TomTom « Terug naar discussie overzicht

Waarom shorters geen significante rol spelen in het aandeel TomTom (imho)

17 Posts
[verwijderd]
1
De meeste vragen van particuliere aandeelhouders TomTom hebben betrekking op shortende partijen. De lage waardering van het aandeel ten opzichte van peers zou, in de perceptie van deze aandeelhouders, voor een deel te wijten zijn aan shorters.

De cijfers en regelgeving op dit gebied wijzen in de richting van een vrij passieve houding van shorters in het aandeel TomTom, persoonlijk zou ik shorters weinig relevant noemen.

De cijfers zoals vermeld door een expert op het gebied van shorts, Ihor Dusaniwsky (zoeken op Twitter @Ihors3 TOM2):

Borrow rate (fee) bedraagt momenteel slechts 0,75 procent, hetgeen betekent dat er weinig vraag en veel aanbod is m.b.t. het kaal verkopen van aandelen.

Of zoals Dusaniwsky het beschrijft: ‘there is still a lot of availability out there.’

Ter vergelijking: De borrow-rate voor aandelen Tesla bedraagt momenteel ca. 7%, bijna het tienvoudige van TomTom.

Als we kijken naar de netto shortpositie op Shortsell.nl dan zien we dat deze sinds januari 2015 stabiel is op ongeveer 8%.
Er is dus een significant deel (ca. 19 miljoen) van de aandelen uitgeleend, maar shorters (ze hebben vaak honderden of zelfs duizenden fondsen in porto) tonen geen interesse om hun positie uit te breiden en kunnen vanwege de lage borrow-rate hun positie goedkoop aanhouden.

De founders of medewerkers van TomTom zullen hun aandelen ook nooit uitlenen omdat dit een vorm van voorkennis impliceert die strafbaar is.

Mijn conclusie is dan ook dat we met betrekking tot de onderwaardering van het aandeel TomTom, naar andere oorzaken dan shortende partijen moeten kijken(waarover later meer).

Definitie Stock Loan Fee:
www.investopedia.com/terms/s/stock-lo...
marique
1
quote:

Stichting PAT schreef op 20 januari 2017 13:34:

(...)
Mijn conclusie is dan ook dat we met betrekking tot de onderwaardering van het aandeel TomTom, naar andere oorzaken dan shortende partijen moeten kijken(waarover later meer).

Voor de hardnekkige shorthaters een pijnlijke vaststelling.

Maarreh ... veronderstelde onderwaardering tot dusver alleen te verdedigen op basis van assetwaarde bij eventuele overname. Aangezien HG voorlopig niet van plan schijnt te zijn een overnamebod te accepteren, is overwaarde een luchtspiegeling.

[verwijderd]
4
Wat een onzin zeg

Kijk eens naar de wisselingen in shortposities van
- marshal wace,
- pdt partners
- ahl partners

In de laatste drie maanden samen dertig keer de shortpositie gewijzigd ( en hoe vaak is hun positie nog gewijzigd zonder dat er een melding kwam?)
Per saldo nu niet echt een gigantische verandering.

Welke long partij ken je die zo vaak zijn positie aanpast?
Als de short partijen alleen zouden willen handelen, kan dat prima tussen 0 en 0,49 procent, of bv tussen 0,50 en 0,59 procent.

Men zit short, handeld frequent, met de kennelijke opzet, dan wel gevolg, dat de markt het ziet.

Het verkopen op specifieke (technisch belangrijke) momenten stuurt sentiment en koers. En neem maar van mij aan dat ze niet te beroerd zijn om ff met elkaar te overleggen.

Ik zit long en laat me niet wegjagen door shorters,en heb bovendien veel erger meegemaakt (sbm, die zelfs door shorters uit de AEX gemanipuleerd werd)
Kom alsjeblieft met iets zinnigs als je over shorters begint!

marique
1
Positie vergroten of verkleinen is niks anders dan verkopen (shorten) respectievelijk terug kopen.
Ofwel, tegen elke verkoop (shorten), staat op zeker moment een koop. Het is niet anders.
[verwijderd]
3
Sapperdeflap

"De meeste vragen van particuliere aandeelhouders TomTom hebben betrekking op shortende partijen"

Een forumlid dat veel beter dan gemiddeld op de hoogte is van reilen en zeilen van T2 richt een stichting op om de belangen van kleine aandeelhouders te vertegenwoordigen. Concludeert dan bovenstaande, zie ook titel van dit draadje.
Goedemorgen aandeelhouders die getekend hebben voor de petitie; u wordt ff aan de kant gezet als onwetende onbenullen....

Hoe kun je nu met droge ogen zeggen dat shorters niet actief zijn als je mijn eerdere post bekijkt (en ieder kan dat hier ook zelf uitvogelen op shortsell.nl)

Komt er ook nog iemand met een vlaggetje zwaaien; elke koop is een verkoop en andersom.

Werkelijk: daar geeft ook nog iemand een aanbeveling voor!

Ossipossi...
[verwijderd]
0
Zoals marique schrijft staat er bij een gelijkblijvend percentage shortpositie tegen iedere koper een verkoper. Een boekhoudkundig feit.
www.shortsell.nl/short/TomTom/all/arc...

Ik denk dat angst als primaire emotie eerder opkomt dan vertrouwen dat meer het gevolg is van ratio, waardoor beleggers een gelijkblijvende shortpositie verbinden aan een koersdaling.

Kijken we naar Tesla dan zien we een vele malen sterkere activiteit onder shorters met een tienvoudige borrow-rate als gevolg, maar de koers lijdt daar niet onder. Integendeel. Bij MBLY een borrow-rate van ca. 1,25% en een sterk presterende koers.

Ik denk zoals gezegd, dat andere factoren dan shorters een rol spelen mbt onderwaardering van het aandeel TT en niet alleen de listing.

TA, ik gebruik dat wel, maar minimaal en alleen ondersteunend.
TA zegt iets over het verleden, FA zegt iets over de toekomst.

Verder denk ik dat particuliere aandeelhouders die long zitten met een sterke focus op 1 fonds er vaak rekening mee houden dat HAD-tech deals met OEM'ers eraan komen binnenkort (rationeel sterk imho) en dat shorters die vaak duizenden fondsen beheren en waar een algo'tje kleine posities koopt en verkoopt, een stuk minder kennis hebben van de markt.

Ratio en kennis gaan dit winnen.
[verwijderd]
0
@marique

Jij bent boekhoudkundige, goed dat ik je hier tref, ik kan je hulp gebruiken.

Is het zo dat TomTom door gebruik te maken van deferred revenue desgewenst nu reeds een hogere omzet en/of winst in de boeken zou kunnen opnemen dan hetgeen ze doet? Dit in verband met investeringen in HAD-tech.

Bij voorkeur op stichtingpat@gmail.com

Bij voorbaat hartelijk dank.
marique
0
quote:

Stichting PAT schreef op 22 januari 2017 19:07:

Is het zo dat TomTom door gebruik te maken van deferred revenue desgewenst nu reeds een hogere omzet en/of winst in de boeken zou kunnen opnemen dan hetgeen ze doet? Dit in verband met investeringen in HAD-tech.

@SPAT,

Nee, dat mag TT niet doen.
Maar voor een attente belegger is dat geen probleem. Die kan zelf wel die optelsom maken. De cash is al binnen (verantwoord in de operationele cashflow) en ook al besteed, hopelijk aan nuttige zaken als investering in technologie.
FA beleggers kijken o.a. naar de operationele cashflow en leiden daaruit de winstgevendheid af.

Sommige forumgenoten overdrijven als ze de deferred revenue als "bewust verborgen winst" bestempelen.
Dat vind ik flauwekul.

In de draad "De algemene rekenkamer" is veel geschreven over deferred revenue. Daar valt eigenlijk niks meer aan toe te voegen.
Ben wel erg benieuwd naar de stand van zaken bij de komende jaarcijfers.

[verwijderd]
0
QUOTE.............++++++++++++++.De founders of medewerkers van TomTom zullen hun aandelen ook nooit uitlenen omdat dit een vorm van voorkennis impliceert die strafbaar is.++++++++++++

Als dat de wet is dan kan je blijven zitten als je oprichter bent er is wettelijk geen andere keus.
NIET DUS je leent een bedrag voor de prijs van je aandelen +X%
investeert het in PLUCHE aandelen ....................
PLUCHE aandelen zijn aandelen die ze onderling al verklapt hebben.Commissarissen en groot aandeelhouders en interne spelers.
Nu is het aan de borg bezitters vaak shorters om een nieuwe overnemer te zoeken binnen de tijd om NOG meer te vangen .
Of alles te verliezen maar hetzelfde spelletje spelen met de gedwongen overnemer een Hypotheek HYPE veroorzaken OP GELEEND GELD .
Zo hoe het in het on roerend goed ging .............................
Zoek de jaar opgaven van de groot aandeelhouders op van TOM TOM en de andere grootaandeelhouders
Is beter om te weten dan alle nieuwe ontwikkelingen die volgende week achterhaald zijn.
[verwijderd]
0
Dysim of zo iets John de mol TMG aandelen bezit .................
Tom Tom Fiat Chrisler er bestaan verbindingen die ik niet ga zoeken dat moeten JULLIE DOEN .
[verwijderd]
0
Morgen VINDEN JULLIE weer het wiel opnieuw uit VERPLAATSING in de moderne tijd is ook gedaan.
MEn doet het THuis WERKEN of niet .
Je Koopt geen AUTO meer maar verkoopt de intentietijd van de koper ........................
liedje vooral de opmerking van een meisje...............kan meer ..............
www.youtube.com/watch?v=qOgzJ8A2QLw
[verwijderd]
0
quote:

marique schreef op 22 januari 2017 22:27:

[...]
@SPAT,

Nee, dat mag TT niet doen.
Maar voor een attente belegger is dat geen probleem. Die kan zelf wel die optelsom maken. De cash is al binnen (verantwoord in de operationele cashflow) en ook al besteed, hopelijk aan nuttige zaken als investering in technologie.
FA beleggers kijken o.a. naar de operationele cashflow en leiden daaruit de winstgevendheid af.

Sommige forumgenoten overdrijven als ze de deferred revenue als "bewust verborgen winst" bestempelen.
Dat vind ik flauwekul.

In de draad "De algemene rekenkamer" is veel geschreven over deferred revenue. Daar valt eigenlijk niks meer aan toe te voegen.
Ben wel erg benieuwd naar de stand van zaken bij de komende jaarcijfers.

Super bedankt @marique!

Zou de vraag graag nog op een andere manier willen stellen, andere draad uitspitten is geen tijd meer voor, mocht ik dat uberhaupt kunnen volgen.

Indien het aannemelijk gemaakt kan worden dat TomTom significante inkomsten zal behalen in de toekomst als het gevolg van investeringen die nu al zijn gedaan, bijvoorbeeld door een getekende intentieverklaring voor het leveren van HAD-tech aan Tesla, mag TomTom dan desgewenst wel EBITDA oid nu reeds (zeg FY 2016) opvoeren in de boeken voordat de te verwachten, maar geen zekere, factuur werkelijk is verstuurd?

Wederom bij voorbaat hartelijk dank voor je antwoord.

Groeten,

Jelle
marique
1
quote:

Stichting PAT schreef op 23 januari 2017 21:14:

[...]

Super bedankt @marique!

Zou de vraag graag nog op een andere manier willen stellen, andere draad uitspitten is geen tijd meer voor, mocht ik dat uberhaupt kunnen volgen.

Indien het aannemelijk gemaakt kan worden dat TomTom significante inkomsten zal behalen in de toekomst als het gevolg van investeringen die nu al zijn gedaan, bijvoorbeeld door een getekende intentieverklaring voor het leveren van HAD-tech aan Tesla, mag TomTom dan desgewenst wel EBITDA oid nu reeds (zeg FY 2016) opvoeren in de boeken voordat de te verwachten, maar geen zekere, factuur werkelijk is verstuurd?

Wederom bij voorbaat hartelijk dank voor je antwoord.

Groeten,

Jelle
Nee, dat mag niet, Jelle.
Je moet niet ingewikkelder over boekhouden denken dan het is. In de kern zijn boekhoudregels heel eenvoudig:
- Kosten en opbrengsten moet worden verantwoord (geboekt) in de verslagperiode waarin ze worden gemaakt respectievelijk behaald.
- Het tijdstip van betalen doet er niet toe. Valt de betaling buiten de verslagperiode, ervoor of erna, dan wordt die als vordering of als verplichting op de balans gezet.
- Orders voor latere levering (maar zonder vooruitbetaling) kunnen desgewenst worden vermeld in een zgn orderboek.

Deferred revenue is vooruit ontvangen omzet (opbrengst). De levering van het product en/of dienst zal in een volgende verslagperiode plaats vinden. Zodra de levering daadwerkelijk plaats vindt, wordt het betreffende bedrag van deferred revenue overgeboekt naar revenue (omzet).
Concreet voorbeeld:
Boekjaar '15 stond er een bedrag van € 103 mln aan deferred revenue op de balans onder current liabilities (= kortlopende verplichtingen). Dit bedrag zal in het boekjaar '16 naar de omzet zijn overgeboekt. Maar in het a.s. jaarverslag '16 zal TT dit bedrag niet afzonderlijk bij de omzet vermelden.

[verwijderd]
0
quote:

marique schreef op 24 januari 2017 13:05:

[...]

Nee, dat mag niet, Jelle.
Je moet niet ingewikkelder over boekhouden denken dan het is. In de kern zijn boekhoudregels heel eenvoudig:
- Kosten en opbrengsten moet worden verantwoord (geboekt) in de verslagperiode waarin ze worden gemaakt respectievelijk behaald.
- Het tijdstip van betalen doet er niet toe. Valt de betaling buiten de verslagperiode, ervoor of erna, dan wordt die als vordering of als verplichting op de balans gezet.
- Orders voor latere levering (maar zonder vooruitbetaling) kunnen desgewenst worden vermeld in een zgn orderboek.

Deferred revenue is vooruit ontvangen omzet (opbrengst). De levering van het product en/of dienst zal in een volgende verslagperiode plaats vinden. Zodra de levering daadwerkelijk plaats vindt, wordt het betreffende bedrag van deferred revenue overgeboekt naar revenue (omzet).
Concreet voorbeeld:
Boekjaar '15 stond er een bedrag van € 103 mln aan deferred revenue op de balans onder current liabilities (= kortlopende verplichtingen). Dit bedrag zal in het boekjaar '16 naar de omzet zijn overgeboekt. Maar in het a.s. jaarverslag '16 zal TT dit bedrag niet afzonderlijk bij de omzet vermelden.

Helder verhaal zover, wederom dank hiervoor.
[verwijderd]
2
Wat interessant lijkt aan de vandaag bekend geworden informatie is voor zover ik kan beoordelen niet zozeer de totale netto shortpositie, want die is m.i. op o.a. shortsell met 8,3% (hetgeen overeen komt met info van Ihor) redelijk accuraat vermeld, maar wel de timing van de ingenomen posities.

Het zou mij geenszins verbazen als hier voorkennis in het spel is, we zagen de koers op de dag voor de Volvo-deal ook opvallend stijgen.

Dit heeft uiteraard de aandacht en ik kom er op terug. Bedankt voor de reeds toegezonden info via mail en Twitter, probeer ook bij te lezen op de andere draad en mocht iemand er dieper induiken dan hoor ik dat natuurlijk graag.
17 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront