TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom mei 2017

92 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 » | Laatste
[verwijderd]
1
Zo de maand April is weer achter de rug. Al met al weer een goede maand en mijn jaar rendement van mijn porto is gestegen naar ruim 7 %. Geen top jaar tot nu toe maar dat was ook niet te verwachten. De koersschommelingen van TT zijn lucratief en mag wat mij betreft zo doorgaan tot midden 2018 waar iets groots wordt verwacht volgens de kenners op dit forum. Succes allemaal in mei.
[verwijderd]
0
Midden 2018 zou kunnen, 2019 kan ook, maar ook in mei 2017 kunnen de gouden eieren van TomTom al uitkomen.

Telematics mag voor 2 miljard uitvliegen en Automotive-Licensing voor 5 miljard. Of worden de eieren toch nog geroofd door exit-boeven en hun dirty bank?

Marktexpert Roger Lanctot komt tot een huidige minimae assetwaarde van 40 euro. Een goed ingevoerde NL dirty bank komt op slechts 18 euro. Zeer vreemd!
[verwijderd]
0
ook dit weekend weer! alle media spreken er schande van, met het FD en Harrie Mens voorop.
"Het is een wanvertoning"....

Natuurlijk is en blijft het een familie-notering met dito gebruiksaanwijzing.
Een graadmeter voor de personeelsopties als hoogst haalbare met de kleine particuliere aandeelhouder als back-up donateur....lekker hoor!

Er zal de komende jaren niet veel veranderen.
Tordan
0
"Er zal de komende jaren niet veel veranderen."
Dat denk ik dus wel, zoals Wierda ook al aangaf zijn behoorlijk wat grotere partijen er spuugzat van. Met name de communicatie en het feit dat zowat alle partijen in deze bussiness elkaar opzoeken en TT als een verwend kind alleen blijft staan.
Hoelang blijft De Mol nog zwijgen. Wanneer gaan de activistische aandeelhouders echt aan de bel trekken. Naar mijn mening is het startschot dit jaar gegeven en ligt de finish ook in 2017.
[verwijderd]
0
quote:

lucky14 schreef op 30 april 2017 12:02:

"Er zal de komende jaren niet veel veranderen."
Dat denk ik dus wel, zoals Wierda ook al aangaf zijn behoorlijk wat grotere partijen er spuugzat van. Met name de communicatie en het feit dat zowat alle partijen in deze bussiness elkaar opzoeken en TT als een verwend kind alleen blijft staan.
Hoelang blijft De Mol nog zwijgen. Wanneer gaan de activistische aandeelhouders echt aan de bel trekken. Naar mijn mening is het startschot dit jaar gegeven en ligt de finish ook in 2017.
dat dachten we ook van 2016 en 2015 en.......
[verwijderd]
0
Vandaag bij VEB onderstaand

TomTom wil ‘de finale winnen’ rond doorbraak zelfrijdende auto


tomtom
aandeelhoudersvergadering 2017
TomTom zag de verkopen van zijn navigatiekastjes vorig jaar onverwacht sterk teruglopen. Maar het navigatiebedrijf ziet op wat langere termijn vooral een mooie toekomst voor zichzelf weggelegd in de ontwikkelingen die tot de zelfrijdende auto moeten leiden.
Want ondanks een stevige omzet- en winstdaling ‘floreert’ het Amsterdamse concern volgens medeoprichter en grootaandeelhouder Harold Goddijn en heeft het een ‘goed toekomst-perspectief’.
Dat zei Goddijn deze week tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering (ava) van de kaartenmaker. Hij reageerde daarmee op kritische vragen van aanwezige beleggers over de resultaten en strategische koers van het bedrijf.
TomTom worstelt met de overgang van jarenlange groei van losse navigatieapparatuur voor in auto’s, naar groeiende verdiensten uit data en software voor navigatie.
Die onderdelen van het bedrijf zoals navigatiesoftware, verkeersinformatie en wagenparkbeheer kunnen de misgelopen omzet en winst van de traditionele kastjes nog niet compenseren.
Nieuws uit de aandeelhoudersvergadering
Tijdens de aandeelhoudersvergadering leggen bestuur en commissarissen verantwoording af voor het gevoerde beleid en gehouden toezicht.

Daarnaast gaat het bestuur het gesprek met aandeelhouders aan over kansen en risico’s voor de onderneming.
De VEB bezoekt vrijwel alle aandeelhoudersvergaderingen van Nederlandse beursfondsen (en van een aantal grote Europese bedrijven).
Dit artikel geeft een overzicht van de belangrijkste gespreksonderwerpen in de aandeelhoudersvergadering van: TomTom
Datum vergadering: 24 april 2017
Percentage vertegenwoordigde aandelen van het totaal (opkomstpercentage): 61,8%
De VEB onthield zich van stemming bij de herbenoeming van CEO Harold Goddijn en president-commissaris Peter Wakkie

‘De finale winnen’
Ondertussen vragen die nieuwe activiteiten wel hoge investeringen. Zo geven Goddijn en zijn financiële man Taco Titulaer al jaren alsmaar meer geld uit aan onderzoeks- en ontwikkelingskosten (r&d).
Vorig jaar werd 283 miljoen euro (2015: 268 miljoen euro) ingezet om de kaartendatabase te verfijnen en software te verbeteren.
Maar wanneer die investeringen tot tastbare resultaten gaan leiden, bleef ook tijdens deze ava ongewis. Volgens president-commissaris Peter Wakkie zijn de hoge r&d-uitgaven noodzakelijk om de beste wegenkaart te ontwikkelen en verkeersinformatie te verzamelen. ‘Zodat niemand meer om ons bedrijf heen kan’, zei Wakkie.
‘TomTom heeft een sleutelrol. Wij willen de finale spelen in de ontwikkelingen die tot de zelfrijdende auto gaan leiden, en die winnen’, aldus een strijdbare Wakkie.

Niet tornen
Tijdens de aandeelhoudersvergadering vroegen zowel professionele als particuliere beleggers of TomTom er wellicht toch niet goed aan zou doen onderdelen te verkopen. Maar Goddijn en Wakkie willen niet tornen aan de bedrijfssamenstelling.
‘Ons onderdeel Telematics (dat bijvoorbeeld software bouwt om routes van transportbedrijven te optimaliseren, red.) is marktleider en levert een mooie kasstroom, dus waarom zouden we dat van de hand doen?’
Ook het afstoten van de consumentendivisie die navigatiekastjes en sport- en fitnessproducten maakt, is niet aan de orde. ‘Wij hebben de hardware, het distributienetwerk en de software en zijn daarom de beste eigenaar van de consumententak’, aldus Goddijn.

Onverwachte omzetdaling
Veel aandeelhouders waren naar de bijeenkomst in het Amsterdamse Muziekgebouw aan het IJ gekomen na een jaar waarin TomTom teleurstellend presteerde.
De maker van digitale kaarten, actiecamera’s en sporthorloges boekte met 12 miljoen euro de laagste jaarwinst sinds haar beursgang in het voorjaar van 2005. ‘De winstgevendheid gaan we verbeteren’, zei Goddijn. Over de termijn waarop dat moet gebeuren, wilde hij zich niet uitspreken.
Vooral de onverwachte omzetdaling (tot 987 miljoen euro) en lagere verkoopverwachtingen voor het lopende jaar vielen beleggers tegen. 2016 had de definitieve ommekeer moeten brengen.
Vorig jaar vertelde president-commissaris Peter Wakkie aandeelhouders namelijk nog dat na de omzetstijging in 2015 de weg omhoog - na vier opeenvolgende jaren van teruglopende verkopen - weer was ingezet.
Wakkie, voormalig Ahold-bestuurder en dit jaar afscheidnemend president-commissaris bij Wolters Kluwer, erkende dit ‘vervelend’ te vinden.
‘De navigatiekastjesverkoop is sterker teruggevallen dan wij dachten. Door de snel veranderende technologische ontwikkelingen zit je er weleens naast’, zo verklaarde hij.
Volgens Wakkie heeft TomTom ‘de prioriteiten daarom bijgesteld’ en zijn de kosten in lijn gebracht met de krimpende omzet. Voor dit jaar denkt TomTom dat de omzet nog verder zal dalen, tot ergens tussen de 925 miljoen en 950 miljoen euro.

Niet bang voor concurrentie
Bevreesd voor concurrentie van andere partijen die zich op navigatiekaarten richten, is TomTom niet.
Kaartenleverancier Here ligt volgens TomTom-bestuurder Alain de Taeye ‘drie jaar achter’ met de ontwikkeling van hun kaartendatabase. Dat bedrijf is sinds eind 2015 in handen van samenwerkende autofabrikanten BMW, Mercedes en Audi.
‘Zij verwerken nieuwe informatie over wegen nog stapsgewijs, terwijl wij dit met onze sensoren allemaal realtime kunnen doen’, zei de Belg. De Taeye verkocht in 2007 het beursgenoteerde TeleAtlas voor 2,7 miljard euro aan TomTom en zit sindsdien in het bestuur.
Het Nederlandse navigatiebedrijf is met zijn verkeersinformatie naar eigen zeggen marktleider, terwijl Here de grootste is met inbouw navigatiekaarten.

Rumoer om beloning
Aandeelhouders uitten behalve over het uitblijven van dividend en de strategische koers ook hun onvrede over het beloningsbeleid.
Zo krijgen TomTom-bestuurders vanaf dit jaar fors meer aandelenopties toegekend. Die toekenning is bovendien nog altijd niet afhankelijk van het realiseren van prestatiedoelstellingen. Ongeacht de bedrijfsresultaten kunnen de opties na drie jaar door bestuurders worden uitgeoefend.
Daarmee gaat TomTom in tegen de Nederlandse regels voor goed ondernemingsbestuur. Die bepalen dat een dergelijke optietoekenning afhankelijk moet zijn van vooraf vastgestelde prestatiedoelen.
Goddijn krijgt nu voortaan niet eenmaal zijn basissalaris in opties uitgekeerd, maar 1,4 maal. Voor afgelopen jaar kwam dat voor de bestuursvoorzitter onder de oude regeling nog neer op een toekenning van bijna 540 duizend euro. Voor de beide andere bestuurders gaat dat omhoog van 0,6 maal hun basissalaris naar eenmaal.
Behalve deze hogere optietoekenning is ook één van de twee doelstellingen voor de jaarlijkse cashbonus aangepast. Goddijn kan hiermee ieder jaar maximaal 1,2 keer zijn vaste salaris (462 duizend euro) als extraatje in contanten verdienen.
Databronnen VEB-website


© 2017 VEB
[verwijderd]
0
Juun
1
Wat heb ik toch een schu..t-hekel aan die Rabo. Laatste dagen van de maand en 1e dagen van de nieuwe maand even aanwezig om een draadje te openen en verder nooit inhoudelijk iets toe te voegen.
Hoop....
0
[Modbreak IEX: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen verwijderd.]
[verwijderd]
0
[verwijderd]
0
quote:

DennisVaV schreef op 1 mei 2017 08:43:

Mag ik vragen wat er midden mei 2018 wordt verwacht kon het even niet vinden...
helemaal niets, enkel de hoop of zoals je wilt verwachting dat TT liefst niet onder de 9 euro noteert en een range van 10/12 zou zeer welkom zijn, hoger natuurlijk nog beter, maar dat zal zonder verandering niet makkelijk zijn, zeker als de wpa en omzet nog steeds ondermaats zijn
de verwachting voor wpa FY 2018 van 35 cent tot 50 cent, bij een omzet van iets onder/rond de 1 miljard

de reden dat de 9 zo belangrijk is, puur vanwege de uitstaande optie strategieën en bij baanbrekend nieuws zal dit als een hefboom werken, er is veel geschreven zowel voor puts als calls en dat aan fikse premie, want er zit een pak tijdswaarde in, zelfs vandaag de dag is het nog mogelijk volume weg te zetten aan 2,75 , kwestie van het juiste moment te kiezen, na de zomer naar einde jaar toe zal deze premie als sneeuw voor de zon verdwijnen bij een zijwaarts bewegende koers, alle tijdspremie loopt dan uit de opties.

grote volumes zijn afgesloten aan 3 euro plus
zodra we naar het nieuwe jaar toegaan, is de verwachting voor verhoogde activiteit

- stel dat we begin 2018 met TT aan, of hopelijk zelfs boven de 10 euro handelen, dan gaan de schrijvers van de call/put strategie ervan uit dat ze aan 9 euro moeten gaan leveren, compensatie voor premie geeft dat een 12 euro exit, velen hebben dit gedaan voor een gedeelte van de positie en zullen zich dan veilig voelen om eventueel tegen de rest van hun positie wederom 12 maand opties te schrijven, zeg dat ze dan voor de 12 euro put en call voor Mei 2019 wederom 3 euro premie kunnen vangen, dat zou betekenen dat ze bij Mei 2019 of helemaal uit hun positie zijn aan 15 euro of ze zitten er weer helemaal in aan 9 euro, dat na een exit aan 12 is voor velen een aanvaardbaar risico.

Gerard, heeft wat dat betreft volkomen gelijk er is veel met opties te verdienen op TT, maar dan wel met schrijven, put of call maakt niet zoveel uit, zolang je maar met het risico kan leven

voor mij zou een koers van het aandeel medio volgend jaar onder de 9 beduidend minder gewenst zijn dan boven de 9, ik loop liever uit TT aan premie , dan dat ik bij moet nemen op een discount, maar dat is helemaal persoonlijk, anderen zien het liever omgekeerd , anders zou er ook geen handel in deze constructies zijn

succes
[verwijderd]
0
Moet je aan Wiesje vragen. Het is zijn voorspelling.
quote:

DennisVaV schreef op 1 mei 2017 08:43:

Mag ik vragen wat er midden mei 2018 wordt verwacht kon het even niet vinden...
[verwijderd]
0
quote:

Rabo. schreef op 1 mei 2017 17:51:

Moet je aan Wiesje vragen. Het is zijn voorspelling. [...]
Zie hierboven zou ik zeggen

Mijn wens , mijn hoop en ook mijn verwachting, mits dat TT echt betert qua cijfers , of HG vanwege verandering van structuur het aandeel een boost geeft
Hoe dan ook ik heb het gehad met TT en opteer via optie constructies aan premie uit het aandeel te lopen, ik heb verder enkel nog interesse in maatregelen die voor koersaanwas zorgen en heb nul interesse hoe het HG en de founders verder afgaat, voor mij geen lip-service meer hoe de toko de beste is in maps en haar concurrenten op 3 jaar achterstand zet, ik wil het zien in de cijfers en in de koers vh aandeel, dat is het enige wat telt
Ik ga niet nog jaren wachten zonder rendement om te kijken of de merknaam TT het gewenste succes brengt waar de founders op hopen te kapitaliseren.

Dus ik ga pas warm lopen als de beurswaarde van TT net zo goed presteert als haar branchegenoten en niet omdat het bestuur zegt , wij zijn de beste.

[verwijderd]
0
quote:

Juun schreef op 1 mei 2017 12:40:

Goedemiddag Wies,

Wij zitten op het andere draadje, deze dus. Wellicht kun je je bericht daar weghalen en verplaatsen naar hier, dan kan dat andere draadje gesloten worden.
(2 mei draadjes is verwarrend)

Henk, kun je dat Rabo-draadje met de titel: "TomTom mei 2017" verwijderen?

Dank je.
volwassen gedrag..!
92 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront