearning motherf*cker. Die zet je er niet in om duimen te draaien en om gebruik te maken van andermans gegevens. Kijk maar eens naar de demo waar jij zo graag naar verwijst, waarin Hotz Mobileye en Intel loosers noemt. Die auto rijdt op 'ervaring', niet op kaarten. Dat wil Tesla ook en de redundancy ('maps' zo je wilt) maken ze gewoon zelf.
Jij weet het weer beter dan zo'n beetje iedereen die met autonoom rijden bezig is. Net zoals die leugens van Mobileye die je 1 op 1 op twitter door plaats. Zo snel mogelijk. En ook hier. Als er dan een vraag gesteld wordt wat jij van die opmerking van Sashua vindt, dan duik je onder en komt na 1 of 2 dagen weer boven zonder antwoord te geven.

HD-maps vormen de kern van autonoom rijden.

HD-maps en het robuuste en veilige roadDNA maak je niet met AI rekenkracht van Nvidia. Die rekenkracht wordt vooral ingezet voor deep learning.

De positonering van de auto moet zo snel mogelijk, zo nauwkeurig mogelijk en met zo weinig mogelijk rekenkracht. Die is vooral nodig voor de bewegende objecten en complexe beslissingen.

Veiligheid boven alles lijkt mij toch het belangrijkste. En dat gaan de consumenten, maar zeker ook de overheden en de verzekeraars straks ook afdwingen!

Als ze al een eigen SLAM layer willen gaan maken bij Tesla, dan ontbreekt nog het real-time platform. HERE is daar de komende 3 jaar nog mee bezig en dan zou Tesla het wel even snel zelf kunnen? Wellicht alleen een eigen laagje maken zou kunnen, maar zeer onverstandig vanuit safety.

Is trouwens een Nvidia-testautootje op een klein parkeerplaatsje daar in Las Vegas. Jij weet ook wel dat fabrikanten op de CES daar de technologie voor over een paar jaar laten zien.
Dat whizzkid George Hots daar keihard moet lachen om Intel en Mobileye (losers partner together) zegt mij meer dan de keiharde leugens van Mobileye.

De hele wereld van autonoom rijden is ervan overtuigd dat de HD-maps een vereiste zijn voor de zelfrijdende auto. Vraag ook maar eens aan Sierhuis, de manager autonoom rijden van Nissan (en die weet echt meer qua technologie en ontwikkeling dan jij).

Juun
0
Het verschil tussen de gewaardeerde posters @Hik en @ GB is m.i.:
- Dat @Hik de materie genuanceerder benadert en meer objectief beschrijft,
- Terwijl @ GB vanuit zijn eerder ingenomen positie (het lijkt wel vanuit een zelf gegraven kuil) in herhaling blijft vallen, waarbij hij/zij zijn/haar mening over TT kracht probeert bij te zetten door zaken om TT heen te kleineren.
Technisch gezien kan ik niet beoordelen wie er "gelijk" zou moeten hebben, want ik wordt niet gehinderd door enige technische kennis. Maar het valt me wel op dat beide kampen moeite hebben om met elkaar de gezonde discussie aan te gaan in ons aller (TT) belang.
[verwijderd]
1
@ Juun

Ik heb een roze bril. Dat klopt. Maar ik geloof dan ook in de patenten en de technologie van roadDNA. En ik geloof in de 3 jaar voorsprong van TomTom met het unieke real-time platform. Verder geloof ik Goddijn met 50% marktaandeel Automotive in 2020.

Ik zie weinig nuance bij Hik. En ook weinig objectiviteit als het over Mobileye gaat (vanaf dag 1 dat hij hier op het forum is wordt dat volop gepromoot!)
Als Sashua liegt over dat ze HD-maps gaan maken en ik vraag wat hij ervan vindt, krijg ik geen antwoord.

De fundamentele discussie is vooral of je een positioneringslaag zoals REM en ROADDNA een kaart mag noemen. Hik vindt dat het een kaart is en ik vind het een laag. Het heeft ook niets met een HD-map te maken. Die zijn namelijk internationaal gestandaardiseerd dus over die definitie is geen verwarring.

Overigens waardeer ik sommige inhoudelijke posts van Hik. Toch zou het fijn zijn dat hij als techneut ook reageert op vragen en zou ik een duidelijkere toelichting willen zien op mijn punt dat je met de video pointcloud software van Autonomos in 1 klap 2 lagen kunt maken:

1. visual roadDNA
2. SLAM (REM)

En beide lagen dan bovenop het TomTom real-time platform kunt draaien. Heb je extra redundancy. Zeker met de Nvidia rekenkracht in de auto. Ben je de enige map-leverancier die dat kan bieden.
[verwijderd]
0
quote:

groeibriljant schreef op 20 januari 2017 14:52:

@ Juun

Ik heb een roze bril. Dat klopt. Maar ik geloof dan ook in de patenten en de technologie van roadDNA. En ik geloof in de 3 jaar voorsprong van TomTom met het unieke real-time platform. Verder geloof ik Goddijn met 50% marktaandeel Automotive in 2020.

Ik zie weinig nuance bij Hik. En ook weinig objectiviteit als het over Mobileye gaat (vanaf dag 1 dat hij hier op het forum is wordt dat volop gepromoot!)
Als Sashua liegt over dat ze HD-maps gaan maken en ik vraag wat hij ervan vindt, krijg ik geen antwoord.

De fundamentele discussie is vooral of je een positioneringslaag zoals REM en ROADDNA een kaart mag noemen. Hik vindt dat het een kaart is en ik vind het een laag. Het heeft ook niets met een HD-map te maken. Die zijn namelijk internationaal gestandaardiseerd dus over die definitie is geen verwarring.

Overigens waardeer ik sommige inhoudelijke posts van Hik. Toch zou het fijn zijn dat hij als techneut ook reageert op vragen en zou ik een duidelijkere toelichting willen zien op mijn punt dat je met de video pointcloud software van Autonomos in 1 klap 2 lagen kunt maken:

1. visual roadDNA
2. SLAM (REM)

En beide lagen dan bovenop het TomTom real-time platform kunt draaien. Heb je extra redundancy. Zeker met de Nvidia rekenkracht in de auto. Ben je de enige map-leverancier die dat kan bieden.
Gelukkig ben jij wel een en al nuance.

Chameleon
2
www.deraktionaer.de/aktie/nvidia-zeig...

"TomTom top
Die Ohren gespitzt haben Zuhörer auch bei den CES-News des Kartenspezialisten TomTom: 82 Prozent aller Aussteller in der Automotive Hall prüfen TomTom HD Maps für die Entwicklung zukünftiger Lösungen für das autonome Fahren. Volkswagen, Peugeot, Bosch und Nvidia sind bereits Kunden. Auch der neue Tesla-Fighter Lucid Air setzt bei seinem selbstfahrenden Auto auf Daten von TomTom. Spekulativ kaufen!"
[verwijderd]
0
Het is moeilijk voor te stellen voor mensen dat een 'Map' iets anders kan betekenen dan een 'kaart'. Dat Mobileye zou liegen heb ik tot op de dag van vandaag alleen maar hier op het forum gelezen. Mobileye gebruikt het begrip Map meer semantisch, als een referentiekader voor de localisatie. Nvidia legt dit ook uit in de volgende linkjes. Ik snap ook wel dat het niet voor iedereen weggelegd is om onderstaande info te begrijpen, maar er wordt toch echt gesteld dat de Nvidia BB8 demo-auto (eerste link) geen gebruik maakt van aanvullende HD-maps zoals TomTom/HERE deze maken.
In de tweede link laten ze zien dat de Drive PX2 DriveWorks software zélf maps maakt.

images.nvidia.com/content/tegra/autom...

www.nvidia.com/object/hd-mapping-syst...

Citaat: (Let wel, dit is niet Mobileye, maar Nvidia!):

For localization, structure-from-motion algorithms enable data from multiple cameras to be converted into detailed 3D mapping information. Combining data from various inertial sensors in the car, along with GPS data and cameras, enables precise positioning of key landmarks.If desired, lidar information can be utilized to create even richer maps with greater detail. A combination of artificial intelligence and VSLAM (Visual Simultaneous Localization and Mapping) handle all stages of map creation. The end-to-end system is highly customizable, incorporating both an in-vehicle AI supercomputer, and a cloud component based on Tesla GPUs. For automotive developers, this same architecture used to create maps and keep them up-to-date can also enable self-driving cars. - See more at: www.nvidia.com/object/hd-mapping-syst...

Dutchy Ron
2
quote:

trend follower schreef op 20 januari 2017 10:22:

[...]

Wat denk je dat hij bedoelt met die laatste zin dan?

HG: "Daar wil ik niets over zeggen want dat is commercieel gevoelig"
Daarmee ontwijk je gewoon de vraag en zeg je niet altijd iets, sterker nog daarmee voorkom je een fatsoenlijk eerlijk antwoord en laat je iedereen in het in ongewist.
DerksVisie
0
Autonomos maakt ook zelf maps, daarom heeft TomTom het gekocht. Maar waarschijnlijk is die technologie op zichzelf niet goed genoeg en heb je ook RoadDNA nodig.

Koos99
0
quote:

Hik schreef op 20 januari 2017 15:32:

... maar er wordt toch echt gesteld dat de Nvidia BB8 demo-auto (eerste link) geen gebruik maakt van aanvullende HD-maps zoals TomTom/HERE deze maken.
In de tweede link laten ze zien dat de Drive PX2 DriveWorks software zélf maps maakt.

images.nvidia.com/content/tegra/autom...

www.nvidia.com/object/hd-mapping-syst...

@Hik stel dat je gelijk hebt, zou het dan niet een logische vervolgstap zijn om te stellen dat HD maps overbodig (kunnen) worden voor autonomous driving?

Ik heb enkele van die lezing van Jen-Hsun Huang beluisterd, en ik blijf elke keer met dezelfde vraag zitten.
Eerst vertelt hij dat ze intensief met map makers samen werken en dat HD maps onontbeerlijk zijn.
Vervolgens komt de BB8 aan bod, en komt een even enthousiast verhaal over het feit dat dit systeem geheel zelf lerend is.

Hoe moet ik die 2 aspecten in de lezing van Huang met elkaar rijmen?
Dutchy Ron
0
Dat mapmakers (TT, HERE, Zenrin, Esri, Baidu, etc.) rekenkracht nodig hebben om (near) real time o.b.v. allerlei bronnen en data hun maps bij te werken moge duidelijk zijn. Nvidia reikt hun de helpende hand voor hun real time platform en het beheren van hun kaarten. Denk dat iedereen het hier mee eens is.

HW2 van Tesla, bevat o.a. de PX2 van Nvidia, en levert veel data die door PX2 wordt verwerkt. Neem aan dat iedereen het daar ook mee eens is.

Of die data uit de Tesla's ook (via Nvidia) beschikbaar wordt gesteld aan de mapmakers is maar de vraag, dat heb ik nergens gelezen. Eerlijk gezegd denk ik van niet. Denk niet dat iedereen het daar mee eens is ;-)

Samengevat, mapmakers hebben Nvidia nodig voor het snel en efficiënt updaten van kaarten. Nvidia PX2 is vanwege de deals met de belangrijkste mapmakers compatibel met hun kaartmateriaal waardoor autofabrikanten zowel voor de PX2 als hun kaartleverancier kunnen kiezen (vb: Audi). Dat geeft nog steeds geen antwoord op de vraag of Tesla HD-maps en al dan niet RoadDNA nodig heeft en afneemt of dat ze zelf een geschikte map genereren o.b.v. hun eigen data afkomstig uit HW2.

Voor mij is de Autopilot van Tesla een black box en is het nog een feit dat ze Google Maps gebruiken (waar ze vanaf willen). Over een aantal maanden wordt er vast meer duidelijk zodra Tesla de Autopilot gaat uitbreiden met meer features en meer richting level 4 gaat. Ik zit zelf steeds vaker in Tesla's en verbaas mij hoe goed de Autopilot op snelwegen etc. als is zonder HD-maps en RoadDNA, zelfs met HW1.

De hamvraag is of Tesla (binnen afzienbare tijd) HD-maps en (RoadDNA) nodig heeft of een alternatief heeft bedacht.

NB: Mocht dat laatste het geval zijn dan is dat misschien een reden dat Justin zich niet meer (zo vaak) laat zien ;-)
Dutchy Ron
0
Expiratie jan-16 achter de rug, weg om hoog kan volgende week worden voortgezet...........de optiebelangen waren te groot voor een koers van 9+ vandaag.....speelt allemaal mee.
Dutchy Ron
0
De kop van de deal tussen Nvidia en TT op de Nvidia website

TomTom Selects NVIDIA DRIVE PX 2 for Real-Time HD Map Updating

TomTom selecteert Nvidia, niet andersom.

De Nvidia man zegt dat een HD-mapping systeem noodzakelijk is voor zelfrijdende autos en HD-maps real time in de cloud moet kunnen worden bijgewerkt. Het zou natuurlijk vreemd zijn als Nvidia zou zeggen dat HD-maps niet nodig zijn voor zelfrijdende autos, dat laten ze lekker in het midden en aan de autofabrikanten over. De PX2 is 2 kanten op compatibel met de kaartenmakers:
- PX2 kan data van HD-maps lezen (en vergelijken met data uit sensoren, radars en Lidar)
- PX2 kan data leveren voor het updaten HD-maps

Indien TT Nvidia selecteert (wat Nvidia zelf in de kop schrijft op hun eigen website) dan gaat het primair om het m.b.v. Nvidia rekenkracht updaten en bijwerken van de HD-maps (en RoadDNA) van TT.

nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-and...
3.615 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 ... 177 178 179 180 181 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:35
Koers 5,575
Verschil -0,155 (-2,71%)
Hoog 5,725
Laag 5,505
Volume 419.134
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront