Forum: TomTom » TomTom september 2018 » Pagina: 2 | Belegger.nl

TomTom september 2018

4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Ikkenietweten
0
quote:

SuperFlash schreef op 3 sep 2018 om 07:44:


Bosch + Nvidia investeren beide zeg 40 miljoen in Deepmap.

Bosch de sensoren, Nvidia de AI.

Kijk, dan heb je voor totaal 100-150 miljoen dollar global HD Maps en updates.

Maps zijn tenslotte een commodity anno 2018.

us.bosch-press.com/pressportal/us/en/...


Oud nieuws.
Ikkenietweten
0
quote:

Gesloopt door HG schreef op 3 sep 2018 om 09:48:


Ze lachen zich helemaal het lazarus aan de Theems.
Straks de echte klap nog,ze kunnen nu fijn de munitie nog ff droog houden.


Je bedoelt met "Straks de echte klap nog" het moment dat ze weer moeten terugkopen?
ketchup of catch-up
1
quote:

Ikkenietweten schreef op 3 sep 2018 om 12:30:


[...]

Je bedoelt met "Straks de echte klap nog" het moment dat ze weer moeten terugkopen?


Kopen niet terug, krijgen dadelijk een cheque voor bewezen diensten als TT van de beurs gaat.
Kuiken
0
Artikel van gisteren, bron Volkskrant:



Voor het eerst een glimp van topgeheim project van Apple: zelfsturende auto botst met ander voertuig
De buitenwereld heeft voor het eerst een glimp kunnen opvangen van het topgeheime project van Apple voor een zelfsturende auto, al ging het waarschijnlijk niet op een manier die ’s werelds meest waardevolle bedrijf graag had gezien. De Californische dienst voor het wegverkeer maakte dit weekeinde melding van de eerste botsing tussen een robotauto van Apple en een door een mens bestuurde wagen.

Peter van Ammelrooy 2 september 2018, 18:40

het nieuwe hoofdkantoor van Apple in Cupertino. Foto Getty Images
advertentie
Er was slechts blikschade bij het ongeval in Sunnyvale, een stad niet ver van Apples hoofdkwartier in Cupertino. Volgens het ongevalsrapport dat Apple zelf opstelde, reed zijn aangepaste Lexus RX450h stapvoets op een toerit om in te voegen op een snelweg, toen de robotauto van achteren werd aangereden door een 2016 Nissan Leaf. Die had bij de botsing een snelheid van zo’n 24 kilometer per uur.

Het weer en het zicht waren goed en het verkeer was om drie uur ’s middags niet opzienbarend druk. Wie blaam treft voor het ongeval, is niet vastgesteld.

Publiek geheim
Dat Apple werkt aan een zelfrijdende auto is een publiek geheim sinds 2014. Uit schaarse aanwijzingen zou blijken dat de fabrikant van de iPhone, iPad en Mac een eigen elektrische auto bouwt. Topman Tim Cook zei drie jaar geleden dat er een transformatie op handen is die de industrie op zijn grondvesten zal doen wankelen.


Vorig jaar waren er berichten dat de Apple Car van de baan was en dat het bedrijf zich ging toeleggen op computersystemen en software die een auto in staat stellen zichzelf te besturen. Het bedrijf voert inmiddels in Californië proeven uit met 66 auto’s volgehangen met radar, sensoren en camera’s.

Het komt vaker voor dat robotauto’s van achteren worden aangereden. Sommige onderzoekers vermoeden dat de zelfsturende auto’s te voorzichtig rijden en in bepaalde omstandigheden plots op de rem staan, waar automobilisten van vlees en bloed juist wat extra gas zouden geven om botsingen te voorkomen.

Sinds Californië in 2014 de eerste zelfsturende auto de openbare weg liet opgaan hebben zich 95 ongelukken voorgedaan. Er zijn elf bedrijven die van de Amerikaanse staat toestemming hebben gekregen voor proefritten.

~Justin~
0
quote:

Benjamin G. schreef op 3 sep 2018 om 09:39:


[...]


Heb je van deze stellingname een bron? Uit de informatie (technologie roadmaps) waarover ik beschik gaat het om introductie van level 4 autonoom rijden zo rond de periode 2022-2024. Volledig autonoom zal veel langer duren is de verwachting. Naast technologie heeft dit te maken met ethische, juridische en acceptatie vraagstukken.


Dit komt uit een report van citibank waar ik een plaatje van gepost heb. Het posten van plaatjes werkt echter meestal niet, dus reposten lukt me niet.

Hun verwachting is dat je level 5 wel gaat zien vanaf 2025 maar dan wel in specifieke gebieden die daar klaar voor zijn. Verwacht niet dat je dan door New Dehli of Cairo kan met je auto ;-) maar wel robo-taxi’s in specifieke gebieden die zich daarvoor lenen en een vrijwaring voor hebben. Het verdienmodel voor deepmap en consorten ligt (als ze het redden) misschien wel > 10 jaar in de toekomst en dan is een 40 mio investering een pinda. TomTom investeert dat soort bedragen op jaarbasis, nog exclusief overnames zoals Autonomos die ze gedaan hebben, en een miljarden kostend fundament waar tomtom haar HD maps op bouwt.
Ikkenietweten
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 3 sep 2018 om 12:41:


[...]

Kopen niet terug, krijgen dadelijk een cheque voor bewezen diensten als TT van de beurs gaat.


Zo ! Dat klinkt stellig !?
hvasd2
0
quote:

harrysnel schreef op 3 sep 2018 om 11:57:


Wellicht al geplaatst in ander draadje maar ben het nog niet tegengekomen.



Apple is hiring for an Augmented Reality team, possibly focused on Apple Maps

media.thinknum.com/articles/apple-aug...


'Apple wil augmented reality toevoegen aan Kaarten-app'
Foto: AFP
Gepubliceerd: 03 september 2018 10:13
Laatste update: 03 september 2018 10:26

Apple is op zoek naar medewerkers met kennis van augmented reality (AR), waarschijnlijk om de technologie aan de Kaarten-app toe te voegen.
Thinknum heeft een vacature gevonden bij Apple. Het bedrijf is op zoek naar iemand die zich bezighoudt met innovaties binnen Apple Kaarten.

In de vacature wordt onder meer LIDAR genoemd, technologie waarbij sensoren op auto's de omgeving in kaart brengen. Ook staat augmented reality duidelijk vermeld, een techniek die Apple Kaarten nog niet heeft.

Met augmented reality wordt een virtuele laag over de werkelijkheid gelegd. Dat kan al met de iPhone. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld virtuele meubels in hun huis plaatsen via de iPhone-camera om in beeld te zien hoe de meubels in hun woning zouden staan.

De vacature treedt niet in details over de mogelijke AR-functies in de Kaarten-app.

Apple investeert in AR door start-up te kopen
Apple is de laatste tijd vaker op zoek naar medewerkers die gespecialiseerd zijn in augmented reality. Afgelopen week werd bekend dat Apple de Amerikaanse start-up Akonia had gekocht. Dat bedrijf maakt lenzen voor augmented reality.

Volgens geruchten werkt Apple al een flinke tijd aan een AR-bril. Mogelijk is het bedrijf aangenomen om aan zo'n headset te werken.

Nu.nl
[verwijderd]
0
quote:

Ikkenietweten schreef op 3 sep 2018 om 16:45:


[...]

Zo ! Dat klinkt stellig !?


Zeer goede bijdrage..Als je ook nog even bij wil schrijven waarom we maar niet door de € 9,00-grens breken, dan hebben we er ook nog wat aan...(By the way.. ik mis Riet!)
Kuiken
0
bron automotiv:


30 Aug 2018
How driver profiles could improve AV safety, explained by Mojio’s Kenny Hawk to Louis Bedigian.

Many fear that human drivers and autonomous vehicles will not perform well on the same road. How will they communicate with each other? How will an AV react if a human behaves erratically or vice versa? These are very important questions but Kenny Hawk, CEO of Mojio, thinks there is a way around the potential danger of mixing man and machine.

“Take a step back and think about what they could decipher right now,” said Hawk. “They could have driver profiles. Driver A is a rapid accelerator, brakes hard and changes lanes frequently, so the autonomous vehicle might take a little more precaution when it’s driving next to him. When it’s driving next to grandma, who always drives 55, gently applies her brakes and always stays in the slow lane, that’s a different driving pattern. Thus, without any human communication, you can know a little bit more about the vehicles around you.”

Humans can’t react as quickly

By comparison, today’s drivers have no way of knowing if the driver next to them is about to fall asleep, brake suddenly or cut them off. There are no insights whatsoever and, if there were, human drivers wouldn’t be able to retrieve and act on the data as quickly as a machine. This gives AVs a potential advantage in road safety. “If you think about robo-taxis, these things are going to be driving close to 24 hours a day, seven days a week,” said Hawk. “Versus the cars of today, which are typically only running 5% to 10% of the time. They have to become a lot more reliable with predicting patterns ahead of time.”

Driving patterns are just one aspect, however. To ensure a greater level of safety, AVs must also be able to predict maintenance issues before they occur. “Knowing what needs to be repaired before you have a failure is even more important when you’re in an autonomous environment,” Hawk added. “Those technologies have been around in the aircraft industry for the last 20 years. They’re doing all kinds of analysis – stress analysis, heat analysis, vibration analysis. Even electrical signal patterns coming off the spinning motors and actuators to know ahead of time, okay, this part is about to fail. In a semi-autonomous world for vehicles, we want to have the same kind of thing.”

Hawk said that while normal driving patterns are “relatively easy” to analyze, it could be much more difficult for an AV to respond when a tire blows out. In this scenario, the human driver, who can think and adapt more quickly to random occurrences, might have the advantage.

Hands-free driving isn’t free

Google was one of the first companies to toy with the idea of eliminating pedals and steering wheels from automobiles but it certainly won’t be the last. General Motors has also introduced a wheel and pedal-free concept for ride-hailing services.

Hawk is intrigued by this idea. He said the data shows that technology is better than humans (or will be once it’s perfected). The Uber accident tells another story. If a few more deadly accidents were to occur, that could make it very difficult for automakers to ditch their traditional controls.

“Can you sacrifice a few hundred people to save a few thousand people down the line?” Hawk questioned. “The technology is better than humans. Humans are not fast enough. When you look at the human reaction time for 150kph (93mph), you’re talking many meters before you can react. Many meters could be life or death. Whereas, you look at 5G technology and the speed of processors, robots can make faster decisions better than we can. I think the technology is almost ready but it’s the ethical dilemma of: how do you trade safety versus lost lives owing to technology?”

It’s worth remembering that consumers were also very concerned about the safety of seatbelts, anti-lock brakes and airbags. For the latter, drivers worried that an airbag would deploy randomly while a car is in motion. Hawk said the technology eventually got to a point where consumers were willing to accept that unlikely risk.

AVs are potentially more dangerous, however, which adds to the concern. Hawk does not believe this will be a long-term issue. “When ABS first came out, people were very worried, ‘How is it going to brake as well as I can?’” he said. “They’re thinking that if they jam on the brake, that is the best possible way to brake. Of course, then you start skidding and then you’re not really braking anymore. So think about these other technologies – it took time to perfect them. They launched before they were completely perfect. If you wait for complete perfection, it will never launch. If you look at the adoption curve of each of those technologies, you get an idea of the eventual adoption curve of Level 3 and Level 4 autonomy.”



Gesloopt door HG
0
MW wacht gewoon weer af op een slechte dag met 2.350.000 aandelen short.
Met deze omzet en onzekerheid hoeven ze zelfs nu niets te doen.

Kuiken
0
bron automotiv:



29 Aug 2018
Connectivity is necessary but not a precondition for autonomous driving, Ericsson’s Juergen Daunis tells Louis Bedigian.

The questions surrounding connectivity continue to linger as the auto industry tries to determine its impact on self-driving vehicles, particularly in difficult or remote regions. If a car requires a 5G connection, what will happen when that connection is no longer available? The answer could be a mix of restrictions in some places and technological workarounds in others, creating a hodgepodge of functionalities that are location dependent.

“I don’t think 5G is a precondition for autonomous driving,” said Juergen Daunis, vice-president of global sales for connected vehicles at Ericsson. “But I think autonomous driving will be rolled out in a regional dimension in a city or roadway. It’s not like seatbelts where you have them everywhere. It’s more, you will have the functions of the car but the advanced value will come in a regional rollout perspective.”

Daunis speculated that features could be optimized to particular regions that offer connectivity to maximize a vehicle’s automated capabilities. He suspects that AV features would be restricted if a car is not connected. At the same time, predictive technology may be able to assist in scenarios where connectivity is simply not available. This would allow a vehicle to determine the network capability of its destination ahead of its arrival. Daunis said it also might be possible for a vehicle to pre-cache certain AV content to prepare for environments where connectivity is weak or nonexistent. Alternatively, the vehicle could alert the driver well in advance so that he or she can take over when necessary.

As far as deploying 5G in more difficult environments, Daunis said this is a commercial, not a technological, issue. He said there are mines and tunnels that have already added antennas for a cellular connection. “There is no technical reason why you should not have connectivity even underground,” Daunis explained. “It’s a commercial question: are the carriers willing to make the investment to build that, and is the consumer willing to pay for this kind of service?”

A hybrid approach

In addition to 5G, the auto industry is also looking at how other connectivity solutions might assist the cars of tomorrow. Daunis is among those who believe there could be a hybrid approach that relies on more than one technology for the best functionality. “There might be use cases where Wi-Fi or DSRC are okay or sufficient but there are a lot of problems also related to that, such as interference,” said Daunis. “Also the amount of vehicles or devices you can have in one cell and the infrastructure that you need to build along the roadside to support DSRC/Wi-Fi – I think in the US it’s a million miles that you would need to equip just from the highways. Who would fund that? Who would operate that?”

Whether it’s 5G, DSRC or something else entirely, connectivity will be necessary in some situations. Case in point: Daunis wonders how a consumer will call for a self-driving car if it is not connected. “If you’re taking away the driver, there’s no one with a mobile phone,” he said. “Without connectivity the car will not find you and you will not find the car and the car would not be available in the backend system if it is not connected. Therefore, without connectivity, the whole use case of an autonomous mobility service doesn’t make sense.”

In many cases, connected cars will require a smarter, more connected infrastructure. This opens up a world of additional challenges, including the idea that automakers, automakers and local governments will have to work together in ways they never have before. Looking a few steps ahead, Daunis expressed concern about the safety of connectivity once it has been deployed. He said the authenticity of a signal is very important, particularly if that signal is instructing the car to take a particular action.

“We have to find ways to open our systems in a secure way to allow them to communicate with each other,” said Daunis. “Today most of the parties don’t cooperate. To support an end-to-end autonomous driving use case in a meaningful manner, we have to go beyond that and bring all these parties together to cooperate who have never cooperated in the past.”

Nothing is free

Connectivity has allowed tech giants like Google to offer a whole host of free services in exchange for data. There has been some speculation that connectivity and autonomy could do the same for mobility, offering free rides to those who are willing to share personal information. It’s an interesting concept but it may not be worth the hidden price.

“I think the trade-off is, companies like Google or Amazon, they will have to give you a free ride,” said Daunis. “In return they will drive you to their shops and they will monetize on their ecosystem. Then mobility of the car is the missing link to close the loop, to completely controlling your life. If we agree to that, if we buy in, yes, they will do it. Do we want that? I don’t want that.”
[verwijderd]
1
quote:

Gesloopt door HG schreef op 3 sep 2018 om 17:22:


MW wacht gewoon weer af op een slechte dag met 2.350.000 aandelen short.
Met deze omzet en onzekerheid hoeven ze zelfs nu niets te doen.




Helemaal mee eens! Een fonds dat niet 'levert' verdient het 'afgestraft te worden'... Kinderspel voor speculanten..
Gesloopt door HG
1
quote:

Ouwe_Jongens_Krentenbaard schreef op 3 sep 2018 om 17:29:


[...]

Helemaal mee eens! Een fonds dat niet 'levert' verdient het 'afgestraft te worden'... Kinderspel voor speculanten..


Een andere CEO had allang zijn congé gekregen met die belabberde prestaties.
Maar het treiteren van de trouwe aandeelhouders gaat maar door en door.
Maar wel lopen pochen op twitter over hoe geweldig ze wel niet zijn.

Nog 30 lange handelsdagen te gaan een alle gelegenheid om nog ff lekker te lopen kl*ten.
Een koers van onder de 8 naar de cijfers toe acht ik niet uitgesloten.

Prettige avond allen.
[verwijderd]
1
Een vraag aan Harold Goddijn: geef één reden waarom particulieren hun geld in jouw bedrijf zouden moeten steken? Dividend is het niet, wat dan wel.. ? (dus in termen van vooruitzicht/groei/overnames/etc.)
Ikkenietweten
0
quote:

Ouwe_Jongens_Krentenbaard schreef op 3 sep 2018 om 17:17:


[...]

Zeer goede bijdrage..Als je ook nog even bij wil schrijven waarom we maar niet door de € 9,00-grens breken, dan hebben we er ook nog wat aan...(By the way.. ik mis Riet!)



Welke Riet bedoel je? Of is dit misschien bedoeld voor K of C ?
[verwijderd]
0
quote:

Ikkenietweten schreef op 3 sep 2018 om 18:14:


[...]


Welke Riet bedoel je? Of is dit misschien bedoeld voor K of C ?


De reactie was aan u gericht, opa Ikkenietweten. ..En als u Riet niet kent, dan bent u een 'groentje' op dit forum.. ;-)
Ikkenietweten
0
quote:

Ouwe_Jongens_Krentenbaard schreef op 3 sep 2018 om 18:21:


[...]

De reactie was aan u gericht, opa Ikkenietweten. ..En als u Riet niet kent, dan bent u een 'groentje' op dit forum.. ;-)


Liever een "groentje" dan een krentenbaard.
TomTom 25
0
quote:

Tomtom10 schreef op 3 sep 2018 om 09:26:


Eerste serieuze auto salon, is de IAA in Hanover van 20/27 september as.....en op 19 september is de press day.

www.iaa.de/en/iaa-dates/


En de Parijs motor show van 4 tot 14 october 2018 is ook weer een kooi event voor persberichten.

www.mondial-paris.com/en/visiteur/auto
4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18-okt-19 13:05
Koers 9,903
Verschil -0,187 (-1,85%)
Hoog 10,096
Laag 9,828
Volume 371.422
Volume gemiddeld 782.139
Volume gisteren 1.298.876