Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TomTom en Qualcomm samen in slimme auto's

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

19 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 27 februari 2017 09:09
    Het nieuwe real-time platform van TomTom en de unieke gepatenteerde RoadDNA-technologie voor positionering van de zelfrijdende auto zijn de afgelopen jaren ontwikkeld (heeft de winsten giga gedrukt; vele en vele honderden miljoenen ontwikkelingskosten worden niet geactiveerd maar direct afgeboekt)

    Het rijtje partners van TomTom voor de zelfrijdende auto wordt nu steeds interessanter:

    -Uber
    -Volvo
    -Nvidia
    -Microsoft
    -IBM
    -Qualcomm-NXP

    Het wachten is nu op de deal met Tesla en partijen als Toyota en Ford. Dat nieuws kan al de komende weken vanuit Geneve komen.
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 februari 2017 09:44
    quote:

    groeibriljant schreef op 27 februari 2017 09:09:

    Het nieuwe real-time platform van TomTom en de unieke gepatenteerde RoadDNA-technologie voor positionering van de zelfrijdende auto zijn de afgelopen jaren ontwikkeld (heeft de winsten giga gedrukt; vele en vele honderden miljoenen ontwikkelingskosten worden niet geactiveerd maar direct afgeboekt)
    Het rijtje partners van TomTom voor de zelfrijdende auto wordt nu steeds interessanter:
    -Uber
    -Volvo
    -Nvidia
    -Microsoft
    -IBM
    -Qualcomm-NXP
    Het wachten is nu op de deal met Tesla en partijen als Toyota en Ford. Dat nieuws kan al de komende weken vanuit Geneve komen.
    TomTom blijft maar investeren; ik denk dat ze nog minstens een half miljard moeten investeren in de zelfrijdende auto's en HD-kaarten, maar dat kan ook best een miljard worden (of nog meer).
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 februari 2017 10:04
    Het wordt steeds duidelijker dat TomTom niet alleen kaarten wil leveren, maar ook allerlei systemen en technieken die nodig zijn voor zelfrijdende auto's.
    TomTom gaat dus direct concurreren met bedrijven zoals Apple, Google, MobilEye, Nvidia, Tesla, etc. etc.

    Dat betekent dat TT gigantische bedragen moet gaan investeren en dat de aandeelhouders in de komende ca 10 à 20 jaar geen noemenswaardige winst of dividend hoeven te verwachten.
  4. [verwijderd] 27 februari 2017 12:28
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 27 februari 2017 10:04:

    Het wordt steeds duidelijker dat TomTom niet alleen kaarten wil leveren, maar ook allerlei systemen en technieken die nodig zijn voor zelfrijdende auto's.
    TomTom gaat dus direct concurreren met bedrijven zoals Apple, Google, MobilEye, Nvidia, Tesla, etc. etc.

    Dat betekent dat TT gigantische bedragen moet gaan investeren en dat de aandeelhouders in de komende ca 10 à 20 jaar geen noemenswaardige winst of dividend hoeven te verwachten.
    Jij plast ook zwart of is het gewoon azijn?

    Dit is natuurlijk gewoon goed nieuws.
    Partnership met een zeer grote chipleverancier. Zelfde chipleverancier waar PSA een deal mee sluit voor de infotainment, waar TomTom ook al zaken mee doet, tel daarbij op dat die zeer waarschijnlijk fuseren met Opel, waardoor ook Opel in het mandje van TomTom valt.

  5. @iPlof 27 februari 2017 12:33
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 27 februari 2017 10:04:

    Dat betekent dat TT gigantische bedragen moet gaan investeren en dat de aandeelhouders in de komende ca 10 à 20 jaar geen noemenswaardige winst of dividend hoeven te verwachten.
    Denk het ook, maar wat dat over de koers zegt is ongewis.

    Groei is op de beurs belangrijker dan winst/dividend momenteel.
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 februari 2017 12:40
    quote:

    Dendronic schreef op 27 februari 2017 12:28:

    [...]Jij plast ook zwart of is het gewoon azijn?
    Dit is natuurlijk gewoon goed nieuws.
    Partnership met een zeer grote chipleverancier. Zelfde chipleverancier waar PSA een deal mee sluit voor de infotainment, waar TomTom ook al zaken mee doet, tel daarbij op dat die zeer waarschijnlijk fuseren met Opel, waardoor ook Opel in het mandje van TomTom valt.
    Laat me niet lache......!!!

    TomTom gaat chips kopen van Qualcomm/NXP, TomTom moet gewoon betalen en krijgt geen cent van Qualcomm.

    Door de overname in Berlijn heeft TT laten blijken dat ze complete systemen en software willen gaan leveren voor zelfrijdende auto's aan iedere autofabrikant die ze wil hebben.

    TT heeft dus ook 'ontdekt' dat ze met kaarten geen zak kunnen verdienen en dus springen ze nu op de zelfrijdende auto's.

    En geloof maar niet dat de vele overeenkomsten die ze hebben gesloten, enige concrete betekenis hebben, het zijn allemaal vrijblijvende intentie-overeenkomsten die ieder moment weer beëindigd kunnen worden.
    Dat is ook logisch want niemand weet welke systemen gaan winnen en/of goed werken.

    Ik hoop dat je nog 10 of 20 jaar geduld kunt hebben.
  7. [verwijderd] 27 februari 2017 14:28
    @DZR
    Overname Berlijn van Autonomos is vooral bedoeld voor een extra positioneringslaag op basis van video-sensoren. Dergelijke lagen komen bovenop de HD-maps.

    Met kaarten en real-time services (traffic, parking etc.) wordt meer en meer geld verdiend. Nu nog in 30% van de auto's maar op termijn in 100% van de nieuwe auto's. Dit omdat de nieuwe ADASen HAD-systemen veilige en in de auto opgeslagen maps straks als wettelijke vereiste opgelegd krijgen.

    De CEO van HERE verwacht te groeien naar 6 miljard omzet uit kaarten rond 2025.
    TomTom verwacht vanaf 2020 zo'n 50% marktaandeel Automotive dus op termijn gaat dat ook dergelijke omzetten genereren. 50% in 2020 is ook al een omzet van boven de miljard met een marge van 85-90%.
  8. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 februari 2017 15:26
    quote:

    groeibriljant schreef op 27 februari 2017 14:28:

    @DZR
    Overname Berlijn van Autonomos is vooral bedoeld voor een extra positioneringslaag op basis van video-sensoren. Dergelijke lagen komen bovenop de HD-maps.

    Met kaarten en real-time services (traffic, parking etc.) wordt meer en meer geld verdiend. Nu nog in 30% van de auto's maar op termijn in 100% van de nieuwe auto's. Dit omdat de nieuwe ADASen HAD-systemen veilige en in de auto opgeslagen maps straks als wettelijke vereiste opgelegd krijgen.

    De CEO van HERE verwacht te groeien naar 6 miljard omzet uit kaarten rond 2025.
    TomTom verwacht vanaf 2020 zo'n 50% marktaandeel Automotive dus op termijn gaat dat ook dergelijke omzetten genereren. 50% in 2020 is ook al een omzet van boven de miljard met een marge van 85-90%.
    Allemaal fantasie...!!! Met kaarten wordt in ieder geval nog steeds niks verdiend vanwege de steeds groter wordende afschrijvingen.

    Bovendien komen dit soort verwachtingen nooit uit; het loopt altijd anders.
  9. [verwijderd] 27 februari 2017 16:01
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 27 februari 2017 15:26:

    [...]
    Allemaal fantasie...!!! Met kaarten wordt in ieder geval nog steeds niks verdiend vanwege de steeds groter wordende afschrijvingen.

    Bovendien komen dit soort verwachtingen nooit uit; het loopt altijd anders.
    De CEO van HERE schat ik toch een stuk hoger in dan jij. En ook de marktanalisten verwachten een zere forse groei in de komende 10 jaar.

    TomTom heeft al maximaal afgeschreven op de aankoop van TeleAtlas. Die kaarten zijn minimaal 3-5 miljard waard als je ze doorverkoopt.
    (huidige assetwaarde TomTom is volgens marktexpert Lanctot zo'n 40 euro per aandeel)

    De vele en vele honderden miljoenen ontwikkelingskosten in het nieuwe real-time platform zijn direct als kosten weggeboekt de afgelopen jaren. De balans is kerngezond en er is zelfs een positief kassaldo van ruim 130 miljoen.

    Verder is TomTom ondanks die honderden miljoenen aan ontwikkelingskosten winstgevend en heeft het een voorsprong van minimaal 3 jaar op concurrent HERE.
  10. forum rang 10 DeZwarteRidder 27 februari 2017 16:04
    quote:

    groeibriljant schreef op 27 februari 2017 16:01:

    [...]
    De CEO van HERE schat ik toch een stuk hoger in dan jij. En ook de marktanalisten verwachten een zere forse groei in de komende 10 jaar.
    TomTom heeft al maximaal afgeschreven op de aankoop van TeleAtlas. Die kaarten zijn minimaal 3-5 miljard waard als je ze doorverkoopt.
    De vele en vele honderden miljoenen ontwikkelingskosten in het nieuwe real-time platform zijn direct als kosten weggeboekt de afgelopen jaren. De balans is kerngezond en er is zelfs een positief kassaldo van ruim 130 miljoen.
    Verder is TomTom ondanks die honderden miljoenen aan ontwikkelingskosten winstgevend en heeft het een voorsprong van minimaal 3 jaar op concurrent HERE.
    Jij gelooft zeker ook nog in Sinterklaas en de Kerstman....???

    Ik heb nog nooit meegemaakt dat de voorspellingen van dit soort figuren zijn uitgekomen.
  11. [verwijderd] 27 februari 2017 16:21
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 27 februari 2017 16:04:

    [...]
    Jij gelooft zeker ook nog in Sinterklaas en de Kerstman....???

    Ik heb nog nooit meegemaakt dat de voorspellingen van dit soort figuren zijn uitgekomen.

    We gaan naar meer veiligheid via ADAS en HAD-systemen in de auto. Over 10 jaar in alle auto's en net zo gewoon als nu ABS en de airbag.
    Van een take-rate van nu 30% naar straks 100%.

    Blijf jij ondertussen maar lekker bashen.
  12. aandeeltje! 27 februari 2017 19:44
    quote:

    groeibriljant schreef op 27 februari 2017 09:09:

    Het nieuwe real-time platform van TomTom en de unieke gepatenteerde RoadDNA-technologie voor positionering van de zelfrijdende auto zijn de afgelopen jaren ontwikkeld (heeft de winsten giga gedrukt; vele en vele honderden miljoenen ontwikkelingskosten worden niet geactiveerd maar direct afgeboekt)

    Het rijtje partners van TomTom voor de zelfrijdende auto wordt nu steeds interessanter:

    -Uber
    -Volvo
    -Nvidia
    -Microsoft
    -IBM
    -Qualcomm-NXP

    Het wachten is nu op de deal met Tesla en partijen als Toyota en Ford. Dat nieuws kan al de komende weken vanuit Geneve komen.
    Blabla... Waar het op neer komt: alle automerken, hardwarefabrikanten, chipproducenten etc dienen ervoor te zorgen dat alle kaarten erop passen. Dit geldt natuurlijk even zo zeer voor kaarten ed van Here. Je kunt alles partnerschap noemen, maar wat houdt dit in paraktijk dan in???
  13. aandeeltje! 27 februari 2017 19:48
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 27 februari 2017 12:40:

    [...]
    Laat me niet lache......!!!

    TomTom gaat chips kopen van Qualcomm/NXP, TomTom moet gewoon betalen en krijgt geen cent van Qualcomm.

    Door de overname in Berlijn heeft TT laten blijken dat ze complete systemen en software willen gaan leveren voor zelfrijdende auto's aan iedere autofabrikant die ze wil hebben.

    TT heeft dus ook 'ontdekt' dat ze met kaarten geen zak kunnen verdienen en dus springen ze nu op de zelfrijdende auto's.

    En geloof maar niet dat de vele overeenkomsten die ze hebben gesloten, enige concrete betekenis hebben, het zijn allemaal vrijblijvende intentie-overeenkomsten die ieder moment weer beëindigd kunnen worden.
    Dat is ook logisch want niemand weet welke systemen gaan winnen en/of goed werken.

    Ik hoop dat je nog 10 of 20 jaar geduld kunt hebben.
    Ik kan je verhaal wel steunen.
  14. [verwijderd] 28 februari 2017 09:28

    de huidige waarde in TT is vanwege het bezit van de kaarten, niet wat ze ermee denken te kunnen verdienen, dat is een enorm verschil

    het gevaar zit erin dat de kaarten dadelijk niet meer dezelfde weging aan importantie kunnen hebben die ze vandaag wel hebben, dat is zeker een risico

    denk daarom ook dat de Duitsers haast maken investeerders in HERE te trekken, daarna de mogelijke achterstand die ze hebben op TT weg te werken en dan naar de Beurs
    TT doet er goed aan bijtijds te kapitaliseren op iets wat waardevol is, doch verre van zeker is dat het ook een juiste waardering krijgt vanwege wat ze ermee kunnen verdienen en dat is toch effe wat anders dan wat je eraan kunt verdienen, ik zit in TT voornamelijk vanwege het laatste, niet het eerste - dat is te onzeker.

    ben het wel met DZR eens dat kaarten ongelofelijk veel poen kost en blijft kosten aan investeringen, daarom is het zaak bijtijds dit over te dragen aan een sterke financiële speler, niks verkeerds mee om dit te laten gaan @ 75% van de HERE waarde.
  15. [verwijderd] 28 februari 2017 10:14
    Deze Qualcomm 'partnering': dat gaat HERE natuurlijk ook gewoon doen. Die kunnen het zich niet veroorloven om straks niét hun kaarten aan de man te brengen alleen maar omdat er een ander platform of chipset in de auto zit.
    Met Nvidia was HERE de eerste partij en TomTom volgde later. Hier is het andersom. Intel is wat dat betreft niet zo slim bezig en lijkt zich helemaal te verkopen aan HERE. Aan de andere kant: dan heb je het wel over het grootste marktaandeel, dus heel erg dom is het nu ook weer niet.
    De kans dat HERE het helemaal laat lopen met zoveel sterke partners is nu wel erg klein geworden. Hoe zit dat met TomTom. Op wie kunnen zij nu echt 100% op vertrouwen of terugvallen? Wie steekt er zijn handen in het vuur en gaat er door dik en dun voor de little Giant uit Hollandia?
19 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Gerelateerde instrumenten

  1. QUALCOMM 18 apr
    161,470
    -1,73% -2,850
  2. TomTom 16:07
    5,825
    -2,59% -0,155

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links