Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

'Geen reddingsplan voor KLM bij bankroet'

218 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 » | Laatste
IMILLIONAIR
0
Voor dat het ministerie deze uitspraak in de media deed is er zeer goed nagedacht. Het is een meer dan verholen waarschuwing voor de nederlandse belegger. Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig !
relpinda
0
Ik ken deze man en dit is een waar en eerlijk interview!

managementscope.nl/magazine/artikel/8...

de moeite waard om te lezen. KLM is voor zijn personeel zeker geen slecht bedrijf!

FNV doe nu ook eens mee en accepteer de voorwaarden aan de CAO tafel!

lza
[verwijderd]
0
Er komen dus geen Dreamliners bij de KLM, afbesteld, geen lopende financiering kunnen krijgen, in ieder geval niets meer op de pof bij Boeing.
Een gevoelige nederlaag daar Arke al weer geruime tijd succesvol opereert met deze composiet toestellen.

Sodexho doet de catering bij KLM(exclusief de vliegmaaltijden)...en ook andere faciliteiten worden geleverd in de ruimste zin van het woord.
Conclusie: eigen medewerkers zijn te duur.
Waarom zou KLM geen Easyjet-medewerkers kunnen inhuren?

KLM-AF verbrand nu €3 miljoen per dag, 7 dagen per week.

WOW uit IJsland is begonnen met USA-vluchten via Rijkjavik vanaf 160 euro per enkele reis, weer een KLM-stoelpoot die eraan gaat, de situatie wordt nu nijpend....
relpinda
0
@Paulta; Waar heb jij deze info vandaan Dreamliners afbesteld????

8 jun 2015 - 00:01
Pieter Elbers: Schouders er onder zetten

Pieter Elbers, president-directeur KLM
Rob Somsen
MIAMI - De schouders er onder te zetten om de huidige ingeslagen weg vol te houden en te versnellen. Dat is de belangrijkste boodschap die KLM-topman Pieter Elbers op dit moment heeft voor zijn maatschappij. Dat meldt hij desgevraagd aan Reismedia in Miami, waar luchtvaartbrancheorganisatie IATA is neergestreken in het kader van de jaarlijkse algemene vergadering. "Vorig jaar november hebben wij onze visie voor KLM uitgezet en dat zijn we nu praktisch aan het invullen", meldt Elbers.

De KLM-topman vervolgt: "We blijven hameren op kosten besparen aan de ene kant en investeren aan de andere kant en die balans probeer ik in alles naar voren te brengen. We zijn voortdurend met ons team aan het uitdragen dat we moeten besparen om uiteindelijk te kunnen investeren. Iedereen wil trots blijven op KLM en om dat te kunnen handhaven moeten we simpelweg de kosten omlaag brengen. Het is belangrijk dat onze kostenbesparingen niet worden afgewenteld op onze klanten. Om antwoord te geven op de vraag wat het hogere doel is voor iedereen, dan is dat een florerend KLM. Ik zie het als mijn rol om continu met iedereen te communiceren waar we naar toe gaan." Op de vraag of KLM’s visie niet te operationeel is zegt de topman: "Het slechtste dat kan gebeuren is dat er een prachtige visie is maar deze niet praktisch vertaald is. Voor de implementatie is dit essentieel."

Tanker
Elbers merkt op dat de eerste resultaten van de ingeslagen weg te zien zijn. Hij zegt er niet aan te ontkomen om KLM een olietanker te noemen waar je pas later resultaat bereikt als je aan het stuur begint te draaien.

De KLM-bestuurder is positief over de huidige cao-onderhandelingen, die aanzienlijk sneller zijn gegaan dan voorafgaand aan de vorige cao-periode 2012-2014. Hij vertrouwt er op ook voor de zomer de deal met de piloten rond te hebben. Met het grond- en cabinepersoneel is inmiddels een onderhandelingsresultaat bereikt. Elbers: "Had ik het nog sneller gewild? Ja. Had ik het nog eerder gewild? Ja. Ik ben evengoed gelukkig met het feit dat de sociale partners hun verantwoordelijkheid genomen hebben en daadwerkelijk bijdragen op een constructieve manier. Daar gaat het om."

Elbers is ook positief over de besparingsvoorstellen die het personeel aandraagt via de zogenaamde CEO-mailbox en die zijn te kwantificeren op een bedrag van 5,5 miljoen euro aan besparingen. "Het bewijs dat het binnen KLM begint te draaien. Er komen bezuinigingsvoorstellen binnen en er zijn discussies over het inrichten van de organisatie. De binnengekomen ideeën zijn vaak heel praktisch en snel te implementeren. Er zit zo ontzettend veel denkkracht en kennis bij onze mensen. Daar kunnen en moeten we dus meer mee."

Vrijwillige vertrekregeling
Elbers bevestigt desgevraagd dat de huidige plannen van de vrijwillige vertrekregeling binnen KLM, die nu gelden voor Martinair-piloten, cargo-grondpersoneel en de zogenaamde certified staff bij KLM, mogelijk verder wordt uitgerold binnen de organisatie. Elbers: "Dit geldt zeker niet voor de gehele organisatie maar op bepaalde plekken waar we tegen overcapaciteit aanlopen of waar banen verdwijnen."

Elbers zegt zich niet direct zorgen te maken over het vertrek van goede mensen door het snijden in managementlagen, een maatregel die KLM eerder aankondigde. "Er gaan altijd wel eens mensen weg omdat KLM'ers gewild zijn in de markt. Dat zegt wel weer iets over KLM en daar kun je alleen maar trots op zijn. Daarnaast is het goed dat er doorstroom is; dan krijgen andere collega's de kans om zich verder te ontwikkelen in nieuwe functies. Daarmee zien we ook dat er steeds weer nieuwe talenten boven komen drijven. Het geeft weer een ander dynamiek", besluit de KLM-topman.

mijn kd van 6,50 komt weer dichterbij!

LZA
[verwijderd]
0
Gewoon via een PB dat iedereen kon lezen, een geweldige machine die de KLM dus nooit zal bereiken, vele mensen vliegen al speciaal met ARKE voor de Dreamliner-belevenis.
De gemiddelde leeftijd van de wide-bodies bij KLM loopt steeds verder op, nog nooit zo hoog geweest.

Paar jaar terug toen het bedrijf er beter voor stond deed het aandeel €2,11
Vandaag de dag op diepe problemen doet het aandeel >€7,00
Veel Franse ondersteuning waarschijnlijk, oppimpen en ondersteunen als nationale kwestie....
[verwijderd]
0
"KLM neemt twee van de tien bestelde Dreamliners voorlopig niet af. De luchtvaartmaatschappij wil niet zeggen waarom het de bestelling uitstelt. "Dat is bedrijfsgevoelige informatie", aldus een woordvoerder. Volgens hem is het uitstel een gezamenlijk besluit van KLM en partner Air France: "Air France-KLM zit in zwaar weer en dus is besloten de bestelling op te schorten."

Google "afbestellen Dreamliners KLM"

Natuurlijk zijn het de eerste twee van een serie, de hele rits gaat niet door.
Er zijn wachtlijsten voor deze machines, het Midden en verre Oosten zit te schreeuwen voor snellere leveringen en grotere aantallen.
Contant aftikken zonder rare constructies of poffen, de keuze lijkt mij duidelijk.

