Forum: AMG » AMG: lithium met de laagste kostprijs » Pagina: 6 | Belegger.nl

AMG: lithium met de laagste kostprijs

336 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 13 14 15 16 17 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
aandeeltje!
0
quote:

JohnnyLosteverything schreef op 5 mrt 2017 om 18:31:


Stel de lithiumprijs halveert de aankomende jaren. Wat zal dan met de wpa doen voor AMG in 2018 en later ?
Technisch gezien staat AMG op dag- en weekbasis zwaar overbought.
Zal dit nog druk geven de aankomende dagen ?
Er zijn tenslotte genoeg partijen welke met algoritmes werken en daarop handelen.


Die algoritmes worden echt niet op AMG losgelaten, daarvoor is de handel te dun. Technisch plaatje is niet relevant m.i. Als li prijs halveert zit er nog een zeker een 30-40 in kwa koers op trermijn. Lijkt me dus redelijk veilig allemaal en voorlopig gaat die prijs echt niet halveren. De vraag gaat nu echt komen....
DeZwarteRidder
0
AMG moet nog bekend worden als lithiumfabrikant, zowel in NL als het buitenland.
Logischerwijs verwacht bijna niemand dat er een Nederlandse lithium-producent bestaat.

Als AMG z'n lithium-dochter zou verkopen op de beurs in Canada of de USA, dan kunnen ze makkelijk 1 of 2 miljard ophalen.
Orocobre met een omzet van ca 20 miljoen heeft een beurswaarde van ca 600 miljoen.

www.stockhouse.com/companies/financia...
Bio-marker
0
Mogelijke (toekomstige) grote Lithium afnemer?

Two former Tesla executives are aiming to set up Europe’s first big battery factory ($4bn Nordic battery plant).

Productie vanaf 2020 oplopend tot 32 GWh. Ter vergelijking Tesla/Panasonic superfactory is 35 GWh.


www.ft.com/content/29e1e89e-0273-11e7...
DeZwarteRidder
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 7 mrt 2017 om 13:30:


Galaxy Resources met een omzet van nul in 2015 heeft een beurswaarde van ca 900 miljoen.
finance.yahoo.com/quote/GXY.AX/key-st...

De beurswaarde van AMG is slechts 27 x 24 = ca 650 miljoen.
r66
0
De sales prijs heeft een minimum van $800?

"On March 3, 2017, AMG announced that its subsidiary AMG Mineração, Brazil, had signed a multi-year contract to supply 90,000 tons per year of lithium concentrate, for conversion into lithium chemicals, with deliveries commencing in the second half of 2018. Sales prices under the agreement are partially indexed to the published market price of lithium carbonate, subject to a contractual minimum threshold. The sales price (CIF China), determined with reference to the current published lithium carbonate market price, would exceed $800 per ton lithium concentrate.

In the second quarter 2017, AMG Mineração will finalize and publish an updated resource statement for the Mibra mine. The Company targets to double its annual lithium concentrate production capacity to 180,000 tons by end of 2019."
DeZwarteRidder
0
Lithium Project Update

AMG's lithium project is progressing in-line with expectations, and production is expected to commence mid-2018. Capital expenditures in the fourth quarter 2016 related to the lithium project were $5.8 million.

On March 3, 2017, AMG announced that its subsidiary AMG Mineração, Brazil, had signed a multi-year contract to supply 90,000 tons per year of lithium concentrate, for conversion into lithium chemicals, with deliveries commencing in the second half of 2018. Sales prices under the agreement are partially indexed to the published market price of lithium carbonate, subject to a contractual minimum threshold. The sales price (CIF China), determined with reference to the current published lithium carbonate market price, would exceed $800 per ton lithium concentrate.

In the second quarter 2017, AMG Mineração will finalize and publish an updated resource statement for the Mibra mine. The Company targets to double its annual lithium concentrate production capacity to 180,000 tons by end of 2019.

Outlook and Strategy

AMG is well positioned to maintain full year 2016 levels of profitability in 2017, subject to a high degree of global uncertainty.

AMG's management team is focused on delivering our highly accretive lithium project and executing our long term, transformational lithium strategy. In addition, we will continue to pursue other acquisition opportunities and organic growth projects in order to generate long term value for our shareholders.
DeZwarteRidder
0
'Lithium voedt groei AMG'

Gepubliceerd op 6 apr 2017 om 07:33 | Views: 981

AMG 05 apr
24,27 0,00 (0,00%)

AMSTERDAM (AFN) - Advanced Metallurgical Group (AMG) gaat flink de vruchten plukken van zijn lithium-activiteiten. Dat verwacht analist Stijn Demeester van ING, dat het aandeel toevoegde aan zijn favorietenlijst voor de Benelux.

Het lithiumproject van de producent van specialistische metalen heeft volgens de marktkenner de potentie om het bedrijfsresultaat (ebitda) te verdubbelen tegen 2020. AMG heeft namelijk de intentie uitgesproken om tot die tijd zijn lithiumproductie ook te verdubbelen. Deze week meldde het bedrijf over veel grotere reserves lithium en tantalum te beschikken dan eerder gedacht.

ING verhoogde zijn koersdoel voor AMG van 18,50 euro naar 31 euro en benadrukt zijn koopadvies. Het aandeel sloot woensdag op 24,27 euro.
DeZwarteRidder
0
www.miningfeeds.com/lithium-mining-re...


Lithium X Energy Corp LIX.V 1.92 0.08 4.35% 1.89 1.94 1.32 2.85 487,537 0.0
Albemarle Corporation ALB 103.95 0.33 0.32% 103.46 104.30 64.50 107.56 171,232 11,700.0
Sociedad Quimica y Minera SQM 36.10 -0.89 -2.41% 35.97 36.77 19.46 37.24 235,256 9,500.0
Orocobre Limited ORL.TO 2.85 0.01 0.35% 2.84 2.86 2.73 5.04 6,609 451.2
Bacanora Minerals Ltd. BCN.V 1.48 0.03 2.07% 1.47 1.48 1.01 1.95 600 123.7
Red River Resources Ltd. RVR.AX 0.20 0.00 0.00% 0.20 0.20 0.12 0.29 975,269 58.2
Pure Energy Minerals PE.V 0.51 0.01 2.00% 0.51 0.51 0.46 1.15 67,750 35.3
Sirios Resources Inc. SOI.V 0.39 -0.01 -1.27% 0.39 0.40 0.25 1.42 93,900 33.1
Rock Tech Lithium Inc. RCK.V 0.93 0.00 0.00% 0.91 0.93 0.21 1.45 81 18.9
DeZwarteRidder
0
QUARTERLY REPORT
For the three months ending 31 March 2017
Galaxy Resources Limited (ASX: GXY, Galaxy)

Mt Cattlin Operations:-Produced 23,467 tonnes of lithium concentrate, in line with forecast during ramp-up phase;-Production cash costs (excluding royalties and marketing fees)
of US$ 389 per tonne; - Sales of 23,455 tonnes at an average realised price before royalties and marketing fees of US$542(A$719)per tonne

www.asx.com.au/asxpdf/20170419/pdf/43...

DeZwarteRidder
1
Metalengroep Umicore in batterijauto's
56 min geleden DFT

De Belgische materiaaltechnologiegroep Umicore, met activiteiten in Nederland, investeert bijna een half miljard in de bouw van elektrische auto's.

Umicore, het oude Union Minière, telt ruim tienduizend werknemers die goed waren voor €1,1 miljard omzet vorig jaar, maakt met de keuze voor batterijauto's een verrassende omslag.

Het is momenteel de grootste recyclefabriek voor edelmetalen in de wereld.

In enkele fabrieken specialiseert het concern zich in de productie van legeringen met nikkel, mangaan en kobalt. Die zijn met enkele bewerkingen geschikt zijn voor de batterijauto's.

Winstgroei

Analisten van zakenbank Berenberg voorzien dat het bedrijf hiermee de helft van de wereldwijde productie in deze materialen bereikt.

In 2050 zou Umicore een directe winst van €1 miljard uit deze metalen voor batterijauto's kunnen behalen, meent Berenberg in een bedrijfsrapport. Dat bedrag komt naast het recyclen van de oude batterijen.
Recordstand

In vijf jaar tijd steekt het concern €460 miljoen in vernieuwing van zijn fabrieken in Zuid-Korea en China. Vervolgens zal Umicore in 2020 nog eens nieuwe investeringen in batterijauto's melden.

Het aandeel wint al enkele dagen terrein, en ging door zijn recordstand bij €60 per stuk, maar bleef woensdag vrijwel vlak.

Umicore ligt goed bij beleggers en kredietverleners. Recent haalde het in korte tijd voor €330 miljoen op voor nieuwe financieringsdoelen.

Volg financieel nieuws gratis via WhatsApp. Meld je hier even aan
Umi1
0
Als aandeelhouder van Umicore (die positie is zelfs groter dan die van AMG :P ) moet ik toch ff melden dat er in dat artikel nogal wat grote fouten staan.
1) "de bouw van elektrische auto's " ? ze produceren kathodemateriaal (NMC & LCO)
2) EBIT van 1 Miljard tegen 2025 ipv 2050!!!
3) uit het hoofd... Omzet van 1,1 miljard? waar halen ze die? ong. 2,6miljard excl. metaal
....

Hier een volledigere versie van het artikel, met minder fouten :) (als jet het niet kan lezen incognito aanzetten in browser ;) )

www.tijd.be/ondernemen/technologie/Um...
www.tijd.be/ondernemen/transport/Groo...
DeZwarteRidder
0
MARCH QUARTER 2017 HIGHLIGHTS

OLAROZ LITHIUM FACILITY (ORE 66.5%)

Production of 2,784 tonnes* of lithium carbonate, in line with guidance provided in February 2017
Sales revenue up 19% on December 2016 quarter (QoQ) to US$32.1 million* on sales of 3,142 tonnes
Average FOB price received up 13% QoQ to US$10,211/tonne FOB with higher priced contracts reflecting firmer market conditions
Cash cost of production of US$3,565/tonne, up only 1% QoQ despite lower production volumes
Gross cash margins up 21% QoQ to US$6,646/tonne reflecting an operating margin of 65% (up from 61% in December 2016 quarter)
During the quarter, VAT refunds of approximately US$10.1 million were received with total VAT refunds of approximately US$17. 1 million having been received to date
SDJ made the scheduled project finance repayment of US$13.9 million according to the financing arrangements with Mizuho Bank Ltd and JOGMEC
Brine volumes were rebalanced through the pond system, increasing area under evaporation by ~20%. In addition, enhancements are being made to physical infrastructure and pond management with additional internal and external resources
Test work has commenced with two specialized engineering firms to finalise the process engineering for a 10,000 tonne per annum battery grade lithium hydroxide plant in Japan
Ausenco appointed to undertake engineering design studies for the Olaroz phase 2 expansion
2H FY17 production guidance remains 5,500 – 6,000 tonnes and pricing is expected to be approximately US$10,000 per tonne FOB in the June 2017 quarter

* all figures 100% Olaroz Project basis

BORAX ARGENTINA

Sales volume in the March quarter was up 10% on the December quarter to 9,672 tonnes

CORPORATE

Orocobre Group had available cash of US$30.6 million at the end of the quarter being the same cash on hand as at 31 December 2016. Orocobre Group cash as of today is approximately US$33.3 million and would on a pro-forma basis be US$37.3 million, following the completion of the LSC transaction as detailed below
Orocobre successfully divested a number of lithium brine exploration projects to Canada's Advantage Lithium Corp. (TSXV:AAL) (Advantage Lithium) for 46.3 million AAL shares (equating to approximately US$25 million), 2.55 million warrants while retaining a direct (50% declining to 25%) interest (plus 1% royalty) in the Cauchari Project
Orocobre executed an agreement for the sale of exploration tenure at Salinas Grandes to LSC Lithium Limited (TSXV:LSC) for US$4 million which will be paid on close of the transaction and a further US$3 million will be paid in three annual tranches. Orocobre will also receive properties located adjacent to Olaroz and a 2% royalty on future production from Salinas Grandes

OLAROZ LITHIUM FACILITY

For more information on Olaroz please click here

The Olaroz Lithium Facility is located in the Jujuy province of Argentina. Together with partners, Toyota Tsusho Corporation (TTC) and Jujuy Energia y Mineria Sociedad del Estado (JEMSE), Orocobre is now operating the first large scale lithium brine plant to be commissioned in approximately 20 years.

The Olaroz Lithium Facility joint venture is operated through Argentine subsidiary Sales de Jujuy SA (SDJ SA). The effective equity interests are: Orocobre 66.5%, TTC 25.0% and JEMSE 8.5%.



PRODUCTION, SALES AND GUIDANCE

PRODUCTION AND SALES

Production for the quarter was 2,784 tonnes and in line with revised half-yearly guidance. Production levels were affected by above average rainfall during the summer months.

Sales revenue was US$32.1 million on sales of 3,142 tonnes with some shipments scheduled for December being delivered in the March quarter due to a strike at Antofagasta Port and delays related to customs clearance over Christmas. Cash operating costs of US$3,565/tonne were only up 1% QoQ despite lower production levels.

With stable costs and increased sales prices, gross cash margins increased to US$6,646/tonne in the March quarter up from US$5,477/tonne in the December quarter and overall gross operating margins increased to 65%.

Read more at www.stockhouse.com/news/press-release...
DeZwarteRidder
1
Gaat de prijs van lithium en kobalt exploderen door de elektrische auto?

Met de opkomst van elektrische auto's komen de grondstoffen die voor accu's nodig zijn ook in een rally. Er is al angst dat we lithium tekort gaan komen.
Er is in de lithiumindustrie een ommekeer gaande, schrijft de Financial Times. Er wordt niet meer gesproken over de vraag óf er meer vraag naar lithium gaat komen in de komende jaren. "We hebben het al over distributie en of we, als industrie, genoeg kunnen leveren", zegt John Kanellitsas van mijnbedrijf Lithium Americas tegen de Britse zakenkrant.
De lithiumprijs is sinds 2015 al meer dan verdubbeld, omdat de vraag naar de voor batterijen belangrijke grondstof steeds verder begint toe te nemen. Dat zit hem bijvoorbeeld in de uitdijende smartphone-industrie, miljarden telefoons hebben een accu nodig. En de volgende golf moet komen van de elektrische auto, waarin natuurlijk nog veel grotere en krachtigere accu's zitten.
Een Volkswagen-vertegenwoordiger vertelde op een lithium-conferentie dat de voorraden van lithium en een andere belangrijke 'batterijgrondstof' kobalt de grootste zorg zijn voor de automaker. Als de elektrische auto inderdaad zo groot wordt als voorspeld, zouden we misschien wel eens lithium tekort kunnen gaan komen.
Kobalt werd dit jaar al 70 procent duurder
De exploderende vraag naar de grondstoffen voor batterijen zorgt er dus ook voor dat die flink in prijs stijgen. Naast lithium geldt dat ook voor het wat minder bekende kobalt. Dat werd alleen in dit jaar al 70 procent meer waard. Een populaire belegging dus, maar het is nogal moeilijk om je geld in kobalt te steken, schrijft The Wall Street Journal.
De Amerikaanse krant sprak met Robert Mitchell, die met zijn beleggingsfonds voor miljoenen dollars aan fysiek kobalt in heeft geslagen. In totaal is het inmiddels 56 miljoen dollar waard en om de paar maanden reist Mitchell af naar een warenhuis waarin de grondstof opgeslagen ligt.
Hij zegt dat hij weinig anders kan dan fysiek kobalt kopen en opslaan, omdat het heel moeilijk is om op de markten een financiële positie in te nemen op de kobaltprijs. Er wordt nog altijd meer in fysiek kobalt gehandeld dan in futures op de grondstof. Er zijn ook maar weinig spelers op de markt, die daardoor erg volatiel is.
Beleggen in bedrijven die kobalt produceren, is ook geen sterk alternatief, omdat die vaak blootstelling hebben aan de prijzen van andere metalen als koper en nikkel hebben. Kobalt is daar namelijk een bijproduct van.

www.finanzen.nl/grondstoffen/nieuws/G...
bogie
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 12 jun 2017 om 15:36:


Gaat de prijs van lithium en kobalt exploderen door de elektrische auto?

Met de opkomst van elektrische auto's komen de grondstoffen die voor accu's nodig zijn ook in een rally. Er is al angst dat we lithium tekort gaan komen.
Er is in de lithiumindustrie een ommekeer gaande, schrijft de Financial Times. Er wordt niet meer gesproken over de vraag óf er meer vraag naar lithium gaat komen in de komende jaren. "We hebben het al over distributie en of we, als industrie, genoeg kunnen leveren", zegt John Kanellitsas van mijnbedrijf Lithium Americas tegen de Britse zakenkrant.
De lithiumprijs is sinds 2015 al meer dan verdubbeld, omdat de vraag naar de voor batterijen belangrijke grondstof steeds verder begint toe te nemen. Dat zit hem bijvoorbeeld in de uitdijende smartphone-industrie, miljarden telefoons hebben een accu nodig. En de volgende golf moet komen van de elektrische auto, waarin natuurlijk nog veel grotere en krachtigere accu's zitten.
Een Volkswagen-vertegenwoordiger vertelde op een lithium-conferentie dat de voorraden van lithium en een andere belangrijke 'batterijgrondstof' kobalt de grootste zorg zijn voor de automaker. Als de elektrische auto inderdaad zo groot wordt als voorspeld, zouden we misschien wel eens lithium tekort kunnen gaan komen.
Kobalt werd dit jaar al 70 procent duurder
De exploderende vraag naar de grondstoffen voor batterijen zorgt er dus ook voor dat die flink in prijs stijgen. Naast lithium geldt dat ook voor het wat minder bekende kobalt. Dat werd alleen in dit jaar al 70 procent meer waard. Een populaire belegging dus, maar het is nogal moeilijk om je geld in kobalt te steken, schrijft The Wall Street Journal.
De Amerikaanse krant sprak met Robert Mitchell, die met zijn beleggingsfonds voor miljoenen dollars aan fysiek kobalt in heeft geslagen. In totaal is het inmiddels 56 miljoen dollar waard en om de paar maanden reist Mitchell af naar een warenhuis waarin de grondstof opgeslagen ligt.
Hij zegt dat hij weinig anders kan dan fysiek kobalt kopen en opslaan, omdat het heel moeilijk is om op de markten een financiële positie in te nemen op de kobaltprijs. Er wordt nog altijd meer in fysiek kobalt gehandeld dan in futures op de grondstof. Er zijn ook maar weinig spelers op de markt, die daardoor erg volatiel is.
Beleggen in bedrijven die kobalt produceren, is ook geen sterk alternatief, omdat die vaak blootstelling hebben aan de prijzen van andere metalen als koper en nikkel hebben. Kobalt is daar namelijk een bijproduct van.

www.finanzen.nl/grondstoffen/nieuws/G...


oud nieuws, was al gepost .
Umi1
2
vanuit de laatste presentatie; s1.q4cdn.com/411066846/files/doc_down...

Lithium Chemical Plant
Participation in lithium value chain downstream
-> Potential Joint Venture structure with existing producer and/or consumer of lithium chemicals
Status: Feasibility study & due diligence

Plant 2 (expansion to 180,000 MT per year) final investment decision expected Q4 2017
Greedi$good
0
quote:

Umi1 schreef op 22 jun 2017 om 23:23:


vanuit de laatste presentatie; s1.q4cdn.com/411066846/files/doc_down...

Lithium Chemical Plant
Participation in lithium value chain downstream
-> Potential Joint Venture structure with existing producer and/or consumer of lithium chemicals
Status: Feasibility study & due diligence

Plant 2 (expansion to 180,000 MT per year) final investment decision expected Q4 2017



Goed gevonden! Ben benieuwd wat de joint venture behelst en met welke partij... Zal me niet verbazen als de joint venture al concreter is dan in de ppt staat. Anders zet je het er niet neer. Als lithiumproducent met de laagste kostprijs ben je een interessante partner in de ontwikkeling van batterijen. Dat hebben ze goed bekeken.

Iemand enig idee of Tesla zo'n partner kan zijn? Moet AMG dat willen?
aandeeltje!
0
quote:

Greedi$good schreef op 23 jun 2017 om 00:33:


[...]

Goed gevonden! Ben benieuwd wat de joint venture behelst en met welke partij... Zal me niet verbazen als de joint venture al concreter is dan in de ppt staat. Anders zet je het er niet neer. Als lithiumproducent met de laagste kostprijs ben je een interessante partner in de ontwikkeling van batterijen. Dat hebben ze goed bekeken.

Iemand enig idee of Tesla zo'n partner kan zijn? Moet AMG dat willen?

Dat lijkt me niet. Dit is allemaal erg 'chemisch' en downstream...
usg fan
0
Status: feasibility study & due dilligence:

due dilligence betekent boeken inzien of het bedrijf gezond is. Dit gebeurt vaak als iemand het bedrijf over wil nemen of een partnerschap wil. Ik denk dat ze dus best ver zijn met hun plannen.

wie? op pag. 29 is te lezen dat dat vertrouwelijk is.......
Umi1
0
Lijkt idd dat het om vergevorderde gesprekken gaat...
s1.q4cdn.com/411066846/files/doc_down...
op pagina 10 zie je wat kandidaten...

Mijn gedacht;
Een bedrijf verder downstream (cathode paste/batterij producent) die op deze manier een tussenstap wil overslaan (vertikale integratie).
Ofwel kiest AMG voor zekerheid door de knowhow van een bestaand producent te combineren in de joint-venture (zie chemicals)
336 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 13 14 15 16 17 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18-okt-19 09:00
Koers 24,350
Verschil -0,060 (-0,25%)
Hoog 24,350
Laag 24,350
Volume 1.407
Volume gemiddeld 442.134
Volume gisteren 403.193