Gekke Gerrit schreef op 3 november 2014 14:12:
Ik kom nog maar eens in de zoveel tijd weer even op het TIE forum kijken: soms zijn er leuke discussies, maar veel keren blijft het geklets in de ruimte. Er zitten wat aandeelhouders op die de koers naar boven willen duwen, en ik denk dat onze Trekkert meer een spreekbuis van de TIE directie is, dan dat hij er voor eigen rekening zit..
Anyway: de laatste truuk laat mij toch maar weer eens het forum komen. Zoals jullie allemaal weten was de eerste CEO van TIE niet de meest "performing": starten op 10EUR, pieken naar 50, en vervolgens over een periode van 8 jaar afzakken naar 10cent (of zoiets): daar werden we niet blij van. Hiep-hiep Hoera voor de verlosser: dhr Sundelin.
Sundelin loopt al sinds 2006 bij TIE bij: meegekomen met het bedrijfje Digital Channel. Met behulp van vriend en commissaris van Schaik, gebombardeerd tot CEO in 2007. Kwam eerst als "interim", toen voor langere tijd. Toegegeven: hij heeft een aantal zaken opgeschoond, maar ik heb persoonlijk het idee dat het bij interim had moeten blijven..
Hier heb ik eigenlijk een aantal redenen voor:
Overnames
Sinds 2008 zijn er verschillened bedrijven over genomen. Alleen Mambo en TIE Frankrijk zijn op langere termijn cash-wise positief gebleven. Sinfox was een slechte (volgens mij is 1 ex-aandeelhouder weggegaan, heeft een nieuwe bedijfje opgericht, en is nu veel van zijn oude klanten weer aan het bedienen). Mambo: leuk bedrijf, verouderd product, en volgens mij zijn alleen de grotere klanten gebleven (gelukkig wel de goede namen). Oud-aandeelhouders, en een groot gedeelte van de oude gebruikers zijn ondertussen vertrokken. Ascention was voor mij de topper: een groot bedrag neerleggen voor een "uurtje factuurtje" toko, de geprognotiseerde omzet ernorm opgeblazen, en vervolgens wordt de toko in 1 jaar volledig afgeschreven, en is er geen personeel meer. Sundelin wist van de risico's maar wilde toch doorzetten.Van Puijenbroek kreeg de zwarte piet toegespeeld: deze vond ik eigenlijk te makkelijk.
Samar
Natuurlijk: een lijk uit de kast, maar er komt maar geen einde aan.. Agressieve aanpak die backfire genereert?
Strategie
EDI, content syndication (demand generation), eCommerce, big data: waar is de focus? (het blijft een relatief klein bedrijf) De komst van TFT maakt het nog erger. Strategisch gezien bracht dit mi niets extra: het leek mij meer een financieel redelijk deal, met flink wat risico's (tja: TIE moest toch iets?) Of heeft TIE geen vertrouwen in hun eigen business, en zoeken ze met een overname naar een strategie?
EU
Ja: hij blijft leuk. Ik zie het als uurtje-factuurtje. Maar is er ooit iets ontwikkeld wat daarna ook geld heeft opgebracht? Waarom doet TIE dit? Om de standaard producten te ontwikkelen? Tja: krijg je daardoor zo'n mooie duw van de EU?
Koers
De grote afreken-factor. Er is natuurlijk een reverse stocksplit geweest, maar als we die even terug rekenen, dan begon Sundelin met 10EUR, en staan ze na 7 jaar op 4EUR. Geen Raman-resultaat, maar zeker geen goed resultaat.
Wolfswinkel
Tot nu toe zal de beste man niks verkeerd hebben gedaan: maar konden ze nou echt niemand van onbesproken gedrag vinden? Naar wat ik begrijp staat de man niet echt te boek als een goed communicator.
Moraal van dit verhaal: 7 jaar Sundelin lijkt mij genoeg. Hetzelfde management zit er te lang, en heeft te lang mindere resultaten opgeleverd. Het blijft aanmodderen. Sundelin zal ongetwijfeld aangeven: "maar het is allemaal de fout van iemand anders, de kast zit vol met lijken" maar het blijft wel allemaal gebeuren onder zijn watch.
Laat eens horen wat jullie ervan vinden.