Colruyt verwacht dit jaar licht betere nettowinst
Vandaag om 18:53
De nettowinst van supermarktgroep Colruyt zal dit jaar licht stijgen, zei CEO Jef Colruyt op de algemene vergadering. Hij geeft dus geen negatieve prognose, zoals waarnemers verwachtten. Een prognose over de bedrijfswinst geeft het bedrijf niet.
De Belgische beursgenoteerde supermarktgroep Colruyt COLR-1,32% verwacht dat de winst in het boekjaar dat in maart eindigt, licht hoger zal liggen dan dat van vorig boekjaar. Toen boekte Colruyt 372 miljoen euro nettowinst.
'Een jaar geleden waren we wat voorzichtiger', zei CEO Jef Colruyt tegen de aandeelhouders op de algemene vergadering. 'Als er nog iets gaat gebeuren, ga je het van ons horen. Maar op dit moment zijn de resultaten licht beter.'
Een prognose over de bedrijfswinst geeft het bedrijf niet. Die bedrijfswinst stond in de laatste helft van vorig boekjaar onder druk. 'Het is op basis van de prognose moeilijk in te schatten hoe de bedrijfswinst dit jaar zal evolueren', zegt Alan Vandenberghe, een beursanalist van KBC Securities.
Pessimistische waarnemers
De positieve prognose is opvallend. Veel waarnemers verwachtten dat Colruyt een negatievere voorspelling zou doen.
De waarnemers wijzen op de stijgende concurrentie in België. De Nederlandse keten Jumbo opent dit jaar nog zijn eerste winkels in België. De ambities zijn hoog, want het bedrijf ziet ruimte voor 100 Vlaamse winkels. De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn zegt dat ze 30 tot 50 nieuwe winkels wil openen.
Colruyt maakt zich sterk dat het de nieuwe concurrentie aankan. Operationeel directeur Marc Hofman herhaalde dat Colruyt zijn laagsteprijzengarantie onverminderd zal voortzetten, met als bedoeling de positie van Colruyt te bestendigen. 'Dagelijks passen we prijzen aan als reactie op de concurrenten, ook nieuwe. Ik denk dat u weet over wie ik het heb.'
Albert Heijn
Volgens Hofman betekent Jumbo op langere termijn geen bedreiging voor Colruyt. 'Misschien wel voor enkele van onze concurrenten. We trekken de parallel met de komst van Albert Heijn naar België, enkele jaren geleden. Toen zagen we kort impact op winkels rond Albert Heijn-winkels, maar op lange termijn heeft het ons niet geschaad.'
De stijgende concurrentie en de komst van Jumbo maakt beleggers ongerust. In de laatste helft van Colruyts vorige boekjaar stond de bedrijfswinst onder druk. Daardoor kreeg het aandeel de grootste klap in zijn geschiedenis.