Forum: TomTom » TomTom maart 2018 » Pagina: 11 | Belegger.nl

TomTom maart 2018

3.177 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 155 156 157 158 159 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
ketchup
0

@ V-sky - zie de omzet niet zo dramatisch als jij alhoewel ING gewoon ervan uitgaat dat we naar een 800-825 mio verhaal gaan en dan pas na 2020 wellicht beteren, de rest van je verhaal begint ook bij me te dagen en neem dan ook na de AVA de beslissing of ik nog wel zo diep in dit aandeel wil zitten
tot nu toe kan ik het vanwege andere beleggingen nog sponsoren, maar als de correctie doorzet en er geen herstel komt aan de beurzen dan laat ik TT niet mijn jaar nu al in het 1e kwartaal verzieken en reduceer ik mijn exposure
TT heeft nog steeds bij mij na Apple de zwaarste weging in de porto en dat waar ik thans in 35 aandelen investeer, qua performance zou TT eigenlijk één van de minste weging moeten hebben, maar goed, geloof nog steeds in het asset-verhaal vandaar, maar eens stopt het.
moneymaker_BX
1
quote:

*Justin* schreef op 3 maart 2018 11:30:


[...]

In aanloop naar autoshows (komende week de belangrijkste) heb ik koers vaker zien dalen om dan bij bekendmaking partnerships weer te stijgen. Per saldo ben je dan weinig opgeschoten, maar iets is beter dan niets. Een opleving volgende week zou me dus niet verrassen.

Er zit natuurlijk teleurstelling in de outlook (hoewel deels vertekend, zie mijn andere post van deze ochtend) maar ondanks die teleurstelling denk ik dat 7,50 goedkoop is voor tomtom als groeiend business to business bedrijf met grotendeels content, software en services omzet. Het gaat immers ook om de eigenschappen van die omzet. Dan bedoel ik niet alleen hoge marge, maar ook dat het herhaalinkomsten zijn uit licenties en abonnementen. Dus geen omzet die zomaar kan terugvallen, er zit een heel hoge mate van voorspelbaarheid in.

Dat maakt die beloningsdiscussie ook zo ‘interessant’. Als het bestuur een prestatiebeloning krijgt voor de omzet minus consumer, was de kritiek van de meesten hier dat tomtom daardoor niet afgerekend wordt om gefaal met sports. Ik zou het om willen draaien. Als de renumeratie commissie het bestuur een target wil opleggen waarbij ze van mening is dat die aanspoort tot een hogere prestatie. Waarom zou je dan een criterium nemen dat al zo goed als vast ligt in de orderboeken en abonnees. De omzet automotive in 2017 komt uit orders in 2015 en daarvoor. De enige variabele is dan nog de omzet in de auto-industrie dat de volumes bepaalt. Dat is echter conjunctuur gedreven en iets waar je als bestuur van TT geen enkele invloed op hebt.


Sprookjes vertellen kunnen we allemaal
Dit is geen sprookje: de CEO moet eruit
VanillaSky
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 3 maart 2018 11:39:



@ V-sky - zie de omzet niet zo dramatisch als jij alhoewel ING gewoon ervan uitgaat dat we naar een 800-825 mio verhaal gaan en dan pas na 2020 wellicht beteren, de rest van je verhaal begint ook bij me te dagen en neem dan ook na de AVA de beslissing of ik nog wel zo diep in dit aandeel wil zitten
tot nu toe kan ik het vanwege andere beleggingen nog sponsoren, maar als de correctie doorzet en er geen herstel komt aan de beurzen dan laat ik TT niet mijn jaar nu al in het 1e kwartaal verzieken en reduceer ik mijn exposure
TT heeft nog steeds bij mij na Apple de zwaarste weging in de porto en dat waar ik thans in 35 aandelen investeer, qua performance zou TT eigenlijk één van de minste weging moeten hebben, maar goed geloof nog steeds in het asset-verhaal vandaar, maar eens stopt het.



Ik zit er op zich hetzelfde in als jij, vanwege het asset-verhaal en de hoop dat er gekapitaliseerd gaat worden. Het verdienmodel had ook reden tot koersaanwas moeten geven maar is bij mij al jaren op rij neerwaarts bijgesteld en daar ben ik onderhand wel klaar mee en zie ik niet drastisch veranderen. Dan blijf je er dus sec in voor opsplitsen / verkopen. Met een netto cashpositie en een bestuur wat zo gefaald heeft en lak aan alles heeft wil ik daar ook niet al mijn geld op zetten. Ik acht de kans inmiddels evengroot groot dat zelfs al denken ze nu te kunnen splitsen/verkopen met een fors hogere koers, ze opteren voor oogkleppen opzetten en zelf doormodderen nog een jaar of 5-10 ookal is dat het onbekende in, en intussen gewoon lekker door genieten van de beloningsstructuur.

Koos99
2
Op dit forum worden voornamelijk 2 mogelijkheden benoemd die een trigger zouden kunnen zijn voor een koersstijging, nl fundamentele groei of opsplitsen.

De verwachtingen voor fundamentele groei hebben een knauw gekregen en so far heeft het bestuur nog niet willen opsplitsen.

Een 3de mogelijkheid is een deelneming. Buiten het feit of een deelneming nu wel of niet nuttig is, wordt door een deelneming ontsloten hoeveel het bestuur van TomTom zelf denkt dat de toko waard is. Ik noem maar iets, ze zullen een partij er niet op EUR 7,50 per aandeel inlaten.

Dus stel dat bv een Bosch 5% van de aandelen zou kopen op EUR 10 dan zou dat een mega boost voor de koers geven (>EUR 10). Het bestuur houdt dit tot nu toe af, maar waarom? a) het smeden van coalities is nuttig b) de koers zal direct exploderen.

Een deelneming is minder radicaal dan een afsplitsing, dus waarom gaan ze daar niet voor. Vanwege de neutraliteit moeten ze er geen OEM in laten, maar door een grote toeleverancier er in te laten geeft TomTom echt zijn onafhankelijkheid niet op.

Ik zeg doen!!
VanillaSky
0
quote:

Koos99 schreef op 3 maart 2018 11:50:


Op dit forum worden voornamelijk 2 mogelijkheden benoemd die een trigger zouden kunnen zijn voor een koersstijging, nl fundamentele groei of opsplitsen.

De verwachtingen voor fundamentele groei hebben een knauw gekregen en so far heeft het bestuur nog niet willen opsplitsen.

Een 3de mogelijkheid is een deelneming. Buiten het feit of een deelneming nu wel of niet nuttig is, wordt door een deelneming ontsloten hoeveel het bestuur van TomTom zelf denkt dat de toko waard is. Ik noem maar iets, ze zullen een partij er niet op EUR 7,50 per aandeel inlaten.

Dus stel dat bv een Bosch 5% van de aandelen zou kopen op EUR 10 dan zou dat een mega boost voor de koers geven (>EUR 10). Het bestuur houdt dit tot nu toe af, maar waarom? a) het smeden van coalities is nuttig b) de koers zal direct exploderen.

Een deelneming is minder radicaal dan een afsplitsing, dus waarom gaan ze daar niet voor. Vanwege de neutraliteit moeten ze er geen OEM in laten, maar door een grote toeleverancier er in te laten geeft TomTom echt zijn onafhankelijkheid niet op.

Ik zeg doen!!



Eens, helaas zegt het bestuur zelf dit niet nodig te vinden. Daarom acht ik kans op opsplitsen/overname/deelneming steeds kleiner. Ze hebben geen moeite met de kritiek, zetten de oogkleppen op en aangezien niemand ze iets maakt en de balans gezond/sterk is kunnen ze op deze wijze jaren door.

~Justin~
0
quote:

VanillaSky schreef op 3 maart 2018 11:22:


[...]

Feit is dat met de huidige markt van automotive TT als ze een 400mio omzet puur automotive draaien ze een dermate groot marktaandeel hebben dat grote groei/afpakken marktaandeel sowieso al moeilijker word.



Dat ligt aan de absolute marktomvang van automotive als geheel en hoe sterk deze groeit. Wie kent hem? Niemand geeft daar inzicht in. Er is zelfs geen duidelijke markt definitie. Er is bijvoorbeeld wel een totale markt voor automotive maps (ook niet bekend, TT schijnt het niet eens te weten) maar dat is slechts 1 element. Traffic is een tweede die ook vrij vastomlijnd is.

Hoe groot is de markt voor e-horizons en HD maps? Experts in het veld zeggen al dat je dat eigenlijk geen ‘maps’ mag noemen, omdat zowel de data als wijze van representatie verschillen. De map is eigenlijk deels een extra sensor en deels het geheugen van de auto. Zoals wij routes ook in ons hoofd hebben. En dan heb je nog positiebepaling via road dna, radar en wat dies meer zij. Dan heb je nog allerlei software rondom navigatie, waar TT meer op inzet.

Ook het verdienmodel voor maps verandert. Niet meer een eenmalig bedrag, maar een jaarlijks bedrag voor toegang tot een continu up to date map in de cloud EN lokaal.

Als je al deze dingen optelt. Hoe groot is die markt? Welk deel heeft HERE en welk deel heeft TT? Het enige wat we weten is dat tomtom volgens goddijn geen klanten heeft verloren aan HERE en HERE wel een grote Amerikaanse klant heeft verloren aan tomtom en daarnaast volvo al was verloren aan tomtom. Voorzover bekend dus twee ‘overlopers’ vanuit het HERE kamp. Als het gaat om een mogelijke koersopleving komende week bij autoshow Geneve, kan de trigger gelegen zijn in een concrete naam van een nieuwe klant die in het HERE kamp zat of een belangrijk partnership met een Tier1, naast het bekendworden van Elektrobit (continental). Mobileye zou grappig zijn, omdat die vroeger nog als concurrent werd gezien.

harrysnel
4
Bij TomTom vind ik het bizarre situatie dat niet alleen de shorters aandacht vestigen op het bear scenario (PND maker in problemen) maar dat TomTom zelf dat sinds een jaar of twee ook doet met "transitie is een lange weg" en een laffe outlook daarbij afgeeft. Een outlook gebaseerd op een aangepaste EPS definitie die ook nog slecht/niet toegelicht wordt en waarbij analisten op verkeerde been zijn gezet. Verder wordt in de media TomTom nog steeds neergezet als Consumer bedrijf en is het goed schrijven over de teloorgang van een voorheen succesvol bedrijf.

En nu is dan zelfs zover gekomen dat long beleggers in TomTom, afgaande op dit forum, dit bear scenario ook slikken dat we voortdurend door de strot geduwd krijgen. Ik vermoed dat de beleggers die nu nog in TomTom zitten vooral hopen op een opsplitsing/strategische stap. Als de geesten daarvoor rijp gemaakt moesten worden onder de beleggers is dat gelukt.


Ik neem even flink afstand en probeer tot kern te komen.

De fundamentele reden die ik dan denk te zien voor de huidige waardering van TomTom is dat er tegenover alle kosten die nu al gemaakt worden om in te spelen op kansen in toekomstige miljardenmarkten, er geen inkomsten van deze inspanningen in de outlook worden meegenomen.

Het resultaat is vervolgens dat de "traditionele business van TomTom" niet alleen de huidige kosten voor deze business zelf moet dekken maar ook alle financiële inspanningen voor de toekomst. En dat drukt op de resultaten als je deze inspanningen niet laat zien op balans maar juist blijft afschrijven op oude technologie. Een technologie (Maps van TeleAtlas) die juist wel aan basis staat voor toekomstige inkomsten.


Stel: je ontslaat alle werknemers die bezig zijn met het Apollo project van Baidu en investeert daar niets meer in. Je neemt afscheid van de teams die aan het werk zijn met Qualcomm, Cisco en Microsoft. Je stopt met het ontwikkelen van de Maps voor autonoom rijden. Het hele Smart City project blaas je af. Je neemt Autonomos niet over en keert het bespaarde bedrag uit als dividend. De testen met autobouwers op het gebied van autonoom rijden worden gestopt. Moet je dan eens kijken wat voor een EPS je kunt rapporteren.

Waanzin natuurlijk zo'n beslissing want dan houdt het over X jaar op met je bedrijf als de "traditionele business" achterhaald is. Je moet blijven innoveren. Maar: van al deze bovenstaande projecten worden nu wel al de lasten in de cijfers genomen en zit er helemaal niets in de omzet outlook 2018. En bij de afgegeven CAGR van 15% tot 2020 is Automotive de belangrijkste BU waarbij daar gerekend wordt met omzet vanuit "traditionele business" (Maps/Traffic) op basis van orders die nu al in orderboek liggen. Autostream, Baidu, HD Maps, hogere takerates ivm met beweging naar autonoom rijden....het wordt niet meegenomen.

Qua kosten presenteert TomTom zich als bedrijf dat moet investeren in een toekomst die per definitie onzeker is. Qua opbrengsten presenteert TomTom zich als bedrijf dat volledig uitgaat van de bestaande business met mogelijk gevaar voor disruptie (of de disruptie heeft al plaatsgevonden zoals bij Consumer).


Het is als met een bakker die inkomsten vooral haalt uit het bakken van brood. Wil stiekem de stap gaan maken naar bruidstaarten met veel hogere marge en spreekt daarover met grote potentiële afnemers. Bakker heeft personeel aangenomen dat werkt met die mogelijk toekomstige klanten aan ideaal recept voor die taart. Heeft al machines gekocht om die taart te maken. Er worden nu al taarten gemaakt die geproefd kunnen worden. Vervolgens gaat de bakker cijfers presenteren: bedrijf maakt nauwelijks winst. Bovendien is het bakken van brood een aflopende business door opkomst supermarkten. Als alle inspanningen op het gebied van bruidstaarten worden meegenomen als kosten maar de bakker houdt geheim wat de bruidstaarten gaan opleveren.....dan zit je met een aflopende business die nauwelijks winstgevend is en onder druk staat van externe ontwikkelingen.

TomTom presenteert zich als zo'n bakker en het verbijsterende voor mij is dat zelfs mensen die vertrouwen hadden in deze bakkerij de bruidstaarten vergeten.
VanillaSky
0
quote:

harrysnel schreef op 3 maart 2018 12:02:


Bij TomTom vind ik het bizarre situatie dat niet alleen de shorters aandacht vestigen op het bear scenario (PND maker in problemen) maar dat TomTom zelf dat sinds een jaar of twee ook doet met "transitie is een lange weg" en een laffe outlook daarbij afgeeft. Een outlook gebaseerd op een aangepaste EPS definitie die ook nog slecht/niet toegelicht wordt en waarbij analisten op verkeerde been zijn gezet. Verder wordt in de media TomTom nog steeds neergezet als Consumer bedrijf en is het goed schrijven over de teloorgang van een voorheen succesvol bedrijf.

En nu is dan zelfs zover gekomen dat long beleggers in TomTom, afgaande op dit forum, dit bear scenario ook slikken dat we voortdurend door de strot geduwd krijgen. Ik vermoed dat de beleggers die nu nog in TomTom zitten vooral hopen op een opsplitsing/strategische stap. Als de geesten daarvoor rijp gemaakt moesten worden onder de beleggers is dat gelukt.


Ik neem even flink afstand en probeer tot kern te komen.

De fundamentele reden die ik dan denk te zien voor de huidige waardering van TomTom is dat er tegenover alle kosten die nu al gemaakt worden om in te spelen op kansen in toekomstige miljardenmarkten, er geen inkomsten van deze inspanningen in de outlook worden meegenomen.

Het resultaat is vervolgens dat de "traditionele business van TomTom" niet alleen de huidige kosten voor deze business zelf moet dekken maar ook alle financiële inspanningen voor de toekomst. En dat drukt op de resultaten als je deze inspanningen niet laat zien op balans maar juist blijft afschrijven op oude technologie. Een technologie (Maps van TeleAtlas) die juist wel aan basis staat voor toekomstige inkomsten.


Stel: je ontslaat alle werknemers die bezig zijn met het Apollo project van Baidu en investeert daar niets meer in. Je neemt afscheid van de teams die aan het werk zijn met Qualcomm, Cisco en Microsoft. Je stopt met het ontwikkelen van de Maps voor autonoom rijden. Het hele Smart City project blaas je af. Je neemt Autonomos niet over en keert het bespaarde bedrag uit als dividend. De testen met autobouwers op het gebied van autonoom rijden worden gestopt. Moet je dan eens kijken wat voor een EPS je kunt rapporteren.

Waanzin natuurlijk zo'n beslissing want dan houdt het over X jaar op met je bedrijf als de "traditionele business" achterhaald is. Je moet blijven innoveren. Maar: van al deze bovenstaande projecten worden nu wel al de lasten in de cijfers genomen en zit er helemaal niets in de omzet outlook 2018. En bij de afgegeven CAGR van 15% tot 2020 is Automotive de belangrijkste BU waarbij daar gerekend wordt met omzet vanuit "traditionele business" (Maps/Traffic) op basis van orders die nu al in orderboek liggen. Autostream, Baidu, HD Maps, hogere takerates ivm met beweging naar autonoom rijden....het wordt niet meegenomen.

Qua kosten presenteert TomTom zich als bedrijf dat moet investeren in een toekomst die per definitie onzeker is. Qua opbrengsten presenteert TomTom zich als bedrijf dat volledig uitgaat van de bestaande business met mogelijk gevaar voor disruptie (of de disruptie heeft al plaatsgevonden zoals bij Consumer).


Het is als met een bakker die inkomsten vooral haalt uit het bakken van brood. Wil stiekem de stap gaan maken naar bruidstaarten met veel hogere marge en spreekt daarover met grote potentiële afnemers. Bakker heeft personeel aangenomen dat werkt met die mogelijk toekomstige klanten aan ideaal recept voor die taart. Heeft al machines gekocht om die taart te maken. Er worden nu al taarten gemaakt die geproefd kunnen worden. Vervolgens gaat de bakker cijfers presenteren: bedrijf maakt nauwelijks winst. Bovendien is het bakken van brood een aflopende business door opkomst supermarkten. Als alle inspanningen op het gebied van bruidstaarten worden meegenomen als kosten maar de bakker houdt geheim wat de bruidstaarten gaan opleveren.....dan zit je met een aflopende business die nauwelijks winstgevend is en onder druk staat van externe ontwikkelingen.

TomTom presenteert zich als zo'n bakker en het verbijsterende voor mij is dat zelfs mensen die vertrouwen hadden in deze bakkerij de bruidstaarten vergeten.


Mooi vergelijk, en het klopt ook er is echter 1 maar. Er is totaal onduidelijk of die hoge investeringen ook opleveren en nog veel belangrijker hoeveel het op gaat of kan leveren. Het bestuur laat zich hier ook niet over uit, daar kunnen 2 redenen voor zijn ofwel dat ze het will jatten en anders dat zij het ook niet weten (lijkt mij waarschijnlijker).

Het is m.i. helemaal niet ondenkbaar dat dit een tweede traject gaat worden van blijvende hoge investeringen (die stoppen sowieso niet) en het verdienmodel vergelijkbaar zal zijn met huidige maps of in ieder geval in dezelfde verhouding, dus wat er netto overblijft.

De prijzen zullen hoger zijn, maar aantallen minder, daarbij zullen kosten (waarschijnlijk) ook hoger zijn als voorheen.

Nergens blijkt nog uit dat met deze HD maps enorm veel geld verdiend kan worden, daarbij kan je er zeker van zijn dat wanneer dat wel zo is de concurrenten als paddestoelen uit de grond schieten - zo werkt dat altijd. Daarbij blijft het zo dat TT toch wel een kwetsbare speler is met een bedrijf voor de komende 3 jaar in de range van 750-800mio omzet en beperkte middelen tot investeren.

ketchup
11

allemaal mooi en aardig Harry, maar om even in terminologie te spreken, zodat onze forum-Britt het ook begrijpt :)

" als jij thuis een lekker wijf hebt zitten die permanent een kuisheidsgordel draagt, dan kan je 2 dingen doen of je hakt hem er bij jezelf af, op je breekt die kluis open "

dus ik zeg hak de CEO uit en breek de tent open.
pwijsneus
1
quote:

VanillaSky schreef op 3 maart 2018 12:13:


[...]

Mooi vergelijk, en het klopt ook er is echter 1 maar. Er is totaal onduidelijk of die hoge investeringen ook opleveren en nog veel belangrijker hoeveel het op gaat of kan leveren. Het bestuur laat zich hier ook niet over uit, daar kunnen 2 redenen voor zijn ofwel dat ze het will jatten en anders dat zij het ook niet weten (lijkt mij waarschijnlijker).

Het is m.i. helemaal niet ondenkbaar dat dit een tweede traject gaat worden van blijvende hoge investeringen (die stoppen sowieso niet) en het verdienmodel vergelijkbaar zal zijn met huidige maps of in ieder geval in dezelfde verhouding, dus wat er netto overblijft.

De prijzen zullen hoger zijn, maar aantallen minder, daarbij zullen kosten (waarschijnlijk) ook hoger zijn als voorheen.

Nergens blijkt nog uit dat met deze HD maps enorm veel geld verdiend kan worden, daarbij kan je er zeker van zijn dat wanneer dat wel zo is de concurrenten als paddestoelen uit de grond schieten - zo werkt dat altijd. Daarbij blijft het zo dat TT toch wel een kwetsbare speler is met een bedrijf voor de komende 3 jaar in de range van 750-800mio omzet en beperkte middelen tot investeren.




Qi Lu (voormalig Microsoft, nu COO van Baidu):

Baidu Sees Maps for Self-Driving Cars as Bigger Business Than Web Search
It’s China’s biggest search company now, but it could be largely a map maker in the future.

by Rachel Metz January 9, 2018

Baidu, China’s largest search company, may one day have an even bigger business: making the detailed high-definition maps needed for autonomous cars to get around safely.

The company believes that in the long term HD maps in China will be a “much bigger business” than Baidu’s search business is today, said Baidu’s chief operating officer, Qi Lu, speaking with a small group of reporters at the annual CES consumer technology conference in Las Vegas on Tuesday.

HD maps are currently a vital piece of the self-driving puzzle, helping autonomous cars know all kinds of information about the world around them. They’re created by driving streets with sensor-laden cars, gathering data about things like the location of traffic lights, lanes, and other important features.

China sold about 25 million new cars last year, making the potential market for driverless cars, trucks, and other vehicles enormous. They could help reduce traffic and improve safety on the roads.

Baidu will sell HD maps as a service, Lu said, to customers like car makers who will either opt to charge service fees or bake the cost into the overall cost of the vehicles.

The company also announced this week that it is partnering with mapping company TomTom to integrate its HD maps into its Apollo autonomous-vehicle software. Baidu, which has only been working on driverless cars for about five years (much less time than, say, Google’s Waymo), is taking an open-source approach with Apollo and now has 90 partner companies, including Ford and Nvidia. It hopes these companies will contribute data they gather back to Baidu so that it can use the results to improve its AI.

Other companies, including chipmaker Intel, are also working on HD maps for autonomous vehicles. But Baidu appears to dominate in China, at least, and Lu touted Baidu’s relationships with the country’s municipal governments and other entities in China as a means to “help pave the way” for companies’ self-driving cars to be well received there.

“Not that we will become the national standard,” he added.

That doesn’t mean it will be easy for the company to produce the data that could enable autonomous cars to drive safely on public streets. Gathering data by driving around is time consuming, and it needs to be done repeatedly in order to keep up with changes that are made to roads over time.
pwijsneus
0
OK, nog eentje dan:

CC van Baidu 13 feb 2018:
Alicia Yap -- Citigroup Global Markets Asia Ltd. -- Analyst
Hi. Good morning, Robin, Dr. Lu, and Herman. Thanks for taking my questions, and also congrats on the solid set of results. My question's also actually related to the autonomous partnership and also the delivery of the vehicles. Specifically for these L4 buses with King Long, should we start to assume some service fee that Baidu will be able to generate starting second half this year? And in terms of other OEM partners, what would be the monetization potential once the delivery happens later in the 2019 and the 2020 level? And then separately on the housekeeping questions, on the sequential decline in the online marketing customer, what was the reasons for that, and how will they trend going into 2018? Thank you.

Qi Lu -- Chief Operating Officer

Okay. Let me take the first part of the question. With regard to the Apollo platform essentially our business model, we've been super clear from the get-go what's our business model, which is our business models will be selling services: a suite of expanding sort of services that's essential to power autonomous driving vehicles of different types. For example, HD maps is the first service that we are commercializing. And we are building a sales pipeline with an inbound set of commercial opportunities. On that parallel, you can think about Apollo and Android from a business model perspective is very similar. Android OEM-let's say Samsung-can take Android free to build the phones, but you have to use Google search services, which is Google monetize, as the primary vehicles for monetization. And then here for Apollo, at this phase of Apollo, it's very similar.

Our HD maps is our first services, but we have more and more services that's been planned and are in development. So, over time we see just services alone over the coming years will be growing to a very material and significant revenue source for the company. Having said that, the key caveats is this market will take time to build. We are focusing on building the health of the ecosystem, elevating the technological capabilities, ensuring more and more partners embrace our platforms, and over time sustainably, healthily build up that business. And the last thing I would say is, the Apollo platforms, the Apollo ecosystem, preserves many different options of future business model expansions. So, overall we are super bullish about the long-term economic earning capabilities. I will emphasize long-term, emphasize our focus on building a healthy ecosystem at this stage.

---------------------------

Hier mag ook wel eens op doorgevraagd worden. Welke rol gaat TomTom hierin spelen?
~Justin~
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 3 maart 2018 10:19:



@ Justin, meerdere analisten hadden het voor de cijfer presentatie al dat de focus moet naar cash adjusted eps, en niet langer naar adjusted eps
...maar het is allemaal TT die dit veroorzaakt heeft, niemand anders, daarbij heeft HG ook toegegeven dat Telematics nu serieus de aandacht moet krijgen, want de groei is weg, dat is het volgende waar aangewerkt moet worden

dit is zo langzamerhand een niet te verkopen verhaal meer naar investeerders, we krijgen quasi NUL feedback uit roadshows, dat heeft een reden, er is geen verhaal meer te vertellen

dit is gewoon niet meer te verkopen, een ABN en ING maken zich gewoon belachelijk met jarenlang een koersdoel neer te zetten, wat fundamenteel te verantwoorden is maar compleet onhaalbaar aan de beurs zonder een enorme verandering binnen de toko
andere passen hiervoor, hence daarom staan we in de 7 ipv aan 10 en het is niet dat we nu van 5 naar 7 zijn gegaan de laatste jaren waar het steeds duidelijker werd dat TT goed gepositioneerd is voor haar Kaarten, Neen we komen van 12 naar 7,50 daar waar het steeds duidelijker aan het worden is dat alle externe voorzetten - hints - adviezen totaal in de wind geslagen worden door het bestuur ... van definitief sluiten sports tot splitsen tot equity partners toelaten ... , niets van dit alles,
HG doet gewoon zijn eigen ding, zijn toko en de beurs hebben we nu ook niet meer nodig. ... dus ?.. hoe nu verder ?

realiseer je je wat een effort er moet komen om dit aandeel weer naar 10 te tillen op eigen kracht ?
aandeel is kaput en HG is de oorzaak, totaal onnodig, men is TT moe en HG zat
hij moet opstappen of splitsen.



Het vetgedrukte heb ik niet letterlijk zo gehoord, maar wel meerdere keren zo geïnterpreteerd en hier geschreven. Ik bemoei me normaliter nooit zo met beloning (boeit me niet zo, zo lang ze maar de goede kant op gaan met het bedrijf), maar nu het toch een item is.... Als je echt naar prestatie wilt belonen, richt je dan inderdaad eens op telematics en andere dingen die wat in het slop zitten.

Voor 2017 zou ik gezegd hebben:

- Omzet consumer exclusief PND en auto hardware. Dat de PND markt daalt kan je het bestuur niet aanrekenen en auto hardware wordt uitgefaseerd dus dat ook niet. Dus stuur aan op groei in sports en in navigatie apps. Er is wel een app met freemium model, maar zie daar weinig activiteit op. Moet meer zijn dan alleen een vinkje halen, zo van: dat hebben we ook.

- Telematics toename gebruikers EN marge bescherming. Nu zien we wel wat groei in users, maar afname van de ARPU. Ik zou zeggen: telematics een omzet en ebitda doelstelling.

- Licensing omzet EXCLUSIEF Automotive. En dan los: orderboek automotive. Automotive draait al op reeds binnengehaalde deals dus die omzet geloof ik wel. Ik zou juist focussen op de omzet uit wat vroeger Licensing heette en nu Enterprise. Is op 1 hoop gegooid met Automotive, zodat het lijkt alsof het groeit, maar dat is alleen te danken aan het sterk lopende automotive, dat is inmiddels de kurk waar alle groei op drijft. Op het orderboek voor automotive zou ik dan wel weer een prestatie target hangen. Heel goed die 400 miljoen aan orders. Dat is wel een pluim waard.
~Justin~
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 3 maart 2018 12:20:



allemaal mooi en aardig Harry, maar om even in terminologie te spreken, zodat onze forum-Britt het ook begrijpt :)

" als jij thuis een lekker wijf hebt zitten die permanent een kuisheidsgordel draagt, dan kan je 2 dingen doen of je hakt hem er bij jezelf af, op je breekt die kluis open "

dus ik zeg hak de CEO uit en breek de tent open.



Ik kende deze niet, heb er een AB aangehangen lol.

Er zullen lezers zijn die nu blij zijn dat ze een lelijk wijf op de bank hebben zitten. :-)
pwijsneus
0
quote:

*Justin* schreef op 3 maart 2018 13:11:


[...]

Het vetgedrukte heb ik niet letterlijk zo gehoord, maar wel meerdere keren zo geïnterpreteerd en hier geschreven. Ik bemoei me normaliter nooit zo met beloning (boeit me niet zo, zo lang ze maar de goede kant op gaan met het bedrijf), maar nu het toch een item is.... Als je echt naar prestatie wilt belonen, richt je dan inderdaad eens op telematics en andere dingen die wat in het slop zitten.

Voor 2017 zou ik gezegd hebben:

- Omzet consumer exclusief PND en auto hardware. Dat de PND markt daalt kan je het bestuur niet aanrekenen en auto hardware wordt uitgefaseerd dus dat ook niet. Dus stuur aan op groei in sports en in navigatie apps. Er is wel een app met freemium model, maar zie daar weinig activiteit op. Moet meer zijn dan alleen een vinkje halen, zo van: dat hebben we ook.

- Telematics toename gebruikers EN marge bescherming. Nu zien we wel wat groei in users, maar afname van de ARPU. Ik zou zeggen: telematics een omzet en ebitda doelstelling.

- Licensing omzet EXCLUSIEF Automotive. En dan los: orderboek automotive. Automotive draait al op reeds binnengehaalde deals dus die omzet geloof ik wel. Ik zou juist focussen op de omzet uit wat vroeger Licensing heette en nu Enterprise. Is op 1 hoop gegooid met Automotive, zodat het lijkt alsof het groeit, maar dat is alleen te danken aan het sterk lopende automotive, dat is inmiddels de kurk waar alle groei op drijft.


In sommige artikelen lees je: TomTom is de enige overgebleven zelfstandige speler. Iets te zelfstandig als je het mij vraagt. Volgens mij zijn ze af en toe vergeten dat je aan de beurs genoteerd staat.

Over beloningen, ik snap dat dit allemaal mag. Maar het is een zaak van fatsoen. Hoe kun je nu uitleggen aan je aandeelhouders dat je bonus is gebaseerd op omzet minus consumer, omdat dit de transformatie van de businessunits reflecteert?! De aandeelhouder wordt afgerekend op omzet PLUS consumer, en dat transformeert het aandeel naar een krimpbedrijf.

Verder zie je dat zo'n Qi Lu van Baidu de HD-kaartenbusiness goed op de kaart zet *proest*

Waarom hoor ik zo weinig van Autostream? Misschien nog iets uit Geneve of Berlijn aankomende week....
*Natte krant*
0
Ik zie ook nog maar twee oplossingen voor “het probleem” : opstappen of opsplitsen.

Oké nog een derde: naar Napels.
pwijsneus
0
Begrijp de opmerking hierboven over beloningen overigens niet verkeerd. Van mij mag een CEO en de board van een beursgenoteerd bedrijf miljoenen verdienen. Maar wil wel voor zover mogelijk dezelfde belangen hebben, dit moet transparant worden uitgelegd. Die bonusregeling is helaas niet transparant.
moneymaker_BX
1
Iedereen loopt elkaar weer moed in te lullen
Nu weer de autoshow in Geneve
Oke mensen zullen we afspreken dat wanneer daar weer niks uitkomt behalve speelgoeddealtjes dat Goddijn op de aandeelhoudersvergadering gefilleert wordt tot op het bot en hem dringend wordt verzocht op te stappen met zijn hele kleuterclub
Wat mij betreft zijn ALLERLAATSTE kans
Ik zal dan alles er aan doen op de aandeelhoudersvergadering aanwezig te zijn en dan zal ik tijd vragen om hem echt aan zijn verdstand te brengen
dat hij een waardeloze CEO is en in moet rukken
Echt ik heb er maling aan evenals de commentaren van velen die nu weer gaan reageren op dit bericht
Ik heb er Maling aan want ik blijf zeggen: op dit hele forum is er eigenlijk niemand die echt iets durft tegen dit Management behalve bijdehand kletsen over zogenaamde Know How dingen
DeHardeWerker
6
quote:

moneymaker_BX schreef op 3 maart 2018 14:15:


Iedereen loopt elkaar weer moed in te lullen
Nu weer de autoshow in Geneve
Oke mensen zullen we afspreken dat wanneer daar weer niks uitkomt behalve speelgoeddealtjes dat Goddijn op de aandeelhoudersvergadering gefilleert wordt tot op het bot en hem dringend wordt verzocht op te stappen met zijn hele kleuterclub
Wat mij betreft zijn ALLERLAATSTE kans
Ik zal dan alles er aan doen op de aandeelhoudersvergadering aanwezig te zijn en dan zal ik tijd vragen om hem echt aan zijn verdstand te brengen
dat hij een waardeloze CEO is en in moet rukken
Echt ik heb er maling aan evenals de commentaren van velen die nu weer gaan reageren op dit bericht
Ik heb er Maling aan want ik blijf zeggen: op dit hele forum is er eigenlijk niemand die echt iets durft tegen dit Management behalve bijdehand kletsen over zogenaamde Know How dingen


Ach, als Goddijn net zo eigenwijs is als jij, zal hij inhoudelijke kritiek niet begrijpen. Maw: de pot verwijt de kachel dat hij zwart ziet. Je hebt nog nooit inhoudelijk gereageerd op de feedback die je talloze malen gehad hebt op jou manier van optreden. Je verweer is altijd dat jij de enige bent die lef en initiatief toont en doet dan net alsof anderen blij zijn met het TomTom koersverloop, maar eens eerlijk naar je eigen geroeptoeter kijken, dat durf je blijkbaar niet. En niet alleen op het TT-forum, maar ook bij oa. Pharming, Akzo en destijds DeltaLloyd roeptoeterde je dagelijks en zat je er eigenlijk iedere keer naast.
Ik zou overigens niet willen dat je namens mij op de AVA je mond open doet, de manier waarop je daar wel even denkt het varkentje te wassen roept bij mij plaatsvervangende schaamte op. Dit heeft overigens niets te maken met dat ik niet voor mijn belangen durf op te komen of geen kritiek durf te uiten op de slechte beursprestaties van TT. Maar daar zijn ook andere wegen voor, bv. via de VEB.
Hik
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 3 maart 2018 14:15:


Iedereen loopt elkaar weer moed in te lullen
Nu weer de autoshow in Geneve



Daar heb je echt wel groot gelijk in MM. In het weekend worden hier de wonden gelikt en blikt men weer hoopvol naar de toekomst en kansen die komen gaan. Maar bij TomTom wordt alle hoop er hardhandig uitgerost door de werkelijkheid. Een reliefrallye voor de brede markt zal er volgende week na het US herstel heus wel komen, maar echt niet voor alle fondsen. Mag jij raden voor welk fonds er vrijwel nooit herstel volgt.
Verder houden de meesten hier wel van je bravoure, maar niet van je vorm en inhoud. Het is niet anders.
Ik zet dit jaar mijn kaarten op de VEB. Vorig jaar trokken ze ook lekker van leer. Wakkie en zijn smoezelige vriendjes en vriendinnetjes vonden dit helemáál niet leuk en gezellie. Ik hoop op een vette herhaling en hopelijk een clash. De media erbij halen zou nog beter zijn. Op negatieve pers zitten de zelfingenomen "founders for life" niet te wachten. Wie o wie heeft er contacten met een journalist?
holenbeer
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 3 maart 2018 12:20:



allemaal mooi en aardig Harry, maar om even in terminologie te spreken, zodat onze forum-Britt het ook begrijpt :)

" als jij thuis een lekker wijf hebt zitten die permanent een kuisheidsgordel draagt, dan kan je 2 dingen doen of je hakt hem er bij jezelf af, op je breekt die kluis open "

dus ik zeg hak de CEO uit en breek de tent open.

Of je zoekt een andere ingang :-)
3.177 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 155 156 157 158 159 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 27 jan 2020 17:35
Koers 9,984
Verschil -0,098 (-0,97%)
Hoog 10,224
Laag 9,824
Volume 624.369
Volume gemiddeld 420.876
Volume gisteren 327.254