TomTom « Terug naar discussie overzicht

Donderdag 27 oktober / een beetje dromen

116 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
[verwijderd]
8
Deze dag zal veel afhangen van de EU leiders.

Toch begint er na deze Q3 cijfers een nieuw besef te komen. Midden in de storm en laag consumentenvertrouwen haalde TomTom in Q3 een winst van 29 miljoen. Terwijl er was gerekend op een jaarwinst van 60 en een kwartaalwinst van 14.

We mogen natuurlijk allemaal wel even dagdromen. We weten dat een deel van de winstgroei zit in lagere debetrente dankzij aflossing en nieuwe kredietovereenkomst tot 2016. Die lagere rentelast lijkt me permanent. Daar komt nog een besparingsprogramma van 50 mln per jaar overheen. Over wat voor winst ga je dan in de toekomst spreken? Zeker als het consumentenvertrouwen (ooit weer eens) herstelt. Wel kan ook de eurodollar verhouding zwaar meetellen. Een dure euro zoals nu is gunstig. Mocht ie zo hoog blijven dan is dat heel mooi. Maar een klappende euro kan ook voor ellende zorgen want dat hakt in de marges. Vandaar denk ik ook de voorzichtigheid aan TomTom zijde.

Toch ben ik een stuk optimistischer na deze cijfers. En q3 is niet eens het belangrijkste kwartaal. Een winst volgend jaar van 100 mln leek eerst nogal optimistisch, maar nu ineens zeer conservatief. Als het een beetje meezit. Daar horen denk ik andere koersen bij, we zullen zien of analisten op termijn die mening gaan delen. Ik denk dat ze eerst nog 1 goed kwartaal willen zien en om zeker te weten dat q3 geen positieve uitzondering was. Net zoals sommigen zoals SNS en rabo nu op hun oude adviezen moeten terugkomen, omdat q2 een negatieve uitzondering (b)lijkt.

HD traffic zal niet zo sterk zijn als in begin gehoopt. Maar er is nog wel potentieel voor groei. Ik denk dat TomTom nog eerder komt met een Windows mobile app dan Android. Ze willen navigon dat op Windows mobile beschikbaar is geen voorsprong geven. Beiden (Windows en Android) kunnen voor nieuwe abonnees zorgen. En de Ford deal ook (zijn uitsluitend live devices) en de Mazda's en Fiat's die nu live services krijgen.

Mijn enige zorg is dat ik zelf optimistischer ben dan TomTom's eigen CEO Goddijn. Dat vind ik een beetje eng, want hij kent zijn bedrijf van haver tot gort en ik ben slechts een toeschouwer. Normaal gesproken zou je zeggen dat het andersom is en dat de CEO optimistischer is. Dus blijkbaar mis ik iets. Of wordt er een forse recessie verwacht terwijl ik zelf denk dat we daar nipt aan ontsnappen. Of er is iets anders.

We gaan het wel zien komende maanden. Eerst maar eens kijken wat de Europese regeringsleiders gaan doen. In ieder geval zijn we van de zelfbenoemde "fulltime vrouwenliefhebber en parttime president" Berlusconi af.

Fijne dag morgen.

GeduldGeduld
0
Juist Justin. Goed realistisch verhaal. Vleugje droom hoort erbij. Ook TomTom als bedrijf staat weer beter in de markt. En voor de particuliere en zakelijke (nieuwe) klanten zeer belangrijk dat er meer uitstraling en groeiend vertrouwen is.
jan6307
0
boem!
0
justin wederom bedankt voor je goede onderbouwde postings.
vwb de afwijking tussen hg en jouw prognoses.
zoals reeds door jou aangegeven wilde hij niet nog een keer met waarschuwing komen vandaar heel fors en hij wist al van de grote reorganisatie. blijft nu ook aan de (te) voorzichtige kant ivm algemene economische situatie.
bij een gelijblijvende (1.370?) omzet met een hogere marge (53%) kom je met een kostennivo van -50 ofwel 490 met 20 mio rente op een netto winst van ca 170 mio.
jij had het over dromen maar het lijkt erop dat het grote dromen kan beginnen bij bevestiging van de trendomkeer in het 4de kwartaal.
[verwijderd]
1
quote:

martinmartin schreef op 27 oktober 2011 01:18:

justin wederom bedankt voor je goede onderbouwde postings.
vwb de afwijking tussen hg en jouw prognoses.
zoals reeds door jou aangegeven wilde hij niet nog een keer met waarschuwing komen vandaar heel fors en hij wist al van de grote reorganisatie. blijft nu ook aan de (te) voorzichtige kant ivm algemene economische situatie.
bij een gelijblijvende (1.370?) omzet met een hogere marge (53%) kom je met een kostennivo van -50 ofwel 490 met 20 mio rente op een netto winst van ca 170 mio.
jij had het over dromen maar het lijkt erop dat het grote dromen kan beginnen bij bevestiging van de trendomkeer in het 4de kwartaal.
Dat zou 75 cent per aandeel zijn ten opzichte van 30 cent nu. Dat is toch ongelofelijk. (!!) Maar niet onrealistisch. Dit jaar ziet er minder uit, mede door een reorganisatielast en een impairment. Door kosten dit jaar te nemen creëren ze een hefboom voor volgend jaar.

Maar misschien is die toekomstige winst niet vreemd, maar is ons referentiekader vreemd. Wij vinden 75 cent per aandeel gigantisch hoog. Maar misschien is die 30 cent van dit jaar en 50 cent van vorig jaar wel gigantisch laag. Dat zit hem mede in de kosten. Een winst van 60 miljoen op een omzet van 1,2 miljard is natuurlijk niet veel. Dat betekent ook dat een hefboom mogelijk is.

Ik zie nu vooral dit:

- De kosten na de overname van teleatlas zijn hoog geweest. Integratie kost altijd honderden miljoenen. Dat komt er eigenlijk nog bij, naast een overnameprijs. Dat is uit de lopende begroting gedaan. Denk aan integratie van systemen en platformen. Dit is nu wel zo'n beetje afgerond lijkt me.

- De automotive divisie moest opgebouwd worden. Die divisie bestaat pas een paar jaar en was in het begin niet eens winstgevend (opstartkosten)

- De schuld was vroeger hoog, dus veel rentelasten. Nu is de schuld lager en is de financiering heronderhandeld tot 2016. Jij hebt het over 20 mln in jouw stukje. Dat zou ik moeten nagaan. Ik heb niet gekeken wat de rentelast is van tomtom.

- 50 mln aan extra bezuinigingen aangekondigd voor 2012.

Dat alles zorgt voor een heel ander financieel plaatje.
B_B
0
Stel de EU leiders bereiken een akkoord.
Gaat de Euro dan omhoog?
Is er dan nog een positieve valuta effect in Q4 (zoals in Q3).
Zijn de seizoensinvloeden bij PND's en auto's gelijk.
Worden er meer auto's verkocht in november/december (voor onder de kerstboom) of in januari.
Zijn de auto onderdelen in Thailand in het water gevallen?

Goddijn (en ik) hoopt op een deal voor het einde van Q4.
Zo niet komt er een winstwaarschuwing.
Maar voor de winstwaarschuwing gaat het aandeel nog omhoog.
Je moet alleen weten wanneer je moet uitstappen.

Donderdag hangt alleen van China af (wel/niet investeren in Europa).

(Niet wetenschappelijk onderbouwd, technisch probleem Australie, moet wachten, verveel me)
B_B
0

Nokia Mixes Maps on Apps in Bid to Differentiate Windows Phone

Bloomberg October 26, 2011 04:00 AM

www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=...

Navigatie is de belangrijkste concurrentiemiddel voor smartphones.
Goole Maps en Navteq beiden niet beschikbaar voor Siri (Apple).
We halen de 4 euro deze week.
VanillaSky
0
quote:

*Justin* schreef op 26 oktober 2011 18:15:

Deze dag zal veel afhangen van de EU leiders.

Toch begint er na deze Q3 cijfers een nieuw besef te komen. Midden in de storm en laag consumentenvertrouwen haalde TomTom in Q3 een winst van 29 miljoen. Terwijl er was gerekend op een jaarwinst van 60 en een kwartaalwinst van 14.

We mogen natuurlijk allemaal wel even dagdromen. We weten dat een deel van de winstgroei zit in lagere debetrente dankzij aflossing en nieuwe kredietovereenkomst tot 2016. Die lagere rentelast lijkt me permanent. Daar komt nog een besparingsprogramma van 50 mln per jaar overheen. Over wat voor winst ga je dan in de toekomst spreken? Zeker als het consumentenvertrouwen (ooit weer eens) herstelt. Wel kan ook de eurodollar verhouding zwaar meetellen. Een dure euro zoals nu is gunstig. Mocht ie zo hoog blijven dan is dat heel mooi. Maar een klappende euro kan ook voor ellende zorgen want dat hakt in de marges. Vandaar denk ik ook de voorzichtigheid aan TomTom zijde.

Toch ben ik een stuk optimistischer na deze cijfers. En q3 is niet eens het belangrijkste kwartaal. Een winst volgend jaar van 100 mln leek eerst nogal optimistisch, maar nu ineens zeer conservatief. Als het een beetje meezit. Daar horen denk ik andere koersen bij, we zullen zien of analisten op termijn die mening gaan delen. Ik denk dat ze eerst nog 1 goed kwartaal willen zien en om zeker te weten dat q3 geen positieve uitzondering was. Net zoals sommigen zoals SNS en rabo nu op hun oude adviezen moeten terugkomen, omdat q2 een negatieve uitzondering (b)lijkt.

HD traffic zal niet zo sterk zijn als in begin gehoopt. Maar er is nog wel potentieel voor groei. Ik denk dat TomTom nog eerder komt met een Windows mobile app dan Android. Ze willen navigon dat op Windows mobile beschikbaar is geen voorsprong geven. Beiden (Windows en Android) kunnen voor nieuwe abonnees zorgen. En de Ford deal ook (zijn uitsluitend live devices) en de Mazda's en Fiat's die nu live services krijgen.

Mijn enige zorg is dat ik zelf optimistischer ben dan TomTom's eigen CEO Goddijn. Dat vind ik een beetje eng, want hij kent zijn bedrijf van haver tot gort en ik ben slechts een toeschouwer. Normaal gesproken zou je zeggen dat het andersom is en dat de CEO optimistischer is. Dus blijkbaar mis ik iets. Of wordt er een forse recessie verwacht terwijl ik zelf denk dat we daar nipt aan ontsnappen. Of er is iets anders.

We gaan het wel zien komende maanden. Eerst maar eens kijken wat de Europese regeringsleiders gaan doen. In ieder geval zijn we van de zelfbenoemde "fulltime vrouwenliefhebber en parttime president" Berlusconi af.

Fijne dag morgen.

Mooi stuk, inderdaad geeft het af en toe te denken dat Goddijn zelf niet zo positief is of wellicht niet zo positief overkomt. Enige reden die ik dan nog kan bedenken is dat hij niet teveel de nadruk wil leggen op wat voor mogelijkheden er nog allemaal zijn en hoe goed dat kan uitpakken omdat hij daarmee wellicht extra concurrentie aanwakkert.
VanillaSky
0
quote:

B_B schreef op 27 oktober 2011 02:30:

Stel de EU leiders bereiken een akkoord.
Gaat de Euro dan omhoog?
Is er dan nog een positieve valuta effect in Q4 (zoals in Q3).
Zijn de seizoensinvloeden bij PND's en auto's gelijk.
Worden er meer auto's verkocht in november/december (voor onder de kerstboom) of in januari.
Zijn de auto onderdelen in Thailand in het water gevallen?

Goddijn (en ik) hoopt op een deal voor het einde van Q4.
Zo niet komt er een winstwaarschuwing.
Maar voor de winstwaarschuwing gaat het aandeel nog omhoog.
Je moet alleen weten wanneer je moet uitstappen.

Donderdag hangt alleen van China af (wel/niet investeren in Europa).

(Niet wetenschappelijk onderbouwd, technisch probleem Australie, moet wachten, verveel me)
Je hebt interessante posts en het regelmatig bij het juiste eind, kan je opmerking m.b.t. een winstwaarschuwing echter niet plaatsen?
Marktman
0
Zou het niet zo kunnen zijn dat Apple TT het mes op de keel zet en zegt: Jullie kunnen kiezen, je blijft bij ons of je lanceert een android app en wij snijden alle banden door. Ook mbt mogelijke steun/overname on de toekomst!

Ik denk dat de Android app al lang op de plank ligt maar om een tactische reden wordt deze nog niet gelanceerd

Graag jullie mening hierover.
[verwijderd]
0
Dat zou apple wel willen, maar de schade zou te groot zijn als zo'n chantage naar buiten komt. Anders hadden ze ook wel voorkomen dat angry birds en vele andere apps op android uitkwamen.
[verwijderd]
0
Das toch makkelijk dan weet je wanneer je ze van de hand moet doen of wanneer je bij moet kopen .................of toch niet ?
[verwijderd]
0
quote:

griepje schreef:

Altijd hetzelfde, piek bij de start en dan tjakka, koppie deraf
Je zou er een griepje van krijgen!
B_B
0
quote:

VanillaSky schreef:

[...]

Je hebt interessante posts en het regelmatig bij het juiste eind, kan je opmerking m.b.t. een winstwaarschuwing echter niet plaatsen?
Pnd's onder de kerstboom was altijd een positief seizoenseffect voor Q4.
Goddijn vertelde dat het seizoenseffect voor pnd's bijna niet meer bestaat.

Inbouw wordt steeds belangrijker, alleen kopen mensen liever een auto in januari (een jaar jonger op kenteken) dan in november/december.

Resultaten Q3 deels door valuta.
Euro is 7 cent gestegen sinds begin oktober.

Waarschijnlijk Q4 2011 slechter dan Q4 2010.

nr36
0
quote:

B_B schreef op 27 oktober 2011 09:29:

[...]

Inbouw wordt steeds belangrijker, alleen kopen mensen liever een auto in januari (een jaar jonger op kenteken) dan in november/december.


Auto's die in januari op kenteken worden gezet, zijn in 4e kwartaal geproduceerd...............
116 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 14:49
Koers 5,840
Verschil -0,140 (-2,34%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 303.087
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront