Forum: AMG » AMG: lithium met de laagste kostprijs » Pagina: 4 | Belegger.nl

AMG: lithium met de laagste kostprijs

343 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 14 15 16 17 18 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
DeZwarteRidder
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 27 feb 2017 om 11:43:


Op dit moment is AMG de dagwinnaar in een matige beurs.
Als AMG echt ontdekt wordt kan het heel hard gaan en als ik Martine was, dan zou ik AMG per direct op de kooplijst i.p.v. zo'n domme tracker.

Ik vermoed dat Martine naast de pot gepist heeft......

Nu is het wachten op internationale belangstelling voor AMG en dan staan we in een poep en een scheet boven de 30.
DeZwarteRidder
0
Amsterdam, 3 March 2017 (Regulated Information) --- AMG Advanced Metallurgical Group N.V. ("AMG", EURONEXT AMSTERDAM: "AMG") is pleased to announce that its subsidiary AMG Mineração, Brazil ("the Company"), has signed a multi-year contract to supply 90,000 tons per year of lithium concentrate, for conversion into lithium chemicals, with deliveries commencing in the second half of 2018.
Sales prices under the agreement are partially indexed to the published market price of lithium carbonate, subject to a contractual minimum threshold. The sales price (CIF China), determined with reference to the current published lithium carbonate market price, would exceed $800 per ton lithium concentrate.
In October 2016, the Company awarded an EPC contract to Outotec Oyj, Finland, for the turnkey delivery of a lithium concentrate (spodumene) beneficiation plant at its Mibra mine in Brazil, with an annual production capacity of 90,000 tons. The spodumene plant is expected to be operational mid-2018.
AMG Mineração is currently undertaking a drilling program at its Mibra mine in Brazil and expects to publish an updated mineral resource statement in the second quarter of 2017. The Company targets to double its annual lithium concentrate production capacity to 180,000 tons by end of 2019.
The recovery of lithium-bearing minerals from existing tailings, a by-product of AMG's tantalum operations in Brazil, is expected to result in a cost-leading production process.
DeZwarteRidder
0
'Lithium-opdracht gunstig voor AMG'
47 min geleden

AMSTERDAM (AFN) - De langjarige opdracht die de Braziliaanse dochter van AMG heeft gekregen voor de levering van lithiumconcentraat is om een aantal redenen positief nieuws voor de metalenspecialist. Dat concludeerde ING in een reactie.

AMG zal met ingang van de tweede helft van volgend jaar 90.000 ton lithiumconcentraat per jaar gaan leveren. De verkoopprijs zal afhankelijk zijn van de ontwikkelingen op de markt. Naar verwachting levert een ton lithiumconcentraat meer dan 800 dollar op.

Volgens ING had het management op een langetermijnprijs van lithiumconcentraat gerekend van 450 dollar per ton. Daarnaast heeft AMG een doelstelling om de productie van lithiumconcentraat te verdubbelen tegen het einde van 2019.

ING meldde dat de ramingen en het koersdoel voor AMG worden bestudeerd. Het buy-advies wordt gehandhaafd, want volgens ING zijn er factoren die de koers op korte termijn verder kunnen laten stijgen, zoals een verlenging van de levensduur van de Braziliaanse Mibra-mijn en goedkeuring van de tweede fase van het lithium-project van AMG.

Het aandeel AMG noteerde vrijdag omstreeks 10.05 uur bijna 12 procent hoger op 23,05 euro.
DeZwarteRidder
0
Analysts warn that innovation in the lab could take 15 years to become a viable commercial EV battery

John Goodenough may have done it again. Thirty-seven years after co-inventing the technical breakthrough that made lithium-ion batteries commercially viable, the 94-year old engineering professor has developed a solid-state battery he thinks will solve the high cost and low range holding back EV adoption.

Maria Helena Braga, senior research fellow, Cockrell School of Engineering at The University of Texas at Austin.

“Cost, safety, energy density, rates of charge and discharge and cycle life are critical for battery-driven cars to be more widely adopted. We believe our discovery solves many of the problems that are inherent in today’s batteries,” Goodenough said in a press release from the Cockrell School of Engineering at The University of Texas at Austin.

In 1980, Goodenough was a researcher at Oxford University when he demonstrated a rechargeable lithium cell using lithium cobalt oxide as the cathode (the positive side of the battery) and lithium metal as the anode (the negative side of the battery). His subsequent work helped turn the li-ion battery into the most common rechargeable battery for consumer electronics like cell phones.

Modern Li-ion batteries use liquid electrolytes to transport lithium ions between the anode and the cathode. If a battery cell is charged too quickly, it can cause a short circuit, leading to explosions and fires.

Instead of liquid, Goodenough and senior research fellow Maria Helena Braga used glass electrolytes, which in turn enabled the use of an alkali-metal anode that prevented the formation of dendrites (“metal whiskers” that cause the short circuits).

The solid-state batteries have three times the energy density (the measure of how much electricity can be stored in the battery) of conventional Li-ion EV batteries. If the Chevy Bolt can go 320 kms with its current Li-ion battery, it should be able to travel almost 1,000 kms with a solid-state battery.

But higher energy density isn’t the solid-state battery’s only advantage: cells can be made from earth-friendly materials.

“The glass electrolytes allow for the substitution of low-cost sodium for lithium. Sodium is extracted from seawater that is widely available,” Braga said.

The engineers describe their new technology in a recent paper published in the journal Energy & Environmental Science.

The solid-state battery also performs well at -20 degrees Celsius, a big advantage for markets with cold weather climate, like Canada.

Goodenough and Braga also claim a long cycle life. In experiments, the cells have demonstrated more than 1,200 cycles with low cell resistance, according to the release.

That’s the good news. Now, what does the innovation mean for future EV batteries?

The short version is, don’t get excited too soon. Chris Robinson of LUX Research says translating laboratory breakthroughs into commercialized products is “no small feat.”

“This will have no tangible effect on electric vehicle adoption in the next 15 years, if it does at all. A key hurdle that many solid-state electrolytes face is lack of a scalable and cost-effective manufacturing process,” he said in an email.

A key issue for potentially disruptive technologies is creating a scalable, low-cost manufacturing process.

“The authors note that input materials are affordable, but the automotive companies buying batteries don’t care about material costs, they are concerned about the total price of a complete battery,” said Robinson.

“If we take an example from cathode materials in conventional batteries, it takes about 10 years to bring the concept from discovery to commercial implementation. However, if we look at new cell architectures not just materials, that lead time is even longer.”

Robinson doesn’t expect to see vehicles using solid-state batteries before 2030. “Even then, we are much more likely to see solid-state electrolytes based on polymers, not glassy inorganic materials, as they are much easier to manufacture at scale,” he said.

Prof. Fred Beach., The Energy Institute.

Fred Beach is the assistant director for the Energy Institute of the University of Texas at Austin. He says Goodenough’s reputation lends significant credibility to the research.

“This is almost too good to believe. And if it was coming from just about anyone else, I would be pretty skeptical,” he said in an email. “I do have high confidence in the findings because John was involved.”

Beach notes that Goodenough and Braga’s work has made big strides in five aspects of battery performance, “any one of which would be noteworthy.

increased voltage potential of the cell which leads to higher energy density
higher charge rate of the cell for quicker recharging
more charge/discharge cycles for longer cell life
higher and lower operating temperatures without cell degradation
potentially lower cost through the use of sodium vice lithium.

“There might still be some hurdles involved in engineering this for practical application and manufacturing, but at first read nothing really pops out at me. So yeah, pretty big news!” he said.

Where to from here for EV batteries?

Prof. Yi Cui, Stanford University. Photo: Stanford University.

As I noted in a previous column, leading EV battery scientist Dr. Yi Cui of Stanford University estimates that Li-ion batteries will increase in energy density by 50 per cent and drop in price by 50 per cent over the next 10 years.

Given the huge investments automakers have already made in Li-ion (e.g. Tesla Motors’s $5 billion Gigafactory) and the long lead-time to design and bring a new EV to market, Robinson’s 15-year forecast for the solid-state battery seems reasonable. Even if time to market is shorter, it’s not likely it will be radically shorter.

And as Prof. Halah Ardebili noted in my earlier column, there are other EV battery chemistries that could produce 20 times the energy density of Li-ion, rather than the three times of solid-state. One of those innovations may yet get to market faster than solid-state.

The takeaway from yesterday’s announcement is that EV battery research is alive and well (which wasn’t all that certain when I wrote this column), and will almost certainly result in a battery that finally makes EVs competitive with internal combustion engine cars.

But even John Goodenough’s work doesn’t change my forecast that EVs will take at least 50 years to reach 70 to 80 percent of the global vehicle market.

theamericanenergynews.com/markham-on-...
Umi1
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 3 mrt 2017 om 07:44:


[...]

Stel EBITHA voorzichtig op 600 USD per ton, dat wordt dan ca 54 miljoen USD EXTRA per jaar.
Ik neem aan dat de 2e 90.000 ton voor eigen gebruik bestemd wordt.


2de lading lijkt mij ook foor fase 2 voorbestemd...
Normaal wordt in Q2 dat besluit genomen. Ik ben benieuwd.

Voor fase 1 heb ik geteld aan 800$/ton - 215$/ton (kwestie van wat extra kosten in te calculeren)
dan kom je aan een winst voor belastingen van 585$/ton. Reken aan een forse belasting van 30%, dan houdt men 410$/ton over, maal 90kton & dat geeft $ 37M extra Free cash flow per jaar! Bovenop de 40M FCF die ik verwacht ik de komende jaren. met een multiple van 18 (aanvaardbaar gezien gezonde balans & de verdere groei gegarandeerd is met de 2de lading)
zonder de 2de lading kom ik al aan een faire waarde van $ 50 of € 47....

uiteraard indien de prijzen zo hoog blijven & alles van een leien dakje loopt.
Geen koopadvies, ik zit long.
DeZwarteRidder
0
Weet iemand hoeveel lithium voor batterijen er uit 1 ton spodumene met 6% lithium gehaald kan worden....???
Umi1
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 3 mrt 2017 om 20:34:


Weet iemand hoeveel lithium voor batterijen er uit 1 ton spodumene met 6% lithium gehaald kan worden....???


Hoe bedoel je? In geval van AMG: 90k ton spodumene -> 14k ton LCE
DeZwarteRidder
1
quote:

Umi1 schreef op 3 mrt 2017 om 23:33:


[...]Hoe bedoel je? In geval van AMG: 90k ton spodumene -> 14k ton LCE


Bij totale productiekosten van ca 3000 USD per ton lit.carbonate (LCE) en een opbrengst van ca 9000 USD per ton LCE, zou AMG met 90.000 ton spodumene dus een ebitda kunnen maken van ca 84 miljoen.

Dat is meer dan de 50 miljoen ebitda met de productie van spodumene, maar gezien de extra investeringen en risico's kan AMG net zo goed gewoon spodumene blijven produceren.
get_shorty?
0
DZR daar ben ik het volledig met je eens,persoonlijk heb ik ook liever dat ze bij fase 1 blijven,dat scheeld een hele hoop risico`s
DeZwarteRidder
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 4 mrt 2017 om 18:31:


[...]Bij totale productiekosten van ca 3000 USD per ton lit.carbonate (LCE) en een opbrengst van ca 9000 USD per ton LCE, zou AMG met 90.000 ton spodumene dus een ebitda kunnen maken van ca 84 miljoen.
Dat is meer dan de 50 miljoen ebitda met de productie van spodumene, maar gezien de extra investeringen en risico's kan AMG net zo goed gewoon spodumene blijven produceren.


Correctie/aanvulling: de prijs van 9000 USD per ton is voor het metaal Lithium. De prijs voor batterij-geschikt lithium heb ik niet kunnen vinden en kan (veel) hoger zijn.
aandeeltje!
0
quote:

Bio-marker schreef op 3 mrt 2017 om 08:40:


[...]

Zo'n 2$ per aandeel extra winst. Voorzichtige K/w van 15 en we kunnen 30 dollar omhoog. Zou me niet verbazen als we vandaag meer dan 10% plussen.


Ik calculeer wat defensiever, er zullen nog wel wat kosten bijkomen en de bealastingen moeten eraf. Het gaat immers om nettowinst bij deze multipliers. Maar 20 erbij moet kunnen.
Dan gaat de huidige business ook gewoon aanmerkelijk beter performen. Hoewel ik realistisch wil blijven en ook niet al te opportunistisch wil overkomen is een koers van 50 in 2 jaar tijd heel goed mogelijk.
Ik stap dan ook niet uit voor de 35 en zal mijn posities doorrollen (dus wel tussendoor winst nemen en het bedrag in portefeuille terug brengen). Het is nu al zo dat ik eigenlijk alleen de winst van vorig jaar op AMG in AMG heb zitten. Er valt immers weinig te doen aan algemene correcties waar we ook rekening mee moeten houden.
Bio-marker
0
quote:

aandeeltje! schreef op 5 mrt 2017 om 10:14:


[...]

Ik calculeer wat defensiever, er zullen nog wel wat kosten bijkomen en de bealastingen moeten eraf. Het gaat immers om nettowinst bij deze multipliers. Maar 20 erbij moet kunnen.
Dan gaat de huidige business ook gewoon aanmerkelijk beter performen. Hoewel ik realistisch wil blijven en ook niet al te opportunistisch wil overkomen is een koers van 50 in 2 jaar tijd heel goed mogelijk.
Ik stap dan ook niet uit voor de 35 en zal mijn posities doorrollen (dus wel tussendoor winst nemen en het bedrag in portefeuille terug brengen). Het is nu al zo dat ik eigenlijk alleen de winst van vorig jaar op AMG in AMG heb zitten. Er valt immers weinig te doen aan algemene correcties waar we ook rekening mee moeten houden.


Je hebt gelijk. Het was een wat groffe snelle schatting. Kosten en belasting eraf. Daarentegen nam ik de toekomstige verdubbeling van capaciteit en de mogelijke opwaartse prijsaanpassing in het contract ook niet mee. Ik denk dat de 30 dollar opwaarts potentieel derhalve nog steeds een conservatieve raming is.

Cijfers gaan ook heel positief zijn denk ik. Consensus winst per aandeel over 2016 is $1,24 geloof ik. Kon wel eens een heel stuk hoger uitvallen (richting $1,50?). Daarmee is de niet-Lithium business ook in groeiversnelling en als K/W over 2016 uitkomt tussen 15 en 20, is het aandeel goedkoop gezien deze groei. Mogelijk ook verhoging dividend.

Je vraag over ING koersdoel. Ze blijven waarschijnlijk conservatief. Zal inderdaad niet ver boven 26 of 27 zijn. Ze willen koopadvies handhaven dus hangt ook een beetje af van koersontwikkeling komende dagen.

Koers gaat volgens mij veel sneller omhoog richting 40-50 euro dan velen op het forum verwachten.
drooglegging1920
0
Fantasie speelt ook een grote rol in aandelen natuurlijk. Als je AMG in 2007 ziet met de 'zogenaamde' booming zonnepanelen en Timminco wat allemaal op lucht was gebakken zonder ECHT concrete aanwijzingen dat AMG er echt goed voor stond, met een koers uiteindelijk in 2008 van 66 euro?? waar was dat op gebaseerd dan? Als je nu de fundamenten ziet, schuld weggewerkt en dividend en een beetje fantasie erbij dan kan je zo ver boven de 60 euro terecht komen toch?
DeZwarteRidder
0
quote:

drooglegging1920 schreef op 5 mrt 2017 om 10:51:


Fantasie speelt ook een grote rol in aandelen natuurlijk. Als je AMG in 2007 ziet met de 'zogenaamde' booming zonnepanelen en Timminco wat allemaal op lucht was gebakken zonder ECHT concrete aanwijzingen dat AMG er echt goed voor stond, met een koers uiteindelijk in 2008 van 66 euro?? waar was dat op gebaseerd dan? Als je nu de fundamenten ziet, schuld weggewerkt en dividend en een beetje fantasie erbij dan kan je zo ver boven de 60 euro terecht komen toch?

