Euronav « Terug naar discussie overzicht

Euronav een Belgisch aandeel om niet links te laten liggen

4 Posts
Zanz123
0
Euronav tankt cash in het derde kwartaal

Euronav boekte een kwartaalomzet van 204 miljoen euro en een EBITDA van 127 miljoen euro en presteerde daarmee beter dan de verwachting van KBC Securities die op respectievelijk 197 en 127 miljoen euro uitkwam. Netto klokte de groep af op 72,2 miljoen euro terwijl op 74,6 miljoen euro was gerekend. De groep profiteerde zoals verwacht van de stevige vrachttarieven. In vergelijking met het derde kwartaal van 2014 zijn de VLCC inkomsten op de spotmarkt van het derde kwartaal 112% hoger.

De groep kijkt tevens met vertrouwen vooruit en spreekt van een zeer sterke start van het winterseizoen. De groep bevestigt de ambitie om 80% van de netto-inkomsten als dividend uit te keren. Samen met de cijfers kondigde de groep aan dat het de opties voor de aankoop van 4 VLCC’s niet zal lichten. Eveneens interessant is het feit dat Euronav voor 46% en 61% zijn beschikbare VLCC en Suezmax vloot (op de spotmarkt) heeft uitgevlagt. En dat voor 65 000 en 34 600 dollar per dag.

In het persbericht over de kwartaalcijfers geeft de groep ook tekst en uitleg bij de impact van China:

"Er wordt veel gespeculeerd over China. Volgens Euronav is het belangrijk om bij de beoordeling van de situatie in China naar de drie voornaamste factoren te kijken. Ten eerste importeert China ongeveer zeven miljoen olievaten per dag. Dat is een zeer solide vraagbasis. Bovendien zou de vraag naar ruwe olie relatief constant moeten blijven aangezien de economie doelbewust evolueert van een industrieel naar een consumentgericht model. Ten derde heeft de ruwe olietankersector baat bij twee belangrijke en ondersteunende drijfveren – de terugkeer van de zogenaamde ‘theepot-raffinaderijen’ naar de Westerse markten (voor de zomer van 2015 mochten deze raffinaderijen enkel binnenlandse ruwe olie aankopen) en de bouw van de Chinese SPR (Strategic Petroleum Reserve). Deze zouden de verdere, constante groei van de vraag naar ruwe olie vanuit China op middellange termijn moeten onderbouwen".
[verwijderd]
0
Euronav kent sterkste zomer sinds 2008

De zomerperiode is traditioneel de zwakste in de tankersector, maar 2015 was
daarop een uitzondering. De vrachttarieven bleef erg stevig en dat leverde
Euronav zijn beste derde kwartaal op sinds 2008.

In het derde kwartaal is er doorgaans minder vraag naar olie, omdat het dan
zomer is in het noordelijk halfrond en de vraag naar brandstoffen afneemt. De
activiteit van raffinaderijen staat dan ook op een lager pitje en veel
installaties worden enkele weken stilgelegd voor onderhoud. Voor tankerrederijen
betekent dit dat er dan minder olie te transporteren is, wat zich vertaalt in
lagere vrachttarieven.

De voorbije zomer was dat niet het geval. In augustus was er wel een dip, met
VLCC-tarieven (supertankers van 260.000-330.000 ton) die even onder de 30.000
dollar per dag doken, maar juli en september leverden prima vrachttarieven op.
Euronav kon zijn VLCC's boeken tegen gemiddeld meer dan 52.000 dollar tijdens
het derde kwartaal, wat ruim het dubbele is van een jaar geleden en mooi
winstgevend (het break-evenpunt ligt rond 27.000 dollar). Suezmax schepen
(150.000-165.000 ton) haalden een gemiddeld tarief van 40.000 dollar op de
spotmarkt, eveneens bijna dubbel zoveel als in het derde kwartaal van 2014.

De goede vrachttarieven leverden Euronav in het derde kwartaal een omzet op van
204,3 miljoen dollar. De ruime winst (ebitda) komt uit op 127,9 miljoen dollar
en is daarmee nauwelijks lager dan in het eerste en tweede kwartaal, én het
beste derdekwartaalresultaat sinds 2008. Het cijfer is bovendien helemaal in
lijn met de prognose van analist Wouter Vanderhaeghen van KBC Securities. Dat
geldt ook voor de 74,3 miljoen dollar bedrijfswinst (ebit).

De nettowinst van 72,2 miljoen dollar is wel iets minder dan KBC Securities en
Degroof Petercam hadden ingeschat. Euronav heeft immers besloten om een optie op
vier bijkomende schepen van de Griekse rederiij Metrostar niet te lichten. De
rederij nam die optie voor het geval de prijzen van moderne tonnage aanzienlijk
zouden stijgen, wat niet gebeurd is. Omdat de aankoopopties niet worden
uitgeoefend, werd hun waarde afgeschreven tot nul en werd 8 miljoen dollar als
niet-recurrente kost geboekt in het derde kwartaal.

Het vierde kwartaal, traditioneel een van de sterkste perioden van het jaar, is
intussen goed begonnen. 'Het winterseizoen kende een zeer sterke start', zegt
topman Paddy Rodgers in een persbericht. Tot dusver behaalde de VLCC-vloot van
Euronav een gemiddeld tarief van 65.000 dollar per dag, waarbij bijna de helft
(46%) van de beschikbare dagen reeds is ingeboekt. Voor de Suezmax tankers werd
tot dusver 34.600 dollar behaald met 61 procent van de capaciteit al volzet.

Ook voor 2016 is Euronav optimistisch. In een recent interview liet CEO Paddy
Rodgers uitschijnen dat dankzij de lage olieprijs de vraag sterk zal blijven,
terwijl de tankervloot maar licht zal aangroeien. De rederij 'blijft ervan
overtuigd dat de tarieven op de tankermarkt momenteel een duurzaam en
structureel herstel kennen. Met de grote meerderheid van zijn vloot op het water
is Euronav ideaal gepositioneerd om volop te genieten van deze sterke markt',
aldus het persbericht.
(c) Tijd Realtime

* BinckBank is niet aansprakelijk voor informatie verschaft door derden
[verwijderd]
0
Gisteren nog op Binck :

Buiten de Bel20 herstelt Euronav na de recente koerszwakte met 4,3 procent tot
13,76 euro. De olietankerrederij komt morgen voorbeurs met resultaten. En die
zullen zo goed als zeker prima zijn, stipt Degroof Petercam aan. Augustus was
een vrij zwakke maand, maar daar anticipeerde de rederij op door in het tweede
kwartaal al een groot deel van de tarieven voor de zomer vast te klikken. 'We
verwachten dat Euronav optimistisch is over het vierde kwartaal en mogelijk ook
de eerste commentaren geeft over 2015', stelt het beurshuis. 'Bovendien denken
we dat de sterke resultaten en het nieuwe dividendbeleid - waarbij 80 procent
van de winst naar de aandeelhouders vloeit - een nieuwe type belegger zal
aantrekken, wat de beurskoers kan ondersteunen. We herhalen ons koopadvies en
koersdoel van 20 euro.'

(c) Tijd Realtime

* BinckBank is niet aansprakelijk voor informatie verschaft door derden
4 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 15:22
Koers 15,330
Verschil -0,150 (-0,97%)
Hoog 15,460
Laag 15,280
Volume 6.681
Volume gemiddeld 227.046
Volume gisteren 30.839

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront