Draadje om jullie analyses, conclusies en vragen i.r.t. "halfjaarbericht 2016" kwijt te kunnen.

Onderstaand enkele van mijn conclusies\vragen n.a.v. het haljaarbericht ;

1.) Gezien de stevige $ effecten i.r.t. netto groei blijken BI & Consultancy in m.n. US goed te draaien (2/3 - 3/4 van de omzetgroei).
- DG & E-commerce daarentegen nagenoeg geen groei in US. In NL 50% daling , ergo acquisitie effect Mambo-5 inmiddels nagenoeg nihil.
Vraag ; Is Mambo 5 een "mislukte acquisitie" ?

2.) Basis voor 3 years contracted value blijkt ge-reviewed. Los van de verliezen EU (Euro 900 K) & KPN (Euro 600 k) is er aanvullend afgepland.
Nieuwe basis blijkt uit toelichtin m.n. (Euro 2.1 Mln) lager t.g.v. her-evaluatie TFT 3 years contractbase met TFAG. I.p.v. 3 jaars renewal, leid ik uit de toelichting af dat er een 1 jaars renewal is aangenomen.

3.) Bruto marge op basisomzet verbeterd op halfjaarsbasis Euro 1.2 Mln met 9% tot 55%. T.g.v. afschrijving & kosten neemt Ebit Euro 1.143 Mln toe vs. 2015 H1. M.n. BI scoort hoog in marge , waarbij marges op DG, E-Comm plus A&O gem. rond de 30-35% ligt (relatief laag). Ergo de trage baseline groeibijdrager in omzetgroei is hoog, de snelle nieuwe groeisegmenten zijn qua marge significant lager.

Vraag; Houdt bij deze (versnellende) verhoudingen , TIE's Intl. bruto marge verdienmodel stand ?
(Snelle groei in lager marge segmenten, vs. trage groei in hoge marge segmenten).

4.) Van de laatste 6 maanden zijn er 2 (Febr & April) die geen orderintake > Euro 1 Mln kennen.
Vraag ; Is de Internationale commerciele slagvaardigheid voldoende op niveau om de snelle marktgroei in DG en A&O te kunnen benutten ? (geen herhaling van zetten als DG in USA).

5.) Looncomponent stijgt 16% vs. vorig jaar, effect Euro 414 K (kosten voor de baten.....).
Vraag; Bevat deze stijging o.a. de bonuscomponent CEO & CFO (in-effectieve cost i.r.t. groei 2016) ? Zit de stijging in de juiste disciplines (Zie punt 4 i.r.t. vraag sales & marketing vs. development) ?

6.) Cashpositie groeit met Euro 1.27 Mln aan tot Euro 1.791 Mln.
Well done ! Fondsen werving voor afronding acquisitie TFT.

7.) Total assets neemt met 2 Mln toe tot Euro 17.9 Mln. Well done ! De waade in de onderneming neemt toe, het aantal aandelen in omloop ook.....

8.) Debiteuren saldo loopt met Euro 300 k op vs. 2015.
Vraag ; Versoepelde TIE Holding haar betaaltermijnen om "snellere groei" aan boord te trekken, c.q. zitten hier "potential lost debts" (V&D ?) in verwerkt ?

9.) Afschrijvingstermijn van software wordt verkort, t.g.v. welke de afschrijvingen in de periode met Euro 100 K oplopen vs. 2015. FLOW wordt op 5 jaar afgeschreven, overige software in 3 jaar.
Vraag ; Wat was de reden om Digital Channel software tot op heden op "onbepaalde termijn" af te schrijven ?

10.) Herfinanciering van de TFT acquisitie per boekjaar 2016 (DZ bank & TFAG vs. internal funding) kan in 2016 een positief effect hebben aan de kosten kant.
Vragen ; Staat deze herfinanciering los van de revaluatie van de 3 jaars DG contracten in TFT t.b.v. TFAG naar 1 jaars contracten ?
Wordt deze transactie deels\mede gedekt vanuit de niet voor EU doelen benodigde (extra) DL emissie ?)
s verlenging van de TFAG DG service contracten, zodra TIE haar acquuisitie financiering i.r.t. TFT heeft ge-heralloceerd naar internal funding zekerder of onzekerder ?

Conclusie ; Een aantal belangrijke bewegingen die duiden op een "langzame draai naar een gezondere, doch nog immer (te) fragiele basis onder TIE's prestaties & outlook.
Fragiel, gezien een te beperkte houdbaarheid en synergie die TIE's E-commerce vanuit de Mambo 5 acquisitie toevoegde (EU & USA), de beperkt blijkende DG groeipotentie in USA (TIE kan niet meekomen in de marktgroei).
Acquisitie TFT biedt veel kansen, mits de DG service contracten met TFAG ook beklijven na 2016 (nu 1 jaar renewal i.p.v. 3 jaar) en de herfinanciering van de TFT acquisitie o.a. via TFAG & DZ bank.
De TFT acquisitie is eerst dan een succes wanneer blijkt dat de software & solutions versneld meerdere nieuwe A&O of DG klanten aan boord trekt, waarlangs in vervolg cross-selling kan plaatsvinden.
O.b.v. FLOW kent cross-selling binnen bestaande klanten een eindigend karakter.
TIE KINETIX moet de markt aantonen, dat het in staat is "nieuwe klanten te winnen". De vraag rijst of "global ambitions" daarbij tot voldoende focus leiden (e.g. partnership E-Coast ID Interactive, Sirius Dicisions, Marketlogic etc.)!

Het aangaan van effectieve (kwalitatief hoog niveau & inhoudelijk gekwantificeerd) partnerships is een must. Standalone lijkt de opgave (te) zwaar voor TIE's CEO !
Gezien de veelheid aan aangekondigde "vormen van strategische partnerships" op diverse continenten, gedurende meerdere jaren lijkt de waarde en de inschatting van de partnerships en diens effecten tot op heden beperkt te materialiseren.
Dat zegt iets over de onderbouwing, de inhoud en de mensen die deze allianties uit naam van TIE KINETIX sluiten.
Vraag ; Zijn aangekondigde partnerships SMART aangegaan , zijn de comptenties binnen TIE "at par" om ze succesvol te laten zijn of worden ?

Bovenstaand "10 - puntenlijstje" n.a.v. het halfjaarbericht om op te schieten.

Ik zie de reacties tzt hopelijk in deze draad verschijnen.

Tracker