Forum: TomTom » TOMTOM SEPTEMBER 2016 » Pagina: 158 | Belegger.nl

TOMTOM SEPTEMBER 2016

4.714 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 ... 232 233 234 235 236 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
KeesTom
0
quote:

janrobert schreef op 27 sep 2016 om 13:18:


Geloof er niet meer in


Dat willen ze juist.....
*Natte krant*
2
Goddijn is er "doorheengeglipt" in de laatste aandeelhoudersvergadering. De koer lag er op dat moment nog redelijk bij. Het was redelijk stil geweest met pb's...Nog geen bod op telematics. Beurs nerveus. Dip in februari nog tussen de oren. Brexit op komst. Trump met een muurtje.

Kortom hij kon nog wel wegkomen..Ben benieuwd als dit zo verder gaat hoe gezellig het gaat worden aan het IJ in 2017?
Slainte
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 26 sep 2016 om 23:49:


[...]

P.S. Ik ben deze dagen voor mijn doen behoorlijk druk bezig geweest op dit forum. Nu zullen jullie even wat minder van mij gaan horen, want deze 'oude brombeer' moet onder het mes. Daarna kom ik weer terug, want er valt nog genoeg te brommen.



Succes BDB!
Gelukkig is er geen enkel gevaar van disruptie, dus je kunt rustig gaan "slapen".
KeesTom
3
Bron:
Beleggersbelangen:

TomTom lijkt de strijd te gaan winnen van concurrent HERE. De CEO van HERE klapte onlangs uit de school: het gaat helemaal niet zo voortvarend als gedacht. Bij TomTom groeit de divisie Automotive juist sterk, daar moet de komende jaren de meeste groei uit voortkomen. De laatste tijd zijn er steeds meer autofabrieken waarmee TomTom een contract afsluit; vorige week bijvoorbeeld nog met Subaru. CEO Harold Goddijn van TomTom wil het marktaandeel van Automotive – op dit moment 20% – laten groeien naar 50% in 2020. De verwachting is dat TomTom tijdens de autoshow in Parijs, die donderdag begint, een inkijkje geeft in de orderinstroom.

Een goed geïnformeerde belegger plaatste vorige week twee interviews op een internetforum, het ene is met de CEO van HERE en het andere met de baas van TomTom Automotive. De interviews leidden tot verrassende, nieuwe inzichten en veroorzaakten veel reacties van beleggers op internet.

Uit het interview met CEO Edzard Overbeek van HERE blijkt dat er beren op de weg zijn voor de aanbieder van digitale kaarten. Het gaat namelijk helemaal niet zo goed als eerder werd aangenomen; zo valt de groei nogal tegen. Topman Harold Goddijn van TomTom is juist wel te spreken over de ontwikkelingen binnen zijn eigen bedrijf. De groei van de divisie Automotive is in een stroomversnelling gekomen. TomTom richt zich steeds meer op de grotere partijen, zoals Volvo en Subaru. En de verwachting is dat binnenkort een nieuwe grote klant wordt binnengehaald.

Beleggers denken dat TomTom marktaandeel aan het afsnoepen is van HERE. Een marktaandeel van 50% voor TomTom in 2020 kan volgens beleggers weleens sneller in beeld komen dan de CEO van TomTom zélf verwacht. Het bedrijf zou volgens forumgeruchten momenteel zelfs extra personeel aannemen om de grote hoeveelheid aan orders te kunnen aannemen.

Interview met de CEO van HERE
De kernpunten uit het vraaggesprek met Edzard Overbeek:

– HERE wil nog steeds partners binnenhalen, maar committeert zich niet meer aan datum.
– Er komen sowieso geen autofabrikanten als partner. Overbeek hoopt ‘op de lange termijn’ wel een of twee partners te strikken.
– Audi en Daimler vragen zich af waarom het zo lang duurt.
– Overbeek dekt zich in: “Ik ben pas vijf maanden in dienst en vlieg zoveel ik kan.” Een strategie is nog steeds in de maak.
– Er is een exodus geweest van vooraanstaande figuren binnen HERE.
– HERE heeft een jaar lang stilgestaan door interne strubbelingen; de sfeer belandde op een dieptepunt.
– Overbeek moet veel autofabrikanten bezoeken die ‘geïrriteerd’ zijn over de overname van HERE door de drie Duitse autoconcerns.
– Die irritatie is nog eens vergroot omdat er een BMW-baas en een Daimler-baas tot de RvC van HERE zijn toegetreden. (Terwijl HERE voordat het toestemming kreeg van de mededingingsautoriteiten zei dat ze op afstand zouden blijven)
– Desalniettemin ziet Overbeek onder meer door de opkomst van connected cars een omzetpotentieel van 5 miljard euro in vijf tot tien jaar, versus 1,2 miljard op dit moment. (Als HERE een factor 5 denkt te kunnen groeien, wat te denken van het scenario dat TomTom partners van HERE wegsnoept…)

Dokus
1
wel typisch... koers down met groot volume... nu volume bijna 0.. en koers blijft netjes liggen.

ZE hebben het kapot geshort...
janrobert
1
quote:

Rabo. schreef op 27 sep 2016 om 13:05:


om 14:00 staan we weer op de 8,00 euro


Het is bijna 2 uur
Mob2020
0
Morgen(woensdag 28 september) geeft TomTom om 15:00 uur een live-demo van RoadDNA op echte wegen in Asmterdam. Dit i.v.m. een presentatie op het GTC Europe event in Amsterdam! Is er iemand van dit forum aanwezig morgen?

Tekst van de website: www.gputechconf.eu/Agenda.aspx
During this talk, we will demonstrate our localization technology called RoadDNA on real roads in Amsterdam. This demo will also include our real-time, GPU-based traffic sign detection and classification, with networks trained on our vast traffic sign databases (100 million+ traffic signs)
Pieter Post
0
Koers is volledig in handen van de shorters, normaal gesproken zou bijna niemand verkopen met Parijs op komst.
Dutchy Ron
0
De gemiddelde particuliere belegger krijgt geen grip op TT en heeft geen zicht op wat er achter de schermen aan afspraken worden gemaakt. Als het koersverloop voorspel zou zijn was iedereen rijk. Als het om het grote geld gaat worden er altijd smerige spelletjes gespeeld. En het bedrijf en aandeel TT leent zich daar bij uitstek voor.

Waarom is het TT forum een van de meest bezocht forums?
[verwijderd]
0
Stoplossen worden opgezocht, aandelen gedumpt om goedkoop opties te scoren met mega hefboom.
Mega verboden dus, maar gebeurt gewoon. AFM heeft 24/7/365 koffiepauze.
[verwijderd]
0
be patient we will close in green numbers !!


quote:

janrobert schreef op 27 sep 2016 om 13:47:


[...]

Het is bijna 2 uur
tatje
2
Ben vanaf 10 uur weggeweest !

De koers daalt en iedereen valt weer over Harold Goddijn heen.

Hij moet anders boekhouden en waarom horen we John de Mol niet klagen.

50% van automotive, wil Harold Goddijn dat groeit naar 5 miljard is dan misschien de bovenkant, alhoewel :-)

De oude kern oprichters hebben 46%
Misschien zitten Pon en John de Mol ook al tegen de 10%

Totaal is dat al 66%.
Die 66% weten precies, dat als de tent nu wordt verkocht, ze misschien maar de helft krijgen van het bedrag in de toekomst, als NU niet hoeft te worden verkocht.
66% is zeker insider en die blijven rustig, want .....

De oude kern 46%, Pon en John de Mol misschien beiden vlak onder de 10%, totaal 66% hebben altijd de meerderheid en dan hebben we nog een beschermingsconstructie.

Die partijen, toen vorig jaar Here speelde, hebben ook met Tom Tom gesproken, ik geloof zeker dat er ook overnamebedragen zijn genoemd, maar ik denk dat ze er bij Tom Tom om gelachen hebben, er is geen bod ook maar in de buurt gekomen.

Ga er maar vanuit, dat ze bij Tom Tom de mogelijkheden kennen en de prijs zal er ook naar zijn.

Bij mij staat Harold Goddijn heel hoog aangeschreven.

Die 66% regeren Tom Tom, daar moet je je bij neerleggen, of anders inderdaad maar postzegels gaan verzamelen, of in ieder geval een ander aandeel.

Kapitaliseren, houdt in dat je heel veel winst maakt, dus ook veel belasting moet betalen en waarschijnlijk veel dividend moet betalen, je hebt dan een hogere koers en waarschijnlijk een gigantische schuld.

Niet kapitaliseren, alles uit eigen middelen doen en straks een koers die alles goed maakt.

Waarom zeiken er zoveel mensen over de keuze van niet kapitaliseren, vooral als de koers daalt.
Paulus29
0
Oud VEB-stukje van 22 maart 2016.
Nog voor de verkoop van Fleetmatics aan Verizon..
Nu weten we ondertussen allemaal dat de waardering van het aandeel TomTom nog een (flink) stuk hoger zou moeten zijn..

VEB - 22 maart 2016
Investeerder rekent Tomtom-aandeelhouders erg rijk

Tomtom brengt bij velen de fantasie op hol. Verkoop aan Apple, een beursexit, en nu het idee om het bedrijf op te knippen. Maar de investeerder die een steen in het water gooit bij Tomtom rekent aandeelhouders wel erg rijk.
Het Financieele Dagblad meldde dat vermogensbeheerder TT International het Tomtom-bestuur een brief heeft gestuurd waarin wordt voorgesteld om het bedrijf te splitsen. De waarde van het bedrijf zou uit kunnen komen op 18 euro per aandeel, oftewel ruim 4,15 miljard euro.
De investeerder komt tot deze prijs op basis van een vergelijking met kaartenmaker Here, dat Nokia vorig jaar verkocht aan een consortium van autoproducenten. Dat kreeg toen een vermogenswaarde van circa 2,8 miljard.
TT International stelt dat de onderdelen automotive en licensing van Tomtom hetzelfde zouden moeten kunnen opleveren. Daarnaast zouden de consumentenactiviteiten en het onderdeel telematics nog eens 1,2 miljard euro kunnen beuren.
Maar op deze berekening valt wel het een en ander af te dingen. Allereerst de opbrengst van telematics en de consumententak.
SNS Securities dat vorig jaar een soortgelijke berekening als TT International heeft gedaan, taxeerde telematics vorig jaar op 0,9 miljard euro. Daarbij ging het uit van een verwachte operationele
winst van 64 miljoen euro en de multiple van concurrent Fleetmatics.
De winst over 2015 is echter uitgekomen op 49 miljoen euro. Uitgaande van dit lagere bedrag rolt een waarde van circa 0,7 miljard euro uit de bus.
Verder zal de waardering van de consumententak van het bedrijf, de kastjes, sporthorloges en dergelijke, flink lager uitvallen. De winstmarges zijn bij dit onderdeel namelijk veel lager dan bij andere onderdelen, bovendien is de groei eruit.
In 2015 werd een ebitda van 14,1 miljoen euro gehaald. Uitgaande van een multiple van 15 zou dit onderdeel dus circa 0,2 miljard euro waard zijn. Bij elkaar zijn de ‘resten’ van Tomtom dus goed voor maximaal 0,9 miljard euro.
Dan de waardering van de activiteiten die vergelijkbaar zijn met Here. Toen bekend werd dat Nokia de dochter wilde verkopen werd deze geschat op circa 25 keer de operationele winst.
Bij de aankondiging van de verkoop werd een operationele winst van 46 miljoen euro over de eerste jaarhelft van 2015 gemeld. Uitgaande van een soortgelijk bedrag voor de tweede jaarhelft en equity value van 2,55 miljard euro, is dan ongeveer 27 keer de operationele winst betaald.
De ebitda van de onderdelen licensing en automotive van Tomtom kwam in 2015 uit op 131,5 miljoen euro. Met een multiple van 27 komt een waarde van bijna 1,9 miljard euro tevoorschijn.
Bij elkaar telt het allemaal op tot circa 2,8 miljard euro. Nog steeds aanzienlijk meer dan de huidige marktwaarde van 1,8 miljard euro, maar niet de 4,2 miljard euro die TT International ziet.
Daar komt bij dat het nog maar de vraag is of het wel mogelijk is de waardering van Here op deze manier toe te passen op Tomtom. Een belangrijk punt is dat er bij Tomtom een groot gat zit tussen winst vóór (ebitda) en na afschrijvingen (ebit).
De winst na afschrijvingen van licensing en automotive was in 2015 namelijk ruim 33,5 miljoen euro negatief. In 2014 was dat bijna 40 miljoen euro negatief. Dit lijkt een reflectie van het feit dat dit activiteiten zijn die relatief veel investeringen vragen.
Hoe dan ook is rekenen aan Tomtom waarschijnlijk zinloos aangezien het management niet van zins is het bedrijf te verkopen, laat staan op te splitsen. Aangezien topman Goddijn en andere oprichters bijna de helft van de aandelen hebben zal een activistische aandeelhouder met veel meer moeten komen dan een mooie rekensom.

www.veb.net/artikel/05927/investeerde...

Dutchy Ron
0
quote:

Mob2020 schreef op 27 sep 2016 om 12:14:


Weet iemand iets meer over de samenwerking van TomTom met Nvidia? Morgen spreek TomTom tijdens een Nvidia event in Amsterdam over autonoom rijden. www.gputechconf.eu/Agenda.aspx

Ik dacht dat Nvidia met Here maps werkte. Here is trouwens niet aanwezig volgens mij op het event. Automerken die aanwezig zijn zijn: Audi, Renault, PSA group en Volvo Cars. (Alleen Audi heeft waarschijnlijk nog Here maps in de toekomst)


TT werkt samen met Nvidia en zijn complementair aan elkaar, geen concurrenten! Bosch/TT icm Nvidia komen ooit als winnaars uit de bus. Wat niet wil zeggen dat Here niet compatible is met Nvidia. Ik verwacht in 2020 dat in 80% vd auto's Nvidia zit. Nvidia heeft relatief weinig concurrentie. Dat is de reden dat ik naast TT oa ook in Nvidia zit vanaf $60.
[verwijderd]
0
2016 gaat waarschijnlijk het jaar uit waarin we een ongekend aantal keren prachtmomenten hebben gehad om bij te kopen en te mddelen. Dat was eigenlijk vanaf de eerste beursdag in januari al zo, toen het aandeel ver boven de 10 stond.

Vooral voor mensen met een geldboom in hun tuin moet 2016 tot nog toe veel voldoening hebben gegeven
4.714 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 ... 232 233 234 235 236 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 22-okt-19 17:36
Koers 10,660
Verschil +0,782 (+7,92%)
Hoog 10,696
Laag 9,922
Volume 1.357.919
Volume gemiddeld 1.043.887
Volume gisteren 526.515