INTERVIEW:Royal Delft stapt in shop-in-shop


Door Andre Sterk

Van DOW JONES NIEUWSDIENST


AMSTERDAM (Dow Jones)--Royal Delft nv (PORF.AE), maker en verkoper van sieraardewerk, kristal en hoogwaardige keukenbenodigdheden, is in gesprek met verschillende retailketens in Nederland om voor het pannenmerk BK een shop-in-shop formule te starten.

"Daar voeren we nu onderhandelingen over met winkelketens die in grote steden in Nederland aanwezig zijn", zegt chief executive officer (CEO) Henk Schouten tegen Dow Jones Nieuwsdienst in een interview. "We hebben daartoe een concept ontwikkeld en we hopen vanaf 2013 met BK de eerste winkel in een vestiging van een keten te kunnen openen, zodat we breder in de etalage komen te staan", aldus Schouten.

De producten van BK, die overigens voor 20% tot 25% via verschillende internetkanalen van retailers worden verkocht, zijn al tijden te koop bij verschillende winkels, maar Royal Delft opteert voor meer zichtbaarheid, overigens zonder in de shop-in-shops onder de prijzen bij retailers te gaan zitten. Merken die via het retailcircuit worden verkocht, maar in de eigen merkwinkels tegen een lagere prijs van de hand gaan, worden niet zelden door het winkelcircuit uit het assortiment gehaald, omdat ze anders met die prijsdaling mee moeten om nog te kunnen concurreren en tevens de winstmarges onder druk komen te staan.

Internetverkoop is bij pannensets zo succesvol, omdat consumenten de relatief zware spullen thuisbezorgd krijgen. "Het scheelt gewoon een hoop sjouwwerk", aldus Schouten.

Bij Porceleyne Fles, de maker en verkoper van sieraardewerk uit Delft, startte Royal Delft begin dit jaar met een nieuwe lijn, de Blue D. 1653, een moderne lijn die wel de kenmerken, "het dna", heeft van Porceleyne Fles, bestemd voor de Nederlandse, Duitse en Engelse markt. Kenmerk van de verschillende objecten die van deze lijn deel uitmaken, is de eenvoud in relatie tot de traditionelere series, en de meervoudige functionaliteit ervan. "De productie van deze in Delft ontwikkelde serie, wordt gerealiseerd in China. Dat kan, omdat het niet met de hand wordt geschilderd. Het handwerk blijft in Nederland", aldus Schouten. De lijn heeft een eigen website.

Voor het vijftigjarige bestaan van Fugro nv (FUR.AE) heeft Porceleyne Fles een jubileumstuk vervaardigd, een type opdracht dat de Porceleyne Fles wel vaker krijgt en onder het business-to-business segment valt. "Daar gaat het goed mee. Zakelijke klanten weten ons steeds beter te vinden, ook in het buitenland. Business-to business is heel vaak handwerk en is daarom belangrijk omdat het onze schilders van voldoende werk voorziet", aldus Schouten.

Medio 2012 start Royal Delft een verkoopkantoor voor het keukengerei van BK in Sjanghai, nadat het bedrijf al tien jaar in Hong Kong actief is met een inkoopkantoor. "We ervaren in de Chinese regio veel vraag naar producten met een Europese signatuur en daar hopen we met onze nieuwe vestiging in Sjanghai van te profiteren.

In Sjanghai is de formule eveneens shop-in-shop. Met e e n partij is Royal Delft rond voor de opening van e e n interne vestiging. Met een tweede partij lopen onderhandelingen over de opening van winkels in tien vestigingen.

In Amsterdam start Porceleyne Fles in het souterrain van de Munttoren op het Muntplein nog dit jaar met een zogeheten virtuele experience. Donderdag 31 mei opende Prinses Margriet op de hoofdvestiging in Delft de al lopende Royal Delft Experience. Aan de hand van een beeldanimatie tegen de achtergrond van een bewegend decor krijgt een kijker inzicht in de geschiedenis en het maakproces van de producten van Porceleyne Fles waarbij de 17de eeuw het decor domineert.

Een aardige bijkomstigheid van die 17e eeuw-associatie die rond Delfts Blauw hangt, betreft de website van een reeds gepasseerd evenement in Nijmegen die daarop Delfts sieraardewerk toont onder het subthema 'Delfts Blauw' in het kader van het centrale thema, de 17de eeuw. "Kan nooit kwaad, dit soort beeldwerk", aldus Schouten.

Kortom: er gebeurt genoeg in Delft en omstreken. In een vorig leven bestond Royal Delft uit de productie en verkoop van Delfts sieraardewerk. Om het cultureel erfgoed dat dit vertegenwoordigt te ondersteunen, heeft het vorig management een 'schil' van winstmakers om het sieraardewerk gebouwd met BK Cookware, Gero, Keltum en Royal Leerdam Crystal.

Koninklijke Van Kempen & Begeer, waar de labels, Royal VKB, actief in dertig landen, BK, actief in Nederland, Duitsland en Belgie, Gero en Keltum mee binnen werden gehaald, werd in september 2008 door Royal Delft gekocht. Een jaar eerder stelde het Delftse bedrijf zich al in het bezit van Leerdam Crystal. "Die schil zorgt voor rust rondom het handwerk in Delft. Er is weinig synergie tussen de drie groepen, ofschoon er natuurlijk wel de nodige zogeheten supply chain met de twee overnames meekwam, wat goed is voor de verkoopkanalen", aldus Schouten die voor de overname van Van Kempen & Begeer, al meer dan twintig jaar aan deze firma was verbonden.

Die rust was er voor een groot deel al met de aanwezigheid van grootaandeelhouder Boron Investment nv van John Fentener van Vlissingen, die een belang van 71,15% houdt. Fentener van Vlissingen bekleedt sinds 2005 ook in de raad van commissarissen een zetel bij Royal Delft.

Met Leerdam Crystal ging het enige tijd niet goed. Maar Royal Delft schakelde effectief door, waardoor er geen sprake meer is van onderbezetting, het computernetwerk op orde is en de focus op de consumentenmarkt is komen te liggen. "We maken met Leerdam geen verlies meer en dat draagt er toe bij dat we in de groep als geheel geen crisissfeer ervaren. We krijgen nog steeds genoeg toeristen in het museum in Delft, maar je ziet een verschuiving van Japan naar China. En er wordt nog steeds voldoende gekocht", aldus de CEO.

Over 2011 werd het verlies van EUR751.000 over 2010 omgezet naar een winst van EUR135.000, vooral dankzij een nettowinst van meer dan zes ton bij BK, dat ook in 2010 winstgevend was. BK is goed voor bijna 70% van de omzet van de groep. Porceleyne Fles draait nog met verlies, "maar wellicht dat een lagere euro daar iets in kan veranderen, omdat we voor buitenlanders dan goedkoper worden", aldus Schouten. Bij deze jaarcijfers gaf het bedrijf geen concrete verwachting prijs.

Initiatieven, zoals eerder vermeld, moeten de resultaten verder verbeteren. Overnames liggen niet in het verschiet. "Misschien dat we nog een interessante inkooporganisatie aan ons willen binden, maar acquisities a la Leerdam zijn niet waarschijnlijk. De verbeteringen zullen dan ook kleinschalig blijven", zegt Schouten, die de benedenverdieping van het museum in Delft nog verder wil ontdoen van ooit aangebrachte gipsplaten die nog tal van authentieke ornamenten verhullen.

Ooit had het Porceleyne Fles de ambitie te verhuizen naar het pand van het Legermuseum, dat op steenworp afstand staat. Dat ging allemaal niet door. Dat museum verhuist nu binnenkort en een nieuwe bestemming is er nog niet. "We zitten nog steeds in een soort overleg, maar het Legermuseum heeft te weinig parkeergelegenheid voor bussen. De kans is niet zo groot dat we daar heen gaan. Maar een combinatie van keramisch museum en de innovatiekracht van de Technische Universiteit Delft lijkt mij geweldig".


Door Andre Sterk; Dow Jones Nieuwsdienst; andre.sterk@dowjones.com; +31-20-571 5201