TomTom « Terug naar discussie overzicht

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 189 190 191 192 193 194 | Laatste
leonardus65
0
Af en toe gaat het mis. De trein die maandagochtend honderden Europarlementariërs en ambtenaren van het Europees Parlement naar Straatsburg zou brengen, strandde maandag kortstondig in Disneyland Parijs. De trein bleek het verkeerde spoor genomen te hebben, zo meldt nieuwssite Politico.
leonardus65
0
voda
0
TomTom samen met Mitsubishi Electric aan de slag met zelfrijdende auto's
08-jan-2024 08:00

Geen financiële details.

(ABM FN-Dow Jones) TomTom en Mitsubishi Electric gaan samenwerken aan technologie om zelfrijdende auto's mogelijk te maken. Dit maakte de Amsterdamse navigatiespecialist maandag bekend, zonder financiële details te delen.

De High Definition kaarten van TomTom zullen worden gecombineerd met de High-Definition Locator van Mitsubishi Electric, om autofabrikanten een nauwkeurige en geïntegreerde oplossing te bieden voor de nieuwe generatie voertuigen.

De samenwerking biedt bedrijven volgens TomTom hardware-oplossingen die uiterst nauwkeurige navigatiegegevens leveren die nodig zijn voor geautomatiseerd rijden.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
voda
1
AI domineert grootste techbeurs ter wereld: autorijden gaat radicaal veranderen
VIAN SCHOUTEN

1 uur geleden in FINANCIEEL

LAS VEGAS - Alles draait tegenwoordig om kunstmatige intelligentie (AI). Zeker op de grootste techbeurs ter wereld: de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Autofabrikanten beloven dat onze wagens de komende jaren een stuk slimmer gaan worden.

Volgens de organisatie is de CES waarschijnlijk de grootste autoshow ter wereld. De fabrikanten willen graag laten zien dat ze voorop lopen met technische vernieuwing en de integratie van AI. Zo kondigde het oude vertrouwde Volkswagen aan dat ChatGPT straks te gebruiken is in de auto. Dat kan met spraak, dus handsfree.

Daarmee heeft de Duitse autobouwer een primeur te pakken. Als eerste brengt Volkswagen de chatbot, die de AI-revolutie naar het grote publiek bracht, naar de auto. Volkswagen heeft nu al een ingebouwde digitale assistent maar die kan alleen vragen beantwoorden over de status van de auto zoals over de bandenspanning. Later dit jaar krijg je ook antwoord op algemene vragen als van wie Nederland ook alweer won in de halve finale van het EK-voetbal in 1988.

Laadpaal bij vegetarisch restaurant
De Nederlandse navigatiespecialist TomTom wil nog een stap verder gaan. Met Microsoft wordt gewerkt aan een AI-aangedreven auto-assistent. Zo kunnen chauffeurs op een natuurlijke manier met hun voertuig praten en vragen om naar een bepaalde locatie te kunnen rijden of om bepaalde stops te kiezen. „Met alleen ChatGPT kun je niet zoveel”, zegt Willem Strijbosch, bij TomTom verantwoordelijk voor de kaarten. „Navigatieproblemen kun je zo niet oplossen. Denk aan het vinden van een laadpaal voor je elektrische auto in de buurt van een vegetarisch restaurant. Dat doen we echt op onze dataset.”

Ben je het zat om een plekje te zoeken om je elektrische auto op te laden in een volle garage? Dat probleem wordt de komende jaren opgelost, claimt Bosch. Het Duitse industrieconcern test een systeem waarmee je elektrische wagen automatisch in een garage naar een vrije parkeerplek wordt geleid. Daar zorgt een robot er vervolgens voor dat je auto wordt opgeladen. Als de batterij van het voertuig vol is, wordt de auto naar een andere parkeerplek gebracht, zodat een andere auto kan worden opgeladen. Zo kun je met een volle batterij op pad wanneer je klaar bent met winkelen of werken.

Samsung samen met Hyundai
De Zuid-Koreaanse grootmachten Samsung en Hyundai kondigden in Las Vegas een samenwerking aan. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om vanuit je huis alvast je auto voor te verwarmen op een koude ochtend. Ook kun je vanuit de auto communiceren met al je slimme apparaten die je thuis hebt. Zo kun je de lichten en de verwarming alvast aanzetten voordat je naar binnen loopt.

Harman, een dochterbedrijf van Samsung, maakt het mogelijk om informatie weer te geven aan de onderkant van je voorruit. Zo kun je je ogen op de weg houden en toch belangrijke dingen meekrijgen zoals de maximumsnelheid en de routebeschrijving.

Bosch onthulde nog een nieuwtje voor in de auto. De Duitsers hebben een nieuwe toepassing voor de software die je ogen volgt terwijl je rijdt. Die wordt al gebruikt om te checken of je bij de les blijft. Bosch voegt daar nu aan toe dat de auto kan vragen of je zin hebt in een espresso als je vermoeid lijkt. Als je bevestigend antwoordt, dan zorgt je wagen dat je koffiezetapparaat (ook van Bosch) er één heeft gezet zodra je de deur binnen stapt.

’Is dat restaurant druk?’
Maar Bosch wil nog meer doen met deze techniek. Kijk je tijdens het rijden naar een restaurant langs de weg? Dan kun je de auto vragen of die is geopend en of het druk is. Dat kan teleurstellingen, onnodig autorijden en overbodige parkeerkosten voorkomen. Volgens Bosch hoef je niet eens te zeggen hoe het restaurant heet omdat de software al weet waar je naar kijkt. De auto onthoudt ook points of interest, plekken die je niet eens hebt genoemd maar waar je tijdens het rijden speciale aandacht voor hebt gehad door er een tijdje naar te kijken.

Het Japanse Sony werkt samen met landgenoot Honda al een tijd aan de elektrische Afeela. Die moet in 2025 op de markt komen en maakte in Las Vegas op een opvallende manier z’n opwachting. Een hoge pief van Sony had tijdens de persconferentie een controller van de Playstation-spelcomputer in zijn handen en reed de Afeela zo het podium op. Kia onthulde een serie nieuwe modulaire elektrische auto's. Het idee is dat één chassis snel kan worden omgebouwd voor verschillende toepassingen. Zo kan een elektrische Kia overdag worden gebruikt als bestelwagen en 's avonds als een taxi.

Het Chinese Xpeng is met een vliegende ’auto’ naar CES gekomen. Die moet eind volgend jaar in productie gaan en gaat zo’n €130.000 kosten. De vliegende auto kwam in Las Vegas helaas niet van de grond vanwege de Amerikaanse regelgeving.

En oh ja, in 1988 wonnen we in de halve finale van West-Duitsland.

www.telegraaf.nl/financieel/106272639...
leonardus65
0
www.hln.be/autobedrijven/auto-van-app...
Het Amerikaanse technologieconcern Apple, dat al jaren werkt aan een eigen auto, schroeft de ambities terug. De auto zal dan toch niet volledig zelfrijdend zijn.
Apple geeft nu aan een elektrische auto op de markt te zullen brengen, met beperktere functies. De lancering van de auto wordt ook uitgesteld naar ten vroegste 2028, zo meldt persagentschap Bloomberg op gezag van ingewijden. Een woordvoerster van Apple wil geen commentaar geven op het bericht
Bulletje Rozenwater
1
Auto’s worden pas zelfrijdend als ai ons intellectueel de baas is. Autorijden vergt nogal wat inzicht. Voorbeeldje, mijn Tesla heeft bijvoorbeeld al heel veel moeite met snelheidsborden. Niet elk bord is even relevant maar weet die auto veel, die blijft gewoon lekker 30 rijden als hij een bord op de ventweg naast de provinciale weg heeft gezien.
Echt irritant zijn die 60 km wegen met fietstrookjes, die worden wel eens aangezien voor wegmarkering. Dan krijg je een stuurinrerventie ongevraagd, iets wat je niet permanent uit kan zetten vanwege de “veiligheid”.
En dan hebben we het nog niet eens over onvoorspelbare medeweggebruikers.
leonardus65
0
www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240227_969...
Apple stopt de inspanningen om een elektrische auto te bouwen. Dat meldt het persagentschap Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Er werkten bijna 2.000 mensen aan het project, dat al jaren liep.

Het Amerikaanse technologiebedrijf laat een van de meest ambitieuze projecten uit zijn geschiedenis varen. De beslissing om de activiteit af te bouwen, zou dinsdag intern meegedeeld geweest zijn, tot verrassing van de werknemers. Officiële communicatie is er nog niet geweest.

Veel van de betrokken werknemers zouden aan de slag kunnen in de divisie die rond artificiële intelligentie werkt. Daarnaast zullen er ontslagen vallen, maar het is niet duidelijk hoeveel.

Het technologieconcern begon aan de auto rond 2014, met als doel een volledig autonoom rijdende elektrische wagen te ontwikkelen met een interieur als een limousine en stembesturing. Al van bij de start kwam het project echter moeilijk van de grond
3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 189 190 191 192 193 194 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 13:02
Koers 7,175
Verschil -0,100 (-1,37%)
Hoog 7,200
Laag 7,080
Volume 74.058
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront