Forum: TomTom » TomTom: week 18 - 25 mei: zeilen voor de wind » Pagina: 114 | Belegger.nl

TomTom: week 18 - 25 mei: zeilen voor de wind

2.293 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 109 110 111 112 113 114 115 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
[verwijderd]
1
quote:

xynix schreef op 23 mei 2015 om 22:34:


[...]
Gerard, er is niks mis met verschillen van mening. Ik wil alleen ook aan de meelezers de visie laten zien dat "genuanceerdheid" een erg slechte eigenschap kan zijn als er zich een "once-in-a-lifetime" kans voordoet. Je ziet uit mijn eerdere posts dat ik er sterk van overtuigd ben dat dat NU het geval is. Dat vaste geloof van mij werd afgelopen week extreem beloond. En ik weet bijna zeker dat ik nog zo'n week voor de boeg heb en dat de laatste kans om mee te surfen op de gebeurtenissen over 2 weken wel eens voorbij zou kunnen zijn.

Dan kun je met een stevige kater zitten als je je tot "genuanceerdheid" hebt laten verleiden en met enkele tientallen procenten rendement moet gaan zitten wachten op de volgende once-in-a-lifetime kans. Maar ja, het heet niet voor niets once-in-a-lifetime.

Ik kan mij voorstellen dat mijn posts hierover voor "genuanceerde" mensen tenenkrommend zijn om te lezen. Maar heb je mijn rendementsgrafiek zien exploderen door lekker ongenuanceerd te geloven wat je met gezond verstand kunt beredeneren? En het is nog niet over. Ik denk dat iedereen wel aanvoelt dat nu de 10 is gesneuveld er weinig reden is waarom we NIET zouden doorstoten naar veel realistischer koersniveaus van 15 en hoger. En snel!

Vraag je af wat je eigen onderbuik je zegt op dat gebied! Natuurlijk, je kunt het heel "weloverwogen" gaan zitten afwachten. Maar als het straks is gebeurd, dan is het gebeurd en komt er geen tweede kans om het nog eens over te doen met de wetenschap dat het inderdaad kon gebeuren.

Je hoorde Wies ook zeggen dat hij eigenlijk vast overtuigd is van een rappe verdere versnelling van het stijgingstempo. Het blijft apart voor mij om te bedenken wat hem ondanks die intuïtie beweegt het fonds nu verder links te laten liggen. Puur omdat iemand anders voor hem denkt / heeft gedacht tot hier toe?! Vreemd!

Ik vind verschil van mening erg belangrijk en goed. Ik verschil alleen niet met jou fundamenteel van mening over TT en haar toekomst. Je bent heel erg enthousiast over TT en je handelt daarnaar. Dat is prima en dat past bij jou. Zo heb je ook andere mensen en die gaan wat rustiger te werk, en als dat bij hen past dan is dat evengoed prima. De ene wil deze kans ten volle benutten en het maximale rendement er uit halen en een ander koopt een positie houdt die vast en is daar tevreden mee. Het een is niet beter dan het ander.
Oh en die once in a lifetime???? Hb je de koers van Altice, Galapagos, Besi, Bam, Esperite dit jaar gevolgd? Allemaal once in a lifetime en dat zijn er nu al 6 in een jaar. En dat alleen op de beurs in NL. Zo zie je maar toch weer nuance die kleur geeft en hoop voor de toekomst dat er nog meer once in a lifetime momenten komen.
[verwijderd]
0
quote:

xynix schreef op 23 mei 2015 om 22:34:


[...]

Je hoorde Wies ook zeggen dat hij eigenlijk vast overtuigd is van een rappe verdere versnelling van het stijgingstempo. Het blijft apart voor mij om te bedenken wat hem ondanks die intuïtie beweegt het fonds nu verder links te laten liggen. Puur omdat iemand anders voor hem denkt / heeft gedacht tot hier toe?! Vreemd!


Dat is wel interessant. Los van de persoon Wies want ik ken hem niet anders dan van het forum. Ik denk dat het te maken heeft met een soort van zelf discipline cq zelf bescherming: je haalt je doel, bent tevreden en je gaat ervan genieten en naar het volgende aandeel dat je hebt gevonden of krijgt aangereikt om weer die adrenaline te krijgen :).
Wies is professioneel trader geweest als ik mij dat goed kan herinneren dus waarschijnlijk heeft hij dit vanuit zijn professie meegekregen (met de nodige ervaringen). Zelf heb ik die discipline (nog) niet. Wel beleg ik nooit twee keer in dezelfde aandelen. Misschien wel bij Gazprom? TOM2 heb ik nu meer dan twee jaar en dat is voor mij lang. Stond eerst op 20% verlies en nu op rond 90% winst. Wacht nog even de HERE deal af omdat ik net als jij geloof dat er meer in het vat zit. Maar ergens zal ik er ook uit gaan. Weet alleen nog niet wanneer :)
Jammer dit!!
0
wies zit op het imtech forum, in het andere aandelen dan imtech draadje, en zit niet meer in imtech meen ik maar wel in de aandelen hieronder......


quote alias=wiesje 9333 id=8508405 date=201505231547]

@ xynix, echt mijn laatste post hier

ik ben een risk/reward Trader, ik hoef niet de bodem te raken en niet de top, ik zet héél grof in als het momentum draait en het ook fundamenteel gesteund is, ik zoek op zo'n Trade tussen de 50 @ 100% return in 12/18 maand
ik ontvang dan ook echt alle info voor het aandeel, maar 'koop' ook info voor waar de orders liggen en hoeveel er liggen en die info krijg je enkel door orders in te leggen, die ik de volgende dag of dezelfde dag ook weer indek, dat doe ik met nog geen 10% van de Positie, dat is het beste Geld dat je kunt besteden, omdat ik hoor wat waar ligt,
zodra het doel bereikt is ga je er uit, ik ben niet de enige die zo handelt er zijn er meer.
heb dat tot nu toe op 2 Nederlandse aandelen gedaan KPN, daar haalde ik ook 100% return en dus nu TT, ook op het KPN forum was ik voor 18 maand zéér actief, ook daar deelde ik de info en ook daar ben ik niet meer terug gekomen.

het gaat soms ook fout, het ging fout bij IM en bij Brasil stocks, maar ook daar deelde ik alle info en ook daar ging ik grof in, maar de verliezen beperk ik tot 25 max 35% van de inzet, dan ben ik weg, soms is dat fout, want het aandeel draait dan nog in mijn richting, maar ik ga er niet op kapot.

mijn huidige grote Posities zijn Gazprom en nu ook Tullow OIL, daar gaat voor mij het zelfde op, op beide sta ik thans 25% winst, ook daar geef ik mezelf 18 maand, enkel voor GAZPROM ben ik bereid een uitzondering te maken omdat ik daar echt denk dat die X 3 of zelfs X 5 kan in 3 tot 5 jaar, dat is het meest ondergewaardeerde bedrijf op de Globe

nogmaals, ik kan de zon in de zee voor een ander zien schijnen, ik hoop en denk ook dat jullie nog zeker 50 en wellicht 100% kunnen maken vanaf hier.

succes
[/quote]
Jammer dit!!
0
Allen weer bedankt voor de nuttige info....geweldig om te zien, hoeveel wijsheid er is op dit forum....ik zeg: Laten we zo doorgaan!!
Tom3
0
quote:

Peett schreef op 23 mei 2015 om 22:49:


[...]

Wies heeft doelstelling bereikt en heeft andere doelstelling bij Imtech. Misschien wel een groter potentieel dan TomTom. Succes.



Imtech? Kan moeilijk geloven dat er iemand is die Imtech een kansrijk bedrijf vindt. Low tech business. Hebben jarenlang winsten naar voren gehaald, zijn zelf belazerd en hebben het complete management uitgewisseld. Met dit laatste blijven ze maar doorgaan. Aannemer van technische installaties zonder usp. Te grote broek aangetrokken met het optuigen van datacenters. Banken die noodgedwongen de meerderheid van de aandelen hebben. Kortom in alles de tegenhanger van Tom2. Je moet wel een rasoptimist zijn om hier beleggingskansen te zien. Nou ja smaken verschillen gelukkig.
p1woord
0
Ik kom net thuis .imtech heeft wies veel geld gekost ,die moet niets meer van imtech hebben.p
boem!
0
quote:

*Justin* schreef op 23 mei 2015 om 21:32:


[...]

Top 10 highlights. In willekeurige volgorde.



6. In een blue sky (meest optimistische) scenario rond autonoom rijden en een substantieel hoger marktaandeel in reguliere auto's die met internet verbonden zijn (connected cars), waarderen wij de kaarten van TomTom op 3,6 miljard euro. In dat scenario groeit het marktaandeel van TomTom in 5 jaar (tussen 2015 en 2020) van 22% naar 40%, het aantal auto's waar TomTom in zit van 5,1 miljoen naar 16 miljoen. De omzet per auto van 27 euro naar 56 euro en daarmee de totale omzet in automotive van 137 miljoen in 2015 naar 896 miljoen in 2020. (van 2015 tot 2020: 137, 203, 294, 436, 665, 896)

5. Andere bedrijfsonderdelen verdienen ook een hoger waarderingsplaatje. In onze som der delen waardering zit nu ook een standalone waardering voor de activiteiten van tomtom in de markten Consumenten en Telematica, vanwege de turnaround die de eerste heeft gerealiseerd en de kritische massa die de tweede heeft bereikt.


1. TomTom biedt verkeersinformatie in 40 landen en heeft de deals voor traffic die de afgelopen 2-3 jaar op de markt kwamen grotendeels gewonnen. Dit is zelfs gebeurd in landen waar TomTom geen belangrijke positie in maps heeft. TomTom doet 5 miljard verkeerssnelheid metingen per dag in haar netwerk, gebaseerd op anonieme GPS signalen. HERE heeft verkeersinfo in 43 landen en doet 2,3 miljard verkeerssnelheid metingen per dag. [...] In omzet gemeten is traffic een lager geprijsd product dan de kaart. Echter, TomTom ziet traffic als een ingang om diensten met hogere waarde te verkopen. TomTom won recent een deal met Volkswagen om de kaarten in de VS te leveren en de traffic in Europa. HERE levert nu nog de kaarten in Europe, hoewel wij geloven dat TomTom deze business in de loop der tijd ook hoopt te winnen van HERE.


Zo te lezen een uitgebreide analyse met daarbij een hoop ondersteunende cijfers.

Dat zij de hier op het forum gemelde positieve veranderingen onderschrijven is uiteraard heel mooi en met het verstrekken van gedetailleerde cijfers voor Automotive kunnen we verder aan de slag om ons eigen blue sky scenario van een waarde te voorzien.

De door hen aangegeven cijfers mbt automotive zijn voor mij nog wel heel onduidelijk.
Vb omzet 2015 137 mio(groei van 25%) waar tom2 zelf uitgaat van minimale reductie.
Marktaandeel van 22% naar 40% komt mij laag over.
Totaal auto's op de weg die connected zijn lijkt mij laag(stapelbaar en hogere take-rate). Zij gaan ervan uit dat er in 2015 23 mio auto's connected zijn en in 2020 zal dat zijn opgelopen naar 40 mio).
De omzet die per wagen wordt verwacht is aan de zeer hoge kant.

Kom er later in het algemeen rekendraadje op terug.
[verwijderd]
0
quote:

p1woord schreef op 24 mei 2015 om 02:47:


Ik kom net thuis .imtech heeft wies veel geld gekost ,die moet niets meer van imtech hebben.p


Eerst moesten we van je vernemen dat wies de mooiste vriendin heeft die je ooit gezien hebt. En nu hoe het bij hem met imtech gaat. Misschien volgende keer iets over jezelf?
[verwijderd]
1
quote:

martinmartin schreef op 24 mei 2015 om 05:08:


De omzet die per wagen wordt verwacht is aan de zeer hoge kant.

Was ook mijn eerste indruk. Hangt een beetje af van de omvang van de afgenomen diensten. Dat worden er de komende jaren natuurlijk wel steeds meer.

Stel je bijvoorbeeld eens voor hoeveel een extra dienst zou mogen kosten waardoor je nabij je eindbestemming een lijst van beschikbare parkeeropties met prijzen en afstanden (vanaf je huidige lokatie en naar de eindbestemming) zou kunnen opvragen. Ik denk toch gauw 5 tot 10 Euro per jaar.

Maar belangrijker is natuurlijk: wat wordt de prijs die gerekend mag worden voor HAD-kaarten? Die zou significant hoger mogen liggen dan de huidige automotive grade versie. Maar hoeveel?
[verwijderd]
0
quote:

xynix schreef op 24 mei 2015 om 08:42:


[...]
Was ook mijn eerste indruk. Hangt een beetje af van de omvang van de afgenomen diensten. Dat worden er de komende jaren natuurlijk wel steeds meer.

Stel je bijvoorbeeld eens voor hoeveel een extra dienst zou mogen kosten waardoor je nabij je eindbestemming een lijst van beschikbare parkeeropties met prijzen en afstanden (vanaf je huidige lokatie en naar de eindbestemming) zou kunnen opvragen. Ik denk toch gauw 5 tot 10 Euro per jaar.

Maar belangrijker is natuurlijk: wat wordt de prijs die gerekend mag worden voor HAD-kaarten? Die zou significant hoger mogen liggen dan de huidige automotive grade versie. Maar hoeveel?

Ze gaan uit van 56 Euro per auto in 2020. Wat zou het nu kosten:
- Maps
- Trafic
- Turn by Turn navigatie
- en wat ik vergeet

Reken daar dan eens 5 jaar inflatie bij (+12%) en nieuwe diensten als de zaken die Xynix aanhaalt, is de prijs dan nog hoog? Ik zie het wel op het rekendraadje, alvast bedankt.

PS zij zien de prijs voor HD maps omhoog gaan, wat ook wel tot uiting komt als we de geruchten over de biedingsstrijd op Here mogen geloven.
[verwijderd]
1
Het weekend is altijd een mooi moment om nog eens alle informatie te herkauwen die we tot nu toe hebben binnen gekregen. Daarbij stel ik voorop dat in mijn ogen de combinatie Apple/TomTom/Duitsers/accu's van Tesla het samenwerkingsverband zou zijn met het meeste toekomstperspectief en de potentie om alle concurrentie omver te blazen.

Als je naar het recente nieuws (combinatie van persberichten en gestuurd "lekken") kijkt dan lijken we in een fase van "negotiating by media" te zitten. De Duitsers lijken hun HERE initiatief steeds verder uit te breiden. Daar gaat de (bedoelde?) dreiging van uit dat HERE naar het consortium zou kunnen gaan, al dan niet met een resterend deelbelang van Nokia zelf. Hoe schizofreen is VW/Audi bezig als dit serieus zou zijn?

Binnen het West coast kamp zien we Apple die zonder directe noodzaak NU kiest voor het wereldkundig maken van hun verlengde en uitgebreide samenwerking met TomTom. En ondertussen komt de baas van Fiat/Chrysler even langs, met ook nog een bezoekje aan en complimentjes voor Elon Musk.

Kijken we hier naar een rituele baltsdans?

Maar wat als het nu toch zo zou zijn dat de Duitsers toch liever kiezen voor een technologische achterstand, maar wel volledig Europese controle? Want in de TomTom route zal Apple vrijwel onvermijdbaar zijn. Hoe ziet de situatie er dan uit?

Dan staat UBER nog met lege handen en is een samenwerking tussen Apple en de Duitsers voor connected/driverless driving moeilijk denkbaar geworden. Zouden UBER en Apple dan de handdoek in de ring gooien omdat het loopse buurmeisje er met de buurjongen aan de andere kant vandoor is gegaan? Ik denk het niet.

Wie weet gaan we in die situatie wel een monsterverbond van Apple/TomTom/Musk/FIAT/Chrysler zien, waarin heel misschien ook UBER nog zal worden opgenomen. Dat wordt dan "disruptive-to-the-max"! Willen de Duitsers dat echt? Dat wordt dan toch "bet your company!". Als ze verkeerd gokken en de confrontatie verliezen zou de Duitse auto-industrie wel eens kunnen gaan verschrompelen. Want de autootjes-hardware (staalplaten, wielletjes, bandjes, raampjes, elektromotortjes en bergen sensoren per autootje) zal steeds minder belangrijk worden.

Ik denk dat de Duitsers zich onmogelijk kunnen permitteren om de technologische leider op het gebied van verkeersinformatie in de handen van hun grootste bedreiging te drijven!
seren
1
goedemorgen,
ik geloof in dit monsterverbond Apple/TomTom/Musk/Chrysler/Fiat en ..
de duitse autobouwers zullen het afleggen, al is er wel een goede positie voor Bosch, Siemens en Infineon.
In de nieuwe auto zal het om de software gaan, wie wordt daar de winnaar? Apple (via BBRY?), Samsung of Google.

Er zal voor alle drie een plaats zijn, maar allemaal tenkoste van de huidige autobouwers.

DeZwarteRidder
1
Aangezien de koers van TT fundamenteel veel te hoog is, zullen de shortposities alleen maar toenemen.
In feite loopt de koers op dit moment misschien wel 10 of 20 jaar vooruit op winst die misschien nooit gemaakt gaat worden.
Het is gewoon jaar 2000 overnieuw, maar nu alleen voor TT.
[verwijderd]
1
quote:

gerard_ecb schreef op 23 mei 2015 om 23:10:


[...]
Ik vind verschil van mening erg belangrijk en goed.

Oh en die once in a lifetime???? Hb je de koers van Altice, Galapagos, Besi, Bam, Esperite dit jaar gevolgd? Allemaal once in a lifetime en dat zijn er nu al 6 in een jaar. En dat alleen op de beurs in NL. Zo zie je maar toch weer nuance die kleur geeft en hoop voor de toekomst dat er nog meer once in a lifetime momenten komen.

Gerard, echt fijn dat we hier op het forum ook prima met elkaar kunnen overleggen zonder rode koppen of gelijk willen hebben. Als we open naar elkaar kunnen luisteren wordt niemand er dommer op.

Ik denk dat je een volkomen terechte opmerking maakt dat je dat "once-in-a-lifetime" best mag nuanceren. Jouw voorbeelden geven mij volop stof tot nadenken of ik niet teveel in een tunnelvisie vast zit.

Het mooie van een dialoog is dat er ook altijd sprake hoort te zijn van een zekere vasthoudendheid van de gesprekspartners, "for arguments sake". Mijn "once-in-a-lifetime" gevoel bij TomTom en wat daar momenteel mee aan het gebeuren is hangt namelijk voor een groot stuk samen met het unieke karakter van TomTom. We hebben in Nederland (buiten Baan misschien) nog nooit zo'n extreem schaalbaar bedrijf gehad als TomTom. Dat biedt voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis de mogelijkheid om je in te kopen in zoiets als Microsoft, Apple of Google in hun beginjaren.

Ik heb me heel vaak voorgehouden: zou je hebben durven instappen in het jonge Microsoft en dan echt de hele rit naar boven hebben durven doormaken? Die vraag kan ik nu voor mij zelf beantwoorden. De eerst 100% stijging is voor mij nu binnen.

De vervoerstechniek van de hele wereld gaat de komende 20 jaar compleet op de kop. TomTom is uitzonderlijk goed gepositioneerd om daar op mee te liften. Dat soort opgelegde kansen zie je echt maar zelden.
[verwijderd]
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 24 mei 2015 om 09:43:


Aangezien de koers van TT fundamenteel veel te hoog is, zullen de shortposities alleen maar toenemen.
In feite loopt de koers op dit moment misschien wel 10 of 20 jaar vooruit op winst die misschien nooit gemaakt gaat worden.
Het is gewoon jaar 2000 overnieuw, maar nu alleen voor TT.

Hi, Jos!

Ben je al bij Theodoor op het matje moeten komen?
Jammer dit!!
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 24 mei 2015 om 09:43:


Aangezien de koers van TT fundamenteel veel te hoog is, zullen de shortposities alleen maar toenemen.
In feite loopt de koers op dit moment misschien wel 10 of 20 jaar vooruit op winst die misschien nooit gemaakt gaat worden.
Het is gewoon jaar 2000 overnieuw, maar nu alleen voor TT.


Hè, Jos versteeg heeft ook een account gekregen Zie ik.....:)
[verwijderd]
0
@Xynix,
ik ben het voor de volle 100% met je eens. Ik denk ook dat we aan het begin staan van een enorme nieuwe gigantische markt en dat in die markt de kaarten nog geschud moeten worden en dat als TT een aas is op het gebied van kaarten en techniek, er veel meer dan 4 azen in dit gestoken kaartspel zitten.

Hey en dan hebben we het alleen nog maar over automotiv, what about!

- Telematics
- Sports (Watches en action camara, de mijn moet ieder moment binnenkomen)

Dus veel meer ijzers in het vuur en dat HG zegt dat we over 5 jaar in zaken zitten waar we nu helemaal niet over nadenken, of iets in de strekking.

Dus 10% eens. Een maar. Dus ik zie deze kansen en als we de paralel naar MSFT houden dan zou een belang van 10% in je porto van toen toch ook volstaan hebben om nu helemaal binnen te zijn. Ik wil maar zeggen dat om goed mee te verdienen in deze ontwikkeling je niet al je eggs in one basket hoeft te leggen.

That's all folks (om af te sluiten met een zin van een sprookjes verteller en kijk maar eens wat dat aandeel gedaan heeft in de laatste jaren)
Bosporus
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 24 mei 2015 om 09:43:


Aangezien de koers van TT fundamenteel veel te hoog is, zullen de shortposities alleen maar toenemen.
In feite loopt de koers op dit moment misschien wel 10 of 20 jaar vooruit op winst die misschien nooit gemaakt gaat worden.
Het is gewoon jaar 2000 overnieuw, maar nu alleen voor TT.


De benaming "DeZwarteGal" zal jou niet misstaan. Wat een vervelende gast ben jij toch. Als je niks fundementeels te vertellen hebt, wat triggert jou dan in hemelsnaam hier te posten? Aandacht wat je thuis, op werk en privé leven tekort komt?

Onbegrijpelijk dit soort figuren.
bezinteergebelegt
0
T2 once in a lifetime kans ?? Tja, meningen verschillen maar het is a.s. woensdag precies 10 jaar geleden dat T2 naar de beurs ging op een koers van 17,50 !!. Daar staat het nog altijd 70 !! procent onder. De beleggers van het eerste uur en van de periode daarna zullen ongetwijfeld met andere ogen naar T2 kijken, die vinden het nu m.s.s. nog wel de grootste sof binnen hun porto. Wellicht dat door de huidige ontwikkelingen T2 nu aan de vooravond staat van een gestage opmars maar nogmaals, bij 17,50 zijn ze pas terug op de introductiekoers. Verder vind ik opvallend dat vrijwel ieder1, (welk forum je ook maar leest)altijd wel de opmars meemaakt van het aandeel maar niemand de val heeft meegemaakt. IEX moet veel, veel rijke leden hebben :-)
2.293 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 109 110 111 112 113 114 115 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 15-okt-19 17:35
Koers 10,268
Verschil +0,054 (+0,53%)
Hoog 10,370
Laag 10,136
Volume 575.647
Volume gemiddeld 421.934
Volume gisteren 387.781