TIE « Terug naar discussie overzicht

Topics TIE AvA dd. 30 maart 2018; was het een "goede vrijdag"?

15 Posts
aextracker
0
Wat er wel en niet vermeld werd op de AvA van TIE in Breukelen op 30 maart \ goede vrijdag.....hier kan je het kwijt.

Een verhaal in de context van..... 10 kleine negertjes ........?
.....en toen waren er nog..... ?

Of alsnog zicht op een context van "de beste software en die van ongekende mogelijkheden", maar wanneer in zicht ?

Kom er maar in kwiirk, op naar een volgend management advies !

Tracker
marcello106
0
Schadeclaim Plusserver toegewezen. Info over hoogte bedrag volgt.
Shortlist kandidaten RvC naar 5. Bava net voor of net na de zomer.
Omzet verdubbeling de komende 5 jaar. Ebitda bij groei scenario vele miljoenen meer dan nu. (Zie grafiekje als de presentatie geplaatst is)
Met extra financiering zou nog meer mogelijk zijn. Groot aandeelhouders willen echter niet verwateren. Reden vertrek RvC.

Kortom, net als de afgelopen twintig jaar heeft TIE een gouden toekomst. Dat maakt dat ik met enig voorbehoud naar de verwachtingen kijk en anderszins het gevoel heb dat er ondanks de verwachte verdubbeling van de omzet nog meer mogelijk is. Google Adwords lijkt de omzetdriver te gaan zijn, is echter slechts de “killerapp” om een voet tussen de deur te krijgen. Daarna moet de verkoop van de hoog renderende overige modules volgen.
Voor wat het waard is, de uitvoering van de strategie zou op koers liggen........

Dinald
0
De kern was eigenlijk dat alle geld de komende jaren bovenal in Marketing en Sales gestopt wordt. Dat moet de groei gaan genereren.
Verder dat de zeer grote afschrijving in Duitsland technisch van aard is omdat de Duitse activiteiten met Google ten goede komen aan alle vestigingen van TIE (innovaties die daar ontwikkeld zijn en daar ook worden uitgevoerd voor heel TIE).Het management vond de investering in Duitsland nog altijd zeer verantwoord.

Overigens maakt het management een gedreven en betrokken indruk. Ze wisten tot in detail waar ze bezig zijn en waar de kansen liggen. Sommige ontwikkelingen gaan traag (Amsterdam bv), andere weer sneller dan verwacht (Rotterdam). Langlopende contracten: in principe 10 jaar!. Omdat het bedrijfsleven de overheid volgt bij elektronisch factureren kon dit onderdeel van TIE wel eens veel harder gaan dan verwacht.
Opvallend vond ik internationale specialisatie en de afstemming op elkaar van de verschillende vestigingen. De RvC ontbrak, maar werd niet gemist, behoudens de formele zaken inzake de renumeratie. De zaken besloten in het verleden door de RvC bleven daardoor wat mistig, want de raad van bestuur ging daar niet over.
De uitleg om de directie met incentives langer aan zich te binden, klonk heel redelijk. Het afzien van de bonus bij de dramatische resultaten (veroorzaakt vooral door het impairment, afschrijving van de Duitse goodwill) is terecht. Die incentives deugen wel, want er moet nog geruime tijd scherp aan de wind gezeild worden met deze stuurlui. Maar er is wind, het waait behoorlijk in de markten van TIE. De (soms tegen-)wind hoeft maar klein beetje draaien en TIE gaat hard vooruit...

Kwiirk
0
Het management maakte een gedreven en betrokken indruk. De CFO wil dan nog wel zeggen dat een financieel ruimer jasje wat meer groei mogelijkheden zou geven, maar de CEO laat zich daarover helemaal niet horen. Ik heb de indruk dat het huidige jasje de CEO uitstekend past. Was het jasje financieel ruimer geweest, dan is dat een luxe die de focus eerder verslapt dan versterkt. Het lijkt mij dat de gekozen strategie de CEO op het lijf is geschreven.
[verwijderd]
1
De aandeelhouders, zeker de particuliere, zijn slechts figuranten.

Er is maar één plan en dat is plan A. Elke cent die beschikbaar is naar meer mensen. Als over twee jaar blijkt dat het werkt kan er nog meer geld naar meer mensen. Enige reserve opbouwen is er niet eens bij. De RABO zorgt wel voor nood financiering in geval van een calamiteit.

Uiteraard is het management betrokken en gedreven: een speeltuin tegen geweldige salarissen zonder veel leverplicht de komende vijf jaar. Als het lukt, mooi, en anders toch maar niet...

fc
aextracker
0
Voor de kritische lezer die de realiteit niet uit het blauwe oog verliest enkele vragen n.a.v. de PowerPoint AvA 2018 ;

Ik begrijp uit de diverse berichten dat "de hoop hoog is bij het MT". Vraagt beklijft is het gefundeerd optimisme, danwel verondersteld opportunisme betreft ?

Paar vragen n.a.v. de AGM 2018 PowerPoint van de RvB;

1.) Kijkend naar de succesratio van FLOW , dan valt de ratio "uitrol onder bestaande, vs. geacquireerde nieuwe klanten" op. De eerste groep is de grootste groep. Vraag; Waarom gaat FLOW acquisitie versnellen versus eerste 2 jaar ?
2.) Het aantal pilots in jaar 3 betreft 18. Heeft de RvB een ervaringsgetal opgedaan na 2,5 jaar FLOW als bijv. "Pilotconversieratio"om diens doelstelling aan te toetsen op maandbasis ?
3.) B2G is een "moderate growth (algemeen) en voor TIE (mid term) bouwsteen. Welke doorlooptijd van B2G acquisitie t\m "" ecosystem deliverable"heeft de RvB de commerciele groep opgelegd als doelstelling ?
Vraag; Wat zit er vrder in de pipeline en doelstelling qua "aantal aan te sluiten gemeenten en \ hubs" in de commerciele strategie verankerd ?
Vraag; Blijft deze strategische bouwsteen\prio beperkt tot Nederland of gaat het internationaal via de TIE landen organisaties ?

Dong the business with partners is difficult , as they manage their own business......which totally makes sense.....
Toch staat verderop in de PowerPoint , dat TIE meer partners aansluit en daarmee de afhankelijkheid verder vergroot van independant partners.
Vraag; Welke wijziging in de samenwerkingsvormen is TIE dan overeengekomen om de groeisnelheid te kunnen vergroten middels FLOW ? What makes FLOW now so unique that partners reduce the priority of managing their primarily own interest ?
Vraag; De combi van uitrol FLOW bij meer partners en de verhouding van direct geacquireerde nieuwe klanten blijft een chilleshiel en sales\marketing afhankelijk. De verondertelling dat "meer sales the tric will do"acht ik "te dun om geloofwaardig te zijn", temeer, daar er geen conversie succes ratio''s zijn vermeld en de pilots in aantal dun (18) zijn bij Adwords en bovendien de pilot met "killer-app Adwords"nog "een pilot at itselves"blijkt te zijn.

Mijn eerste conclusie n.a.v. de PowerPoint en feedback op dit forum ?
Het gehalte opportunisme in het strat.plan blijkt hoog en kent een dun fundament o.b.v. de harde feiten.
Uit de reacties en het aantal aangemelde aandelen lees ik af , dat de echte dialoog met aandeelhouders (4) elders plaatsvind dan op een AGM. Het geeft te denken hoe open en gewenst de diallog in die zin met de "non core shareholders" feitelijk is...... het is eenrichtingsverkeer , waar geenszins de intentie uit blijkt de andere aandeelhouders serieus te nemen.

Wellicht dat een nieuwe RvC hier uitkomst en verandering in brengt. Het proces aanschouwende ligt ook hier "het voorbedrukte en overeengekomen scenario" reeds op de plank.

Cynisch en negatief en niet meer overtuigd ? Klopt. Dat de cijfers begin mei het tegendeel mogen bewijzen, dat wens ik alle "non core aandeelhouders toe".

Mijn tussen oordeel 'het strategisch plan , de bouwstenen, het trackrecord FLOW 2016 - 2018 en de financiering vanuit bestaande kasstromen en vrij beschikbare middeln is te dun om mij te overtuigen dat opportunisme, plaats kan gaan maken voor gefundeerd optimisme.

Het beste wat zittend aandeelhouders kan overkomen, dat een grote sectorgenoot "de customer & technologie fit onderkent" en bij een redelijke koerswaarde het nog immer doffe pareltje TIE overneemt tegen 1 keer de omzetwaarde.
Zelfstandig groot worden en een "major player in TPMG, DG , B2G of whatever to be ? Op basis van deze strategie gaat het tot en met 2020 niet lukken.

Vraag; wanneer is het plan naar idee van de RvB niet geslaagd \ onvoldoende om te vervolgen ? Wat is dan het plan wat resteert \ Plan-B ?

Food for thoughts beste forum bezoekers. het feit dat de CFO meeleest is een zegen. Zonder dialoog kan je in elk geval toch aanzetten geven voor een serieuze inhoudelijke kritisch constructieve discussie...... zo die de Tier-1 stakeholders die wenselik achten.

Ligt nergens vast op papier, doch dat het zo werkt lijkt mij evident.

Mooi zonnig weekeind gewenst. Het groeizame voorjaar kan beginnen, net als de eerste signalen van H-1 uit jaar 1 van de nieuwe strategie zal bevestigen hoe het groeiseizoen zich aandient.

Wellicht dat een breed competent en analytisch scherpe RvC het MT kan helpen het verschil te maken.

Om met Dinald te spreken ; "Kiek'n wat 't wurt"!

Tracker
Kwiirk
0
De presentatie sheet "omzetontwikkeling per scenario" geeft inzicht in de verwachte omzetontwikkeling, een inzicht dat tot nu toe nooit is gegeven. In de grafiek staan volgens mij de volgende omzetcijfers: 2018 19,7 mln, 2019 22,6 mln, 2020 27,2 mln. Sundelin ziet een groei van 15-20% van de Flow/Saas omzet per jaar. Rekening houdend met het beëindigen van niet core activiteiten van 1,5 mln contracten in 2018 en 1,4 mln contracten in 2019 lijkt de omzetontwikkeling per scenario onvoldoende doordacht te zijn.
aextracker
0
De transparantie is een winstpunt i.r.t. de beoogde groei.

In 2016 voorspelde hetzelfde MT o.b.v. FLOW introduktie ; Euro 25,- Mln in 2018.
Er is idd. voor komende 2 jaar euro 2.9 Mln non core gelabelled.
Helaas is het niet TIE die bepaald die uitfaseert.
Deze afzetdaling is deels zeker (ingaand mei 2018).

Vanuit opvang EU verlies afgelopen 2 jaar van 1,6 Mln heeft FLOW onvoldoende kunnen compenseren.
Verlies non core portal business & non Saas in 2 jaar euro 2,9 Mln.

Het businessmodel is ongetwijfeld met alle kennis en kunde voorhanden bij de bestuurders en support van marketing (sinds 2006 ....aktief) & CTO etc. binnen de mogelijkheden voorbereidt en doordacht.

Of het voldoende wordt ?
Op 16 mei gaan we de eerste signalen ervaren, daar de strategie reeds in November op papier stond en ongetwijfeld niet eerst toen is opgestart , doch eerder een deliverable MT na tegenvallend boekjaar 2017 (eindigend per september 2017).
Ergo Eind maart 2018 was het MT met de uitvoering van het srtategisch beleid 6 maanden onderweg.
marcello106
0
quote:

Kwiirk schreef op 7 april 2018 11:05:

De presentatie sheet "omzetontwikkeling per scenario" geeft inzicht in de verwachte omzetontwikkeling, een inzicht dat tot nu toe nooit is gegeven. In de grafiek staan volgens mij de volgende omzetcijfers: 2018 19,7 mln, 2019 22,6 mln, 2020 27,2 mln. Sundelin ziet een groei van 15-20% van de Flow/Saas omzet per jaar. Rekening houdend met het beëindigen van niet core activiteiten van 1,5 mln contracten in 2018 en 1,4 mln contracten in 2019 lijkt de omzetontwikkeling per scenario onvoldoende doordacht te zijn.
Uitwerking is ongeveer zoiets?

Ik heb een beetje moeite om de Ebitdamarge in het laatste jaar te laten toenemen, die zou immers richting de 18% moeten gaan?

Bijlage:
Kwiirk
0
Weet iemand of de verkoop van Google Adwords en demandgeneration goedgekeurd is door de aandeelhouders? Waren er nog andere wetenswaardigheden?
marcello106
0
quote:

Kwiirk schreef op 28 maart 2020 09:39:

Weet iemand of de verkoop van Google Adwords en demandgeneration goedgekeurd is door de aandeelhouders? Waren er nog andere wetenswaardigheden?
tiekinetix.com/sites/default/files/fi...

Kassaldo per heden 2,5 miljoen..........
Pitmans
0
quote:

marcello106 schreef op 28 maart 2020 09:52:

[...]Kassaldo per heden 2,5 miljoen..........
Was dat vóór of na de stemming over die verkoop ?
Of was die cash sowieso al geboekt ?
marcello106
1
quote:

Pitmans schreef op 29 maart 2020 13:22:

[...]
Was dat vóór of na de stemming over die verkoop ?
Of was die cash sowieso al geboekt ?
Kassaldo per heden € 2,5 miljoen. Daar komt na afronding van de verkoop € 6 miljoen bij.

Dat maakt samen 8,5 miljoen cash op 1.627.281 aandelen.........
Pitmans
0
OK dank, helder.

Kwiirk/Marcello, graag terug naar actuele draadjes, want nu teruggrijpen naar een afgesloten 2018-draad is nogal verwarrend.
15 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 12:14
Koers 1,450
Verschil +0,010 (+0,69%)
Hoog 1,450
Laag 1,450
Volume 2.016
Volume gemiddeld 2.863
Volume gisteren 231

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront