TomTom < 27 - 28 - *29* - 30 - 31 > O K T O B E R

313 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 12 13 14 15 16 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
pwijsneus
8
Beste mensen,

Afgelopen tijd hebben we een behoorlijk volatiel koersverloop mogen aanschouwen.

Na de upgrades van Rabobank (€ 7,40) en SNS bank (€ 8,20) heeft TomTom de samenwerking met Bosch en Volkswagen aangekondigd tav Automated driving. Deze goed-nieuws-show leverde een koers op van € 6,60. Door de paniek op de beurzen, en met dank aan Blue Mountain en Hound Partners zakte TomTom mee in de angst tot de koers waar het nu staat. Hé toch.

shortsell.nl/short/TomTom

Aanstaande woensdag worden de derde kwartaalcijfers gepubliceerd; eindelijk kunnen we zien of de voorzichtige groei van afgelopen 2 kwartalen doorzet. De cijfers van Nokia van de week waren in ieder geval bemoedigend.

De koersreactie op de cijfers is altijd een spel tussen de daadwerkelijk behaalde resultaten, en de consensus;

corporate.tomtom.com/consensus.cfm

Ik verwacht geen vuurwerk, maar deze consensus is behoorlijk realistisch, en volgens mij moet deze overtroffen kunnen worden. Verrassingen even uitgesloten.

Als je kijkt naar de 4 divisies ziet het er ongeveer als volgt uit.

Consumer:

Eind vorig jaar en begin dit jaar zijn de nieuwe GO modellen geïntroduceerd in Europa en de VS. De PND's zijn nog steeds de grootste inkomstenbron voor het bedrijf. Zoals iedereen weet krimpt deze markt, en is TomTom hard op weg om hun activiteiten en inkomsten elders vandaan te halen. Na jaren lang hierover te praten kun je nu toch wel stellen dat we over het kantelpunt heen zijn. TomTom is een ander bedrijf geworden wat van kastjesmaker omschakelt naar leverancier van content en services. Hier horen wellicht ook andere omzetten bij.

Het is de vraag in hoeverre de krimp in de PND markt is gestabiliseerd, en of de stijgende horlogeverkopen dit kunnen opvangen. Aangezien dit de grootste divisie is van TomTom, en de "moeilijke" markt is het lastig in te schatten of de omzet stabiel blijft.

Automotive:

De Nederlandse autoverkopen waren niet zo denderend dit kwartaal, de Europese autverkopen stegen echter wel flink. De verkopen van de Franse merken (met name Renault) bleven in het begin van het jaar fors achter, dit lijkt in het derde kwartaal beter te zijn. Ook aan de resultaten van HERE te zien hoeven we hier eigenlijk geen negatieve verrassingen te verwachten.

Licensing:


Dit onderdeel krimpt kwartaal op kwartaal. Telkens krijgen we het volgende voorgeschoteld:

"his decline mainly resulted from the phasing out of a
major contract, which has not yet been fully replaced by new contract wins, and lower GIS Licensing revenue."


Pff, hier is TomTom blijkbaar ook een beetje klaar mee. Helemaal omdat de deal met Apple vooral big data (ook zeer waardevol) oplevert, maar nog geen big money. Dit is het laatste wapenfeit; en wat horen we nog over de 2e link?!

searchengineland.com/tomtom-decarta-j...

www.deaandeelhouder.nl/news/2014/5/15...

Carplay is uitgesteld tot 2015, en de iWatch komt ook pas volgend jaar. Of TomTom hiervoor additionele deals heeft kunnen sluiten met deze reus uit Cupertino is de grote vraag.

TT Telematics:

Groei! Dit onderdeel is het pareltje van TomTom, en de omzet begint serieuze vormen aan te nemen. Het zal me echt helemaal niks verbazen als Telematics de omzet van de licensing tak gaat overtreffen.

Deals met bijvoorbeeld Allianz vind ik érg interessant. Dit kan een potentiele hit worden, maar laten we niet al te enthousiast worden. Zoals TomTom zelf aangeeft, "maybe we're on to something, maybe we go flat on our face with it", aldus Goddijn.

www.prnewswire.com/news-releases/glob...

www.broadwayworld.com/bwwgeeks/articl...

www.gpsbusinessnews.com/FMS-Installed...

De rek is nog láng niet uit dit onderdeel. Of er nog overnames worden gedaan is afwachten.
------------------------------------------------------------

Als TomTom-fundamentalist heb ik wel vertrouwen in aankomende woensdag, en ga van de week vol in TomTom zitten. No "pie in the sky", maar "the real deal".

Succes allen!

moneymaker_BX
0
heel mooi stuk mijn compliment
ik en wij allen hopen dat we megastijgen deze week en komende maanden
laat die shorters maar voelen wie de baas is
[verwijderd]
0
Ik overweeg ook om erin te stappen alleen overweeg ik een turbo te kopen met een zeer laag hefboom.

1.5 X of zo zou ik dat als een veilig marge aan kunnen nemen?

boem!
0
AB Wijsneus.

Het zou mooi zijn indien tom2 in financiele zin zijn groeipad in Automotive al kan laten zien in het derde kwartaal.

Naast het zekerheidje van TTT zal dit onderdeel de potentie van tom2 moeten aantonen want met de gesloten contracten is groei in dit onderdeel op termijn verzekerd.
De vraag is alleen wanneer dat wordt waargemaakt.
Bij een groei reeds in 3q kunnen een hoop vooruitzichten van analysten direct de prullebak in.
pwijsneus
0
quote:

martinmartin schreef op 25 oktober 2014 20:23:


AB Wijsneus.

Het zou mooi zijn indien tom2 in financiele zin zijn groeipad in Automotive al kan laten zien in het derde kwartaal.

Naast het zekerheidje van TTT zal dit onderdeel de potentie van tom2 moeten aantonen want met de gesloten contracten is groei in dit onderdeel op termijn verzekerd.
De vraag is alleen wanneer dat wordt waargemaakt.
Bij een groei reeds in 3q kunnen een hoop vooruitzichten van analysten direct de prullebak in.


europe.autonews.com/article/20141017/...

Het kan slechter;

No. 3 Renault also saw sales climb 10 percent, propelled by Dacia’s 20 percent growth and a 7.5 increase at Renault brand.

Even vooruit kijken kan ook geen kwaad;

europe.autonews.com/article/20141018/...

Oja, en wanneer wordt VW klant? De duopolie tussen Nokia HERE en TT wordt evenwichtiger. 80/20 zal op termijn richting 50/50 gaan. Als hierover uitspraken worden gedaan, en analisten pakken het op (incl. Jos Versteeg) wordt het feest

Omdat het kan, check dit dan!!

m.youtube.com/watch?v=BJCR6pR3R8g
[verwijderd]
1
quote:

pwijsneus schreef op 25 oktober 2014 16:13:




Consumer:

Eind vorig jaar en begin dit jaar zijn de nieuwe GO modellen geïntroduceerd in Europa en de VS. De PND's zijn nog steeds de grootste inkomstenbron voor het bedrijf. Zoals iedereen weet krimpt deze markt, en is TomTom hard op weg om hun activiteiten en inkomsten elders vandaan te halen. Na jaren lang hierover te praten kun je nu toch wel stellen dat we over het kantelpunt heen zijn. TomTom is een ander bedrijf geworden wat van kastjesmaker omschakelt naar leverancier van content en services. Hier horen wellicht ook andere omzetten bij.

Het is de vraag in hoeverre de krimp in de PND markt is gestabiliseerd, en of de stijgende horlogeverkopen dit kunnen opvangen. Aangezien dit de grootste divisie is van TomTom, en de "moeilijke" markt is het lastig in te schatten of de omzet stabiel blijft.



Ha Pwijsneus. Wat je zegt klopt, dat de PND nog steeds erg belangrijk is voor TomTom. Wel een stukje nuance.

Vorig kwartaal maakte TomTom 252 miljoen omzet. Daarvan was 169 miljoen Consumer. Van die 169 was er echter 19 miljoen Automotive hardware en naar schatting tussen de 15 en 20 miljoen fitness. Verder zit er in de Consumer omzet nog de TomTom app (100.000 stuks per kwartaal) en wat accessoire dingen als smartphone houders.

Alles bij elkaar genomen denk ik dat ongeveer 40% van de TomTom omzet bestaat uit PND. En niet tweederde wat je zou denken als je kijkt naar Consumer als percentage van de totale omzet.

Van die 40% wordt het overgrote deel, zeker driekwart verdiend in Europa. En de rest in de VS en daarbuiten. De PND markt doet het vooral slecht in de VS. In Europa zie je een volumedaling van ongeveer 10% en wel een keuze voor duurdere modellen met lifetime maps en traffic, waardoor de totale omzet uit PND in Duitsland en het VK neutraal was en in andere Europese landen nog wel wat daalde, maar niet zo erg meer.

Vorig kwartaal groeide Consumer licht als je Automotive hardware niet meerekent. Dit betekent dat PND het goed deed. Zie hieronder..


---

Consumer revenue for the quarter was €169 million, slightly lower compared to €172 million in Q2 '13. Automotive hardware revenue, which is reported under Consumer, represented €19 million in Q2 '14 (Q2 '13: €23 million). Excluding Automotive hardware revenue, Consumer showed growth for the second consecutive quarter. This growth was driven by European PND and sport revenue.

The European PND market decline continues to slow down. The estimated market size in Europe3 was 1.9 million units in the second quarter, 11% lower compared to the same period last year. Our European market share for the quarter was approximately 52% and we saw a strengthening of our ASP.

The estimated PND market size in North America was 1 million units in Q2 '14, 24% lower compared to the same period last year. Our North American market share for the second quarter was approximately 15% and we saw a fairly stable ASP.
pwijsneus
0
@ Justin, thanks voor de nuance!

"Alles bij elkaar genomen denk ik dat ongeveer 40% van de TomTom omzet bestaat uit PND. "

Dat bevestigd eigenlijk de transitie, TomTom heeft zich gediversifieerd (rotwoord); TT lijkt in de verste verte niet meer op het bedrijf wat het 5 jaar geleden was.

Daar horen ook andere omzetten en marges bij, en ook een hogere aandeelprijs. Er kan na lange tijd weer naar groei gekeken worden.

De Presentatie van TT, en de underpromise en overdeliver gedachte is leuk, maar het wordt tijd dat die groei wat meer naar de voorgrond gepresenteerd gaat worden.
trend follower
0
Android Wear product manager Jeff Chang has spoken about the future for Google's wearable operating system hinting that the team hasn't ruled out the idea of making Android Wear iOS compatible.

Speaking to the Huffington Post UK, Chang spoke about the team's enthusiasm for reaching a larger user base.

Bron nu.nl
Leeuw 007
0
Erik9400
0
Klm vorig jaar grote winnaar...verbaasde me steeds over stijging...aandeel zal nu harde klap maken

Tt maakt winst en alle seinen staan op groen....laat de tt trein deze week maar gaan rijden :-)

Ga nu met minder buikpijn op weg naar kwartaalcijfers maar nog geen nieuws van hg over toekomst tt
pwijsneus
0
quote:

Erik9400 schreef op 27 oktober 2014 08:35:


Klm vorig jaar grote winnaar...verbaasde me steeds over stijging...aandeel zal nu harde klap maken

Tt maakt winst en alle seinen staan op groen....laat de tt trein deze week maar gaan rijden :-)

Ga nu met minder buikpijn op weg naar kwartaalcijfers maar nog geen nieuws van hg over toekomst tt


Vorig jaar waren de cijfers niet écht sterk. Wel een outlookverhoginkje. Echter een dag na de cijfers gaf Deutsche Bank een negatief advies en een dag later een downgrade van Rabobank.

Rabobank opperde vorig jaar zelfs een verkoop van de kaartenbak van TomTom. Hoezo beleggers zijn korte termijndieren?!
jan6307
0

AMSTERDAM (Dow Jones)--Het vertrouwen van de ondernemers in de Nederlandse industrie is in oktober fors verbeterd, vooral dankzij een veel positiever oordeel over de verwachte productie en de orderportefeuille, blijkt maandag uit cijfers van het CBS.
De indicator van het producentenvertrouwen ging naar 2,0 van -0,2 in september. In de twee voorgaande maanden daalde het vertrouwen nog met in totaal 1,4 punten.
Sinds oktober 2012 is de trend van het producentenvertrouwen positief. In oktober lag het vertrouwen van de industriele producenten boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar van 0,5. Het vertrouwen van de ondernemers bereikte in januari 2008 de hoogste waarde op 9,4 en ruim een jaar later de laagste waarde van -23,5.
In oktober zijn de producenten in de industrie een stuk positiever over de productie in de komende drie maanden en over hun orderportefeuille. Daarentegen is het oordeel over de voorraden gereed product wat minder positief dan vorige maand, zegt het CBS.
De bezettingsgraad van de machines en installaties in de industrie is in het vierde kwartaal van 2014 weer terug op het niveau van het tweede kwartaal, aldus het statistiekenbureau. In het derde kwartaal was de bezettingsgraad voor het eerst in een jaar iets afgenomen, van 80,2% in april naar 79,7% in juli.
Door Ben Zwirs; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 52 00; ben.zwirs@wsj.com
(END) Dow Jones Newswires
October 27, 2014 04:44 ET (08:44 GMT)
© 2014 Dow Jones & Company, Inc.
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 27 oktober 2014 08:40:


[...]

Rabobank opperde vorig jaar zelfs een verkoop van de kaartenbak van TomTom. Hoezo beleggers zijn korte termijndieren?!


Nu je het zegt. Dat was inderdaad in 2013
www.debeurs.nl/Beursnieuws/ANP_ANP-31...

Destijds waren we echter nog niet geinformeerd over het nieuwe mapping platform. Dat deed TomTom bij de aandeelhoudersvergadering van voorjaar 2014 www.iex.nl/Forum/Topic/1313382/1/Key-... Dat was ook reden voor mij om daar een apart stukje over te dichten.

Wat er in voorjaar 2014 in de aandeelhoudersvergadering is gecommuniceerd neemt veel zorgen die Rabobank in 2013 had weg. Bijvoorbeeld de investeringen in mapping die de komende jaren nodig zijn.

Ook werd er ten tijde van het vorige Rabobank advies nog niet gesproken over zelfrijdende auto's en was niet bekend dat Volkswagen research en TomTom hier aan samenwerken. Vooral de naam VW doet wonderen.
*Natte krant*
0
[verwijderd]
0
313 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 12 13 14 15 16 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 9 apr 2020 17:35
Koers 7,905
Verschil +0,125 (+1,61%)
Hoog 8,135
Laag 7,805
Volume 654.093
Volume gemiddeld 823.938
Volume gisteren 448.510