Forum: Tesla Motors Inc. » Tesla blow-off | Belegger.nl

Tesla blow-off

2.947 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 143 144 145 146 147 148 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
boem!
0
Het is een strijd tussen ICE en EV die Tesla via Musk heeft ingezet.

Alle nobele gedachten om de wereld te redden ten spijt de modale burger is bovenal geinteresseerd in zijn eigen financieel gewin op korte termijn.
Deze calculerende burger bepaald uiteindelijk het succes dan wel falen van de ingezette disruptie.

Regeringen kunnen steun verlenen aan de verschuiving van ICE naar EV dmv het verstrekken van subsidies om een echte doorbraak te realiseren is het noodzakelijk dat de EV gewoon goedkoper is dan de ICE.

Dat de EV aanmerkelijk goedkoper is in de fabricage en het onderhoud en haar levensduur veel langer is vanwege het aantal onderdelen dat benodigd is voor EV tov ICE wordt nu nog voor een groot gedeelte tenietgedaan door het dure accupack van de EV tov ICE.

Het terugdringen van de kosten van de benodigde accu's zal meer betekenen voor de acceptatie van de EV en transitie van ICE naar dezelfde EV dan de kostenreductie die behaald kan worden met hogere productieaantallen en overige efficiencyverbeteringen.

Het probleem is echter dat de bestaande industrie niet zit te wachten op zulk een verschuiving omdat die verschuiving haar waarde vernietigd.
In dat licht moet Tesla deze periode zien te overleven door die efficiency voordelen te behalen waardoor het verlies en de cash-burn per eenheid product niet teveel oploopt waardoor het spook van bankroet gaan weer prominent op de agenda zal verschijnen.

Ik denk dat Tesla voldoende schaalvoordelen kan benutten om de tijd te overbruggen waarbij het geen vraag meer is ICE of EV.
FluitendeVogels
0
I.v.m. Tesla en de accu's die ze gebruiken is er natuurlijk ook veel ontwikkeling.

Wat zijn interessante partners voor Tesla met het oog op accu-techniek? Of loopt iedereen hierin eigenlijk achter op Tesla?
löngterm
0
quote:

FluitendeVogels schreef op 21 jul 2019 om 20:52:


I.v.m. Tesla en de accu's die ze gebruiken is er natuurlijk ook veel ontwikkeling.

Wat zijn interessante partners voor Tesla met het oog op accu-techniek? Of loopt iedereen hierin eigenlijk achter op Tesla?


Interessante partners zouden simpelweg grote producenten als LG chem, Panasonic en Samsung zijn. Echter loopt Tesla inderdaad op alle concurenten voor dus het zou dan een joint venture zijn zoals dat op dit moment met Panasonic gebeurd.

Daarnaast verwacht ik dat Tesla in de komende jaren ook cel productie volledig in eigen handen zal nemen. De acquisitie van Maxwell en de beneden verwachting productie aantallen die hier gerealiseerd worden in combinatie met de limiet van productie door gebrekige cel toelevering. Dit is ook de reden dat de Tesla semi truck is uitgesteld in de energy onderdeel van Tesla amper groeit. Tesla probeert maximale omzet en winst uit de beschikbare cellen te halen.

Maxwell is de perfecte manier om de nodige patenten en technieken binnen te halen om een eigen fabriek neer te zetten. Daar komt nog bij dat de nieuwe dry coating techniek de kosten met 10 tot 20 procent zal laten dalen en vooral het benodigde vloer oppervalk enorm kan verlagen. Ook zal deze techniek voor een hogere energie dichtheid zorgen terwijl Tesla daar op dit moment al voorloper op is.
FluitendeVogels
0
quote:

löngterm schreef op 21 jul 2019 om 21:05:


[...]

Interessante partners zouden simpelweg grote producenten als LG chem, Panasonic en Samsung zijn. Echter loopt Tesla inderdaad op alle concurenten voor dus het zou dan een joint venture zijn zoals dat op dit moment met Panasonic gebeurd.

Daarnaast verwacht ik dat Tesla in de komende jaren ook cel productie volledig in eigen handen zal nemen. De acquisitie van Maxwell en de beneden verwachting productie aantallen die hier gerealiseerd worden in combinatie met de limiet van productie door gebrekige cel toelevering. Dit is ook de reden dat de Tesla semi truck is uitgesteld in de energy onderdeel van Tesla amper groeit. Tesla probeert maximale omzet en winst uit de beschikbare cellen te halen.

Maxwell is de perfecte manier om de nodige patenten en technieken binnen te halen om een eigen fabriek neer te zetten. Daar komt nog bij dat de nieuwe dry coating techniek de kosten met 10 tot 20 procent zal laten dalen en vooral het benodigde vloer oppervalk enorm kan verlagen. Ook zal deze techniek voor een hogere energie dichtheid zorgen terwijl Tesla daar op dit moment al voorloper op is.


Dank je löngterm voor je heldere uiteenzetting. Dat maakt het weer wat duidelijker voor mij.

Ik ben aan het kijken of ik wil instappen in Tesla, zat ook al te kijken rond de 180, maar voelde toen nog niet goed. Achteraf....

Hoe dan ook, ben aan het kijken hoe Tesla dan in mijn portefeuille past voor de komende 10 jaar, en of ik daar omheen nog enkele andere aandelen moet opnemen i.v.m. accu-techniek/-productie.

Morgen maar eens zien hoe de wind waait op de beurs....
löngterm
0
quote:

FluitendeVogels schreef op 21 jul 2019 om 22:04:


[...]

Dank je löngterm voor je heldere uiteenzetting. Dat maakt het weer wat duidelijker voor mij.

Ik ben aan het kijken of ik wil instappen in Tesla, zat ook al te kijken rond de 180, maar voelde toen nog niet goed. Achteraf....

Hoe dan ook, ben aan het kijken hoe Tesla dan in mijn portefeuille past voor de komende 10 jaar, en of ik daar omheen nog enkele andere aandelen moet opnemen i.v.m. accu-techniek/-productie.

Morgen maar eens zien hoe de wind waait op de beurs....


Geen probleem!
Hou er rekening mee dat aankomende woensdag na-beurs cijfers worden gegeven over Q2. Voor een horizon van 10 zo goed als irrelevant maar toch iets om in je overweging mee te nemen ;)

En als je nog mooie fondsen tegenkomt op het gebied van accu-tehcniek en productie zou ik ze graag horen!
FluitendeVogels
0
Ja, dat wordt inderdaad een gokje komende woensdag, hoe gaan de cijfers zijn en hoe gaan ze vallen. Daarom kunnen we gelukkig spreiden :)

Qua batterijen zit ik ook naar grondstoffen te kijken. Ik ben onlangs even uit AMG gestapt, even wat afstand om opnieuw een afweging te maken of ik erin wil zitten of niet. Dat doe ik makkelijker door er even afstand van te nemen.

Het gaat dan niet zozeer om auto-batterijen, maar meer voor het opslaan van stroom uit zonen- en windenergie. Doch deze ontwikkeling is voor Tesla ook interessant voor hun powerwalls....

Ik acht ze toch ook interessant met het oog op de toekomst. Ook hier cijfers, op 1 augustus, hoe gaan die zijn.... daarnaast zijn daar de shorters die zaken nogal wat bemoeilijken, maar ook veel positieve zaken in de nabije toekomst (joint venture met Shell-dochter, mogelijke splitsing van bedrijfsonderdelen, mogelijke uitbreiding aandeleninkoop, ook al is dat mogelijk maar met 25mln), de verwachting dat de grondstofprijzen toch wel weer eens gaan stijgen). Maar ook haken en ogen (handelsoorlog, onduidelijkheid over de Joint Venture, we wachten daar al lange tijd op, risico dat de koers zonder het aandeleninkoopprogramma weer een lagere bodem krijgt, de grondstofprijzen die toch ook in de tang zitten van bepaalde belanghebbenden, etc.)

Hoe dan ook, een mooi bedrijf met een sterk, conservatief maar niet angstig, management.

De afgelopen tijd hard naar beneden gegaan. Nu de weg weer omhoog? Of krijgt het nog een tik. De shorters zetten in op dat laatste.

Maar shorters is Tesla ook wel gewend....

Onderstaand een link naar een analyse door ProBeleggen. Wel een beetje “Wij van wc-eend”-gevaar, ProBeleggen is door AMG ingehuurd om hun pr wat op te schroeven. Toch een redelijk evenwichtige analyse in mijn ogen met veel informatie over AMG en de mogelijkheden. Maar geen woord over de shorters....

www.probeleggen.nl/research-rapport-a...
boem!
0
@FluitendeVogels.

Bedankt voor je inhoudelijke bijdragen.

IMHO kan je nog rustig afwachten of Tesla toekomstbestendig blijkt te zijn als bedrijf; een negatief cq positief resultaat/cash flow signaal bij de 2de kwartaalcijfers geeft slechts een eerste richting aan.

Tesla opereert nu in haar eerste afwachtingsstand tussen de 200 en 300 dollar.
Deze waardering heeft niets te maken met de behaalde resultaten maar alles met wat er aan verdiensten in de toekomst mogelijk zijn.

De bulls zien hier koersen van 4.000 dollar in een best-case scenario terwijl de bears een koers van 10 dollar in het vooruitzicht stellen bij een worse case scenario.

De strijd wordt niet beslecht bij de presentatie van de 2de kwartaalcijfers maar geven wel meer duidelijkheid over Tesla's kansen voor de toekomst.

Indien je een calculated risk wil aangaan met te investeren in Tesla zou ik wachten totdat Tesla uitbreekt boven de 350 dollar en dan lijkt mij een BAH positie ideaal of anderszins bij een afstort onder de 150 dollar door een short-positie in te nemen.

Met de presentatie van de 2de kwartaalcijfers komt er weer info ter beschikking omtrent de fysieke toestand van het bedrijf en de grootste aandacht gaat terecht uit naar het geboekte resultaat.

We hebben hier al vele varianten voorbij zien komen aangaande die verwachting.

Ik hou het op een beperkt verlies van ca 100 mio gepaard gaand met een positieve operationele cash-flow waardoor het opwaarts potentieel behouden blijft.



2.947 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 143 144 145 146 147 148 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19-jul-19 21:59
Koers 258,079
Verschil +4,539 (+1,79%)
Hoog 259,960
Laag 254,620
Volume 7.048.410
Volume gemiddeld 8.122.056
Volume gisteren 9.200.521