De bestelde kleinere Embrears zijn geen probleem: alles poffen tegen afknijpregels...aftandse machines zijn het, alleen voor korte afstanden om de 40 jaar oude Fokkers!!!!! te vervangen.
[verwijderd]
0
De linkerhoek op SPL kleurt nu compleet oranje, Easyjets 737(zeer jonge machines)in rij rijden af en aan op nog meer bestemmingen.
Stond vannochtend bij de AH To GO SPL: 3 Harde KLM Stessen, afgestift, wrong attidude, aged, afstandelijk en streng...en 2 Easyjet-meisjes voor de kassa: giechelend, vrolijk, spontaan en natuurlijk wat jaartjes jonger...de keuze lijkt mij duidelijk!
josti5
1
Aftakeling AF-KLM gaat wel erg hard.
Maar waarom zou dit bedrijf met al 5 miljard schuld een andere weg gaan, dan Sabena, Iberia en feitelijk óók Alitalia al gegaan zijn?
Meer passagiers - minder inkomsten: met man en macht worden met blijkbaar reeds verliesgevende tarieven de vliegtuigen nog vol geladen - da's meestal de laatste fase voor de ineenstorting.
Het ligt natuurlijk allemaal veel ruimer.
Noord-Europa is op weg naar lagere lonen, alleen staan de overheidstarieven dat nog niet toe (want ingeval van loonsverlaging valt er helemáál geen cent meer vrij te besteden!), vandaar de politieke roep om verlaging van loonbelasting: far too little, far too late, vrees ik.
Alternatieven?
Woonprijzen omlaag - huur, huizenprijs? Denk 't niet...
Verbruiksbelasting omhoog, bij een BTW van al 21%?
Accijnzen verder omhoog - nóg grotere actieradius voor inkopen in Duitsland en België, wellicht zelfs Luxemburg?
Energiebelasting omhoog - nu al zo'n 75% van iedere kilowattprijs?
Vennootschapsbelasting omhoog, terwijl de landen elkaar al de tent uitconcurreren, op zoek naar werkgelegenheid voor hun onderdanen?
De Nederlandse overheid, met in de nek reeds 450 miljard schuld, bijt zich in eigen staart, en hard óók.
De teloorgang van KLM is is één in een lange, lange reeks: na textielindustrie, scheepsbouw, mijnbouw, veeteelt, landbouw en de bloemenindustrie is nu de luchtvaart aan de beurt.
Doen we dan tóch iets niet goed in politiek, onderwijs...???
relpinda
0
@Paulta; dank voor je info. maar toch beter om gelijk dan de link bij je post te vermelden en datum zodat je info compleet is!

Bij deze doe ik dat voor je:

nos.nl/artikel/2025308-klm-stelt-best...

betreft uitstel van 2 van de 10 toestellen en een artikel van 17maart 2015. NOS.

LZA
[verwijderd]
0
De plannen om al het cabine-personeel in ZZP-ers constructies te zetten moeten zeker serieus genomen worden.
Flexibiliteit, minder afdrachten, meer doorstroming, aanpassen aan de markt, klaar voor de toekomst, laat de KLM het snel duidelijk maken!

De medewerkers zullen het begrijpen: no cure, no pay.
[verwijderd]
0
"Easyjet en Emirates gaan samenwerken"(groot artikel in DFT vandaag), dit is toch wel echt de doodsteek! KLM-AF is oude economie.

Emirates heeft ook plannetjes om de dagelijkse(2x) 777 flight om te zetten in de bekend A-380("De Stofzuiger")

Ook SPL blijft achter: ze hebben maar een plaatsje voor afhandeling A-380 machines: het ding moet binnenkomen via de polderbaan en kan gelijk aansluiten net over de A4 op zichtlocatie(afgedwongen?)....
[verwijderd]
0
Hoe bizar: hoe hoger de omzetten/passagiersaantallen, hoe hoger de verliezen, een marge van -2% is onhoudbaar.
De huidige CEO(en ook de laatste 4 CEOs trouwens) van de KLM heeft het over bezuinigingen en efficienter werken....tot op heden niets zichtbaar, de vakbonden vragen en krijgen gewoon +3% op de toch al ver boven(>30%) marktconforme loonkosten, maar ach! Allitalia functioneert ook nog steeds....
[verwijderd]
1
De loonkosten van KLM zijn veel hoger dan die van concurrerende luchtvaartmaatschappijen. Vliegend personeel van KLM verdient veel meer en krijgt bovendien meer verlofdagen, meldt EenVandaag vandaag op basis van interne documenten..

De kosten voor een piloot liggen tot 15 procent hoger en voor een purser zelfs tot 50 procent. dan personeel bij maatschappijen als Lufthansa en British Airways. Ook is het aantal managers aan de hoge kant. Er zijn volgens EenVandaag afdelingen waar op elke twee of drie werknemers een manager is.

KLM staat onder zware druk om kosten te besparen, wat de maatschappij niet lijkt te lukken. In 2012 en 2013 wist KLM de vliegkosten nog met 1 en 2,2 procent te verlagen, vorig jaar was dat nog slechts 0,2 procent. Bij de concurrentie gaat dat sneller. Zo wist het noodlijdende Spaanse Iberia de kosten in drie jaar tijd met 25% te verlagen.

Uit de interne documenten blijkt bovendien dat KLM ook te maken heeft met een enorme ICT-strop. Nieuwe software voor ticketverkoop blijkt tot dusver niet 110 miljoen euro, maar 235 miljoen euro te kosten.(Parool.nl)

Easyjet en Ryanair gaan binnenkort weer de verwachtingen verhogen, tweede keer dat jaar al!

Vluchten tot 100 minuten worden nu als touringcarbussen afgehandeld, een 737 kant nu in 22 minuten "gekeerd" worden, het zijn dus gewoon bussen geworden, maar dan wel in de lucht.....
[verwijderd]
0
Op dat hoofdkantoor in Amstelveen heerst een Biotoop van "wij zijn onmisbaar": overtollig volk dat elkaar in stand houd.
Het lijkt wel een stadsdeelkantoor met dat verschil dat ze bij de KLM allemaal met een luxe middenklasser(+60k) van de baas naar huis mogen.

In de huidige omstandigheden is KLM over 4 maanden klaar...
IMILLIONAIR
1
Sabena scenario KLM

KLM verdient maar € 3,- per Ticket. Dit is te weinig om het hoofd boven water te houden. Kosten personeel zijn 50% hoger dan vergelijkbare maatschappijen. Easyjet verdient € 13,- per ticket sold. De situatie blijkt nijpend te zijn. Luchtvaarteconomen denken dat de plannen om fors te besparen te laat komen. Lowcost carriers maken ten kostte van KLM extreme groei door. Eerdere saneringen leveren onvoldoende resultaat. Zelfs vakbonden eisen nu verregaande sanering om het bedrijf te redden. Volgens de vakbonden zijn de huidige plannen onvoldoende.
relpinda
0
Hier een bericht wat mij werd toegestuurd, alleen de foto ontbreekt.

Toeval of niet:
Zie bijlage foto van Vrachtkantoorgebouw, waar vanmorgen de logo's KLM CARGO zijn verwijderd!
Er div. geruchten al gaan dat CARGO geen core business meer is en in zijn geheel kan worden uitbesteed! 3500 fte's op de tocht.

Last edited: 10 June 2015 - 04:00:00
Vanavond zendt het tv-programma EenVandaag een item uit over KLM. Aan het woord komen Swen Laarveld (De Unie), Jaap de Wit (luchtvaartdeskundige) en Steven Verhagen (VNV). Het onderwerp van het item is "Haalt KLM de 100. Kan de luchtvaartmaatschappij het tij nog keren?" De geïnterviewden zeggen dat er nog veel moet gebeuren bij KLM om het bedrijf weer op koers te krijgen. Hieronder het feitelijke standpunt van KLM:

De afgelopen jaren is het landschap in de luchtvaart-industrie ingrijpend en structureel veranderd. Naast de consolidatie in de sector is er de enorme concurrentie van Low Cost carriers en de maatschappijen uit het Midden-Oosten.

Air France-KLM is in 2004 gecreëerd vanuit het besef dat deze consolidatie in de sector zou plaatsvinden. Ook met de vorming van Transavia als het Low Cost model in de Air France-KLM groep is ingespeeld op deze verandering. Met het programma Transform 2015 is de productiviteit de afgelopen jaren verhoogd en zijn de unit kosten verlaagd.

De huidige financiële resultaten bieden echter nog onvoldoende basis voor een gezonde toekomst voor KLM. Hiervoor moet KLM aanzienlijk goedkoper worden en dat vereist een breuk met het verleden. Dezelfde hoge kwaliteit en service voor onze klanten, maar wel tegen aanzienlijke lagere kosten. Daarom heeft de nieuwe directie, onder leiding van president-directeur Pieter Elbers, met het aflopen van de vorige cao-periode in december 2014, een breed herstructureringsplan gepresenteerd.

KLM heeft een duidelijk programma - als onderdeel van het Air France-KLM Perform 2020 programma - met als doel 700 miljoen euro aan kosten te besparen in de komende 5 jaar. Dit is een heel significante, maar noodzakelijke ombuiging die KLM in staat stelt de benodigde investeringen voor onze klanten te doen. Dit is een voorwaarde voor een mooie en gezonde toekomst van KLM.

Het alternatief is een negatieve spiraal van krimp met alle negatieve consequenties van dien. Overigens zijn ter onderbouwing hiervan ook benchmarks gedaan met andere luchtvaartmaatschappijen ten aanzien van kosten en productiviteit.

De huidige marktomstandigheden en ontwikkelingen in 2015 maken een verdere versnelling en versteviging van deze plannen en implementatie van maatregelen noodzakelijk.
KLM herstructureert dus aanzienlijk en ingrijpend. Er waait een nieuwe wind door het bedrijf en de afgelopen maanden zijn reeds concrete stappen gezet in de implementatie van deze verandering. Eind 2014 is intensief gecommuniceerd naar KLM-medewerkers en haar sociale partners tijdens webcasts en personeelsbijeenkomsten. Veel KLM'ers zijn doordrongen van deze noodzaak en hebben zich zeer bereid getoond om mee te doen met deze verandering.
Bij Cargo worden 6 Full Freighters uitgefaseerd met als gevolg dat 110 piloten hun baan verliezen. Dit heeft ook gevolgen voor 130 grondmedewerkers.

Bij Engineering & Maintenance en Cargo is sinds kort een Vrijwillige Vertrekregeling van kracht met reductie van het personeelsbestand als doel, die nog eens 230 arbeidsplaatsen behelst. Het indirecte personeel is de afgelopen 3 jaar reeds met 10% gereduceerd, onder andere bij management. Een verdere reductie wordt ingezet en dit betekent dat KLM ook fors snijdt in managementlagen en ondersteunende functies. Verdere plannen zoals bijvoorbeeld outsourcing worden momenteel uitgewerkt.

Vrijwel alle arbeidsvoorwaarden zijn vastgelegd in de cao. Een cao met een hele lange historie. Voor de aanpassing van deze cao is de instemming van de sociale partners nodig. Dit vereist dus van alle partijen echt een andere instelling en snelheid dan in het verleden. De vakbonden van Grond en Cabine hebben de daad bij het woord gevoegd en hebben inmiddels afspraken gemaakt voor implementatie van de nieuwe cao voor het komende jaar met hogere productiviteit. Een eerste, maar evengoed belangrijke stap.

De bond voor Cockpitpersoneel heeft nog niet ingestemd met de voorgestelde productiviteitsmaatregelen. Daar wordt momenteel nog over onderhandeld. Zolang er geen akkoord is met Cockpit zijn de akkoorden met de andere bonden nog niet van kracht. Voor implementatie is een akkoord van alle sociale partners nodig.

Naast de herstructurering die KLM zelf moet doen, wordt ook nadrukkelijk gezocht naar een bredere alliantie. Luchtvaart en de hubfunctie van KLM zijn enorm belangrijk voor de Nederlandse economie. KLM is met ruim 30.000 werknemers de derde grootste, private werkgever in Nederland. De gehele luchtvaart levert de Nederlandse economie 300.000 banen op en heeft een waarde van 30 miljard euro. Het is derhalve belangrijk dat er nog meer hechte samenwerking komt in combinatie met een concrete bijdrage van andere partijen in de luchtvaartsector en overheden. Dit is belangrijk teneinde een gelijk speelveld te hebben tussen de verschillende concurrenten. Er worden momenteel plannen ontwikkeld om de luchtvaart te versterken.

LZA.
218 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 11:03
Koers 9,816
Verschil +0,332 (+3,50%)
Hoog 9,818
Laag 9,662
Volume 464.574
Volume gemiddeld 1.783.194
Volume gisteren 1.948.038

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront