TomTom « Terug naar discussie overzicht

Inschrijvingen 10 februari TT voor de kleine belegger.

106 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
emilio!.!
2
Zelfrijdende auto's zijn sexy. Bedrijven die zelfrijdende auto's ontwikkelen én hun toeleveranciers, zijn sexy. De aandelen van bedrijven in deze industrie zijn sexy. Behalve die van TomTom dan.

Nu de navigatiekastjes die het bedrijf beroemd maakten in rap tempo overbodig worden, is TomTom bezig zichzelf opnieuw uit te vinden. In dat kader gooit het bedrijf zich vol op de zelfrijdende auto. Onlangs maakte de Amsterdamse kaartenmaker de overname bekend van de Duitse start-up Autonomos.

Met de kennis van Autonomos, een spin-off van de Vrije Universiteit van Berlijn, kunnen de kaarten van TomTom verder worden verbeterd. En goede kaarten, die de omgeving in beeld brengen en tijdens het rijden voortdurend worden bijgewerkt, zijn onmisbaar om een computergestuurde auto op de weg te houden.

Mooi nieuws dus, zeker als je bedenkt dat de aankondiging de laatste is in een reeks van partnerschappen en samenwerkingen die TomTom in razend tempo heeft gesloten met aansprekende partijen op het gebied van zelfrijdende auto's. Van Nvidia tot Bosch, en van Microsoft tot Peugeot: TomTom zit bij alles en iedereen aan tafel, zo lijkt het.

Maar de aandeelhouders profiteren nog niet bepaald van het sexappeal van die industrie. Een aandeel TomTom koerst nu 15% lager in vergelijking met een jaar geleden. Het bedrijf is momenteel een kleine €2 mrd waard.

Vergelijk dat eens met andere bedrijven die als leidend worden gezien in de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Nvidia is een producent van grafische chips en bouwer van een computer voor zelfrijdende auto's. Het zag de koers in een jaar oplopen van $27 tot $115. Het Israëlische Mobileye ontwikkelt camera’s en software voor zelfrijdende auto's; de koers steeg ging in een jaar met 40%. Qualcomm legde €43 mrd neer voor het Nederlandse NXP, marktleider in de productie van chips voor auto's.

Een belangrijk verschil tussen TomTom en de andere partijen: zij hebben geen ballast. Mobileye verdient zijn geld bijna volledig met hulpsystemen voor bestuurders (de auto die gaat piepen als je naar de verkeerde baan neigt). En dat is een groeimarkt. Nvidia verdient zijn geld vooral aan de nog altijd verbazingwekkend snel groeiende markt van videochips voor (spel-)computers. Voor Nvidia is de zelfrijdende auto een interessante bijvangst. NXP verdient bakken geld met chips die de airbags laten openen, of contactloos betalen mogelijk maken.

En bij TomTom? Daar zien beleggers door de navigatiekastjes de zelfrijdende auto nog altijd niet.
Tom3
0
quote:

groeibriljant schreef op 2 februari 2017 15:52:

[...]

Hier nog even de link naar Tesla en NDS:

www.electronics-eetimes.com/news/data...

De topman van NDS-organisatie weet dus dat er een deal aan zit te komen. Hij zegt alleen niet of het HERE is of TomTom.
Ik zeg 99,99% zeker TomTom.
"In the interview with EE Times Europe, Sasse shared some insights to the American market. EV vendor Tesla, for instance is already using the standardized in parts and indirectly through suppliers. However, Tesla is not a member of the group. “More than other OEMs, Tesla relies on their internal sensors for autonomous driving”, Sasse said"

Hier staat dat Tesla niet zo zeer autonoom rijdt op basis van kaarten maar op basis van sensors. Hoe moet ik dat rijmen? Ze hechten dus meer aan SLAM ipv gestandaardiseerde kaarten? Here is dit nog aan het ontdekken. Tom2 zou het al kunnen volgens dat Tom2 panel lid in Brussel vandaag. Kan leuk worden.
marijke m
0
@ Juun, jij komt toch ook met de trein? Merijntje en ik hebben tussen 11.50 en 12.00 afgesproken bij de info zuil in de centrale hal van CS. Er is inmiddels een W App. groep, nog weinig deelnemers. Marijke.
[verwijderd]
0
quote:

Tom3 schreef op 2 februari 2017 17:58:

[...]

"In the interview with EE Times Europe, Sasse shared some insights to the American market. EV vendor Tesla, for instance is already using the standardized in parts and indirectly through suppliers. However, Tesla is not a member of the group. “More than other OEMs, Tesla relies on their internal sensors for autonomous driving”, Sasse said"

Hier staat dat Tesla niet zo zeer autonoom rijdt op basis van kaarten maar op basis van sensors. Hoe moet ik dat rijmen? Ze hechten dus meer aan SLAM ipv gestandaardiseerde kaarten? Here is dit nog aan het ontdekken. Tom2 zou het al kunnen volgens dat Tom2 panel lid in Brussel vandaag. Kan leuk worden.
Heeft hij dat gezegd daar? Zou je dit kunnen toelichten?
[verwijderd]
0
quote:

wampie schreef op 3 februari 2017 15:52:

ik denk dat tt met slechte cijfers komt
o, ok. Goeie opmerking wel
PGV
0
quote:

wampie schreef op 3 februari 2017 15:52:

ik denk dat tt met slechte cijfers komt
Ik denk dat het wel meevalt, outlook vind ik belangrijker.
Juun
0
quote:

marijke m schreef op 3 februari 2017 15:17:

@ Juun, jij komt toch ook met de trein? Merijntje en ik hebben tussen 11.50 en 12.00 afgesproken bij de info zuil in de centrale hal van CS. Er is inmiddels een W App. groep, nog weinig deelnemers. Marijke.
Jazeker, ik ga het een keer proberen, met de trein. Dit lijkt me een ideale gelegenheid en ik stap op op station Dronten. Leuk jullie te ontmoeten. Ik ga een mail sturen naar henkvancalker@hotmail.com;
met het verzoek om mijn contactgegevens aan jullie door te spelen en mijn nummer op te nemen in de Whatsapp groep.
marijke m
0
quote:

Juun schreef op 3 februari 2017 16:32:

[...]
Jazeker, ik ga het een keer proberen, met de trein. Dit lijkt me een ideale gelegenheid en ik stap op op station Dronten. Leuk jullie te ontmoeten. Ik ga een mail sturen naar henkvancalker@hotmail.com;
met het verzoek om mijn contactgegevens aan jullie door te spelen en mijn nummer op te nemen in de Whatsapp groep.
Leuk!!
marijke m
0
Als iemand even de twee rode handjes van TomTom op het forum zet, kunnen we het uitprinten en in Amsterdam op onze jas spelden, kunnen we elkaar makkelijk vinden. Krijg het zelf niet voor elkaar.
Juun
0
quote:

marijke m schreef op 3 februari 2017 16:40:

Als iemand even de twee rode handjes van TomTom op het forum zet, kunnen we het uitprinten en in Amsterdam op onze jas spelden, kunnen we elkaar makkelijk vinden. Krijg het zelf niet voor elkaar.
Ik ben zo'n type dat redelijk gemakkelijk op iemand afstapt die wat vragend om zich heen staat te kijken bij een informatiezuil. Liefst gekleed als zwerver, maar omdat mijn vriendin dat niet altijd leuk vindt pas ik me wat aan. Vervolgens sta ik comfortabeler aan een statafel met vrouwen dan met alleen mannen. We vinden elkaar wel, en Henk van Calker heb ik verzocht om mijn telefoonnummer aan jullie door te spelen voor de WhatsApp. Komt goed lijkt me. Tot aankomende vrijdag.
marijke m
0
quote:

Juun schreef op 3 februari 2017 16:50:

[...]
Ik ben zo'n type dat redelijk gemakkelijk op iemand afstapt die wat vragend om zich heen staat te kijken bij een informatiezuil. Liefst gekleed als zwerver, maar omdat mijn vriendin dat niet altijd leuk vindt pas ik me wat aan. Vervolgens sta ik comfortabeler aan een statafel met vrouwen dan met alleen mannen. We vinden elkaar wel, en Henk van Calker heb ik verzocht om mijn telefoonnummer aan jullie door te spelen voor de WhatsApp. Komt goed lijkt me. Tot aankomende vrijdag.
Dat is natuurlijk ook zo, maar meer mensen gebruiken dat als ontmoetingspunt, vandaar.
tatje
0
mjmj
0
Is er een meeting vooraf na na afloop? Dan kom ik ook, ik heb nl geen toegangsbewijs.
marijke m
0
quote:

Hik schreef op 24 januari 2017 14:37:

Voor de nieuwsgierigen. Dit gaat er plaatsvinden:

PROGRAMMA
13:30 - 14:00 CET Ontvangst
14:00 - 16:00 CET Presentaties: Telematics, Connected Car en Automotive
16:00 - 16:45 CET Productdemonstratie Traffic Centre

(Geen consumer!)
Als de sfeer net zo open en informatief is als op de open dag vorig jaar, dan gaat het weer veel energie opleveren. Dat hebben we dan ook wel hard nodig om de rit uit te zitten met dit aandeel (YTD + 0,02 cent).
Afgesproken in Amsterdam om 12.00, waar we naar toegaan is nog niet bekend.
loesje62
0
(even verplaatst)

Goedemorgen.

Hoeveel van de bepalende "financieel onderlegde" mensen van het forum ( JUSTIN , BART1805 ,MARTINMARTIN ,GROEIBRILLIANT , INSPIRATOR ,en al de anderen die ik vergeet ,met een uitgesproken ,en door de lezers gewaardeerde mening over de toekomst van TomTom !! )uit het verleden en heden van het forum zullen hun kans waar genomen hebben om op 10 januari hun blikveld t a v TomTom te updaten . Lijkt mij voor mensen met zoveel financiële bagage en interesse in TomTom een event wat je niet mag missen.
We gaan het zien, en horen. ( hoop ik).

Kazoo
0
Zo. We hebben in ieder geval genoeg voer voor wat extra vragen.

Heeft iemand al zicht op wie de sprekers van dienst zullen zijn?
Het zou HG toch wel sieren als hij zn gezicht ook laat zien. Maar dat zal wel niet.
Chineesintimboektoe
0
Indien aanwezig zou ik graag willen weten wat "the Harold" voor zijn aandeelhouders gaat betekenen.
- Geen dividend
- Slappe performance van het aandeel
- Slechte communicatie

Wat zou de reden zijn dat wij onze zuurverdiende centen in zijn bedrijf moeten pompen.
106 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 09:58
Koers 6,115
Verschil -0,070 (-1,13%)
Hoog 6,230
Laag 6,050
Volume 157.011
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront