Forum: TomTom » TomTom juli 2017. Scharrelmaand? » Pagina: 2 | Belegger.nl

TomTom juli 2017. Scharrelmaand?

4.246 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 209 210 211 212 213 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Gesloopt door HG
0
quote:

groeibriljant schreef op 1 jul 2017 om 16:18:


Die nieuwe miljardenmarkt voor HD-maps is nu nog nihil, maar volgens marktanalisten 9,4 miljard dollar in 2022 en >25 miljard in 2025.

Overbeek, de CEO van HERE, verwacht rond 2025 zo'n 7 miljard omzet.

Goddijn verwacht een marktaandeel Automotive van 50% in 2020.


Joh!!!
seren
0
of gewoon puzzelmaand. Waarom negatief? waarom (was)?

quote:
oudgediende schreef op 1 jul 2017 om 13:36:

Tomtom is met iets heel groots bezig. Ze staan op pole position, daarom is er een complete stilte om het aandeel. Duidelijk is dat ze geen ruis willen en informatie aan derden willen verschaffen. Wat wel naar boven komt drijven is dat 90% ontwikkeling achter de rug is en dat tomtom nu de testfase zit bij diverse fabrikanten. Er zijn voldoende signalen dat tomtom de goede weg heeft en dat kan niet worden gezegd over concurrenten als Here en Mobileye. Over Here gesproken..... lees het persberich van oktober 2016 over hun platform... MS gaat er nog steeds vanuit dat er maar 1 platform zal komen die real time dient te zijn....enige voorwaarde..


Welkom terug Oudgediende.
De eerste zin doet vermoeden, dat je e.e.a heb gehoord, maar hier niet kan delen?
Gesloopt door HG
0
Eerst zien dan geloven jullie maken elkaar helemaal gek.
Hoe vaak waren er al geen teleurstellingen.
Die Goddijn heeft geen trackrecord qua positiviteit.
Turquoisine
0
Op het juni draadje:
quote:

oudgediende schreef op 1 jul 2017 om 15:25:


Voor mij negatief, voor jullie (was) het positief.

Vreemde zin. Ik begrijp best wel dat het voor hem/haar negatief kan zijn als er, om maar eens een voorbeeld te noemen, banen verdwijnen. Maar waarom dan "voor jullie (was) het negatief".

Ronde haakjes worden meestal gebruikt om een verduidelijking, verklaring of toevoeging in te voegen. Het woordje "was" is een toevoeging maar de zin loopt niet als je de tekst tussen de haakjes weglaat want dan krijg je "voor jullie het positief". Dus wat bedoelt de schrijver hier nu eigenlijk?

Bedoelt hij/zij idd "voor jullie was het positief?" want dan zijn er geen haakjes nodig en is het positieve effect er inmiddels niet meer (hoeft overigens niet negatief te zijn).

Ik begrijp dat de schrijver, gezien wat DAF overkwam, voorzichtig is, maar hier kan ik geen chocolade van maken :-(
VanillaSky
0
quote:

W schreef op 30 jun 2017 om 10:48:



zou zeggen laten we de cijfers maar afwachten, de meningen zijn nogal verdeeld,
MdD en Probeleggen zien nogal wat tegenwind, AlphaValue en ABN denken dat TT de pijn genomen heeft voor zwak performen en dat het dieptepunt bereikt is en vanhier gaat het beteren

de hamvraag , is HG bereid en moedig genoeg dit ook in de cijfers te laten zien de komende kwartalen, of opteert hij voor lip-service en het eeuwig volgend jaar gaat het beteren ?

keuze lijkt mij simpel, show us the money of stap op.

begin dit steeds leuker te vinden, ook al kost het voor nu geld.


Ik denk dat het verhaal volgend jaar word het beter nog wel even blijft gelden. De drie BUs zullen best conform presteren maar consumer verwacht ik wel (blijvend) tegenwind. Het blijft lastig voor HG en co aangezien ze consumer nog m.i. nog immer nodig hebben om de overhead te dekken.

We gaan het zien.
Turquoisine
0
quote:

VOORTS schreef op 1 jul 2017 om 17:20:


Eerst zien dan geloven jullie maken elkaar helemaal gek.
Hoe vaak waren er al geen teleurstellingen.
Die Goddijn heeft geen trackrecord qua positiviteit.

Dat ben ik met je eens. De verwachtingen en de hoop zijn hier op het forum zo verschrikkelijk hoog dat het alleen maar kan tegenvallen. Dat is de afgelopen jaren ook wel gebleken; iedere keer werd er niet voldaan aan de verwachtingen/hoop dus waarom nu wel?
Beperktedijkbewaking
9
VERVOLG OPENINGSPOST

Automotive: scharrelmarkt of groeimarkt?

Hier zijn het per stuk interessantere klanten. Enkele grotere (Renault, PSA, Volvo), middelgrote (VW als TT-klant, vermoedelijk Tesla), maar ook wat kleintjes. Hoeveel zou TT nu omzetten bij Hyundai? (Gaat nog grotendeels de defrev in ook). Bedenk dat ook bij goede klanten de contracten zelf meestal gelden voor bepaalde modellen en modeljaren, dus niet per definitie of ineens voor alle auto's van zo'n merk.

Ook hier natuurlijk concurrentie. Ook van OEM's zelf of van hun tier-1 toeleveranciers, lees bijvoorbeeld de hype-cycle draad. Dus leuk dat HG het had over 'the sweet spot', maar TT kan niet achterover leunen. Alleen al vanwege de kosten: HD-mapping is peperduur (honderden dollars per km). Ze moeten dus blijven inzetten op crowdsourcing, AI en samenwerking of partnerships.

Toch zou het te somber zijn om ook hier van een scharrelmarkt te spreken. Het is overduidelijk een groeimarkt, meer nog dan bij Telematics. En TT blaast hier als 'onafhankelijke' leverancier een partijtje mee. Enkele sterke punten:

– Sterk groeiende omzet bij Automotive, zie bijlage. De bijbehorende deferred revenu (defrev) groeit procentueel nog harder.
– Het is sowieso een groeimarkt, toenemende take rates, etc.
– Het gaat om langlopende contracten, typisch zo'n 3 jaar, tot aan 7 jaar toe (bij het voornoemde Hyundai). Dus wat je binnen hebt is voorlopig ook binnen.
– Dat is ook te zien aan het orderboek (>300 mio, goed voor twee keer de huidige jaaromzet).
– Technologisch bij de tijd. RoadDNA kent concurrentie van alternatieve technieken, maar vormt samen met het RRS van Bosch een ijzersterke en robuuste combinatie. Near- realtime maps en incremental updates in de auto komen er aan.

Moraal van het verhaal: het ziet er bij Automotive best goed uit. Je zou bijna tegen TomTom willen zeggen: verpest het nou niet! Blijf gerust 'scharrelen' bij jullie andere bu's, zolang die geen verlies lijden, als buffer en om (mapping)kosten te spreiden.

Wat betekent dit alles voor de koers?
Tja, ik ben niet helderziend. Bij gewoon doorgaan van TT als bedrijf, dus zonder overname of substantiële af/opsplitsingen, zou ik hier als trefwoorden willen noemen: geduld en kosten.
Geduld tot 2019 e.v., of zoveel eerder als beleggers e.e.a. gaan inzien. Kosten blijft een heikel punt, maar TT zou eens kunnen beginnen om wat minder conservatief te boekhouden. Meer kapitaliseren en minder snel afschrijven. Ja, uiteindelijk moet je toch afschrijven, maar het zou de transparantie en continuïteit ten goede komen.

Bijlage:
Koos99
2
De verwachtingen voor de 17-Q2 staan op de TomTom website:

Q2-17 Q2-16 delta
Consumer 123 157 -22%
Automotive 43 25 +23%
Licensing 34 33 +2%
TTT 43 40 +8%
Revenue 243 265 -8%
Marge 61% 55% +11%
OPEX 142 133 +7%
Result before tax 6 12 -50%

Wat opvalt aan de verwachtingen is het volgende:

OpEx is gesteld dat y-o-y een groei van 3% zal hebben. In Q1 was er een groei van 10 miljoen (mede door long term incentive plan), dan kan de stijging OpEX nu niet nog een keer 9 miljoen zijn. Je kan veel van Taco zeggen, maar als hij zegt dat het 3% is dan zal het er niet ver bovenuit komen. Ik verwacht qua OpEx max 136.

Consumer wordt een daling van 22% verwacht, dat is fors. Vorig jaar werd door TT aangegeven dat Consumer tegenviel door het voetbal. Dit jaar is er geen voetbal en dan toch nog 22% naar beneden is fors en zou duiden op een versnelling. Ter vergelijking in Q1 was de neergang 16%.

Automotive is de vraag of de groei die in Q1 was ingezet gedeeltelijk kan worden vastgehouden. In Q1 was de groei van Automotive 38%, nu wordt uitgegaan van 23%

Licensing is de vraag of de flat line kan worden vastgehouden.

TTT zou mooi zijn als die een steady groei van 10% kunnen laten zien.

In Q1 17 was de bruto marge 62.3% nu is de verwachting 60.9% Met een Consumer die verder en verder achteruit gaat, moeten bruto marges van 62%+ mogelijk zijn, dus ook hier verwacht ik ruimte voor verbetering.

Het result before tax staat nu geschat op 6 milj euro. Persoonlijk verwacht ik op bovenstaande argumenten een resultaat van 15 miljoen, wat zou resulteren in adj WPA van 10 eurocent. Denk dat daarbij ook aan de euro dollar stijging.
~Justin~
0
Een laag consumer betekent inderdaad een hoge brutomarge Koos. Die kunnen niet beiden tegenvallen. Bovendien is de euro niet verzwakt, zelfs iets versterkt. Die consumer voorspelling is wel erg donker, maar blijkbaar zijn er signalen in de markt (consumer trackers) die in die richting wijzen. Een matige verwachting kan op de dag zelf een voordeel zijn.

Misschien, maar dat zou je moeten checken, was Q2 vorig jaar een relatief gezien sterk kwartaal voor Consumer waardoor men die -22% verwacht. Wat ik wel weet is dat sinds Q3 vorig jaar de PND markt begon te tanken, dus dan wordt de vergelijkingsbasis makkelijker...
battumboy
0
Hardware automotive zal een 15miljoen zakken. Dit hakt er wel in. Brutomarge zakl zeker stijgen.
Dutchy Ron
0
Q2 cijfers zijn bijzaak indien er een deal is met Tesla. Non event, althans afhankelijk vd ootlook en wat HG deze keer loslaat, al dan niet tussen de regels door. Hoe sterker de geruchten dat Tesla met TT beta-testen uitvoert des te groter de kans dat hier concrete vragen over worden gesteld waar HG niet vaag over kan blijven. Voorbeeld: Wordt naast TT HD-maps ook RRS gebruikt in de betatester van de Tesla Autopilot? Ook sluit ik niet uit dat er voor 18 juli nog 1 of meer grote deals bekend worden gemaakt. Dat verlegt de aandacht van de (mogelijk wat mindere) Q2 cijfers naar de details vd deals.

Veel bedrijven testen software eerst onder eigen personeel, beta testen van TT onder andere Tesla rijders is de next step. De volgende stap laat zich raden.

Vincent E. zal zich als early adapter (ook) hebben aangemeld voor beta versies dus zijn Twitter account ook maar even in de gaten houden. Zit zelf niet oo Twitter.

Leiwand
0
Lijkt een bevestiging - hoe klein ook - dat Tesla werkt met TomTom sinds de laatste update(s)

"Tesla has sent me an email to contact Tom Tom for the issues I am having. I spoke with the TT engineer and Tesla is using ( maybe testing) TT on some cars at this time. 100%"

forums.tesla.com/forum/forums/tesla-uses-tomtom-now
Beperktedijkbewaking
0
quote:

battumboy schreef op 1 jul 2017 om 21:53:


Hardware automotive zal een 15miljoen zakken. Dit hakt er wel in. Brutomarge zal zeker stijgen.

Klopt. Zit begrepen in de verwachte daling bij Consumer.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

groeibriljant schreef op 30 jun 2017 om 10:20:


@BDB
Telematics blijft een zeek interessante groeimarkt de komende jaren. En met straks >1 miljoen jaarabonnementen levert dat een stabiele en zeer winstgevende inkomstenstroom. Nog even los van de huidige assetwaarde van dit onderdeel van rond de 2 miljard (zie oa peer Fleetmatics).

Tja, dat is wel zo, maar hun ARPU blijft dalen...
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Alpen schreef op 30 jun 2017 om 11:52:


[...]
Die “straks > 1 miljoen jaarabonnementen” hebben naar verwachting hoofdzakelijk betrekking op Europa.
In de Business Review van het 2016 jaarverslag wordt TTT geprofileerd als “globally recognised leader”, waar “leader” dan op Europa slaat, niet op wereldwijd. Een stelling die in dezelfde paragraaf met applaus wordt ondersteund via Berg Insight (“Europe's largest and fastest growing provider of fleet management solutions”) en Frost & Sullivan (“European Telematics Company of the year”). De nadruk komt bewust steeds meer te liggen op activiteiten in Europa.
...

Zeer goede post, ik citeer je hierboven slechts gedeeltelijk.

Heb me ca twee jaar geleden ook eens verdiept in de verschillen tussen Fleetmatics en TT's Telematics, en het verschil tussen de VS en Europa.
Wat ik vond:
Fleetmatics was veel brutaler, en bood of suggereerde meer service.
Als een bedrijf bij hen in de VS klant wilde worden, boden zij:

- Gratis inbouw op vele plekken in de US. (Dus niet: hier heb je de kastjes, zoek het zelf maar uit.)
- Verzorging van de administratie, t/m verzending van facturen van een koerier.
- Een veel completere service dus, met vermoedelijk ook een betere helpdesk. Bij TT is de aftersales naatje.
- Zij gebruikten spotgoedkope kaarten van Garmin (lees HERE). Tja...

En hun boekhouding was niet conservatief, eerder agressief. Ik heb hier ooit nog eens iets gepost over de manier waarop zij hun defrev boekten.
Die was direct zichtbaar in hun ebitda, en non-Gaap ook in hun ebit.
Kom daar bij Taco maar eens om! Hij snapt het mogelijk niet eens?

Beperktedijkbewaking
1
quote:

*Justin* schreef op 1 jul 2017 om 15:15:


Een aanvulling op je openingspost, bdb

Een ex-HERE man zei in een interview bij een van de grote Amerikaanse stations dat er voor kaarten "een miljardenmarkt kan ontstaan" wanneer kaarten met een hoger detailniveau standaard in de (semi) zelfrijdende auto zitten. Vooral omdat die kaarten continu updates nodig hebben, waardoor ze een abonnementsvorm krijgen in plaats van eenmalige verkoop.

Vertel mij wat. Niet voor niks heeft Strijbosch het over 'honderden dollars' per km.

Het wordt een eenmalige mega-investering. Toch mooi dat TT nu alle interstates in de VS en alle autobanen in Dld al zo heeft gekarteerd, incl. RoadDNA, als ik het goed begrijp. Dat biedt hoop...

Voor de updates moeten ze idd op crowdsourcing gaan vertrouwen. Wat helpt is dat de basis niet gauw verandert. Ik bedoel curvature en hellingen. Vanaf Velperbroek moet je over de A12 richting het Westen echt even omhoog, dat is sinds de laatste ijstijd al zo.
Ook de rijstrook-structuur per rijbaan verandert niet zo snel.

Helaas wel de belijningen en de bebordingen. Hier zijn steeds goedbedoelende politieke en/of regionale amateurs aan het werk. Zonder enig besef voor begrijpelijkheid, ergonomie en het toekomstige HAD en SDC.

Ik ben helaas met pensioen...

[verwijderd]
2
quote:

Alpen schreef op 30 jun 2017 om 11:52:


[...]
Die “straks > 1 miljoen jaarabonnementen” hebben naar verwachting hoofdzakelijk betrekking op Europa.
In de Business Review van het 2016 jaarverslag wordt TTT geprofileerd als “globally recognised leader”, waar “leader” dan op Europa slaat, niet op wereldwijd. Een stelling die in dezelfde paragraaf met applaus wordt ondersteund via Berg Insight (“Europe's largest and fastest growing provider of fleet management solutions”) en Frost & Sullivan (“European Telematics Company of the year”). De nadruk komt bewust steeds meer te liggen op activiteiten in Europa.

Als Europees bedrijf was TT(T) hier van oorsprong beter vertegenwoordigd dan buiten Europa maar het heeft geruime tijd kantoren in de V.S. en had ooit de ambitie om ook daar met TT Telematics activiteiten te groeien.
Een jaar of vijf geleden was de Noord-Amerikaanse fleet management markt betrekkelijk “onontgonnen”, TTT leek over de uit te rollen services te beschikken, lokale concurrenten waren kleiner, de gemiddelde opbrengst per beheerd voertuig / ARPU was niet ongunstig, ook afgezet tegen een ARPU gangbaar in zeg maar een gemiddeld ex-Oostblok land. En in principe was er gewoon ruimte om jarenlang flink te groeien. (In 2013 werd daarnaast nog een strategische alliantie met LoJack gesloten met als doel via hun netwerk fleet management te introduceren bij bestaande en nieuwe klanten. Van LoJack niets meer gehoord, behalve dan dat het is verworden tot referentiebedrijf t.b.v. de TT management remuneratie.)

TTT groeide vorig jaar dus “wereldwijd” naar circa 700K beheerde voertuigen. T.b.v. meer inzicht in “lokale” fleet management activiteiten vroeg ik om een splitsing per continent v.w.b. Europa en Noord-Amerika. Die info was uiteraard beschikbaar maar niet voor mij; wat wel door IR werd gedeeld was een algemene indicatie in de trant van “TTT is voor een belangrijk deel vertegenwoordigd in Europa” en mijn conclusie is dan dat TTT voor een betrekkelijk klein deel buiten Europa vertegenwoordigd is, en een deel daar weer van betreft Noord-Amerika.

Tijdens een recent telefonisch onderhoud gaf IR aan dat bij TTT de focus op Europa ligt en de belangrijkste markt is, waarbij ik opmerkte dat TTT in het verleden wél degelijk de intentie had om qua fleet management ook op de Noord-Amerikaanse markt te groeien. (Ik vroeg terloops nog naar LoJack – bleek geheel onbekend. De strategische alliantie, voor wat die waard was, zal dus inmiddels op een laag pitje staan of is gestopt. Dat bedrijf blijkt trouwens vorig jaar overgenomen, doet aan fleet management toepassingen en op de betreffende webpagina geen woord over TTT.)

Wellicht een gemiste kans om met Telematics in Noord-Amerika echt vaste voet aan de grond te krijgen en er structureel te groeien. (Het kon wel: Fleetmatics ging in een min of meer gelijk tijdsbestek namelijk in rap tempo naar 826K voertuigen (per 30-09-2016) ; voor een significant deel in Noord-Amerika terwijl werkend aan de organisatie buiten Noord-Amerika).

Ten behoeve van de TTT “lessons learned” sessie: kwam dat dan door een ontbrekende lokale organisatie of management in de V.S.? Ontbrekende marketing? Produkten, services en bijbehorende tarieven waren niet concurrerend? Was integratie met lokale applicaties te duur of te lastig? De manier van doorberekenen van HW kosten bij de concurrentie succesvoller? Cultuurverschillen?
Of kaapte de concurrentie m.b.v. een succesvol team van gemotiveerde en pro-actieve verkopers en een aansprekende formule gewoon razendsnel potentiële klanten voor de neus weg?

Is het trouwens te laat voor TTT om buiten Europa alsnog significant te groeien? Of ontbreekt inmiddels de wil daartoe? In dat opzicht benieuwd naar een eventueel TT(T) PB volgende week mbt Leaseplan; die zijn namelijk óók in de V.S. aanwezig, als de V.S. al deel zou uitmaken van een mogelijke Leaseplan deal. Maar gezien de structuur van Leaseplan zal het zwaartepunt van TTT activiteiten ook in dit geval vermoedelijk in Europa liggen.

Alpen, Lojack was een echte misser destijds. Volgens mij hebben die destijds exclusiviteit gekregen en presteerden ze volledig onder de maat En dat kon kennelijk zonder tussentijds vervallen van de exclusiviteit, waarbij je je afvraagt wat voor klunzen aan de TomTom kant van de tafel hebben gezeten? Jocelyn Vigrieux? Mij was inmiddels 3 jaar geleden al duidelijk toen ik er over doorvroeg op een TTT technology day dat dit een beroerde partner was. Ik sluit overigens niet uit dat het TTT in Amerika ook parten heeft gespeeld dat hun kaarten daar "sub-par" waren en de PND's daar nooit echt zijn aangeslagen.

Telematics heeft echt heeeeeeeel veel kansen gemist, niet alleen qua markten, maar ook qua innovatie.

BTW. Mooie genuanceerde openingspost BDB. Voelt als vanouds.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

groeibriljant schreef op 1 jul 2017 om 16:18:


Die nieuwe miljardenmarkt voor HD-maps is nu nog nihil, maar volgens marktanalisten 9,4 miljard dollar in 2022 en >25 miljard in 2025.

Overbeek, de CEO van HERE, verwacht rond 2025 zo'n 7 miljard omzet.

Goddijn verwacht een marktaandeel Automotive van 50% in 2020.

Inderdaad. Hoe je ook rekent, het potentieel is immens. Over enkele jaren zullen er 1,4 miljard of meer auto's op de wereld zijn. Leuk is anders, maar daar heb ik het nu niet over.

Heel veel daarvan zal 'connected' zijn. Wie koopt er nu nog een auto zonder embedded navigatie, of dat op z'n minst als leuke optie?
Dacht je dat ze in India of Zd-Afrika gek zijn?

Neem even alleen de conventionele digitale navigatie + traffic, een penetratie van 50% en een heel bescheiden jaartarief van 12€. Dat wordt dus een jaaromzet van 1,4 miljard x 50% x 12 = ruim 8 miljard, worldwide.
Met HG's 50% marktaandeel wordt dit dus ruim 4 miljard omzet voor TT.

Let wel: binnen enkele jaren. Daar komen HAD+SDC en HD+RoadDNA later nog bij.
Wie dit niet in wil zien moet nooit FA (fundamenteel) gaan beleggen. Tenzij je denkt dat TT het weer verkloot...

TomTom 25
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 2 jul 2017 om 08:15:


[...]
Inderdaad. Hoe je ook rekent, het potentieel is immens. Over enkele jaren zullen er 1,4 miljard of meer auto's op de wereld zijn. Leuk is anders, maar daar heb ik het nu niet over.

Heel veel daarvan zal 'connected' zijn. Wie koopt er nu nog een auto zonder embedded navigatie, of dat op z'n minst als leuke optie?
Dacht je dat ze in India of Zd-Afrika gek zijn?

Neem even alleen de conventionele digitale navigatie + traffic, een penetratie van 50% en een heel bescheiden jaartarief van 12€. Dat wordt dus een jaaromzet van 1,4 miljard x 50% x 12 = ruim 8 miljard, worldwide.
Met HG's 50% marktaandeel wordt dit dus ruim 4 miljard omzet voor TT.

Let wel: binnen enkele jaren. Daar komen HAD+SDC en HD+RoadDNA later nog bij.
Wie dit niet in wil zien moet nooit FA (fundamenteel) gaan beleggen. Tenzij je denkt dat TT het weer verkloot...




Tenzij je denkt dat TT het weer verkloot...

Wat denk jij bdb, gaan ze het weer verkloten, of heb je er vertrouwen in??
4.246 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 209 210 211 212 213 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 20-sep-19 17:35
Koers 10,852
Verschil +0,042 (+0,39%)
Hoog 10,952
Laag 10,754
Volume 358.333
Volume gemiddeld 460.639
Volume gisteren 344.690