Met fantasie is de sky the limit, maar deze fantasie moet toch echt uit het buitenland komen.
2411phk
0
Waarom verkopen, we hebben 5 jaar moeten wachten voor redelijke cijfers. De jaarcijfers van AMG zullen goed zijn. Verwachting minimaal 1,25 dollar per aandeel. Verder aantrekkende grondstofprijzen, importbeperkingen voor FerroVanandium, althans minder concurrentie op de Amerikaanse markt. AMG heeft een opgeschoonde balans.

Maandag mogelijk wat winstnemingen maar ja dat hoort erbij. Ik ga pas de balans opmaken eind 2017. Ik denk aan 35 euro eind 2017.

Op naar 9 maart, de volgende horde in de rally.
TheBateman
1
Ik denk maandag gewoon door groeien. Dit aandeel is gestabiliseert op vrijdag als je koersloop kijkt. Mensen die winst hadden willen nemen, hebben dan gewoon gedaan. Koers is met veel demand nog in de laatste uren het weekend in gegaan. Maandag gewoon de 25 euro over.
aandeeltje!
0
quote:

drooglegging1920 schreef op 5 mrt 2017 om 10:51:


Fantasie speelt ook een grote rol in aandelen natuurlijk. Als je AMG in 2007 ziet met de 'zogenaamde' booming zonnepanelen en Timminco wat allemaal op lucht was gebakken zonder ECHT concrete aanwijzingen dat AMG er echt goed voor stond, met een koers uiteindelijk in 2008 van 66 euro?? waar was dat op gebaseerd dan? Als je nu de fundamenten ziet, schuld weggewerkt en dividend en een beetje fantasie erbij dan kan je zo ver boven de 60 euro terecht komen toch?


Ik zal je zeggen dat ik er toen even van geprofiteerd heb, maar snel afscheid heb genomen, dus die hele neergang heb ik niet meegemaakt. Andere strategie waarvan ik voorspelde dat dat niet ging werken, die zonnepanelen zelf zijn vele partijen op stukgelopen, dat was gewoon een ratrace waar bijna, misschien wel niemand tot winst kwam. De verdiensten op SI spoten er via cashbehoefte van de zonnepanelenproductie er veel harder uit. Dit had ik tijdig door.
aandeeltje!
0
quote:

leon12345 schreef op 5 mrt 2017 om 12:18:


Maandag boven 25 maar is lekker verkopen. Dit gaat iets te hard...

Nee dus, zit cijfermatig fundament onder, een correctie is mogelijk, meer een grilligheid in de dag, maar van korte duur en dan gaat ie weer.
In het vierde kwartaal zal weer beter zijn gepresteerd dan in het derde kwartaal. Of dit veel beter is weet ik niet, er zit immers vertraging in de prestaties tov de grondstofprijzen wegens contracten en zo. Maar er zo geen uitspraak zijn geweest van kwartaal op kwartaal stijging van winst als ze dit nu al niet zouden weten. Het was best een harde uitspraak namelijk de komende 4 kwartalen elk kwartaal meer winst. Dit zouden ze niet doen als dit maar 1 of 2% zou zijn, want dan zou je je vingers er niet aan willen branden lijkt me.

Het is echt klasse en een grote mijlpaal dat de afnemer voor 90,000 ton jrl lithium nu al geregeld is. Geeft een grote zekerheid, het zou toch lullig zijn als je concurrent je voor zou zijn. Next step is de helft van de andere 90,000 ton weg te zetten hetzij direct hetzij via veredeling met weer een leuke marge, altijd ook weer fijn wat over te houden om hiermee op de actualiteit van de markt te spelen.

Overigens zal de uitbreiding wat duurder worden, immers de verwerkingscapaciteit zou vergroot worden naar 120,000 en dit wordt nu dus 180,000. Maar goed dit lijkt verder te passen in de cashpositie danwel leencapaciteit, dus dat levert een nette deal.

343 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 14 15 16 17 18 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 11-dec-19 09:35
Koers 20,590
Verschil +0,130 (+0,64%)
Hoog 20,760
Laag 20,460
Volume 30.242
Volume gemiddeld 396.454
Volume gisteren 459.733