Forum: TomTom » TomTom september 2018 » Pagina: 95 | Belegger.nl

TomTom september 2018

4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
seren
0
Ik denk onkunde, en dat is nog het meest zorgelijke, eerst de wijgering van commentaar en daarna de onkundige reactie van Taco.

De lange termijn wisten we al, navigatiekaarten worden op den duur gratis, dus voor 2021 moeten ze compleet switchen naar HD-maps en gerelateerde services.

Google in de auto hoeft geen probleem te zijn, de fabrikanten zullen niet en het OS en de KI en de HD-maps door Google laten leveren. Het kan dus zelfs goed uitpakken voor TT.
pwijsneus
5
quote:

seren schreef op 20 sep 2018 om 17:39:


Ik denk onkunde, en dat is nog het meest zorgelijke, eerst de wijgering van commentaar en daarna de onkundige reactie van Taco.

De lange termijn wisten we al, navigatiekaarten worden op den duur gratis, dus voor 2021 moeten ze compleet switchen naar HD-maps en gerelateerde services.

Google in de auto hoeft geen probleem te zijn, de fabrikanten zullen niet en het OS en de KI en de HD-maps door Google laten leveren. Het kan dus zelfs goed uitpakken voor TT.



Kleine nuance, de kaarten zijn niet gratis, ze zijn kostenloos in ruil voor data.

Ik lees hier weer allerlei complottheorieën en overpeinzingen, maar alles wijst erop dat het Tomtom allemaal maar een beetje overkomt. Ze zijn te lang in hun eigen bubbel blijven zitten, en zijn zo overtuigd van zichzelf dat ze het wel even gingen maken.

Het verleden wijst uit dat het beste product hebben niet betekend dat je product ook bestaansrecht heeft. Het gaat erom wie zijn product het beste in de markt kan zetten. Zie bijvoorbeeld Mapbox, USHR en Civilmaps. Maar ook nu de komst van Google binnen de auto-industrie.

Tomtom verneemt dit uit de krant, en het wordt een wake-up call genoemd voor de sector...

Meer een reality check voor de founders. Die hebben hun bestemming allang bereikt.

Ook het gegeven dat Tomtom eigenlijk geen reactie geeft op het verloop van deze week, maar het wel voor elkaar krijgt om te verwijzen naar wat Google eerder voor ze heeft betekend in 2008. Priceless.

Met zo'n CFO heb je geen Jos Versteeg meer nodig.
Benjamin G.
3
quote:

*Justin* schreef op 20 sep 2018 om 17:15:


[...]

Ok en wat als...

- Google vooral platform deals sluit en autofabrikanten bovenop Android zelf navigatie, traffic, parkeren bieden (van tomtom of here). Dit doet Audi nu namelijk ook! (nota bene als eigenaar van HERE)

- Wat als hierdoor niet 10-20% van alle auto’s met het internet verbonden is maar 100%. Brengt dat niet veel grotere mogelijkheden voor tomtom om hoge volume deals te sluiten? (Desnoods voor lagere prijs per user)

- De autofabrikanten gaan software updates aanbieden die de klant zelf downloadt en installeert. Opent dit voor tomtom mogelijkheden om niet 3 jaar te wachten tot een deal ingaat, maar kan leveren binnen weken/maanden nadat een deal gesloten wordt

- TomTom voor veel hogere prijzen (zegt goddijn ook: exponentieel hoger) HD maps gaat verkopen aan autofabrikanten, voor level 3/4 van autonoom rijden

- en wat als het waar is wat een industrie kenner mij zegt: dat de Amerikaanse autofabrikanten HERE echt niet vreten. Terwijl Goddijn zegt dat andere autofabrikanten niet happig zijn op Google. Dan klopt het onderstaande statement van TT in cursief: vooral de VS zijn recent deals gesloten en nu zijn Japan, Korea en China de verdere groeikansen. Zie hieronder:

Harold Goddijn, CEO en medeoprichter van TomTom, deed mee aan het onderzoek en onderstreept het beeld dat wordt geschetst door Groenteman: “We hebben recent enorm veel succes gehad in Noord-Amerika en met name aan de westkust. We zullen blijven pushen, maar voor ons zou ik zeggen dat ons volgende aandachtsgebied en een echte groeimogelijkheid in Azië ligt, vooral in landen als Japan, Korea en China.”

www.google.nl/amp/s/www.consultancy.n...


Ik lees de post van *Justin* toch liever dan die van een hoogleraar of zelfbenoemde specialist die zijn kans schoon ziet om zijn theorie maar vooral zijn aanpak te promoten. Voeg aan de post van *Justin* toe dat er een verschil zit tussen navigatie op je smartphone en een HD kaart en je krijgt plotsklaps een scherper maar ook een complexer beeld. Ik volg in dat opzicht toch liever mijn eigen visie dan die van analisten.

TomTom had immers sinds 2009 al geen bestaansrecht meer. Toch knap dat ze nu nog zoveel tongen weten los te maken. In het stukje Turnaround zie post Tomtom 10 om 16:43 uur staat niets relevants, anders dan onderstaande.

"Dat voorkomt verrassingen, zoals met TomTom. Het navigatiebedrijf weet dat Google zelf prima navigatiekaarten heeft, een bewezen softwaresysteem (Android) dat makkelijk is te koppelen aan de meeste smartphones en dat het moederconcern Alphabet via het automotive onderdeel Waymo volop en succesvol inzet op autonoom rijdende auto’s. De ambities van Alphabet zijn groot, had TomTom kunnen weten."

Met een gebrek aan kennis is het makkelijk opgeschreven. Wat een hoop tongen die vooral elkaar napraten. En wat een relevante informatie levert dat op. Wat ben ik blij dat op dit forum er een aantal mensen zijn die voor wat diepgaandere duiding gaan. De halve wereld lijkt onderhand te begrijpen wat TomTom is en wat het doet en hoe stupide dat wel niet is. 16 miljoen bondscoaches.

Ook ik waak voor tunnelvisie. Voor dat je het weet kom je aan het einde van de tunnel eruit en heb je een kodak momentje beleefd. Een tunnel overigens die zonder relevante informatie in ieder geval tot 2020 beschermt tegen een of andere apocalypse.

Volgens mij had Adriaanse zich eens moeten verdiepen in hoe een turnaround eruit ziet. Ik beveel de TomTom casus aan, gewoon omdat het kan, zeker niet omdat het moet. Sinds de oprichting bestuderen en vooral goed kijken wat er tussen 2008 en 2012 is gebeurd. De wisselwerking tussen kasstromen, afschrijvingen, nieuwe investeringen, opbouwen nieuwe vaardigheden, zien waar ontwikkelingen naar toewijzen en de complexiteit van een aandelenuitgifte zullen hem doen watertanden. Als je niet beter zou weten dan zou je denken dat het een turnaround uit het boekje is. Nou ja boekje... een mager 8 dan, helemaal perfect was die natuurlijk niet.

Dan is het wellicht ook verstandig om meteen te kijken naar ontbrekende competenties bijvoorbeeld op het gebied van commercialiseren of analisten die niet kunnen duiden welke waardeketens gaan ontstaan. En die er vooral vanuit gaan of je bent heel groot of je mag niet meedoen. Huilie Huile, dan blijft er niets meer over in deze oppervlakkige wereld, waarom zou je dan überhaupt het nog hebben over turnaround.

Over een tunnelvisie gesproken. Je zou maar in 2030 uit je eigen tunnel komen en overal hangen borden google, boven de toeritten van de snelweg, geplakt op auto's, op je telefoon, zelfs je fiets is een autonoom rijdende google fiets geworden. Google maar eens op de woorden "fiets" "autonoom" en "google" dan kom je hem vast ergens tegen in de zoekresultaten van google. Levensecht die fiets, ben benieuwd welke analist daar een buy advies op af geeft.

Justin bedankt voor je posts!
tatje
0
Zeg niet dat het niet kan.

Tom Tom met Here.

Luchtvaartmaatschappijen Emirates uit Dubai en Etihad uit Abu Dhabi ontkennen met elkaar in gesprek te zijn over een mogelijke fusie.

Maar de big tech moeten iets als ze ook in de SDC wereld leidend willen worden.

Alles kan.

1) zelfstandig met een minderheids aandeel voor Apple
2) overname door Apple, Google of Microsoft of toch een chinees.
3) fusie
4) zelfstandig.

Ik blijf erbij, dat TT mee blijft doen :-)

1 2 en 3 zijn mogelijk, 4 lijkt me onmogelijk.

~Justin~
0
quote:

VanillaSky schreef op 20 sep 2018 om 17:27:


[...]

Waarom schat de markt incluis de meeste analisten dit dan in als een grote impact? En waarom vreest taco dat het invloed heeft op de orderintake? En dat ze goed hun best moeten gaan doen?

Of verzint hij dat maar en is het eigenlijk onderdeel een masterplan wat ze 10 jaar geleden zijn begonnen om tomtom van de beurs te halen? En is dit dus eigenlijk supernieuws wat alleen maar nieuwe business brengt.


Alles oogde maandag op een heel dikke vinger.

Ofwel letterlijk of figuurlijk. Ik ga dat nog na en kom op terug.

Sommige analisten hebben gedowngrade inderdaad maar meerendeel advies in tact gehouden.

UBS (herhaaladvies 11 euro) vond het bijvoorbeeld wel een punt van zorg maar de reactie zwaar overtrokken.
Topper
7
Uit FD:

Koerswijziging TomTom lijkt onvermijdelijk
TomTom ziet er opeens klein en kwetsbaar uit nu techreus Google aan de haal is gegaan met een van zijn belangrijkste klanten. Het bestuur wordt hierdoor gedwongen zijn strategie te heroverwegen. Kan het navigatiebedrijf nog wel zelfstandig door in zijn huidige vorm?
TomTom heeft jaren geroepen dat autofabrikanten Google uit hun wagens zouden weren. Ze zouden niets ophebben met de datahonger van het Amerikaanse technologiebedrijf. Die aanname bleek dinsdag op drijfzand te berusten toen Renault, Mitsubishi en Nissan bekendmaakten met Google in zee te gaan.
Google mag vanaf 2021 de navigatie- en entertainmentsystemen inbouwen in nieuwe modellen van deze autofabrikanten. Renault is nu een van de grotere klanten van TomTom voor deze dienst. Het nieuws leidde deze week tot een bloedbad op de beurs voor het navigatiebedrijf, waarbij €500 mln aan beurswaarde in rook opging.
Kwelgeest Google

Dat moet pijn hebben gedaan in de bestuurskamers van TomTom ? ? , ook omdat het opnieuw Google is dat de boel op stelten zet. In 2009 deed het bedrijf precies hetzelfde met de introductie van Google Maps op de smartphone. Met de gratis navigatie-app voor consumenten ging het Amerikaanse bedrijf de concurrentie aan met de navigatiekastjes van TomTom. Die kastjes worden sindsdien steeds minder verkocht.
TomTom moest zich daarna opnieuw uitvinden. Onder leiding van bestuursvoorzitter, oprichter en grootaandeelhouder Harrold Goddijn is het bedrijf veranderd van een producent van consumentengoederen naar een softwarebedrijf, met de ambitie groot te worden in technologie voor de zelfrijdende auto.
Anders dan bij de tweedimensionale routekaarten nu, moeten kaarten voor autonome voertuigen live worden opgebouwd. Met behulp van radars en geavanceerde sensoren wordt de omgeving al rijdend in kaart gebracht, zodat de auto straks bijvoorbeeld ook reageert op een wegversperring. De bouw van deze zogeheten High Definition-kaarten (HD-kaarten) is een technologisch hoogstandje, waar TomTom al jaren aan werkt.
Titanenstrijd

Tot nu toe heeft TomTom op dit terrein slechts één concurrent, Here Technologies, dat eveneens zijn hoofdkantoor in Amsterdam heeft. Lang werd aangenomen dat dit duo de markt op termijn zou gaan verdelen, maar dat lijkt nu niet meer zo zeker.
Googles zusterbedrijf Waymo ontwikkelt namelijk ook technologie voor zelfrijdende auto's. Of Waymo dat helemaal zelfstandig doet, of met technologie van partners, is niet bekend, maar bij TomTom kunnen ze maar beter van het ergste uitgaan.
Waar concurrent Here drie jaar geleden werd overgenomen door drie grote Duitse autofabrikanten (bij TomTom het 'bad consortium'genoemd), heeft TomTom altijd aan zijn zelfstandigheid vastgehouden. Die keuze lijkt met de kennis van nu niet meer zo verstandig. Het ontwikkelingsproces voor de technologie voor zelfrijdende auto's is geldverslindend, dus dan kun je maar beter diepe zakken hebben (Google) of rijke aandeelhouders (Here).
Zeker omdat er nog meer kapers op de kust zijn. Partijen als Apple, Uber en ook Microsoft bewegen zich ook op de markt van navigatie en zelfrijdende auto's. Al deze partijen zijn al klant bij TomTom. Wellicht dat hier voor de Amsterdammers kansen liggen voor een alliantie.
Onderdelen verkopen

Een alternatieve route voor TomTom kan zijn om onderdelen af te stoten. Dat kan een aantrekkelijke optie zijn voor de aandeelhouders, want volgens sommige analisten weerspiegelt de huidige beurswaarde van TomTom niet de waarde van de losse onderdelen.
Vooral het onderdeel 'telematics', de divisie die software maakt waarmee klanten hun autovloot efficiënter kunnen gebruiken, zou een verborgen parel zijn. Het is echter de vraag of de geesten in de boardroom rijp zijn voor zo'n stap. Maar hoe dan ook zal topman Goddijn het bedrijf én de aandeelhouders weer perspectief moeten bieden, net als na 2009.

~Justin~
0
quote:

pwijsneus schreef op 20 sep 2018 om 17:57:


[...]

Kleine nuance, de kaarten zijn niet gratis, ze zijn kostenloos in ruil voor data.



Niet gratis in b-to-b. Juist relatief duur.
pwijsneus
0
quote:

*Justin* schreef op 20 sep 2018 om 18:38:


[...]

Niet gratis in b-to-b. Juist relatief duur.


Ik hoop dat je in de war bent met licensing door websites als bv Trivago. Daar mag TT idd de kruimels oprapen met een soort van freemium-model.

Binnen Automotive mag ik er toch vanuit gaan dat middensegment Renault meer kwijt is aan Tomtom, dan aan Google. Anders is het nog erger als ik al dacht.

Goed stuk trouwens hierboven uit het FD. Goede krant!
TomTom 25
0

Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
19 Sep 2018 Marshall Wace 0,49%
13 Sep 2018 Marshall Wace 0,69%
11 Sep 2018 Marshall Wace 0,77%
6 Sep 2018 Marshall Wace 0,86%
29 Aug 2018 Marshall Wace 0,99%
17 Aug 2018 Marshall Wace 1,09%
15 Aug 2018 Marshall Wace 1,10%


Mw heeft ze iig weer aardig verdiend....
andrejes
0
quote:

Tomtom10 schreef op 20 sep 2018 om 18:50:



Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
19 Sep 2018 Marshall Wace 0,49%
13 Sep 2018 Marshall Wace 0,69%
11 Sep 2018 Marshall Wace 0,77%
6 Sep 2018 Marshall Wace 0,86%
29 Aug 2018 Marshall Wace 0,99%
17 Aug 2018 Marshall Wace 1,09%
15 Aug 2018 Marshall Wace 1,10%


Mw heeft ze iig weer aardig verdiend....

Na vandaag staan ze opzeker op 0
TomTom 25
0
quote:

andrejes schreef op 20 sep 2018 om 18:52:


[...]
Na vandaag staan ze opzeker op 0


Daar zullen we nooit achterkomen dan....
ketchup of catch-up
3

Topper bedankt, artikel geeft exact weer wat ik zelf voel sinds de bekendmaking

HG heeft geen optie meer hij zal of TT moeten openbreken voor partners toe te laten, of verkopen

denk dan ook dat dit staat te gebeuren, maar HG zal tijd willen kopen, en daarom is de kans groot dat het eerst geprivatiseerd gaat worden

dan heeft deze afstraffing in ieder geval voor de intimi toch nog een doel gehad.
TomTom 25
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 20 sep 2018 om 19:05:



Topper bedankt, artikel geeft exact weer wat ik zelf voel sinds de bekendmaking

HG heeft geen optie meer hij zal of TT moeten openbreken voor partners toe te laten, of verkopen

denk dan ook dat dit staat te gebeuren, maar HG zal tijd willen kopen, en daarom is de kans groot dat het eerst geprivatiseerd gaat worden

dan heeft deze afstraffing in ieder geval voor de intimi toch nog een doel gehad.


De laatste alinea zou je zelf geschreven kunnen hebben wies.....
Benjamin G.
1
quote:

ketchup of catch-up schreef op 20 sep 2018 om 19:05:



Topper bedankt, artikel geeft exact weer wat ik zelf voel sinds de bekendmaking

HG heeft geen optie meer hij zal of TT moeten openbreken voor partners toe te laten, of verkopen

denk dan ook dat dit staat te gebeuren, maar HG zal tijd willen kopen, en daarom is de kans groot dat het eerst geprivatiseerd gaat worden

dan heeft deze afstraffing in ieder geval voor de intimi toch nog een doel gehad.


@Wies, in het artikel van FD staat de volgende zinsnede:

"Waar concurrent Here drie jaar geleden werd overgenomen door drie grote Duitse autofabrikanten (bij TomTom het 'bad consortium'genoemd), heeft TomTom altijd aan zijn zelfstandigheid vastgehouden. Die keuze lijkt met de kennis van nu niet meer zo verstandig."


Is het denkbaar dat TomTom de huidige situatie heeft afgewacht? De redenatie is als volgt: het is nu evident duidelijk dat de grotere en kwalitatief betere automobielbedrijven concurrentie van Google mogen verwachten en in een hoger tempo dan ze zelf hadden voorzien (?). Dit betekent dat er nog 1 meisje in de klas over is met tig jongens die allen verkering met dat meisje willen. Kortom er is nu momentum op urgentie en schaarste.

Tweede vraag. Ik ben er vanuit gegaan, naïviteit van mijn kant waarschijnlijk, dat de Founders ook gaan voor het maximale rendement op hun aandeel en als dat verkoop van het geheel of onderdelen is dan dus verkoop.

Nu kennen we de casus Ten Cate waarvan één van de vier onderdelen (composiet) is verkocht voor hetzelfde bedrag als Gilde heeft betaald voor het hele bedrijf. Hoe zit die tussenstap van privatisering eruit? Welke partijen zijn daarvoor nodig, hoeveel premie wordt er op het aandeel betaald en wat betekent dat voor bijvoorbeeld call optie juni 2020 als het bedrijf voor die tijd van de beurs wordt gehaald?

JIBA
0
Hoe vaak hebben we dat al niet gelezen in de afgelopen jaren.
Komt er wat mooi nieuws, kan de koers niet meer stuk en is het 1 grote erectie.

Vervolgens wordt het toch weer een slappe, en dan weer opsplitsen of verkopen, iets anders kan niet en staat op het punt om te gebeuren.

Lees de berichten even terug van de laatste jaren (de persoon weet zelf over wie ik het nu heb).
Denk eens na voordat je iets post.

Ik kan mij vinden in het verhaal van harrysnel, sluit ook aan bij mijn post van gisteravond.
vreemd vermogen
0
quote:

andrejes schreef op 20 sep 2018 om 18:52:


[...]
Na vandaag staan ze opzeker op 0

Dat zal ook wel voor de andere shortpartijen gelden die onder 'treshoold' staan Dat was even cashen. Dus de (terug)kopers zijn uit de markt. Goed of slecht??
VanillaSky
0
quote:

Topper schreef op 20 sep 2018 om 18:35:


Uit FD:

Koerswijziging TomTom lijkt onvermijdelijk
TomTom ziet er opeens klein en kwetsbaar uit nu techreus Google aan de haal is gegaan met een van zijn belangrijkste klanten. Het bestuur wordt hierdoor gedwongen zijn strategie te heroverwegen. Kan het navigatiebedrijf nog wel zelfstandig door in zijn huidige vorm?
TomTom heeft jaren geroepen dat autofabrikanten Google uit hun wagens zouden weren. Ze zouden niets ophebben met de datahonger van het Amerikaanse technologiebedrijf. Die aanname bleek dinsdag op drijfzand te berusten toen Renault, Mitsubishi en Nissan bekendmaakten met Google in zee te gaan.
Google mag vanaf 2021 de navigatie- en entertainmentsystemen inbouwen in nieuwe modellen van deze autofabrikanten. Renault is nu een van de grotere klanten van TomTom voor deze dienst. Het nieuws leidde deze week tot een bloedbad op de beurs voor het navigatiebedrijf, waarbij €500 mln aan beurswaarde in rook opging.
Kwelgeest Google

Dat moet pijn hebben gedaan in de bestuurskamers van TomTom ? ? , ook omdat het opnieuw Google is dat de boel op stelten zet. In 2009 deed het bedrijf precies hetzelfde met de introductie van Google Maps op de smartphone. Met de gratis navigatie-app voor consumenten ging het Amerikaanse bedrijf de concurrentie aan met de navigatiekastjes van TomTom. Die kastjes worden sindsdien steeds minder verkocht.
TomTom moest zich daarna opnieuw uitvinden. Onder leiding van bestuursvoorzitter, oprichter en grootaandeelhouder Harrold Goddijn is het bedrijf veranderd van een producent van consumentengoederen naar een softwarebedrijf, met de ambitie groot te worden in technologie voor de zelfrijdende auto.
Anders dan bij de tweedimensionale routekaarten nu, moeten kaarten voor autonome voertuigen live worden opgebouwd. Met behulp van radars en geavanceerde sensoren wordt de omgeving al rijdend in kaart gebracht, zodat de auto straks bijvoorbeeld ook reageert op een wegversperring. De bouw van deze zogeheten High Definition-kaarten (HD-kaarten) is een technologisch hoogstandje, waar TomTom al jaren aan werkt.
Titanenstrijd

Tot nu toe heeft TomTom op dit terrein slechts één concurrent, Here Technologies, dat eveneens zijn hoofdkantoor in Amsterdam heeft. Lang werd aangenomen dat dit duo de markt op termijn zou gaan verdelen, maar dat lijkt nu niet meer zo zeker.
Googles zusterbedrijf Waymo ontwikkelt namelijk ook technologie voor zelfrijdende auto's. Of Waymo dat helemaal zelfstandig doet, of met technologie van partners, is niet bekend, maar bij TomTom kunnen ze maar beter van het ergste uitgaan.
Waar concurrent Here drie jaar geleden werd overgenomen door drie grote Duitse autofabrikanten (bij TomTom het 'bad consortium'genoemd), heeft TomTom altijd aan zijn zelfstandigheid vastgehouden. Die keuze lijkt met de kennis van nu niet meer zo verstandig. Het ontwikkelingsproces voor de technologie voor zelfrijdende auto's is geldverslindend, dus dan kun je maar beter diepe zakken hebben (Google) of rijke aandeelhouders (Here).
Zeker omdat er nog meer kapers op de kust zijn. Partijen als Apple, Uber en ook Microsoft bewegen zich ook op de markt van navigatie en zelfrijdende auto's. Al deze partijen zijn al klant bij TomTom. Wellicht dat hier voor de Amsterdammers kansen liggen voor een alliantie.
Onderdelen verkopen

Een alternatieve route voor TomTom kan zijn om onderdelen af te stoten. Dat kan een aantrekkelijke optie zijn voor de aandeelhouders, want volgens sommige analisten weerspiegelt de huidige beurswaarde van TomTom niet de waarde van de losse onderdelen.
Vooral het onderdeel 'telematics', de divisie die software maakt waarmee klanten hun autovloot efficiënter kunnen gebruiken, zou een verborgen parel zijn. Het is echter de vraag of de geesten in de boardroom rijp zijn voor zo'n stap. Maar hoe dan ook zal topman Goddijn het bedrijf én de aandeelhouders weer perspectief moeten bieden, net als na 2009.




Goed stuk uit het FD en mi wordt een realistisch beeld geschetst van de situatie.
Harold en zijn vazallen hebben het verknald, nu is het zoals Xynix zegt een kwestie van 'slikken' en dat gaat dan geen hoofdprijs meer opleveren zoals dat in 2015 mogelijk was. Ik hoop het van harte maar betwijfel het ten zeerste of deze geesten daar rijp voor zijn.

Of opnieuw perspectief bieden tja, de vorige transitie heeft 10 jaar geduurd en voordat de vruchten geplukt kunnen worden zitten we in de volgende disruptie.

Nee zelfstandig scenario is een gepasseerd station, tenminste nu is (denk ik) afscheid met een redelijk rendement nog een mogelijkheid. Doorgaan kan ook, tot 2020 gedekt door orderboek en gelukkig een buffertje op de bank voor magere tijden. Doorgaan betekent simpelweg een zeer risicovol avontuur aangaan voor na 2020 en daar word het aandeel momenteel op beoordeeld.



Levy
0
quote:

Topper schreef op 20 sep 2018 om 18:35:


Uit FD:

Koerswijziging TomTom lijkt onvermijdelijk
TomTom ziet er opeens klein en kwetsbaar uit nu techreus Google aan de haal is gegaan met een van zijn belangrijkste klanten. Het bestuur wordt hierdoor gedwongen zijn strategie te heroverwegen. Kan het navigatiebedrijf nog wel zelfstandig door in zijn huidige vorm?
TomTom heeft jaren geroepen dat autofabrikanten Google uit hun wagens zouden weren. Ze zouden niets ophebben met de datahonger van het Amerikaanse technologiebedrijf. Die aanname bleek dinsdag op drijfzand te berusten toen Renault, Mitsubishi en Nissan bekendmaakten met Google in zee te gaan.
Google mag vanaf 2021 de navigatie- en entertainmentsystemen inbouwen in nieuwe modellen van deze autofabrikanten. Renault is nu een van de grotere klanten van TomTom voor deze dienst. Het nieuws leidde deze week tot een bloedbad op de beurs voor het navigatiebedrijf, waarbij €500 mln aan beurswaarde in rook opging.
Kwelgeest Google

Dat moet pijn hebben gedaan in de bestuurskamers van TomTom ? ? , ook omdat het opnieuw Google is dat de boel op stelten zet. In 2009 deed het bedrijf precies hetzelfde met de introductie van Google Maps op de smartphone. Met de gratis navigatie-app voor consumenten ging het Amerikaanse bedrijf de concurrentie aan met de navigatiekastjes van TomTom. Die kastjes worden sindsdien steeds minder verkocht.
TomTom moest zich daarna opnieuw uitvinden. Onder leiding van bestuursvoorzitter, oprichter en grootaandeelhouder Harrold Goddijn is het bedrijf veranderd van een producent van consumentengoederen naar een softwarebedrijf, met de ambitie groot te worden in technologie voor de zelfrijdende auto.
Anders dan bij de tweedimensionale routekaarten nu, moeten kaarten voor autonome voertuigen live worden opgebouwd. Met behulp van radars en geavanceerde sensoren wordt de omgeving al rijdend in kaart gebracht, zodat de auto straks bijvoorbeeld ook reageert op een wegversperring. De bouw van deze zogeheten High Definition-kaarten (HD-kaarten) is een technologisch hoogstandje, waar TomTom al jaren aan werkt.
Titanenstrijd

Tot nu toe heeft TomTom op dit terrein slechts één concurrent, Here Technologies, dat eveneens zijn hoofdkantoor in Amsterdam heeft. Lang werd aangenomen dat dit duo de markt op termijn zou gaan verdelen, maar dat lijkt nu niet meer zo zeker.
Googles zusterbedrijf Waymo ontwikkelt namelijk ook technologie voor zelfrijdende auto's. Of Waymo dat helemaal zelfstandig doet, of met technologie van partners, is niet bekend, maar bij TomTom kunnen ze maar beter van het ergste uitgaan.
Waar concurrent Here drie jaar geleden werd overgenomen door drie grote Duitse autofabrikanten (bij TomTom het 'bad consortium'genoemd), heeft TomTom altijd aan zijn zelfstandigheid vastgehouden. Die keuze lijkt met de kennis van nu niet meer zo verstandig. Het ontwikkelingsproces voor de technologie voor zelfrijdende auto's is geldverslindend, dus dan kun je maar beter diepe zakken hebben (Google) of rijke aandeelhouders (Here).
Zeker omdat er nog meer kapers op de kust zijn. Partijen als Apple, Uber en ook Microsoft bewegen zich ook op de markt van navigatie en zelfrijdende auto's. Al deze partijen zijn al klant bij TomTom. Wellicht dat hier voor de Amsterdammers kansen liggen voor een alliantie.
Onderdelen verkopen

Een alternatieve route voor TomTom kan zijn om onderdelen af te stoten. Dat kan een aantrekkelijke optie zijn voor de aandeelhouders, want volgens sommige analisten weerspiegelt de huidige beurswaarde van TomTom niet de waarde van de losse onderdelen.
Vooral het onderdeel 'telematics', de divisie die software maakt waarmee klanten hun autovloot efficiënter kunnen gebruiken, zou een verborgen parel zijn. Het is echter de vraag of de geesten in de boardroom rijp zijn voor zo'n stap. Maar hoe dan ook zal topman Goddijn het bedrijf én de aandeelhouders weer perspectief moeten bieden, net als na 2009.



Geen speld tussen te krijgen.
Xynix
2
quote:

VanillaSky schreef op 20 sep 2018 om 19:41:


[...]
Doorgaan kan ook, tot 2020 gedekt door orderboek en gelukkig een buffertje op de bank voor magere tijden. Doorgaan betekent simpelweg een zeer risicovol avontuur aangaan voor na 2020 en daar word het aandeel momenteel op beoordeeld.

Ik denk dat bij doorgaan al in 2019 heel pijnlijk duidelijk zal zijn dat TomTom geen acceptabele contractpartij meer is. Triest maar waar. Even wat geld op de bank is geen garantie voor continuïteit.

het enge daarbij is dat de Inner Circle veel eerder dan de andere aandeelhouders op de hoogte zal zijn van dat extreme orderintake debacle. Tenzij de AFM van TomTom zou eisen dat ze deals van >2 miljoen altijd direct bekend moeten maken. Maar ja, de AFM en eisen. Dat zijn 2 verschillende universa !

Ik hoop voor het personeel dat HG heel snel uit de autistische modus komt. Anders slachtoffert hij meer dan 4000 man voor zijn halsstarrigheid.
4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18-okt-19 13:06
Koers 9,908
Verschil -0,182 (-1,80%)
Hoog 10,096
Laag 9,828
Volume 371.434
Volume gemiddeld 782.139
Volume gisteren 1.298.876