Forum: TomTom » TomTom Strategie en orderboek | Belegger.nl

TomTom Strategie en orderboek

100 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Eva1960
13

Op 19 juli zijn de kwartaalcijfers, op 8 juli heb ik daarom vragen gesteld aan Goddijn met cc aan TacoTitu en IR. IR antwoordde op 11 juli: geen commentaar vanwege stilte periode.

Daarom dit draadje geopend om rond 19 juli te verzamelen welke antwoorden er zijn gekomen van TT die helderheid geven over de strategie en het potentieel van TT.
Zo niet, dan ga ik mijn vragen direct na de stilteperiode opnieuw stellen.

Ik hoop dat jullie aan dit draadje mee willen doen met inhoudelijke kwaliteit (dus zonder negativiteit en afzeiken van elkaar).

ps in eerdere mailwisseling met Goddijn heb ik al gevraagd om meerjarenprognose automotive en strategische participaties door belangrijke klanten. Antwoorden van IR gekregen die verwijzingen maakten naar het JV 2015. Geen echt nieuws dus.

grt EVA1960

Mail 8 juli aan Goddijn.

Geachte heer Goddijn,

Allereerst gefeliciteerd met de Volvo/Peugeot/Ituran deals. Uit de laatste 2 blijkt de synergie tussen automotive & telematics, goed om dat nu al te zien.

Helaas ziet de markt het potentieel niet getuige de scherpe koersdalingen, daarom heb ik een drietal vragen.

1. [b] Vertrouwen van de markt[/b]
Ondanks de aankondigingen van 3 deals heeft de markt blijkbaar geen vertrouwen in TomTom getuige de afstort van de koers van bijna 8,50 bij aankondiging Volvo deal naar 6,01 midden deze week.
Dat is een marketcap van slechts 1,4 mld, nog minder dan die van het met TT Telematics vergelijkbare Fleetmatics.

Is het RT-kaartenplatform dan bijna niets meer waard, hoe moet ik dat zien? Is er soms disruptie gaande door Mobileye?

2. Informeren van de markt
Waarom informeert TT de markt niet (structureel per kwartaal) met krachtige signalen waardoor het potentieel zichtbaar blijft?

Denk hierbij aan de volgende extra indicatoren:
- HAD/SDC eindspel:het aantal fabrikanten dat roaddna/hdmaps aan het testen is, dan wel met TT daarover in gesprek is voorafgaand daaraan.
- marktaandeel automotive: middels de omvang van het orderboek lopend jaar
- takerates automotive: waargenomens takerates en de bijstelling van orderboeken van voorgaande jaren als gevolg daarvan
- SAAS consumer: het aantal gedownloade en in gebruik zijnde navigatie apps, alsmede het percentage daarvan dat betalend is

3. Ondersteunen van de markt
Waarom koopt TT geen eigen aandelen in bij zulke extreem lage beurskoersen?
Dat zou aangeven dat TT zelf meer vertrouwen heeft dan dat de markt nu reflecteert, het voorkomt een te laag bod bij overname en de huidige kapitaalverhoudingen zijn niet optimaal (teveel EV en te weinig VV in deze nieuwe groeifase).

Alvast dank voor uw reactie.

Mocht u niet inhoudelijke kunnen reageren vanwege koersgevoeligheid van informatie, wilt u dan de 19-de hierop terugkomen bij de kwartaalcijfers?
[verwijderd]
0
Top initiatief! AB

Punt 2 is het meest essentieel. Waarom profileert TT zich zo weinig als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld MobilEye? Zijn er totaal geen ontwikkelingen rond de samenwerking met Bosch/NXP te melden?

Ook een bedrijf als ASML informeert de markt op geregelde basis over de voortgang van hun ontwikkelingsprogramma rond het baanbrekende EUV. TT informeert de markt tot dusver nagenoeg uitsluitend over de inspanningen die verricht worden, maar niet of nauwelijks over de resultaten. Zijn die resultaten er niet?!
aandeeltje!
0
Vraag 1 is niet ter beantwoording door Gordijn, vraag 3: het eerlijke antwoord: alle cash is nodig....
Rest de antwoorden op 2....
Ozzyman2
0
1. Kan die geen inhoudelijk antwoord geven. Hij kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de vorming van de koers. Hij kan alleen verantwoordelijk gesteld worden voor TomTom en de communicatie rondom het bedrijf.

2. Policy en privacygevoeligheid van tender/prospectdata en inzicht. Strategische keuze, zullen ze niet veranderen.

3. Zoals Aandeeltje! aangeeft, cash is king. TT behaalt summiere WPA"s, omdat al het geld wordt gestopt in toekomstige orders en ontwikkelingen.
[verwijderd]
0
quote:

xynix schreef op 15 jul 2016 om 08:23:


Top initiatief! AB

Punt 2 is het meest essentieel. Waarom profileert TT zich zo weinig als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld MobilEye? Zijn er totaal geen ontwikkelingen rond de samenwerking met Bosch/NXP te melden?

Ook een bedrijf als ASML informeert de markt op geregelde basis over de voortgang van hun ontwikkelingsprogramma rond het baanbrekende EUV. TT informeert de markt tot dusver nagenoeg uitsluitend over de inspanningen die verricht worden, maar niet of nauwelijks over de resultaten. Zijn die resultaten er niet?!

Suggestieve vraagstelling !
groeibriljant
0
AB!

Vraag ook naar de cijfers/aantallen van jaarabonnementen Automotive (nu en verwacht voor connected car).
Eva1960
0
Thnx, hierbij weer mijn reactie op jouw reactie.

punt 1
m.i. kan Goddijn prima zeggen hoe road dna zich verhoudt tot Mobileye's vermeende competenties en of ze complementair zijn (en elkaar dus versterken) of overlappen. Ook wat de samenwerking met Bosch nu concreet voor resultaten oplevert en of Bosch soms wel in concurrentie zit met Mobileye. Verder gewoon eens een keer helder uitspreken met hoeveel van de xx autofabrinkanten nu contact is geweest en hoeveel daarvan testen met HD+road dna en wat de reacties daarop zijn en of dat al leidt tot verkoop reguliere producten of dat deze nieuwe ontwikkelingen ook al leiden tot verkopen.

punt 3
Als je in een sterke groeifase komt en ook nog eens in het huidige renteklimaat, dan kun je makkelijke lenen voor weinig geld. Gewoon doen voor 300mln en dan 30-40 mln aandelen terugkopen. Als je daarmee eigen aandelen voor weinig van de beurs haalt, krijg je een al snel een hoger rendement op het eigen vermogen.

Cash is king, daar geloven ze aan de andere kant van de oceaan niet in. Daar geloven ze in gefinancierde groei. Er moet een keer lef en vuur komen na al die traumatische Google disruptiejaren beantwoord met oa Hollandse zuinigheid.

Primair doel is nu aandelen inkopen om te profiteren als onderneming van de te lage aandelenkoers en ter ondersteuning daarvan om een te laag bod te voorkomen.
En gewoon daarna aparte beursnotering aan nasdaq van TT cards/telematics/licenses. En als je dat doet dan los je die paar hondern mln lening zo af bij de emissie aan de Nasdaq.

Ze moeten voor het grote spel gaan, niet voor dat geneuzel van iedereen met een paar mln operationele winst (of niet). Daar gaat het totaal niet om. Het gaat om SAAS marktaandeel pakken.



quote:

Ozzyman2 schreef op 15 jul 2016 om 09:30:


1. Kan die geen inhoudelijk antwoord geven. Hij kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de vorming van de koers. Hij kan alleen verantwoordelijk gesteld worden voor TomTom en de communicatie rondom het bedrijf.

2. Policy en privacygevoeligheid van tender/prospectdata en inzicht. Strategische keuze, zullen ze niet veranderen.

3. Zoals Aandeeltje! aangeeft, cash is king. TT behaalt summiere WPA"s, omdat al het geld wordt gestopt in toekomstige orders en ontwikkelingen.
harrysnel
0
Goede actie Eva1960 om vragenlijst op te stellen. Ben benieuwd naar de evt antwoorden.

Over financiering met schuld gesproken..... Zelfs Uber, dat in hoog tempo geld verbrandt ivm expansie, heeft vreemd vermogen kunnen aantrekken:

What Wall Street Is Saying About Uber's $1.15 Billion Term Loan

fortune.com/2016/07/14/uber-term-loan/
Eva1960
11
Gisteren heb ik Goddijn, Titulaer en IR de volgende mail gestuurd met het verzoek om meer info over deals inzake HD maps. Verder alsnog verzocht op antwoorden op mijn eerdere mail van 9 juli die onder het mom van stilteperiode (niet) beantwoord werd door IR.

Nu maar eens kijken of ze uit de "navigatie" kast komen en aandeelhouders serieus gaan nemen.

Grt EVA1960

Geachte IR en heren Goddijn en Titulaer,

De stilte periode is inmiddels afgelopen en graag zou ik nog antwoord willen op mijn vragen van 9 juli (zie aangehechte mail).

Maar allereerst heb ik extra vragen over de verkoop van HD maps.

Tijdens de Q&A van Q2 zie de heer Goddijn dat er een HD set verkocht is aan minstens 1 klant.

“Autonomous driving....for the positioning of the car, you will need HD maps...and TT is offering this. We have licensed for at least one customer this set of data, so this is promising for the future....”

Verder zei Simon Hania in het BNR interview van 20 juli dat HD kaarten aan meerdere Duitse fabrikanten zijn verkocht als commercieel product (zie link vanaf 4:30 minuten) en mogelijk ook in de USA lijkt hij te uiten.

www.bnr.nl/radio/bnr-digitaal/1030830...

Bovenstaande is wereldnieuws en een enorme doorbraak voor TT. Waarom komt hier geen officieel persbericht van vanuit TT?

Ik krijg helaas sterk het gevoel dat TT veel te laat en te bescheiden is met haar communicatie inzake automotive & licentie contracten. E.e.a. is van fundamenteel belang voor het vertrouwen van beleggers in TT, hetgeen het laatste half jaar verdwenen is. Of speelt er soms een aanstaande delisting of iets anders waardoor TT zich niet wil uiten?

Mijn gevoel is helaas zo dat u mogelijk op dit moment long beleggers tekort doet door relevante, koersgevoelige informatie niet tijdig en volledig te melden.

Vragen:
1. Met welke fabrikanten is er inmiddels een overeenkomst gesloten op het gebied HD cards (graag met een uitvoerige toelichting, ook als dat via een partner als Bosch gegaan is en/of via het licentiespoor etc).

2. Wat beoogd de overeenkomst (doel/periode/modellen etc).

3. Zit daar naast HD cards ook road dna en/of traffic bij etc.? Kortom wat is het productpallet?

4. Wat zegt dit over de positie van TT t.o.v. partijen als Here en Mobileye?

5. Word de positie van TT versterkt doordat Tesla – Mobileye partnership deels verbroken lijkt te zijn?

6. Is er al een overeenkomst met met Tesla (danwel zijn onderhandelingen lopend, al dan niet via Bosch)?

Graag ontvang ik uw reactie.
Dank alvast.


9 juli mail:

Geachte heer Goddijn,

Allereerst gefeliciteerd met de Volvo/Peugeot/Ituran deals. Uit de laatste 2 blijkt de synergie tussen automotive & telematics, goed om dat nu al te zien.

Helaas ziet de markt het potentieel niet getuige de scherpe koersdalingen, daarom heb ik een drietal vragen.

1. Vertrouwen van de markt
Ondanks de aankondigingen van 3 deals heeft de markt blijkbaar geen vertrouwen in TomTom getuige de afstort van de koers van bijna 8,50 bij aankondiging Volvo deal naar 6,01 midden deze week.
Dat is een marketcap van slechts 1,4 mld, nog minder dan die van het met TT Telematics vergelijkbare Fleetmatics.

Is het RT-kaartenplatform dan bijna niets meer waard, hoe moet ik dat zien? Is er soms disruptie gaande door Mobileye?

2. Informeren van de markt
Waarom informeert TT de markt niet (structureel per kwartaal) met krachtige signalen waardoor het potentieel zichtbaar blijft?

Denk hierbij aan de volgende extra indicatoren:
- HAD/SDC eindspel: het aantal fabrikanten dat roaddna/hdmaps aan het testen is, dan wel met TT daarover in gesprek is voorafgaand daaraan.
- marktaandeel automotive: middels de omvang van het orderboek lopend jaar
- takerates automotive: waargenomens takerates en de bijstelling van orderboeken van voorgaande jaren als gevolg daarvan
- SAAS consumer: het aantal gedownloade en in gebruik zijnde navigatie apps, alsmede het percentage daarvan dat betalend is

3. Ondersteunen van de markt
Waarom koopt TT geen eigen aandelen in bij zulke extreem lage beurskoersen?
Dat zou aangeven dat TT zelf meer vertrouwen heeft dan dat de markt nu reflecteert, het voorkomt een te laag bod bij overname en de huidige kapitaalverhoudingen zijn niet optimaal (teveel EV en te weinig VV in deze nieuwe groeifase).

Alvast dank voor uw reactie.

Mocht u niet inhoudelijke kunnen reageren vanwege koersgevoeligheid van informatie, wilt u dan de 19-de hierop terugkomen bij de kwartaalcijfers?

Met vriendelijke groet,






Eva1960
15
Na een reminder te hebben verstuurd kreeg ik vanochtend het volgende antwoord.
TT houdt haar kaarten op de borst :). Jammer, maar misschien is dit wel een betere strategie dan schreeuwen zoals Mobileye doet of iets als autopilot verkopen als Tesla doet. Laat TT dan maar duurzaam in de industrie indalen oa met Bosch, nog even gduld dus. Hiermee kan dit draadje weer gesloten worden.

Mvgrt EVA1960

Geachte ....,

Hartelijk dank voor uw mail naar TomTom.

We hebben uw onderstaande vragen en uw eerder gestelde vragen bekeken. Helaas kunnen we niet inhoudelijk reageren in verband met de concurrentiegevoeligheid van deze informatie enerzijds en onze afspraken met klanten anderzijds.

Wat betreft het interview waar u naar verwijst en de informatie met betrekking tot HD-maps verwijs ik u graag naar het betreffende persbericht: corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

Mocht u nog vragen hebben verzoek ik u vriendelijk om te bellen naar 020 757 5194.
TomTom Investor Relations | ir@tomtom.com | +31 (0) 20 757 5194 office
TomTom N.V. | De Ruyterkade 154 | 1011 AC Amsterdam | The Netherlands | www.tomtom.com

Mail 31 juli
Geachte IR en heren Goddijn en Titulaer,

De stilte periode is inmiddels afgelopen en graag zou ik nog antwoord willen op mijn vragen van 9 juli (zie aangehechte mail).

Maar allereerst heb ik extra vragen over de verkoop van HD maps.

Tijdens de Q&A van Q2 zie de heer Goddijn dat er een HD set verkocht is aan minstens 1 klant.
“Autonomous driving....for the positioning of the car, you will need HD maps...and TT is offering this. We have licensed for at least one customer this set of data, so this is promising for the future....”

Verder zei Simon Hania in het BNR interview van 20 juli dat HD kaarten aan meerdere Duitse fabrikanten zijn verkocht als commercieel product (zie link vanaf 4:30 minuten) en mogelijk ook in de USA lijkt hij te uiten.

www.bnr.nl/radio/bnr-digitaal/1030830...

Bovenstaande is wereldnieuws en een enorme doorbraak voor TT. Waarom komt hier geen officieel persbericht van vanuit TT? Ik krijg helaas sterk het gevoel dat TT veel te laat en te bescheiden is met haar communicatie inzake automotive & licentie contracten. E.e.a. is van fundamenteel belang voor het vertouwen van beleggers in TT, hetgeen het laatste half jaar verdwenen is. Of speelt er soms een aanstaande delisting of iets anders waardoor TT zich niet wil uiten?
Mijn gevoel is helaas zo dat u mogelijk op dit moment long beleggers tekort doet door relevante, koersgevoelige informatie niet tijdig en volledig te melden.
Vragen:
1. Met welke fabrikanten is er inmiddels een overeenkomst gesloten op het gebied HD cards (graag met een uitvoerige toelichting, ook als dat via een partner als Bosch gegaan is en/of via het licentiespoor etc).
2. Wat beoogd de overeenkomst (doel/periode/modellen etc).
3. Zit daar naast HD cards ook road dna en/of traffic bij etc.? Kortom wat is het productpallet?
4. Wat zegt dit over de positie van TT t.o.v. partijen als Here en Mobileye?
5. Word de positie van TT versterkt doordat Tesla – Mobileye partnership deels verbroken lijkt te zijn?
6. Is er al een overeenkomst met met Tesla (danwel zijn onderhandelingen lopend, al dan niet via Bosch)?

Graag ontvang ik uw reactie.
Dank alvast.
Juun
0
AB Eva!
Strakke aktie. En je wordt in ieder geval van harte uitgenodigd om telefonisch met ze in contact te komen... Wellicht dat je in een persoonlijk gesprek toch wat dingen opvangt die je graag zou willen horen.
db8r
0
@Eva, ik neem aan dat je nog geen reactie hebt gekregen van IR (positief of negatief) op je laatste verzoek?
Eva1960
0
@db8r,

Zaterdag heb ik mail gestuurd en nog geen reactie gehad, dat zou gezien de inhoud ook te snel zijn.

Zal ik je de mail sturen Wies (db8r was toch ook jouw alias, of vergis ik me?).

quote:

db8r schreef op 22 aug 2016 om 13:17:


@Eva, ik neem aan dat je nog geen reactie hebt gekregen van IR (positief of negatief) op je laatste verzoek?
[verwijderd]
0
quote:

Eva1960 schreef op 22 aug 2016 om 20:31:


@db8r,


Zal ik je de mail sturen Wies (db8r was toch ook jouw alias, of vergis ik me?).

[...]

?
db8r
0
quote:

Eva1960 schreef op 22 aug 2016 om 20:31:


@db8r,

Zaterdag heb ik mail gestuurd en nog geen reactie gehad, dat zou gezien de inhoud ook te snel zijn.

Zal ik je de mail sturen Wies (db8r was toch ook jouw alias, of vergis ik me?).

[...]


@Eva, ik ben niet Wiesje. Sorry dat ik ongeduldig leek, maar ik dacht dat je het de 12-de verstuurd had. Als je er geen bezwaar tegen hebt en je krijgt eventueel respons, dan zou ik en velen met mij waarschijnlijk het wel op prijs stellen als je het in dit draadje zou kunnen posten?
Eva1960
0
@db8r Als er een reactie komt zal ik dat delen.

quote:

db8r schreef op 22 aug 2016 om 23:09:


[...]

@Eva, ik ben niet Wiesje. Sorry dat ik ongeduldig leek, maar ik dacht dat je het de 12-de verstuurd had. Als je er geen bezwaar tegen hebt en je krijgt eventueel respons, dan zou ik en velen met mij waarschijnlijk het wel op prijs stellen als je het in dit draadje zou kunnen posten?
Eva1960
7
Volgende ronde:

Heb vorige week vragen gesteld aan IR over TT en Nvidia.
Zoals te verwachten geen antwoord gekregen, zie onderstaand antwoord en vraagstelling. Die deal zullen we over max een jaar nog wel te horen krijgen. Heb er overigens wel begrip voor dat ze concurrenten niet teveel in hun kaarten en samenwerkingen laten kijken.

Geachte ...............,

Hartelijk dank voor uw mail aan TomTom Investor Relations.

Zowel TomTom als Nvidia hebben tijdens de GPU technology conference hun visie gedeeld op de technologie die nodig is om autonomous driving te realiseren. Dat is ook terug te vinden op de slides van bijvoorbeeld Willem Strijbosch. Voor wat betreft een mogelijke samenwerking met Nvidia doen wij geen uitspraken.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Heeft u nog andere vragen? Neemt u dan telefonisch contact met ons op.

Met vriendelijke groeten,

TomTom Investor Relations | ir@tomtom.com | +31 (0) 20 757 5194 office
TomTom N.V. | De Ruyterkade 154 | 1011 AC Amsterdam | The Netherlands | www.tomtom.com


Mail 11 september
Onderwerp: Informatie over strategie TomTom (deel 4: TT/Nvidia)

Geachte IR:

Kunt u meer informatie geven over de samenwerking tussen TomTom en Nvidia?
Uit de presentaties van Willem StrijBosch (mondeling uitgesproken adhv sheets, zie Highlight/links onderstaand) blijkt dat Nvidia een product gaat lanceren met road dna erin opgenomen.

Hierover heb ik de volgende vragen:

1. Heeft TT een samenwerking met Nvidia en waar bestaat deze uit (doel, wel-geen exclusiviteit etc)?
2. In hoeverre is deze samenwerking complementair aan de samenwerking met Bosch en is Nvidia complementair aan Bosch of een concurrent van Bosch?
3. Wat voor verwachtingen heeft TT van de samenwerking met Nvidia. Wordt dit een killler, dus een echte doorbraak?
4. Zijn bij de Volvo account zowel Nvidia als Bosch als TT betrokken?
5. Is de samenwerking van TT met Nvidia hét antwoord op de bedreigingen van Mobileye (waardoor de koersval van dit jaar mede ontstond)?
6. Heeft Mobileye zich al gemeld bij TT om diensten af te kunnen nemen?
7. Tot slot: wanneer worden de aandeelhouders van TomTom formeel geïnformeerd over de samenwerking met Nvidia, of heb ik soms iets gemist?

Alvast hartelijk dank voor uw reactie.

Highlight (bron Iex Justin) adhv mondelinge geluidsfragment Willem Strijbosch:
TomTom is met Nvidia bezig om te zorgen dat road dna "out of the box" verkrijgbaar is op een Nvidia processor!! Hij versprak zich wat door te zeggen "we are launching" en maakte er snel van "Nvidia is launching".
on-demand.gputechconf.com/gtc/2016/pr...
registration.gputechconf.com/form/ses...

[verwijderd]
1

@ Eva, super ab

valt allemaal onder classified info, mag pas over 10 jaar openbaar gemaakt worden, net als bij de CIA

toch door blijven vragen, er komt een dag dat er iemand zit, die denkt weet je wat ik ga die mensen eens beantwoorden, zit hier toch alleen , iedereen zit in een meeting waar ik niet bij mag.
ga eens een wikileaks doen :)
100 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 20-sep-19 17:35
Koers 10,852
Verschil +0,042 (+0,39%)
Hoog 10,952
Laag 10,754
Volume 358.333
Volume gemiddeld 460.639
Volume gisteren 344.690