Forum: TomTom » TomTom Beleggersdag 10 februari » Pagina: 8 | Belegger.nl

TomTom Beleggersdag 10 februari

189 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Dickit o
0
quote:

relpinda schreef op 12 feb 2017 om 14:50:


Beste Mensen,
m.n. die naar de beleggers middag zijn geweest en hiervan verslag hebben gedaan en of hebben gereageerd op andere wijze. Hartelijk dank daar voor.

Ja ook ik zit long in TT gelukkig op een lage koers, vooralsnog. En ik zit er hard over te denken om put-opties hierop te gaan schrijven. Want overname zit er niet in en ook een forse koersstijging niet op korte termijn.

THNKS en LZA



Als je zegt : "hierop te gaan schrijven" bedoel je waarschijnlijk Call opties?
~Justin~
0
quote:

Koos99 schreef op 12 feb 2017 om 11:31:


[...]

Voor de cijfers schrijf je dat je een adj WPA outlook FY2017 verwacht van 0.37 euro. Je zit er dit jaar en vorig jaar gigantisch naast met je inschatting van de adj WPA voor outlook van het komende jaar

Iedereen kan zijn mening bijstellen, maar om achteraf aan te geven deze outlook wel zo'n beetje te verwachten terwijl je er vooraf radicaal naast zit met je schatting voor de cijfers is gedurfd.

Maar goed, verbazen doet niet.



2 dingen:

* Dat was ook VOOR de acquisitie van Autonomos. 35 hoog niveau engineers + loading. Zoals bekend ben ik een maand niet op IEX geweest.

* Bovendien is er verschil tussen wat ik denk dat ze realiseren en in een outlook zetten. Bij een verwachting van 0,35 hoort eerder een outlook van 0,30.
~Justin~
3
quote:

Koos99 schreef op 12 feb 2017 om 11:31:


[...]

Voor de cijfers schrijf je dat je een adj WPA outlook FY2017 verwacht van 0.37 euro. Je zit er dit jaar en vorig jaar gigantisch naast met je inschatting van de adj WPA voor outlook van het komende jaar

Iedereen kan zijn mening bijstellen, maar om achteraf aan te geven deze outlook wel zo'n beetje te verwachten terwijl je er vooraf radicaal naast zit met je schatting voor de cijfers is gedurfd.

Maar goed, verbazen doet niet.




Enne, aangezien je Wies zo hoog hebt zitten. Over double standards gesproken.


quote alias=[Potpourri] id=9687035 date=2016_11_06_08.34

hoor hier niemand praten over TT's cash positie en revolving credit, hier zit de crunch.
verwachting voor TT einde jaar nog 50 mio aan cash en 2/3e van haar revolving credit faciliteit gecalled, dan moeten ze voor 2017 een tight ship runnen, daar balanceren ze nu de cijfers al naar.
vandaar dat het zo mistig is tussen R&D , opex and capex, ze voelen de bui al hangen bij TT, die omzet moet juist omhoog, niet omlaag en waar die vandaan komt is compleet ondergeschikt, het is een cijferspel en serieus ook.

TT's revolving credit loopt tot in 2018 met dacht ik 2 x 12 maand verlenging mogelijk, maar het consortium van Banken zal wel een gearing hebben bepaald wat er aan solvabiliteit, cash en waarde in TT zit.
wel bij dalende omzet, teruglopen van cash en dalende beurswaarde hoef je geen raketgeleerde te zijn, dat TT iets aan de cijfers moet doen, of opex and capex moeten naar beneden en fors, R&D moet terug, en dan nog moet de omzet op en liefst ook nog winsten laten zien
nou als Q4 om welke reden dan ook teleurstellend uit de bus komt, zal TT wat moeten doen om geld binnen te halen, dat kan enkel op 3 manieren , of omzet /winst omhoog, of kapitaliseren , of geld ophalen.

hoe dan ook , er staat wat te gebeuren, laten we hopen dat JdM echt van die achterbank naar voren is gekropen en nu al met één hand aan het stuur en één voet aan de pedalen zit.

I am with you John en niet stiekem via short-fondsen afbouwen, want er is ook iemand die denkt "is helemaal geen opbouw van short-fondsen is hedgen voor een Meester ", het zal verdomme toch niet waar zijn.

Justin, heb jij ze nog of heb je TT laten gaan ? is geen schande trouwens, damage control is sensible en zeker niet laf, je moet je nooit laten afslachten op een stock, komt altijd wel weer een kans.



Dit bericht was vlak voor het event op 11/11 waar TT aankondigde dat de drie zakelijke divisies met 15% per jaar gaan groeien.

Ik gaf hier destijds reactie op dat het onmogelijk is dat TomTom einde jaar maar 50 miljoen cash zou hebben en dan ook tweederde van de kredieten opgebruikt zou zijn. En dat er mogelijk zelfs een emissie nodig zou zijn. Ik zei dat het tech event van 11 nov. tot doel zou hebben om een meerjaren outlook te geven. Wat ook is gebeurd.

Nu zijn de jaarcijfers uit en kunnen we kijken hoe goed de bron van Wies/Potpourri in de buurt zat.


Wies bron:
Verwachte netto kas positie eind 2016: EUR 50 miljoen
Gebruikte kredieten eind 2016: 166 mln. (66%)

Rapportage TomTom:
Netto kas positie: EUR 133 miljoen
Gebruikte kredieten: 9,5 miljoen (3,8%)


Geeft niet hoor, maar als je dan toch kritiek hebt, volgens mij was deze misser een factor 10 groter.
Sunshine Band
3
Justin vorig jaar 1 maart: de psa deal (75 miljoen) gaat de wpa (adjusted 0,23 voorspeld) met factor 3-4 verhogen.
En iedereen klappen en duimpjes geven.
Het gaat er naar mijn idee niet om wie wanneer een rekenfout heeft gemaakt, kan ieder gebeuren. Gaat mij erom wat het management doet met de potentie van het bedrijf en het eerlijk verdelen van kosten en baten over de jaren, zodat huidige beleggers (en dus ook die er al een paar jaar in zitten) op een redelijke termijn resultaat zien.

Als je als management begin jaar 0,23 hebt voorspeld, er gebeurt zoveel als in 2016 en het blijft 0,23; maak mij dan maar wijs dat er niet naar toe gerekend is.

Over die 75 miljoen psa deal van vorig jaar; beschreven als 'de grootste' hoe staat dat in verhouding tot de 100 miljoen omzet over q4 2016 die zomaar uit de lucht kwam vallen? Ik krijg het niet scherp; is dat vrijdag duidelijker geworden?

Zoveel kansen voor een positief bericht, niets benut!
[verwijderd]
0

Justin, zou effe alle quotes , beweringen en conclusies v/d de laatste 3 jaar bij elkaar optellen en dan afwegen of de schaal naar links of rechts doorslaat, niet dat we er wat aan hebben , maar wellicht geeft het je een fijn gevoel, als je on-top eruit komt, de realiteit is echter de prijs die vandaag op het scherm staat, het is dan ook beter te focussen op de informatie die beschikbaar is waar TT naar toe kan gaan en hoe dat op een beste manier te bereiken op een acceptabele weging voor het risico dat we nemen en dat ligt voor iedereen anders.


@ Marique: een beurs is een afweging tussen feiten en verwachtingspatroon, soms overheerst het sentiment voor het laatste, soms de feiten van de eerste

bij commodities noemen ze de beurs dan ook " futures market" ( termijn markt), want daar kun je de commodity op basis van vraag en aanbod in de toekomst kopen, zowel als aan de prijs van de dag.

die mogelijkheid bestaat niet voor aandelen, je moet het dan zoeken in de optie handel, waar je wel voor een bepaalde termijn aan een bepaalde prijs een transactie kan doen.

Was here
1
Het is toch logisch dat je een overname in telematics volledig afschrijft.Het gaat om het aantal voertuigen in de fleet van tt.

De software/platforms van de overgenomen bedrijven hebben 0 waarde.Dus ja dit drukt de wpa op korte termijn en geeft een impuls voor de wpa voor de lange termijn.

Het heeft niet zoveel zin om alleen naar de wpa te kijken. Cashflow, ebitda zijn veel belangrijker. Wpa is vaak een keuze.

quote:

Sunshine Band schreef op 12 feb 2017 om 13:14:


[...]
Waarom vind je dat opvallen?
Het is een mooie opsomming, maar net als zovaak weer kritiekloos.
Ik lees hierboven ook dat eventuele overnames versneld worden afgeschreven. Waarom? Mag je geen winst laten zien?
En vind je het dan raar dat hier trollen rondhangen die de hele week oh-en over k/w?


Sunshine Band
0
quote:

Was here schreef op 12 feb 2017 om 16:16:


Het is toch logisch dat je een overname in telematics volledig afschrijft.

[...]



Neen, dat is voor mij niet logisch, tenzij je zo'n grote netto winst maakt dat het belastingtechnisch verantwoord is. Daar is in het geheel geen sprake van.
Was here
0
Of je was er niet bij vrijdag of je hebt zitten te slapen.
Uiteraard mag jij dat vinden. No problem

quote:

Sunshine Band schreef op 12 feb 2017 om 16:31:


[...]


Neen, dat is voor mij niet logisch, tenzij je zo'n grote netto winst maakt dat het belastingtechnisch verantwoord is. Daar is in het geheel geen sprake van.
Sunshine Band
0
quote:

Was here schreef op 12 feb 2017 om 16:39:


Of je was er niet bij vrijdag of je hebt zitten te slapen.
Uiteraard mag jij dat vinden. No problem

[...]

Domme reactie.

Ik was er inderdaad niet bij vrijdag omdat ik op de dag dat de 'happening' bekend werd gemaakt van 6.3017.00h naar mijn werk was. (Ja, ik ben zo'n sukkel)

Dat je het 'niet aanwezig zijn' gelijk stelt aan
- enerzijds het eventueel zitten slapen
- anderzijds dat ik dan overtuigd zou zijn dat het goed is dat t2 een aankoop zonder meer gelijk moet afschrijven

Maakt voor mij dus dat ik het een heel domme, maar ook minne en arrogante reactie vind. Voor mij einde van deze discussie
Was here
0
Ok.Had ik het toch goed ingeschat dat je het vrijdag niet hebt meegekregen.
Ja dat is arrogant.Maar ik bedoelde het niet min.

quote:

Sunshine Band schreef op 12 feb 2017 om 16:46:


[...]
Domme reactie.

Ik was er inderdaad niet bij vrijdag omdat ik op de dag dat de 'happening' bekend werd gemaakt van 6.3017.00h naar mijn werk was. (Ja, ik ben zo'n sukkel)

Dat je het 'niet aanwezig zijn' gelijk stelt aan
- enerzijds het eventueel zitten slapen
- anderzijds dat ik dan overtuigd zou zijn dat het goed is dat t2 een aankoop zonder meer gelijk moet afschrijven

Maakt voor mij dus dat ik het een heel domme, maar ook minne en arrogante reactie vind. Voor mij einde van deze discussie

Chineesintimboektoe
2
Druk van Wierda :http://www.business-class.nl/nl/uitzendingen/video/q/onderwerp/wierda_en_partners_vermogensbeheer/id/2067
tatje
0
Gewoon mijn mening.

De markt heeft altijd gelijk.

Kan wel zijn, maar Tom Tom helpt zelf mee, om de markt gelijk te geven.

Doen heel geheimzinnig over automotive klanten.
Kapitaliseren niet.
Geen dividend.

De koers moet laag blijven, want na de AVA denk ik dat er een 13 miljoen personeelsopties uitstaan.

Die personeelsopties maximaliseren bij een lage koers bij uitgifte en een hoge koers bij verzilveren.

Zeg gemiddeld 5 euro bij uitgifte en misschien 50 tot 100 bij verzilveren.

13 miljoen maal 45 en maal 95 dat veel geld en ook nog netto.

Tussen 585 miljoen en 1235 miljoen kan de te verzilveren waarde worden.

Sinds 2009, dus in 2017 moeten de eerste opties worden verzilverd, veel daar van zal al in 2015 a 12 euro zijn gebeurd.

Hoe houdt je top personeel.

Juist de personeelsoptie worst.

Wanneer zijn die toppers tevreden, als ze personeelsopties op een lage koers krijgen.

Hoe Tom Tom een lage koers in elkaar zet, boeit ze niet, ze weten waar ze mee bezig zijn.

Die toppers kennen de kansen op 50 100 of meer.

Dan lopen ook zij binnen.

Maar ja, ieder zijn mening.

Dat Tom Tom, door tevreden toppers, baat heeft bij een lage koers momenteel, is me wel duidelijk.

Verwacht dat Tom Tom dit jaar uiterlijk volgend jaar na de Ava , de koers gaat draaien.

Hoeft nu nog niet en willen ze nu nog niet.

Ondanks druk van buiten af, houden ze de gelederen gesloten.

De getallen 2016 en outlook 2017 spelen geen rol.

Dat ik liet zien, dat de omzet automotive , licensing en telmatics in 2020 geen 750 maar 830 is dasss wel belangrijk.

Berekening, met de gegevens van Tom Tom zelf.

[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 12 feb 2017 om 15:31:


[...]

Wies bron:
Verwachte netto kas positie eind 2016: EUR 50 miljoen
Gebruikte kredieten eind 2016: 166 mln. (66%)

Rapportage TomTom:
Netto kas positie: EUR 133 miljoen
Gebruikte kredieten: 9,5 miljoen (3,8%)



Oeps!! Zeker een groot verschil. Houd me toch liever aan de bron van TT zelf.
Conclusie: vaar nooit blind hier op de posts van 1 iemand, maar, ik heb het al vaker gezegd: vorm je eigen mening, kijk naar wat TT zelf rapporteert plus lees veel! Bronnen genoeg, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Het forum is vaak doorspekt van gestuurde (soms zelfs fake) informatie.


[verwijderd]
0
quote:

Vici schreef op 12 feb 2017 om 23:16:


[...]

Oeps!! Zeker een groot verschil. Houd me toch liever aan de bron van TT zelf.
Conclusie: vaar nooit blind hier op de posts van 1 iemand, maar, ik heb het al vaker gezegd: vorm je eigen mening, kijk naar wat TT zelf rapporteert plus lees veel! Bronnen genoeg, ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Het forum is vaak doorspekt van gestuurde (soms zelfs fake) informatie.




behoorlijk zout
[verwijderd]
0
Ik heb me dit weekend met andere zaken dan TomTom bezig gehouden en ben een beetje aan het terug lezen. Complimenten voor de verslagen van het op het eerste oog weer "pappen en nat houden" verhaal dat TomTom weer lijkt te hebben opgehangen.

Ik ga pas weer van goede intenties bij de boardroom uit als ze betrouwbaar en voorspelbaar gaan rapporteren over de technologische voortgang die ze maken. Geen raadseltjes meer, geen gesloten deur bij IR, geen gek PB-beleid meer zoals rond Q3, regelmatige stroom aan PB's over behaalde mijlpalen en contracten. Duidelijke beleidslijnen t.a.v. "bleeder" Consumer. Als ze dat niet willen/kunnen blijven ze wat mij betreft zwaar onder verdenking staan. En blijft HG zijn eigen reputatie (en die van Corinne en de rest van het bedrijf) verder verpesten.

Als je een ASML-achtige reputatie zou willen krijgen zul je je met ASML-achtige kwaliteit moeten gedragen. Dan moet je definitief afscheid willen nemen van het onbetrouwbare, schacherige imago dat deze boardroom TomTom heeft bezorgd.

Maar ik heb vooral nog een vraag die ik zo gauw nog niet beantwoord heb gezien (maar nog niet alles gelezen). Is er vrijdag ook nog gepraat over wat de keynote speakers lijst op dat Bosch event medio maart te betekenen heeft. Waarom komt HERE daar prominent in voor en TomTom in het geheel niet?

Of vindt buiten mij niemand dat interessant?
Mr. President
1
Het was een leuke dag met enthousiaste mensen (de Vries & de Boer) maar voor mij is het nu wel duidelijk. Als er geen grote zaken/deals bekend gemaakt worden á la Tesla of anderszins dan staan we eind van jaar ergens tussen de € 8.- en € 9.-. Pas op z'n vroegst in 2019 komt er een versnelling. Jammer, maar het is niet anders met HG aan het roer.
[verwijderd]
1

update van MdD van vandaag 13 feb, zie kleine koersaanpassing
met een BUY aanbeveling met TP van @ 10 euro naar 9,70 euro

leest goed

" transformation becoming visible "

altho consumer will continue to hamper the top line and EBITDA, we feel confident that profitability and FCF will improve materially in the near term ( 1-3 years)
Automotive order intake is set to increase FY17 over FY16, which bodes well for rev FY17/20 ( GAGR of 28%)

the disappointing FY17 sales guidance is solely due to the consumer division, where the profileration of Apple car play and Android in the car, plus the popularity of smart phone navigation apps is resulting in an accelerating decline in PND sales, unavoidable.

offsetting that negative element

en dan kan je Harry Snel zijn comment hier zowat volledig inpassen ( great minds think alike, Harry en het is dan wel niet je vriend, zoals hij informeert is hij wel de mijne :))

Automotive will see a strong improvement in EBIT, even taking into account higher opex
EBIT margins expected to remain above 27%

Telematics very healthy growth, rolling out new services

Licensing roughly stable

TT's gross margins will increase substantially on the back of Automotive and Telematics growth
In FY18-20 those improvements continue, again, in spite of a further decline in consumer

TT is run more like a family biz, which allows the company to make investments in the longer term that impact near term profitability
Given the trends and potential in Automotive and Telematics , agree with the strategy - BUY reiterated

mooi correct en diplomatiek geschreven, laten we hopen dat de Barcelona belofte om aandeelhouders verwachting te balanceren met lange termijn investeringen waar gemaakt gaat worden.

conclusie gewoon blijven zitten.



[verwijderd]
0
quote:

Mr. President schreef op 13 feb 2017 om 09:53:


Het was een leuke dag met enthousiaste mensen (de Vries & de Boer)

En niemand heeft waarschijnlijk het lef gehad om vragen aan Taco te stellen over die toch tamelijk duidelijke voorkennis handel afgelopen maandag?! Of die wanvertoning rond Q3?

Ik kon er i.v.m. privé plannen niet bij zijn. Anders was ik wel gegaan. Maar wel met stevige tegenzin, omdat dit soort dagen uiteindelijk niet gaan over de onderwerpen die ook aan de orde moeten kunnen worden gesteld. Kritische geluiden zijn niet gewenst. Terwijl daar toch alle aanleiding toe is.

Maar naar ik begrijp dus ook geen vragen over de prominente aanwezigheid HERE op die Bosch Connected World Conference?! En de onzichtbaarheid van Bosch-partner TomTom, die toch een erg logische keynote speaker zou hebben moeten zijn?! Iedereen wil zichzelf kennelijk graag in slaap laten sussen? Terwijl de koers aangeeft dat je je terecht zorgen zou kunnen maken?!
outofthebox
0
quote:

Mr. President schreef op 13 feb 2017 om 09:53:


Het was een leuke dag met enthousiaste mensen (de Vries & de Boer) maar voor mij is het nu wel duidelijk. Als er geen grote zaken/deals bekend gemaakt worden á la Tesla of anderszins dan staan we eind van jaar ergens tussen de € 8.- en € 9.-. Pas op z'n vroegst in 2019 komt er een versnelling. Jammer, maar het is niet anders met HG aan het roer.

Hoeveel beleggers waren er eigenlijk aanwezig?
We hadden meen ik maar een halve dag de mogelijkheid in te schrijven, toen was de inschrijving alweer gesloten
Hik
5
quote:

xynix schreef op 13 feb 2017 om 10:39:


[...]
En niemand heeft waarschijnlijk het lef gehad om vragen aan Taco te stellen over die toch tamelijk duidelijke voorkennis handel afgelopen maandag?! Of die wanvertoning rond Q3?

Ik kon er i.v.m. privé plannen niet bij zijn. Anders was ik wel gegaan. Maar wel met stevige tegenzin, omdat dit soort dagen uiteindelijk niet gaan over de onderwerpen die ook aan de orde moeten kunnen worden gesteld. Kritische geluiden zijn niet gewenst. Terwijl daar toch alle aanleiding toe is.

Maar naar ik begrijp dus ook geen vragen over de prominente aanwezigheid HERE op die Bosch Connected World Conference?! En de onzichtbaarheid van Bosch-partner TomTom, die toch een erg logische keynote speaker zou hebben moeten zijn?! Iedereen wil zichzelf kennelijk graag in slaap laten sussen? Terwijl de koers aangeeft dat je je terecht zorgen zou kunnen aken?!


Je hebt wel een erg lage dunk van de aanwezigen. Er was meer dan voldoende kwaliteit aanwezig. Er werd echter niet de ruimte geboden om door te vragen. Daarbij was er amper tijd voor de Q&A. Dus hou op met je kritiek en kom gewoon de volgende keer zelf man.
189 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16-nov-19 00:00
Koers 10,086
Verschil +0,034 (+0,34%)
Hoog 0,000
Laag 0,000
Volume 0
Volume gemiddeld 514.565
Volume gisteren 430.688