Tesla blow-off

6.819 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 336 337 338 339 340 341 | Laatste
voda
0
Update: Tesla levert meer exemplaren af
Productie in tweede kwartaal nog net iets hoger.

(ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft in het tweede kwartaal van 2021 ruim 201.000 auto's afgeleverd. Dit meldde de fabrikant van elektrische auto's vrijdagmiddag.

Er werden 201.250 auto's afgeleverd, waarvan 199.360 van de modellen 3 en Y en 1.890 van de modellen S en X. Er werden door Tesla 206.421 auto's geproduceerd, "ondanks de problemen in de aanvoerketen en logistieke uitdagingen", benadrukte de fabrikant.

Analisten hadden vooraf gerekend op 207.000 afgeleverde exemplaren.

In het eerste kwartaal leverde Tesla circa 185.000 auto's af. Heel 2020 was goed voor net geen half miljoen exemplaren.

De fabrikant merkte op dat de definitieve cijfers over het tweede kwartaal nog een afwijking van meer dan een half procent kunnen opleveren.

Financiële details verstrekte Tesla vandaag niet.

Het aandeel Tesla lijkt vrijdag iets lager te openen.

Update: om meer informatie toe te voegen.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
1
Nieuwste model van Tesla is net uit en er vliegt meteen een exemplaar in brand

In Haverford, in de Amerikaanse staat Pennsylvania, is een splinternieuwe Tesla Model S Plaid in brand gevlogen. De bestuurder was enige tijd ingesloten door de vlammen, maar wist uiteindelijk zonder verwondingen te ontkomen.

Autoredactie/HLN 04-07-21, 06:00
Volgens een van de advocaten van de chauffeur zou de auto plots vanzelf in brand zijn gevlogen. Onderzoek naar de oorzaak van de brand loopt nog. De lokale brandweer had meer dan twee uur nodig om de auto volledig te blussen. Het grootste deel van de carrosserie en de binnenkant van de auto is dan ook volledig verbrand. ,,We vragen aan Tesla om het nieuwe model voorlopig niet verder uit te leveren tot een uitgebreid onderzoek kan plaatsvinden”, aldus een advocaat van de chauffeur.

Lees ook
‘Nieuwe Tesla sprint bloedsnel naar 100 km/u maar het duurt wel een kwartier voor het zover is’
Nieuwe Tesla Model S: 1100 pk sterk, 840 kilometer rijbereik én een afgezaagd stuurwiel

Nieuw luxemodel
De Tesla Model S Plaid, het nieuwe luxemodel van het automerk, is nog maar net beschikbaar voor klanten. Zo kondigde Elon Musk, de ceo van Tesla, vorige maand aan dat de eerste leveringen van het model van start zouden gaan. Voor het model betalen Tesla-fans maar liefst 130.000 dollar (omgerekend ongeveer 110.000 euro).

Volgens een van de advocaten van de chauffeur zou de Tesla Model S Plaid vanzelf in brand zijn gevlogen. De chauffeur kon zonder enige verwonding op het nippertje aan de vlammen ontsnappen. © AFP

Hoewel er geen concreet bewijs is dat elektrische auto's sneller in brand vliegen dan auto's die op fossiele brandstof rijden, krijgen hulpverleners wel specifieke training om batterijbranden bij elektrische modellen onder controle te krijgen. Dit omdat een dergelijke brand vaak niet geblust kan worden aan de hand van traditionele methodes.

‘Laag brandrisico’
Tesla heeft in het verleden al benadrukt dat hun auto's ‘de veiligste ter wereld’ zijn. Bovendien zouden hun rapporten aantonen dat brandincidenten bij de modellen van het automerk veel lager zouden liggen dan bij auto's die op fossiele brandstof rijden. Toch heeft het autobedrijf de laatste jaren verschillende veranderingen aan het Model S Plaid doorgevoerd om het brandrisico te verkleinen. Zo paste Tesla in 2013 en 2016 software-updates toe na meerdere meldingen van brandincidenten in de wagens van het merk.

Tesla heeft nog niet gereageerd op het voorval.

Voor meer, zie link:

www.ad.nl/auto/nieuwste-model-van-tes...
Jorry
0
voda
1
Pedo-geroep, blowen en cryptogekkigheid: de opmerkelijkste uitspraken van Elon Musk

Hij is een van de rijkste mensen ter wereld, de oprichter van ruimtevaartbedrijf SpaceX en ceo van autofabrikant Tesla, en vandaag wordt hij 50 jaar oud. Bij het grote publiek staat Elon Musk bekend om zijn zakelijke instincten, maar vooral ook om zijn bizarre uitspattingen.

Erik Nusselder 28-06-21, 13:30 Laatste update: 28-06-21, 13:58

Musk gebruikt zijn sociale-mediakanalen als uitlaatklep, meestal zonder over de gevolgen na te denken. Dat komt hem soms duur te staan, vooral als hij over zijn eigen bedrijven twittert. In 2018 schrijft hij dat hij overweegt om Tesla van de beurs te halen voor 420 dollar per aandeel.

Lees ook
De beste muizen om mee te gamen
Zes handige functies in Gmail die je nog niet kende

De koers schiet omhoog, maar even later trekt hij die plannen weer in. De Amerikaanse beurswaakhond SEC klaagt hem daarop aan voor fraude. Na een schikking moet Musk terugtreden als voorzitter van de raad van bestuur en in totaal 40 miljoen dollar betalen.


Pedo-tweet
Ook krijgt Musk in dat jaar een rechtszaak wegens smaad aan zijn broek wanneer hij de Britse grotduiker Vernon Unsworth een pedo noemt in een tweet. Musk brengt een zelf ontworpen duikpak naar Thailand om te helpen bij de redding van een voetbalteam, dat al dagen vast zit in een ondergelopen grot. Volgens Unsworth is het pak nutteloos en was het vooral een grote PR-stunt.

Dat komt hem op een tirade van de beroemde CEO te staan. Musk vindt het verdacht dat de Brit in Thailand woont en noemt hem ‘pedo guy’. Overigens krijgt Musk in de rechtszaak wel gelijk: ter verdediging voert hij onder andere aan dat ‘pedo’ een heel normaal scheldwoord is in Zuid-Afrika, waar hij is opgegroeid.

Blowen met Joe Rogan
Het opmerkelijkste interview met Musk vindt plaats in 2018, in de populaire Joe Rogan Podcast. Musk vertelt openhartig over zijn gebruik van sociale media en zijn plannen voor een hyperloop, een buis waarin je heel snel kunt reizen. Ook bespreekt hij zijn geloof dat de mensheid waarschijnlijk leeft in een computersimulatie, zoals in de film The Matrix.

Aan het eind neemt hij een trekje van een joint, wat een inmiddels iconische foto oplevert. Marijuana is legaal in Californië, waar de podcast wordt opgenomen. Toch moet Musk daarna meermaals ontkennen dat hij drugs gebruikt. De aandelen van Tesla nemen een duikvlucht en in de media wordt gespeculeerd over zijn mentale welzijn.

Elon Musk met een joint in de Joe Rogan Podcast.
Elon Musk met een joint in de Joe Rogan Podcast. © YouTube
Dogecoin
Musk heeft niet alleen invloed op de koersen van zijn eigen aandelen, maar gebruikt de bitcoin ook graag als speelbal. Begin dit jaar kondigt hij aan dat Tesla’s voortaan ook met de cryptomunt afgerekend kunnen worden en dat hij voor 1,5 miljard dollar aan bitcoins heeft ingekocht.

Een paar maanden later blijkt Musk zich weer bedacht te hebben: bitcoins verbruiken toch te veel stroom en zijn milieuvervuilend. De omhooggeschoten koers zakt gelijk weer in, maar ondertussen twittert Musk wel de Doge omhoog, een cryptomunt die ooit als grapje is opgericht.

Coronavirus
Ook het coronavirus is een favoriet onderwerp van Musk. Hij vindt alle maatregelen aanvankelijk maar onzin en opent in mei 2020 gewoon zijn Tesla-fabriek in Californië, tegen alle regels in. Volgens hem waren de coronastatistieken gemanipuleerd.

In maart 2020 voorspelt hij dat er eind april van dat jaar nauwelijks nog nieuwe patiënten gevonden zouden worden. Daar krijgt hij geen gelijk in.

?Zoon
Zelfs het krijgen van een kind geeft hij een eigen draai. Het vinden van een naam die aan alle regels voldoet, blijkt namelijk een opgave. Eerst geven Musk en zijn partner, de Canadese zangeres Grimes, hun zoon de opmerkelijke naam X Æ A-12 mee. X staat voor het onbekende, Æ is de elvenspelling van AI (artificiële intelligentie) en de A-12 is de voorloper van de SR-71, hun favoriete vliegtuig.

Maar cijfers in namen blijkt niet te mogen, en dus verandert de 12 naar XII. Zes weken later blijkt ook het karakter Æ niet in het alfabet te staan. Zo wordt de volledige naam uiteindelijk X AE A-XII.??

Asperger
In mei van dit jaar is Musk gastpresentator van het Amerikaanse comedy-programma Saturday Night Live. Hij onthult dat hij Asperger heeft, een vorm van autisme. Ook maakt hij grapjes over zijn Twitter-gedrag en vat zichzelf heel helder samen: ,,Ik heb elektrische auto’s opnieuw uitgevonden en ik stuur mensen naar Mars in een raket. Dacht je dat ik ook een rustige, normale vent was?”

www.ad.nl/tech/pedo-geroep-blowen-en-...
tomansky
0
Tussen alle FUD even een bericht waar het uiteindelijk wel om gaat.

Tesla's deliveries in Q2 2021, 120% gestegen (YoY), tov 2020.

ir.tesla.com/press-release/tesla-q2-2...

Riding the Tiger
0
@Tomansky

En wat verwacht je van de winst van Q2 ? Is die ook gestegen ? Normaalgezien zou dat zo moeten zijn, tenzij er onvoorziene kosten waren ...
tomansky
1
quote:

Riding the Tiger schreef op 7 juli 2021 14:07:


@Tomansky

En wat verwacht je van de winst van Q2 ? Is die ook gestegen ? Normaalgezien zou dat zo moeten zijn, tenzij er onvoorziene kosten waren ...


Wat moet je met winst als je zo hard kan groeien? Ik zie het liefste een hele kleine winst en volop investeringen in alle GF's.

Dutcheon
1
Precies, het is niet alsof we als aandeelhouders medelen in de winst.... hebben we dus helemaal niks aan.
Keihard investeren en meters maken, daar heeft Tesla het meest aan.
voda
1
Geheim wapen van Chinese Tesla-rivaal Nio, de batterijwissel in 3 minuten, komt naar Europa
Emmanuel Vanbrussel 3 uur geleden

© Aangeboden door Business AM

Nio, de Chinese maker van elektrische wagens die zich voorbereidt zich om Europa te veroveren, kondigt de komst van 1.000 stations voor snelle batterijwissels aan buiten China. Noorwegen krijgt de Europese primeur.

De vrees om met een lege batterij te vallen is een van de belangrijkste hindernissen voor de definitieve doorbraak van elektrische wagens bij het grote publiek. Terwijl de meeste automakers en overheden zich richten op het uitbouwen van een wijdvertakt netwerk voor laadpalen, zet de Chinese e-autobouwer Nio in op een andere oplossing: stations waar bestuurders hun lege batterij in drie minuten kunnen wisselen voor een volle, waardoor opladen niet meer nodig is.

De snel groeiende autoproducent wil zich met de gepatenteerde battery swaps zowel in thuisland China als wereldwijd differentiëren van Tesla. Nio, goed voor een jaarverkoop van 118.000 wagens, telt in zijn thuisland China momenteel zowat 300 batterijwisselstations, die wat doen denken aan een carwash, en zegt dat er intussen 3 miljoen wissels hebben plaatsgevonden.

Op zijn “Power Day” in Shanghai kondigde de autobouwer vrijdag een forse uitbreiding aan:

Het netwerk moet tegen eind dit jaar ruim verdubbelen tot 700, wat neerkomt op 2 nieuwe wisselstations per dag. Het offensief kadert in de concurrentiestrijd met Tesla. Chinese producenten van elektrische wagens beginnen hun eigen markt duidelijk terug te veroveren op de Amerikaanse e-autobouwer.
Tegen 2025 mikt Nio op meer dan 4.000 wisselstations, waarvan 1.000 in overzeese markten. Het duidt erop dat de Chinese autobouwer, die op de New Yorkse beurs genoteerd staat, erop rekent dat de batterijwissels ook in het buitenland kunnen aanslaan. De wisselstations komen al zeker naar vijf steden in e-autowalhalla Noorwegen, van waaruit Nio zijn Europese veroveringstocht wil aanvangen. Het is nog gissen waar de overige niet-Chinese stations zullen komen. Kenners gokken op Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Bijlage:
voda
0
Nieuwe Tesla Model Y (eindelijk) in Nederland: vanaf 65.000 euro

Het nieuwste model van Tesla is eindelijk te bestellen voor Nederlandse klanten. Wie nu (voor minimaal 64.000 euro) een Model Y bestelt, krijgt de auto in september voor de deur. De elektrische SUV heeft veelbelovende prestaties, maar of hij net zo’n groot succes wordt als de Model 3?

Roland Tameling 12-07-21, 17:00 Laatste update: 12-07-21, 18:21

Op de Nederlandse website van de Amerikaanse fabrikant staat dat de Model Y voor minimaal 64.000 euro leverbaar is, maar inclusief ‘afleverkosten’ is de basisprijs feitelijk 65.010 euro. Wie die flinke smak geld overmaakt aan het bedrijf van Elon Musk, rijdt straks in de ‘Long Range’-versie, met een geschat rijbereik van 505 kilometer per laadbeurt. Deze Model Y krijgt twee elektromotoren die de auto vierwielaandrijving geven; daarmee haalt de Tesla een topsnelheid van 217 kilometer per uur, terwijl de sprint vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur precies vijf seconden in beslag neemt.

Lees ook
Test: Audi Q4 E-tron heeft Sonos-speakers en slimme software. Maar kan hij daarmee Tesla verslaan?

Voor wie dat allemaal niet snel genoeg is, staat er ook nog een sterkere Model Y ‘Performance’ in de prijslijst. Deze krijgt sterkere elektromotoren die een topsnelheid van 241 kilometer per uur mogelijk maken, terwijl Tesla voor deze versie een acceleratietijd van slechts 3,5 seconden opgeeft. De extra krachtige motoren zijn wel iets minder zuinig, waardoor het rijbereik per laadbeurt daalt tot zo’n 480 kilometer. De prijzen van de Model Y Performance beginnen bij 70.000 euro.

Deze rode lak kost 2300 euro extra. © Tesla

Weinig opties
Tesla heeft een beperkt aantal opties beschikbaar: zo is de standaard lakkleur wit en betaal je voor een grijze, zwarte of blauwe Model Y 1200 euro extra. Een rode carrosserie in zogenoemd ‘Multi-Coat Red’ heeft zelfs een meerprijs van 2300 euro. 19 inch-wielen zijn standaard, terwijl de grotere exemplaren van 20 inch eveneens 2300 euro meer kosten. Voor een zwart-wit interieur moet je 1200 euro bijbetalen, terwijl alle Model Y’s voorlopig vijf zitplaatsen hebben. In Amerika kan je de elektrische SUV ook met twee extra stoeltjes achteraan bestellen, maar die optie is hier vooralsnog niet beschikbaar.

De overige opties hebben vooral te maken met de software die Tesla beschikbaar stelt in de Model Y. Elk exemplaar zit boordevol sensoren en camera’s, maar de ‘Enhanced Autopilot’ met onder meer een automatisch parkeersysteem, een rijstrookwisselhulp en ‘zelfstandig navigeren via Autopilot’ vergt een extra investering van 3800 euro. Wil je het volledige pakket van ‘zelfrijdende’ systemen (in Tesla-jargon heet dat ‘Full Self-Driving Capability), ben je 7500 euro extra kwijt. In dat laatste geval is de auto voorbereid op ‘automatisch rijden binnen de bebouwde kom’ en is hij in staat om verkeerslichten en stopborden te herkennen.

Het dashboard van de nieuwe Tesla Model Y. © Tesla

Meer concurrentie
Op het gebied van zelfrijdende technologie heeft Tesla nog altijd een voorsprong ten opzichte van andere automerken - al zorgde deze techniek al meer dan eens voor controversiële ongevallen. Ook met de laadinfrastructuur doet Tesla nog altijd goede zaken, met dank aan het uitgebreide ‘Supercharger’-netwerk van het merk en het feit dat de Model Y sneller kan snelladen dan de meeste concurrenten.

Daarover gesproken: er zijn nogal wat nieuwe kapers op de kust die kopers bij de Model Y willen weghouden. Denk aan andere luxe elektrische gezinsauto’s met veel ruimte en interessante technologie, zoals de Audi Q4 e-tron, de Hyundai Ioniq 5, de Ford Mustang Mach-E en de Volvo XC40 P8. Die enorme lading nieuwe elektrische ‘middelgrote’ SUV’s zal er mede voor zorgen dat de Model Y minder goed zal verkopen in ons land dan de Model 3.

De lagere Tesla Model 3 was - mede dankzij overheidssubsidie - een enorme hit in Nederland. © Reuters

Die elektrische sedan (feitelijk de lagere versie van de Model Y) scoorde immers enorme verkoopaantallen in ons land, mede dankzij de lagere bijtelling die enkele jaren geleden nog gold voor auto’s op batterijen. Dat fiscale voordeel zorgde ervoor dat duizenden mensen overstapten op een Tesla, maar is inmiddels grotendeels weggevallen. Zo ging het bijtellingspercentage omhoog van 8 naar 12 procent en geldt dat verlaagde tarief voor een kleiner deel van de cataloguswaarde (tot 40.000 euro). Meer concurrentie en minder gunstige regels: de langverwachte Tesla Model Y zal het – ondanks zijn veelbelovende specificaties – lang niet zo eenvoudig krijgen in ons land.

Alle specificaties en prijzen van deze auto vind je hier in de database van Autoweek.

www.ad.nl/auto/nieuwe-tesla-model-y-e...
tomansky
0
quote:

voda schreef op 13 juli 2021 12:17:


Nieuwe Tesla Model Y (eindelijk) in Nederland: vanaf 65.000 euro

Het nieuwste model van Tesla is eindelijk te bestellen voor Nederlandse klanten. Wie nu (voor minimaal 64.000 euro) een Model Y bestelt, krijgt de auto in september voor de deur. De elektrische SUV heeft veelbelovende prestaties, maar of hij net zo’n groot succes wordt als de Model 3?

Roland Tameling 12-07-21, 17:00 Laatste update: 12-07-21, 18:21
...

www.ad.nl/auto/nieuwe-tesla-model-y-e...


Moeilijk hoor onafhankelijke journalistiek, heel het artikel vol met negatieve meningen en vooroordelen.
tomansky
0
Tesla Model Y komt in augustus naar Nederland
09 juli 2021 10:16

De eerste exemplaren van de Tesla Model Y komen in augustus naar Nederland. Mensen die een auto in bestelling hebben, krijgen een uitnodiging om hun bestelling af te ronden. De eerste exemplaren zijn van het type Long Range, een vierwielaangedreven versie waarmee je volgens fabrieksopgave 505 kilometer ver komt.

Daarmee komt de Model Y min of meer volgens planning op de Nederlandse markt. Aanvankelijk werd gesproken over een levering in het voorjaar van dit jaar, iets wat vervolgens verplaatst werd naar begin 2022.

De Model Y Long Range kost 65.010 euro en is net als de overige modellen van het merk leverbaar in vijf kleuren. De auto accelereert in 5,1 seconden naar 100 kilometer per uur en haalt een topsnelheid van 217 kilometer per uur. De auto komt er allereerst als vijfzitter. Of de in de Verenigde Staten leverbare zevenzits versie de oversteek maakt, is nog niet bekend. De Model Y heeft een trekgewicht van 1.600 kilo.

Begin 2022 wordt de 71.010 euro kostende Performance-versie van de Model Y verwacht. Deze uitvoering doet de sprint in 3,7 seconden en haalt een topsnelheid van 241 kilometer per uur. Het maximale rijbereik is 480 kilometer.

De Model Y rolt in de VS en China van de band. Volgend jaar moet de productie van de auto in Berlijn opgestart worden. De Tesla Model Y is sinds februari 2020 leverbaar en is inmiddels de bestverkochte auto van het merk.

voda
0
Tesla Supercharger: andere merken mogen straks ook
Mattijn Nederend 2 uur geleden

Tesla Model 3 bij Supercharger laadpaal© Dario L1 / Unsplash Tesla Model 3 bij Supercharger laadpaal

Mooi voer voor een discussie. Maakt Tesla hier een geniale zet door extra inkomsten te genereren bij andere automerken of geven ze hier hun grootste troef uit handen? Binnenkort mogen andere merken ook gaan laden bij de Tesla Superchargers, zo meldt Elon Musk op Twitter. Tot nu toe konden alleen Tesla’s opladen bij het laadnetwerk.

Het Supercharger-netwerk van Tesla telt inmiddels meer dan 2.500 locaties wereldwijd. Daarvan staan er ruim 1.100 in Amerika en tegen de 600 in Europa. Het merk is bezig met de Superchargers te upgraden naar een laadsnelheid van 300 kW. Later moet de boel verder opgekrikt worden naar 350 kW. Zo kunnen auto’s als de Model S Plaid en Cybertruck ook snel weer de weg op.

© Aangeboden door TopGear Nederland
Tesla Supercharger: hoe laden andere merken?
Dat is nog even de vraag. We moeten het doen met één losse zin van Elon Musk: ‘We maken ons Supercharger-netwerk openbaar voor andere EV’s later dit jaar’. Tesla ontwikkelde een eigen stekker en die past niet zomaar in een elektrische Opel of Volkswagen. Daar moeten Tesla en de andere automerken nog iets op bedenken.

De uitrol zal ongetwijfeld rustig aan plaatsvinden en pas later naar Europa oversteken. Betalingen zouden in principe via de Tesla-app kunnen gaan, dus dan is er een verloopje nodig voor de stekker en wellicht een software-update voor de elektrische auto. In het verleden bleken de Superchargers bijzonder populair rond vakantie- en feestdagen, met grote wachtrijen als gevolg. We zijn benieuwd hoe de drukte straks is als iedereen mag laden bij de Superchargers.

Ionity
Andere automerken zoals Porsche en Jaguar zijn al enige tijd samen bezig op met het antwoord op het Supercharger-netwerk van Tesla. Het Ionity-netwerk kan tot wel 350 kW laden en telt inmiddels 358 stations in Europa. Met dit netwerk zou je in principe ook van Portugal naar Zweden kunnen rijden via Hongarije. Al met al moet een zorgeloze vakantie met de elektrisch auto steeds dichterbij komen.

Met sub-links, zie link:

www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/tesla-s...
Bert12345
0
voda
0
Tesla gaat nikkel afnemen van mijnbouwer BHP
ANP Producties 1 uur geleden

MELBOURNE (ANP/BLOOMBERG) - Autofabrikant Tesla heeft een overeenkomst gesloten met de grote mijnbouwer BHP over de levering van nikkel voor zijn batterijen in elektrische auto's. Volgens BHP zal het nikkel worden geleverd vanuit Australië.

Door de deal met BHP wil Tesla zich beschermen tegen mogelijke tekorten aan nikkel, een belangrijke grondstof voor krachtige batterijen voor elektrisch aangedreven auto's. Door de grote vraag vanwege de overgang naar elektrisch rijden dreigen tekorten bij de levering van nikkel te ontstaan.

De nikkel-activiteiten van BHP in het westen van Australië zouden op duurzame wijze plaatsvinden met relatief weinig uitstoot. Tesla gaat samenwerken met de grootste mijnbouwer ter wereld om de uitstoot in de toeleveringsketen van nikkel te verlagen. Tesla sloot eerder al overeenkomsten met andere mijnbouwers voor de levering van grondstoffen voor accu's.

Topman Elon Musk van Tesla heeft geregeld zijn zorgen geuit over tekorten aan nikkel en mijnbouwers gevraagd de productie te verhogen om te kunnen voldoen aan de sterke vraag.
voda
0
voda
0
Stevige concurrent voor Tesla?

Beter dan Tesla, maar ook érg kostbaar: op pad met de Mercedes-Benz EQS

Met de EQA en EQC heeft Mercedes twee tot elektrische auto ‘verbouwde’ modellen in het programma, deze EQS is vanaf de allereerste schets puur en alleen als EV (elektrisch voertuig) bedoeld. Dat maakt het elektrische topmodel uit het EQ-label tot een compromisloze luxe limousine. Kostbaar, maar ook innovatief, efficiënt, veilig, uitzonderlijk comfortabel en bovenal gemakkelijk te rijden.

Werner Budding 24 jul. 2021

Om met dat laatste te beginnen: het gemak waarmee je de grote EQS door smalle straten of drukke stadscentra manoeuvreert, is bewonderenswaardig. We hebben het hier over een 5,22 m lange, 1,93 m brede en bijna 2500 kilo wegende auto. Mercedes heeft er veel aan gedaan om de EQS wendbaar te maken. Achterwielen die meesturen zorgen ervoor dat de EQS een haakse bocht neemt alsof het een Mercedes A-klasse is. Het zicht rondom is prima voor elkaar en voor de delen die minder goed zichtbaar zijn, krijgt de bestuurder assistentie middels camera’s.

Lees ook
1200 kilometer zonder tanken? Mercedes ziet het gebeuren
Eerste elektrische topklasse-sedan komt net zo ver als een diesel: dit is de Mercedes EQS

De EQS is ook leverbaar met een carrosserie in twee kleuren. © Mercedes-Benz

De beelden daarvan zijn zichtbaar op het enorme zogenaamde hyperscreen-display, dat van links naar rechts het dashboard vult. Dit scherm is een optie. De prijs ervan maakt Mercedes later bekend. Mocht de consument de waarde er niet van in zien, dan rust het merk de EQS standaard uit met twee iets meer bescheiden displays die we kennen uit de S-klasse. Het hyperscreen ziet er zonder meer indrukwekkend uit, maar belangrijker, het laat zich eenvoudig bedienen, is duidelijk afleesbaar en leidt niet af tijdens het rijden. Wel laten je vingers na het bedienen vlekken achter. Dus: regelmatig poetsen.

Geen verbouwde S-klasse
De naam ‘EQS’ wekt de suggestie dat de auto een elektrische Mercedes S-klasse is. Maar dat is het eigenlijk niet; de EQS moeten we zien als het topmodel binnen het EQ-label. Min of meer op basis van dezelfde techniek volgt volgend jaar de EQE, die net iets minder van formaat is. Op basis van de EQS en de EQE volgen later SUV-achtige modellen. En voor de echte sportievelingen lanceert Mercedes eind dit jaar een AMG EQS, die het tot liefst zo’n 760 pk schopt. Niet noodzakelijk, hooguit vermakelijk.

Mercedes brengt aan het einde van de zomer als eerste de EQS 450 en 580 naar de dealer. Beide maken gebruik van een accu met een capaciteit van 108 kilowattuur. Voorlopig is dat ’s werelds grootste accu in een productiemodel. Het pakket weegt 692 kilo. Veel dus. De accu van de drie jaar geleden gelanceerde Audi e-tron weegt echter 699 kilo en levert ‘slechts’ 86 kWh. Aan dat soort cijfers is duidelijk af te lezen dat accutechniek in een sneltreinvaart verbetert. Dan is het de keus van de fabrikant waar hij voor kiest: meer capaciteit uit hetzelfde formaat accu, of evenveel capaciteit uit een minder zware accu.

De EQS is minstens zo comfortabel als een S-klasse met een verbrandingsmotor, maar niet ruimer. © Mercedes-Benz

Met die 108 kWh accu haalt de EQS in theorie 770 kilometer actieradius. Bij een actieve rijstijl haal je in Nederland vermoedelijk relatief eenvoudig meer dan 600 kilometer rijbereik. Een technicus van Mercedes verklapte dat 1000 kilometer op een volle accu ook lukt, als de omstandigheden perfect zijn, er bijzonder rustig wordt gereden en als de buitentemperatuur gunstig is. Ook het praktijkverbruik bleek na een rit van 240 kilometer opvallend goed; 16,6 kWh/100. Let wel, de vierwielaangedreven EQS 580 weegt leeg, zoals gezegd, bijna 2500 kilo. Die goede efficiëntie zit ‘m voor een flink deel in de gunstige aerodynamica. In de windtunnel is een CW-waarde van 0,20 behaald, een nieuw record voor een productie-auto.

Kostbaar
Overigens lanceert Mercedes later dit jaar een EQS 350, voorzien van een 90 kWh-accu. Hoewel Mercedes nog niets loslaat over prijzen, is de kans reëel dat deze basis-EQS net onder de ton in euro’s blijft. De vierwielaangedreven EQS 580 met wat opties gaat vermoedelijk voorbij de 150.000 euro. Een van de opties die volgend jaar beschikbaar komt, eerst in Duitsland, is Drive Pilot. Een zogenaamd ‘level 3’ autonoom rijsysteem, waarbij de bestuurder in fileverkeer, op de snelweg, tot snelheden van maximaal 60 km/h niet actief de auto hoeft te besturen. Duitsland heeft een wettelijke ontheffing gecreëerd, zodat bestuurders gebruik kunnen maken van auto’s met dergelijke rijsystemen. In Nederland geldt deze ontheffing (nog) niet.

Een praktijktest op het Mercedes-testcentrum in Immendingen geeft een goede indruk van de Drive Pilot in de EQS. Behalve dat het systeem voorlopig niet werkt in de regen, maakte het indruk met de souplesse van de correcties die het uitvoert. Je kunt als bestuurder bijvoorbeeld een Netflix-film kijken op het hyperscreen, terwijl de auto alle taken overneemt.

Met Drive Pilot, dat voorlopig nog niet actief is in Nederland, kan de EQS grotendeels zelfstandig rijden. Het systeem houdt ook rekening met hulpdiensten. © Mercedes-Benz

Geen 800 Volt
Merken als Porsche, Audi, Hyundai en Kia bieden bij sommige van hun elektrische auto’s een 800 Volt-laadsysteem aan. Daarmee kan tot 350 kWh worden geladen, hetgeen de stop bij een snellader tijdens een lange rit relatief kort maakt. Althans, op papier. Mercedes is er heel duidelijk over; voorlopig heeft een dergelijk 800 Volt-systeem amper voordelen. De komende generaties elektrische auto’s van Mercedes zullen dus niet beschikken over dit laadsysteem. De onafhankelijke organisatie P3 Charging-Index bevestigt dit; een EQS 580 heeft een maximaal piek in de laadcurve van 200 kW, maar over het gehele laadproces laadt de Mercedes sneller dan de Porsche Taycan Turbo S en de Tesla Model S P100D.
voda
0
Deel 2:

Meer dan 350 sensoren houden de wacht over de veiligheid voor de inzittenden. Auto’s die in de omgeving rijden detecteert de EQS, verslapt de aandacht van de rijder dan reageert de Mercedes, is de luchtkwaliteit in het interieur niet op het juiste niveau, dan grijpt de auto in; alles met als doel om de veiligheid en het comfortniveau zo optimaal mogelijk te houden. En als de Mercedes detecteert dat de berijder wat energie kan gebruiken, dan schakelt deze automatisch de stoelmassage in, de verlichting in het interieur activeert en klinkt plotseling vanzelf muziek die enthousiasmeert. Alle wordt ingezet om de bestuurder weer bij de les te krijgen.

Het interieur van de EQS met het optionele Hyperscreen. © Mercedes-Benz

De ‘motorkap’ is afwezig
Voorin biedt de EQS niet de ruimte zoals in een S-klasse. Achterin trouwens evenmin. Niet dat je aan ruimte te kort komt, integendeel. Vooral doordat er in de EQS geen cardanas van de motor naar de achteras loopt, ontstaat een vlakke bodem. Maar zoek je de ruimste Mercedes, ga dan voor een S-klasse. Onder de achterbank van de EQS is de achterste elektromotor gepositioneerd. Kies je voor een EQS 580 dan is voorin ook een elektromotor te vinden. Hoewel, te vinden? Niet echt, de EQS heeft geen voorklep die open kan. Monteurs bij de Mercedes-dealer kunnen er uiteraard wel bij, mocht dat nodig zijn. Het reservoir voor de ruitenwissersproeier kun je vullen door een klepje op het linker voorscherm te openen, om daar een jerrycan vloeistof in leeg te kiepen.

Dat de uitrusting - zoals een parfumeur, stoelmassage, stoelkoeling en -verwarming en een joekel van een te openen transparant dak - aanwezig kunnen zijn in de EQS, maakt hem niet onderscheidend van de S-klasse. Wel dat je in de EQS nóg comfortabeler je kilometers maakt. Er is amper rijgeluid te horen, ook op hoge snelheid niet echt. Op elk ogenblik biedt de aandrijflijn kracht, veel kracht. Het maakt van de Mercedes EQS de beste elektrische auto van dit moment. Natuurlijk, ofschoon we de prijzen nog niet hebben, weten we wel degelijk dat deze Mercedes kostbaar is. Maar nadat we met de EQS hebben gereden, weten we ook dat Mercedes zich op bijzondere krachtige wijze revancheert van de achterstand die het heeft opgelopen op Tesla. Bijna tien jaar na de lancering van de Tesla Model S biedt Mercedes een elektrische auto aan die op veel punten de wedstrijd aankan met de Amerikaanse EV.

Meer details, zoals de technische informatie, lees je hier bij AutoWeek

www.autoweek.nl/merken-modellen/merce...

Voor video en afbeeldingen, zie link

www.ad.nl/auto/beter-dan-tesla-maar-o...
6.819 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 336 337 338 339 340 341 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 jul 2021 22:00
Koers 643,380
Verschil -5,880 (-0,91%)
Hoog 648,800
Laag 637,300
Volume 14.604.944
Volume gemiddeld 0
Volume gisteren 18.634.522