Forum: AMG » AMG: lithium met de laagste kostprijs » Pagina: 3 | Belegger.nl

AMG: lithium met de laagste kostprijs

336 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 13 14 15 16 17 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
adri67
0
Schroders: Groeispurt in Li-ion batterijen aanstaande dankzij toename elektrische auto's en meer behoefte aan energieopslag

vrijdag 10 februari 2017

De markt voor Lithium-ion (Li-ion) batterijen profiteert van een dubbele rugwind. Enerzijds groeit de vraag naar elektrische voertuigen (EV’s) die van Li-ion zijn voorzien, anderzijds groeit de behoefte aan energieopslag. Bedrijven die actief zijn in de waardeketen van deze sector profiteren van hun technologische kennisvoorsprong, schaalgrootte en toetredingsbarrières. Zij zullen in staat zijn de kansen die er liggen om te zetten in aandeelhouderswaarde, schrijft Felix Odey, ESG analist bij Schroders, in een case study over energieopslag.

Aardverschuiving jaagt vraag aan

Momenteel wordt de Li-ion markt nog grotendeels bepaald door consumentenelektronica. Maar Odey voorziet een verandering door de gestage groei van de EV's tot 2030. Onder andere het International Energy Agency (IEA) verwacht een jaarlijkse groei van 44% tot 2030 op basis van 600.000 EV's nu. Daarnaast zal de penetratie van EV's toenemen naar 25% in 2030.

Vooralsnog gaat alle aandacht uit naar de batterijen die in EV's worden gebruikt, maar het effect op het stroomnet is minstens zo belangrijk. Op dit moment gaat 25% van de wereldwijde vraag naar energie op aan transport en 13% aan stroomopwekking. Naar verwachting zal de groei van EV's ervoor zorgen dat de stroomopwekking in 2030 met 3,5% zal zijn toegenomen.

De toename van de vraag naar energie zal zich vooral richten op duurzame energie. De komende decennia wordt een grote verschuiving verwacht van fossiele brandstoffen naar duurzame energie door politieke druk en afnemende kosten. In veel landen zijn alternatieve energiebronnen al concurrerend met fossiele brandstoffen. Maar als duurzame energie een groter deel van de energiemix inneemt, zal de behoefte aan energieopslag toenemen. Kolen- en gascentrales kunnen hun stroomproductie afstemmen op de vraag, maar de stroomproductie door zon en wind is afhankelijk van het weer. Deze energie moet opgeslagen kunnen worden om aan de fluctuerende vraag te kunnen voldoen. Als duurzame energie voor een groot deel kan voorzien in de nieuwe vraag afkomstig van EV's, zal de totale vraag naar opslagcapaciteit zelfs nog sneller groeien.

Hele keten rond Li-ion kan profiteren

Odey is ervan overtuigd dat de potentiële impact van deze ontwikkelingen de vraag naar Li-ion significant doet toenemen. Op basis van eigen calculaties denkt Schroders dat er tegen 2030 4200 GWh aan Li-ion nodig zal zijn om aan de vraag van zowel EV's als netwerkopslag te kunnen voldoen. Hoewel het een schatting betreft, zal de omvang van de vraag naar Li-ion zodanig zijn, dat het zal leiden tot een herschikking van de Li-ion markt.

De Li-ion waardeketen zal volop profiteren van deze stijgende vraag. De bedrijven die in deze waardeketen actief zijn, hebben als voordeel dat het lastig is om tot deze markt toe te treden. Op de korte termijn verwacht Odey een verbetering van de inkomsten en marges bij batterijcelproducenten en lithiumwinningsbedrijven.
DeZwarteRidder
1
Dankzij Martine Hafkamp (bij Harry Mens) ben ik tot de volgende verwachtingen gekomen:

Zodra AMG erkend wordt als de meest efficiënte lithiumproducent ter wereld, dan zal AMG worden opgenomen in de lithium-trackers en zal de koers van AMG exploderen. In deze trackers zitten op dit moment slechts een paar bedrijven die echt lithium produceren o.w. Orocobre.

Op dit moment kent bijna niemand AMG als lithiumproducent en daarom gebeurt er natuurlijk weinig met de koers.

Martine denkt in ieder geval dat er nog vele jaren een groot tekort zal zijn aan lithium en dat de prijzen dus hoog zullen blijven.

www.orocobre.com/PDF/ASX30Jan17_Qtrly...
DeZwarteRidder
0
Orocobre:

The scoping study for the Olaroz Stage 2 expansion has been completed. The preferred option is for an additional 17,500 tonnes per annum lithium carbonate equivalent (LCE) at a capital cost of US$190 million (including US$25million contingency)

The Company expects continuing tight market dynamics in lithium markets with new supply becoming available later than forecast
DeZwarteRidder
0
Mibra Lithium Project Overview

As a global critical materials company at the forefront of CO2 reduction trends, AMG is entering the lithium market with an investment of approximately $50 million in the construction of a lithium concentrate (also known as spodumene) plant at its existing Mibra mine in Brazil.

Leveraging its existing mining infrastructure in place at Mibra (which has been in operation for almost 40 years), AMG’s goal is to be the low-cost producer of lithium concentrate globally. AMG can recover lithium-bearing materials from the existing and future tailings at its profitable tantalum operations at Mibra, with the ore extraction and crushing costs absorbed by the Tantulum operations. AMG has successfully operated a lithium pilot plant since 2010, with more than 2.8 million tons of spodumene feed stock having been extracted.

A potential second phase of the project will see the AMG expand its operations downstream through the construction of a lithium chemical plant. The last mineral resource estimate for Mibra (published in 2013 and prepared in accordance with National Instrument 43-101 Guidelines), and endorsed and signed-off by Coffey, identified 19.3 million MT of measured, indicated and inferred resources, which includes tantalum, niobium, tin and lithium.
DeZwarteRidder
0
The Mibra Lithium Project will be executed in two phases:

Phase I Consists of the construction of a lithium concentrate plant. Operations are expected to commence in the first quarter of 2018.

Phase II Consists of the construction of a lithium chemical plant for the downstream conversion of lithium concentrate into lithium hydroxide monohydrate and/or lithium carbonate (chemical grade lithium), used in the battery and fine chemical industries.
Umi1
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 26 feb 2017 om 11:08:



Zodra AMG erkend wordt als de meest efficiënte lithiumproducent ter wereld

www.orocobre.com/PDF/ASX30Jan17_Qtrly...


Vergeet niet dat AMG een Hardrock lithium-producent is & men nog niet zeker is dat ze bij de efficiëntste producenten gaan behoren. Qua Spodumene productie uiteraard wel, vanwege de tailings. Maar voor Fase 2 zal het nog afwachten zijn, al is de low-cost spodumene productie al een 1ste stap naar goedkope LCE.
Via brines produceert men veel goedkoper; "Brines produceren LCE aan een kost van 1.800-2.750/t"
Bij Hardrock begint men aan productiekost van 4500/t (zie hieronder)

Zie dit forum voor meer info
www.spaargids.be/forum/advanced-metal...

vb van lowcost hardrock mining;
www.neometals.com.au/reports/667-MM11...
DeZwarteRidder
0
quote:

Umi1 schreef op 26 feb 2017 om 20:18:


[...]
Vergeet niet dat AMG een Hardrock lithium-producent is & men nog niet zeker is dat ze bij de efficiëntste producenten gaan behoren. Qua Spodumene productie uiteraard wel, vanwege de tailings. Maar voor Fase 2 zal het nog afwachten zijn, al is de low-cost spodumene productie al een 1ste stap naar goedkope LCE.
Via brines produceert men veel goedkoper; "Brines produceren LCE aan een kost van 1.800-2.750/t"
Bij Hardrock begint men aan productiekost van 4500/t (zie hieronder)
Zie dit forum voor meer info
www.spaargids.be/forum/advanced-metal...
vb van lowcost hardrock mining;
www.neometals.com.au/reports/667-MM11...


Klopt niks van volgens bovengenoemde pdf van Orocobre (pekel): productiekosten zijn 3500 USD per ton.
DeZwarteRidder
0
quote:

Umi1 schreef op 26 feb 2017 om 20:18:


[...]Vergeet niet dat AMG een Hardrock lithium-producent is & men nog niet zeker is dat ze bij de efficiëntste producenten gaan behoren. Qua Spodumene productie uiteraard wel, vanwege de tailings. Maar voor Fase 2 zal het nog afwachten zijn, al is de low-cost spodumene productie al een 1ste stap naar goedkope LCE.
Via brines produceert men veel goedkoper; "Brines produceren LCE aan een kost van 1.800-2.750/t"
Bij Hardrock begint men aan productiekost van 4500/t (zie hieronder)
Zie dit forum voor meer info
www.spaargids.be/forum/advanced-metal...
vb van lowcost hardrock mining;
www.neometals.com.au/reports/667-MM11...


De operating cost van AMG liggen iets onder die van Talison en zijn ca 127 USD per metric tonne lithium concentraat.
De productiekosten voor het erts zijn nihil omdat dat al klaar ligt.
Umi1
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 26 feb 2017 om 20:29:


[...]

Klopt niks van volgens bovengenoemde pdf van Orocobre (pekel): productiekosten zijn 3500 USD per ton.


quote vanop hun site;

"Production and Processing;
The processing method at Olaroz is based on existing brine treatment operations with modifications tailored to suit the brine chemistry and climatic conditions at Olaroz. Lithium brine operations typically have a much lower cost of production than hard-rock lithium deposits. The modelled cash operating cost of approximately US$2,000/t (excluding any production or boron credits) relevant for Orocobre positions the Company as being one of the lowest cost lithium producers globally."

www.orocobre.com/Projects_Olaroz.htm
Umi1
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 26 feb 2017 om 20:37:


[...]

De operating cost van AMG liggen iets onder die van Talison en zijn ca 127 USD per metric tonne lithium concentraat.
De productiekosten voor het erts zijn nihil omdat dat al klaar ligt.


ja, ze zijn absoluut 'low cost lithium concentraat', maar dat wil niet zeggen dat ze LCE- low cost zijn..
Incl. Transport is dat 206$/ton. Met huidige prijzen rond 600$/ton is dat zeer winstgevend.

Feit dat ik wil aantonen is dat bij lage prijzen (voorlopig niet waarschijnlijk maar toch), ze bij Li-Conc. meer winst-zekerheid hebben ivm hun low cost, bij LCE gaan ze dat voordeel niet/minder hebben omdat men met Brines altijd goedkoper zal produceren dan Hardrock (denk aan het Schalie/olie-verhaal).

stel dat we met wat cijfers goochelen;

Fase 1; capex= $ 50M, productie = 90.000 ton
productiekost = 200$/ton
Verkoopprijs = 600$/ton
bruto winst = $ 36M

fase 2: capex= $200M ?, productie= 14.000 ton
productiekost (hardrock low cost) = 4500$/ton
verkoopprijs (dec quarter ORO) = 9000$/ton
bruto winst= $ 63M

Stel dat prijzen halveren, maak je bij fase 1 nog 9M winst & draai je met fase 2 break even.
Daarnaast heb je het CapEx verhaal, fase 1 is veel sneller terugverdiend in de huidige markt.
Indien ze lange termijn-contracten (over meerdere jaren, aan huidige prijzen) kunnen afsluiten, kan men fase 2 overwegen.
Zullen de studie van Hatch moeten afwachten, maar er komen ons nog interessante tijden tegemoet...
DeZwarteRidder
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 26 feb 2017 om 20:37:


[...]
De operating cost van AMG liggen iets onder die van Talison en zijn ca 127 USD per metric tonne lithium concentraat.
De productiekosten voor het erts zijn nihil omdat dat al klaar ligt.

Uit de PDF van Neometals blijkt dat de proceskosten uit spodumene ca 1500 tot 2000 USD per ton kosten.

Dus de totale proceskosten voor AMG zijn dan ca 1700 tot 2200 per ton. Transportkosten zijn nihil als de fabrieken bij elkaar gebouwd worden.
DeZwarteRidder
0
Op dit moment is AMG de dagwinnaar in een matige beurs.
Als AMG echt ontdekt wordt kan het heel hard gaan en als ik Martine was, dan zou ik AMG per direct op de kooplijst i.p.v. zo'n domme tracker.
PGV
1
quote:

DeZwarteRidder schreef op 27 feb 2017 om 11:43:


Op dit moment is AMG de dagwinnaar in een matige beurs.
Als AMG echt ontdekt wordt kan het heel hard gaan en als ik Martine was, dan zou ik AMG per direct op de kooplijst i.p.v. zo'n domme tracker.


Wat ben ik blij dat ik vorig jaar, het grootste deel van mijn TT heb omgeruild voor AMG. De koers van AMG stond zo rond de 7,70. Wat een bleeder die TT . AMG gaat het aandeel van 2017 worden, en ik verwacht over een jaar of 2 dat hij zo op 50/60 staat.
Umi1
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 27 feb 2017 om 08:52:


[...]
Uit de PDF van Neometals blijkt dat de proceskosten uit spodumene ca 1500 tot 2000 USD per ton kosten.

Dus de totale proceskosten voor AMG zijn dan ca 1700 tot 2200 per ton. Transportkosten zijn nihil als de fabrieken bij elkaar gebouwd worden.


hmm, er zit iets in. Zullen zien wat het gaat worden, maar dat zou ongelofelijk schitterend nieuws zijn...
Transportkosten (shipping/Transport) worden bij neometals gerekend aan 200$/ton. Het materiaal moet ook bij de klant raken natuurlijk.
DeZwarteRidder
0
quote:

Umi1 schreef op 27 feb 2017 om 23:00:


[...]hmm, er zit iets in. Zullen zien wat het gaat worden, maar dat zou ongelofelijk schitterend nieuws zijn...
Transportkosten (shipping/Transport) worden bij neometals gerekend aan 200$/ton. Het materiaal moet ook bij de klant raken natuurlijk.

De transportkosten bij NeoMetals zijn volgens mij voor het spodumene van de mijn naar de fabriek en niet voor het lithium naar de afnemer.
DeZwarteRidder
0
AMG krijgt opdracht voor levering lithium
4 min geleden

AMSTERDAM (AFN) - AMG Mineração, de Braziliaanse dochter van Advanced Metallurgical Group (AMG), heeft een langjarige opdracht gekregen voor de levering van lithiumconcentraat. Dat meldde de metalenspecialist vrijdag zonder het noemen van een preciese contractwaarde.

Het bedrijf zal met ingang van de tweede helft van volgend jaar 90.000 ton lithiumconcentraat per jaar gaan leveren. De verkoopprijs zal afhankelijk zijn van de ontwikkelingen op de markt. Naar verwachting levert een ton lithiumconcentraat meer dan 800 dollar op.

AMG werkt momenteel nog aan een boorprogramma in zijn Mibra-mijn in Brazilië. Het bedrijf heeft zich tot doel gesteld om zijn productiecapaciteit van lithiumconcentraat te verdubbelen tot 180.000 ton per jaar tegen het einde van 2019.
DeZwarteRidder
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 3 mrt 2017 om 07:40:


AMG krijgt opdracht voor levering lithium
4 min geleden

AMSTERDAM (AFN) - AMG Mineração, de Braziliaanse dochter van Advanced Metallurgical Group (AMG), heeft een langjarige opdracht gekregen voor de levering van lithiumconcentraat. Dat meldde de metalenspecialist vrijdag zonder het noemen van een preciese contractwaarde.

Het bedrijf zal met ingang van de tweede helft van volgend jaar 90.000 ton lithiumconcentraat per jaar gaan leveren. De verkoopprijs zal afhankelijk zijn van de ontwikkelingen op de markt. Naar verwachting levert een ton lithiumconcentraat meer dan 800 dollar op.

AMG werkt momenteel nog aan een boorprogramma in zijn Mibra-mijn in Brazilië. Het bedrijf heeft zich tot doel gesteld om zijn productiecapaciteit van lithiumconcentraat te verdubbelen tot 180.000 ton per jaar tegen het einde van 2019.


Stel EBITHA voorzichtig op 600 USD per ton, dat wordt dan ca 54 miljoen USD EXTRA per jaar.
Ik neem aan dat de 2e 90.000 ton voor eigen gebruik bestemd wordt.
DeZwarteRidder
0
AMG wint Braziliaanse order

Order voor levering van lithium concentraat.

(ABM FN-Dow Jones) AMG Mineração, een Braziliaanse dochteronderneming van AMG Advanced Metallurgical Group, heeft een grote order binnengehaald voor het leveren van lithium concentraat. Dit maakte de producent van metallurgische producten en systemen met een notering op het Damrak vrijdag voorbeurs bekend.

De dochteronderneming sloot een meerjarig contract voor de levering van 90.000 ton lithium concentraat per jaar, waarvan de leveringen vanaf de tweede helft van 2018 plaats zullen gaan vinden. De verkoopprijzen worden gedeeltelijk geïndexeerd aan de gepubliceerde marktprijs van lithium-carbonaat. Op basis van de huidige lithiumcarbonaat marktprijs zou de prijs per ton hoger uitvallen dan 800 dollar, aldus AMG.

Eind 2016 verstrekte AMG een opdracht aan het Finse Outotec Oyj voor de bouw van een nieuwe fabriek in Brazilië voor lithium concentraat, met een jaarlijkse capaciteit van 90.000 ton. Naar verwachting is deze fabriek in de eerste helft van 2018 operationeel.

Het aandeel AMG Advanced Metallurgical Group sloot donderdag op een lichtrode beurs 0,1 procent hoger op 20,62 euro.

Door: ABM Financial News.
Bio-marker
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 3 mrt 2017 om 07:44:


[...]

Stel EBITHA voorzichtig op 600 USD per ton, dat wordt dan ca 54 miljoen USD EXTRA per jaar.
Ik neem aan dat de 2e 90.000 ton voor eigen gebruik bestemd wordt.



Zo'n 2$ per aandeel extra winst. Voorzichtige K/w van 15 en we kunnen 30 dollar omhoog. Zou me niet verbazen als we vandaag meer dan 10% plussen.
336 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 13 14 15 16 17 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 21-okt-19 16:15
Koers 24,370
Verschil +0,370 (+1,54%)
Hoog 24,630
Laag 23,990
Volume 196.069
Volume gemiddeld 357.446
Volume gisteren 269.414