Forum: TomTom » TomTom Januari 2019 » Pagina: 217 | Belegger.nl

TomTom Januari 2019

4.769 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 ... 235 236 237 238 239 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Makita
0
EUR9-10 is nu gerechtvaardigd.

Doen we nog maar 4,9-6,1X EBITDA19E (200mln excl. Telematics)
ketchup of catch-up
0

die lange termijn verplichtingen ( contracten) zegt geen reet, als ik zie hoe makkelijk Volvo off the hook is gelaten door TT, dat is gewoon lachwekkend, die hadden ze gewoon helemaal door het stof moeten laten gaan en niet met een fooi van paar mio laten wegkomen
Makita
0
Toch verslaat TomTom de analisten consensus de laatste kwartalen flink. Dit allemaal door de bovenstaande reden. Laten we de komende Q4 cijfers eens afwachten. Dan zie je hoe 2018 is verlopen en dat geeft de basis voor outlook 2019 en verder. Daarnaast heeft PSA onlangs bijgetekend tot ver na 2020.

Heb aan IR gevraagd of ze een outlook voor 2 jaar willen geven in EBITDA ivm aanstaande shareconsolidatie en de dan veranderende EPS getallen. Ook is de eerder afgegeven CAGR tm 2020 niet meer bruikbare door verkoop Telematics.
Bezige Barend
0
Zal mij niet verbazen als men hierover separate afspraken heeft gemaakt (compensation revenue). 2 weken later sloot Volvo aan in het Apollo project. TT zwijgt totaal over haar activiteiten mbt dit strategische platform.

quote:

ketchup of catch-up schreef op 26 jan 2019 om 08:34:



die lange termijn verplichtingen ( contracten) zegt geen reet, als ik zie hoe makkelijk Volvo off the hook is gelaten door TT, dat is gewoon lachwekkend, die hadden ze gewoon helemaal door het stof moeten laten gaan en niet met een fooi van paar mio laten wegkomen
de koe
2
www.tijd.be/nieuws/archief/Google-Map...


Na de verkoop van zijn rendabelste divisie vorige week zet het Nederlandse TomTom vol in op de zelfrijdende auto en de hd-kaarten die daarvoor nodig zijn. Een kolfje naar de hand van de Belg Alain De Taeye, een kaartenpionier en directielid bij het bedrijf.

'Met ons contentproductionplatform, waar we al jaren aan bouwen, lopen we voorop', beweert De Taeye. 'Het is het enige systeem om realtime kaarten - met een tijdelijke wegversmalling of een nieuw verkeersbord - te maken, en niemand doet ons dat na, ook Here niet.'

'Een tweede handicap: Google is misschien graag gezien bij de consument, maar bij bedrijfsklanten is dat anders. Waarom is Apple naar ons gekomen? Omdat het bij Google al zijn informatie kwijt is. Geen enkel bedrijf wil de controle verliezen over zijn big data. Dat is de achilleshiel van Google, en onze troef.'

Of TomTom binnenkort niet geprangd wordt tussen het oppermachtige Google, dat eind vorig jaar Volvo, Mitsubishi, Renault en Nissan als klant overnam, en Here, het navigatiebedrijf van de drie Duitse luxemerken? 'Google maakt prima software, maar die kan alleen draaien op een smartphone, eigenlijk een heel krachtige computer. Ingebouwde navigatiesystemen in auto's moeten veel eenvoudiger en minder krachtig zijn om betaalbaar te blijven. Daar past de software van Google niet in. Ik weet niet hoe ze dat gaan oplossen.'
DeZwarteRidder
2
quote:

de koe schreef op 26 jan 2019 om 08:58:


www.tijd.be/nieuws/archief/Google-Map...
Na de verkoop van zijn rendabelste divisie vorige week zet het Nederlandse TomTom vol in op de zelfrijdende auto en de hd-kaarten die daarvoor nodig zijn. Een kolfje naar de hand van de Belg Alain De Taeye, een kaartenpionier en directielid bij het bedrijf.

'Met ons contentproductionplatform, waar we al jaren aan bouwen, lopen we voorop', beweert De Taeye. 'Het is het enige systeem om realtime kaarten - met een tijdelijke wegversmalling of een nieuw verkeersbord - te maken, en niemand doet ons dat na, ook Here niet.'

Of TomTom binnenkort niet geprangd wordt tussen het oppermachtige Google, dat eind vorig jaar Volvo, Mitsubishi, Renault en Nissan als klant overnam, en Here, het navigatiebedrijf van de drie Duitse luxemerken? 'Google maakt prima software, maar die kan alleen draaien op een smartphone, eigenlijk een heel krachtige computer. Ingebouwde navigatiesystemen in auto's moeten veel eenvoudiger en minder krachtig zijn om betaalbaar te blijven. Daar past de software van Google niet in. Ik weet niet hoe ze dat gaan oplossen.'

Een typisch Belgisch kul-verhaal....!!!
Johan8
1
quote:

leonardus65 schreef op 26 jan 2019 om 10:03:


Een typische ZwarteRidder reactie ….!!!


Waarschijnlijk heeft hij het verhaal genees gelezen.

Die journlist had gelijk even door moeten vragen
over Tesla, HD maps van wie?
tatje
1
[quote alias=Eva1960 id=11384868 date=201901260634]
TT gaat naar een onafhankelijke "zwitserse" techreus zoals Microsoft of het wordt het asmlwakkikwakki participatiemodel. Ik denk dat de belangrijkste klanten daarom al lang vragen, omdat die continuiteit willen zekerstellen.

Ben heel benieuwd hoe dit gaat worden vormgegeven met Baidu, Zenrin, sensormakers, en afnemers zoals autofabrikanten en licentieklanten.

Apple wordt geen 100% eigenaar, dat is te bedreigend voor veel andere afnemers.

Wie weet hoe het asml participatiemodel is ontstaan? Ging dat in 1 klap of gefaseerd in de toetreding?

Goed weekend, op weg naar de ontknoping heeft TT geen afslag gemist. Ook al denken vele analisten dat nu nog. HG speelt zijn spel door zich niet in de kaarten te laten kijken en neemt de tijd.
Dat is even wennen, maar gaat straks gezien worden.

De ruis van de afgelopen maanden met apple, rnm en volvo heeft alles te maken met het ontstaan van dat participatiemodel of algehele verkoop. Toen Here werd verkocht hadden ze geen andere keuze dan te gaan voor hun belangrijkste klanten. Ook al wilden anderen misschien meer betalen. Zo werkt het nu eenmaal.

Dat verklaart nu ook dat Here de laatste 2 maanden tegengas geeft aan Tt. Ze pissen naast het tt of ttt potje, hun eigenaren kiezen nu voor hun eigen traffic oplossing in de komende 2 tot 3 jaar. En beweren dat het een strijd is tussen google en here. En ontkennen dus TT. Tsja dat zou ik ook doen.

Het spel staat op de wagen, maar duurt gewoon een jaar. We gaan het zien, HG is echt niet zo stom om te lang zelfstandig door te gaan, hij komt uit de Londense wereld.

Ik hoop dat hij al wat kaarten laat zien op 6 februari.



Makita

Zonder enige nieuwe order voor Automotive in 2018 gaat de Automotive omzet tm 2020 nog flink stijgen (looptijd gem. 4,5 jaar, voorbereidingstijd 1,5 jaar). Ik denk zelf veel forser dan iedere analist denkt, dit ivm de stijgende take rate. Take rate was ca. 30% bij bekendmaken orderboekebedragen, bij start van de leveringen (1,5 jaar later) is de feitelijke take rate al gestegen en dat zal de komende jaren doorgaan. Een graduele stijging naar uiteindelijk 50% zal de omzet uit het orderboek flink doen stijgen (>1,2mrd).

Dit moet HG op 6 februari goed uitleggen. Ik zie een EBITDA in 2019 van ca. 200mln (50mln consumer, 35mln Enterprise en 115mln Automotive). De ondernemingswaarde is bij 7,95 ca. 750mln na verkoop Telematics. Dit impliceert dat we nu dan ca. 3,75X EBITDa19E doen.

Alle nieuwe orderboekbedragen voor 2018 komen hier nog bij vanaf 2020 en verder.

Tatje:

Ben het met Eva 1960 en Makita eens.

Ik ga ook voor Microsoft, de Zwitserse Big Tech.

Makita ik denk dat je bewust de ebitda van TTT 1e HJ 2019 weg laat, een 35 miljoen ebitda.
Want dat lijkt me logisch.
tatje
0
3,20 gaan we dus netto krijgen.

160 miljoen over cash eind 2019 310.

Is ook 2 euro per aandeel.

Zie op het rekendraadje dat consumer niet meer voor vol wordt aangezien.

Ik zet het toch op minimaal 1 euro per aandeel.

Gaat nooit naar 0.

Met de omzet van Daimler en TTT denk ik dat bij 250 miljoen de omslag komt naar groei.

Dan is 1 euro per aandeel spot goedkoop.

3,20 2 1 is al 6,20 bij een huidige koers van 7,95.

Dus 1,75 per aandeel voor TomTom is shaping the future, leading the way with autonomous driving, smart mobility and smarter cities.

Grapjassen :-)
NielsjeB
2
quote:

de koe schreef op 26 jan 2019 om 08:58:


www.tijd.be/nieuws/archief/Google-Map...


Na de verkoop van zijn rendabelste divisie vorige week zet het Nederlandse TomTom vol in op de zelfrijdende auto en de hd-kaarten die daarvoor nodig zijn. Een kolfje naar de hand van de Belg Alain De Taeye, een kaartenpionier en directielid bij het bedrijf.

'Met ons contentproductionplatform, waar we al jaren aan bouwen, lopen we voorop', beweert De Taeye. 'Het is het enige systeem om realtime kaarten - met een tijdelijke wegversmalling of een nieuw verkeersbord - te maken, en niemand doet ons dat na, ook Here niet.'

'Een tweede handicap: Google is misschien graag gezien bij de consument, maar bij bedrijfsklanten is dat anders. Waarom is Apple naar ons gekomen? Omdat het bij Google al zijn informatie kwijt is. Geen enkel bedrijf wil de controle verliezen over zijn big data. Dat is de achilleshiel van Google, en onze troef.'

Of TomTom binnenkort niet geprangd wordt tussen het oppermachtige Google, dat eind vorig jaar Volvo, Mitsubishi, Renault en Nissan als klant overnam, en Here, het navigatiebedrijf van de drie Duitse luxemerken? 'Google maakt prima software, maar die kan alleen draaien op een smartphone, eigenlijk een heel krachtige computer. Ingebouwde navigatiesystemen in auto's moeten veel eenvoudiger en minder krachtig zijn om betaalbaar te blijven. Daar past de software van Google niet in. Ik weet niet hoe ze dat gaan oplossen.'

Die laatste quote begrijp ik echt geen reet van. De ontwikkelingen rondom de zelfrijdende auto raken in een stroomversnelling. NVidia monteert hardware in de auto's die 1000x een rondje rennen om de krachtigste smartphone, en dan begint De Taeye over ingebouwde navigatie?

Kan me niet voorstellen dat hij het zo zonder context gebracht heeft. Was zijn antwoord misschien een reactie op een bedaagede vraag van de interviewer over de navigatiekastjes van TT? Kan iemand het hele artikel delen, of was dit het?
tatje
0
Als ik de uitspraken van Harold neem vanaf 2 nov 2018, dan geloof ik totaal niet in dirty, ook niet via een PE.

2 nov REUTERS.

- “If you look at the sum of the parts and the valuation and market cap, there is something not quite right and that needs to be better explained,” Goddijn said in an interview this week in San Francisco.

- He said he was confident TomTom’s automotive software sales will continue to grow in the coming three years, but did not rule out a takeover or far-reaching partnership with a carmaker or larger technology firm.

15 nov BLOOMBERG

- “What is for sale is the telematics business” only, Goddijn said, declining to comment on what he called “rumors.”

- “Can we go back to 1.7 billion euros? I think we can,” he said. “We are OK. We aren’t forced to do anything stupid. We’re not in a hurry.”

22 jan FINANCIEEL DAGBLAD

- Harold: 'We gaan ons helemaal richten op de zelfrijdende auto'

- 'Ons plan is om slimmer en sneller kaarten te bouwen en ons marktaandeel in de auto-industrie uit te breiden.

- We gaan bijvoorbeeld de samenwerking die we al hebben met Microsoft (TomTom levert kaarten voor het Azure-platform van Microsoft, red.) verder uitbouwen.'


Ik zou het knap vinden, als je met bovenstaande uitspraken, dirty of dirty via via durft te doen.

Ik heb ook nergens gelezen, dat Harold zijn uitspraken wil rectificeren :-)

6 februari zal Harold de bovenstaande uitspraken toch moeten onderbouwen, lijkt me :-)

Gewoon mijn mening en geen advies :-) :-)

Soms is het niet wat het lijkt.

martinmartin heeft in Consumer al een indicatie gegeven.

DAIMLER 0 mio(2017), 5 mio, 15 mio en 20 mio
Telem HW 0 mio(2017), 0 mio, 10 mio en 20 mio.

Daimler Bridge Hub aan Daimler zet martinmartin in 2020 op 20 miljoen.
Gaan andere truckbouwers nog volgen !!!
Telematics hardware zet martinmartin in 2020 op 20 miljoen en groeiend als de markt in 5 jaar verdubbelt.


910 miljoen voor Telematics en in 2020 al 20 miljoen omzet voor de HW van Telematics.
Tel daar de kaarten nog eens bij die TTT dus Bridgestone gaat afnemen, misschien ook 20 a 30 miljoen naar Enterprise.
Tel daar eens alle data bij van Telematics, maar misschien ook van heel Bridgestone.

Tja !
SellTomtom
3
Google Maps? TomTom loopt voorop'

26 januari 201900:00
Bookmark this page Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op Twitter Deel via mail
Schermvullende weergave

'Binnen vijf à tien jaar rijden volledig autonome wagens rond. Dat wordt vree wijs', zegt TomTom-Belg Alain De Taeye. ©Dieter Telemans
Na de verkoop van zijn rendabelste divisie vorige week zet het Nederlandse TomTom vol in op de zelfrijdende auto en de hd-kaarten die daarvoor nodig zijn. Een kolfje naar de hand van de Belg Alain De Taeye, een kaartenpionier en directielid bij het bedrijf.
Iedereen kent ze wel: de 'TomTom-bakjes' die we tot enkele jaren geleden massaal met een zuignap tegen de autoruit plakten. Jaren was het Nederlandse beursgenoteerde TomTom heer en meester op de markt van losse navigatietoestellen. Maar Google en Apple rukten op met hun 'Maps' voor smartphones. De verkoop van de 'TomToms' taande in een steeds sneller tempo. In 2017 daalde de omzet van de consumentendivisie met 27 procent, in het laatste kwartaal van dat jaar met 40 procent.
Daarom zet het Amsterdamse bedrijf voortaan in op de achterliggende software en content: kaarten voor ingebouwde autonavigatie. De mosterd daarvoor haalde het in 2008 in België: het kocht de digitalekaartenmaker Tele Atlas, waarvan de Belg Alain De Taeye CEO en medegrondlegger was. Door die toekomststrategie ging vorige week ook de kleinste, maar rendabelste TomTom-divisie Telematics op de schop. De Japanse bandenproducent Bridgestone had 910 miljoen euro veil voor de afdeling, die software maakt om een autovloot efficiënter te beheren.
De prijs die TomTom tien jaar geleden neertelde voor Tele Atlas - 2,9 miljard euro - werd toen door velen exorbitant genoemd. Vandaag blijkt dat de software, content en knowhow van het vroegere Gentse bedrijf het fundament van het nieuwe TomTom vormen. Dat bewijst ook de positie van de 61-jarige De Taeye: de pionier in digitale kaarten zetelt nog altijd in het driekoppige directiecomité, naast de CEO en referentieaandeelhouder Harold Goddijn en de financieel directeur Taco Titulaer. De Gentenaar is met 272.000 aandelen - goed voor 2,15 miljoen euro (op een beurswaarde van 1,8 miljard euro) - nog altijd een (kleine) aandeelhouder.
'We leveren vandaag kaarten en verkeersinformatie aan heel wat bedrijven', vertelt De Taeye, als we hem ontmoeten in het hoofdkantoor van TomTom op een steenworp van Amsterdam-Centraal. '85 procent van de autobouwers maakt op een of andere manier gebruik van TomToms diensten. Maar ook de clouddiensten van Microsoft (Azure) en overheden die hun verkeersellende in kaart willen brengen en analyseren, gebruiken onze data. Zo zijn we geëvolueerd van een consumenten- naar een b2b-bedrijf (business-to-business, red.). Veel mensen weten niet dat Apple Maps gebaseerd is op onze kaarten en verkeersinfo.'
Hij ontvangt ons met plezier om te tonen tot wat zijn bedrijf vandaag allemaal in staat is. In het democentrum in het hoofdkantoor, een heldere ruimte met grote ledschermen tegen de muur, wijst hij naar een scherm met een kaart van Amsterdam waarop tienduizenden stipjes oplichten en voortdurend verschuiven. 'Elk informatiepuntje op de kaart - voor heel Nederland zijn het er 3,1 miljoen, voor België 2,3 miljoen - levert ons realtime informatie, vooral vanuit auto's die TomTom-technologie gebruiken. Onze digitale kaarten worden 570 keer per seconde bijgewerkt, zodat ze almaar dichter bij de werkelijkheid aansluiten. Elke maand doen we ruim 1 miljard aanpassingen.'
De Taeye switcht naar een ander scherm, waarop we kunnen terugkijken naar om het even welke seconde in het verleden. Alle data worden bijgehouden. 'Zo kunnen we terug in de tijd reizen. Bijvoorbeeld om de intervallen van stoplichten te analyseren en hoe die misschien beter afgesteld kunnen worden voor een betere verkeersdoorstroming. We kunnen het parkeergedrag van mensen analyseren in een bepaalde straat of deel van een stad. Of we kunnen steden begeleiden in hun mobiliteitsbeheer. De stad Moskou stippelt haar verkeersmanagement uit op basis van onze data. Maar ook de impact van de komst van het winkelcentrum Uplace op de mobiliteit in en rond Brussel zouden we kunnen nabootsen.'
SellTomtom
2
De Taeye laat een scherm inzoomen op een snelweg in de buurt van Johannesburg in Zuid-Afrika. 'Kijk, hier vormt zich een file, net na een bocht. Alle chauffeurs die ze naderen, zouden we een waarschuwing kunnen geven, tenminste als ze geconnecteerd zijn. Je laat hen virtueel om het hoekje kijken. In een eerste fase kan je het houden bij een waarschuwing. Maar in de nabije toekomst zal de auto automatisch afremmen. Het is de eerste stap in de richting van de zelfrijdende wagen.'
Het hoge woord is eruit: autonome voertuigen. Die staan centraal in de nieuwe strategie van het Nederlandse bedrijf. 'We geloven daar sterk in, maar verwacht geen big bang', zegt De Taeye. 'Het zal nog lang duren voor we in een auto stappen en zeggen 'breng mij naar huis'. In afwachting mikken we op tussenliggende niveaus van zelfstandigheid: bochtenwaarschuwing, een automatische noodstop om een aanrijding te vermijden of rijstrookassistentie om de auto binnen de lijntjes te laten rijden, bestaan al. Het zijn de eerste technologieën van ADAS (Advanced Driver Assistance System). Integreer al die systemen en je komt steeds dichter bij de zelfrijdende auto.'
De Taeye ziet twee wegen naar dat doel. 'Je hebt een Tesla, die eigenlijk al autonoom kan rijden, maar dan alleen op snelwegen. Relatief eenvoudig, omdat er geen kruispunten zijn en omdat de wegmarkering goed onderhouden is. Vandaar zak je dan af in de weghiërarchie via secundaire wegen en straten tot paadjes. Maar hoe dieper je afzakt, hoe minder kant-en-klare informatie erover zal bestaan in databanken. En hoe meer de auto zal moeten terugvallen op zijn eigen sensoren.'
'In de tweede benadering wordt het geografische bereik beperkt. Zo kan je robottaxi's laten rijden in één stad, die dan wel gedetailleerd in kaart is gebracht. Uber en Google zijn daarmee bezig. Komen die twee benaderingen bij elkaar, dan heb je een volledig zelfrijdende wagen van niveau vijf.'
De zelfrijdende wagen is zoals veel nieuwe technologieën: hij zal misschien trager komen dan we verwachten, maar zodra hij er is, zal de impact veel groter zijn dan we ooit hadden kunnen vermoeden. Zo denkt ook De Taeye erover. 'Op onze aarde sterven volgens de Wereldgezondheidsorganisatie jaarlijks 1,3 miljoen mensen in het verkeer. Alsof we elk jaar een wereldoorlog uitvechten. Zelfrijdende wagens zullen dat aantal naar schatting met 95 procent verminderen.'
Maar voor het zover is, moeten we nog heel wat drempels overwinnen, meent De Taeye. 'We moeten door een fase waarin we met de twee types auto's rondrijden: auto's mét en auto's zonder chauffeur. Daar wringt het schoentje. Niet bij de robotauto, maar bij de menselijke chauffeur. Zet een volledig autonome auto vandaag midden in Parijs, en hij zal niet rijden. Waarom niet? Omdat hij geprogrammeerd is om perfect veilig te rijden. Hij neemt geen risico's, zoals mensen. Van de volledig autonome wagen zitten we nog vijf tot tien jaar af.'
In die evolutie zal de geconnecteerde auto centraal staan. 'Hij moet geconnecteerd zijn om informatie te ontvangen, maar ook om info door te geven. Dat laatste is belangrijk om kaarten voortdurend te updaten. Live, en veel gedetailleerder dan vandaag. Ons grootste project werkt aan hogedefinitiekaarten die tot op 10 centimeter nauwkeurig zijn. Elke wegmarkering, elk verkeersbord, elke drempel staat erop. Die hoge resolutie is ook nodig, omdat het ook de minimumafstand is die auto's van elkaar moeten blijven. We hebben al 500.000 kilometer in high definition in kaart, zowat alle grote wegen over heel de wereld. Vanaf nu dalen we af in de wegenhiërarchie. Acht van de tien grote autoconstructeurs zijn onze hd-kaarten aan het testen.'
Of TomTom binnenkort niet geprangd wordt tussen het oppermachtige Google, dat eind vorig jaar Volvo, Mitsubishi, Renault en Nissan als klant overnam, en Here, het navigatiebedrijf van de drie Duitse luxemerken? 'Google maakt prima software, maar die kan alleen draaien op een smartphone, eigenlijk een heel krachtige computer. Ingebouwde navigatiesystemen in auto's moeten veel eenvoudiger en minder krachtig zijn om betaalbaar te blijven. Daar past de software van Google niet in. Ik weet niet hoe ze dat gaan oplossen.'
'Een tweede handicap: Google is misschien graag gezien bij de consument, maar bij bedrijfsklanten is dat anders. Waarom is Apple naar ons gekomen? Omdat het bij Google al zijn informatie kwijt is. Geen enkel bedrijf wil de controle verliezen over zijn big data. Dat is de achilleshiel van Google, en onze troef.'
'Met ons contentproductionplatform, waar we al jaren aan bouwen, lopen we voorop', beweert De Taeye. 'Het is het enige systeem om realtime kaarten - met een tijdelijke wegversmalling of een nieuw verkeersbord - te maken, en niemand doet ons dat na, ook Here niet.'
Dat hij er op zijn 61ste nog vol tegenaan gaat, merken we op. 'Na dertig jaar ben ik nog altijd bezig met kaarten. Die zijn mijn leven. En de toekomst. De wereld met zelfrijdende auto's wordt vree wijs. Ik heb er echt goesting in.'
marathon 11
0
In iedere auto zal navigatiesoftware moeten zitten om de taken die nodig zijn om zelfrijdend te worden te kunnen uitvoeren. Een combinatie van sensoren en camera’s in de auto, updates in real time van wijzigingen op de route etc etc.
Hij bedoeld dat dit door Google niet allemaal in een smartphone te proppen is.

Helder toch! Ik denk ook nog steeds dat die Gnosh een vette envelop van Google onder de tafel heeft gekregen.
Fijn weekend.
DeZwarteRidder
0
quote:

marathon 11 schreef op 26 jan 2019 om 11:06:


In iedere auto zal navigatiesoftware moeten zitten om de taken die nodig zijn om zelfrijdend te worden te kunnen uitvoeren. Een combinatie van sensoren en camera’s in de auto, updates in real time van wijzigingen op de route etc etc.
Hij bedoeld dat dit door Google niet allemaal in een smartphone te proppen is.

Helder toch! Ik denk ook nog steeds dat die Gnosh een vette envelop van Google onder de tafel heeft gekregen.
Fijn weekend.

Zoals ik al zei: die Belg zit uit z'n nek te kletsen.
Ze kunnen hem beter ontslaan.

Google hoeft niet alles 'in een smartphone te proppen'...!
Makita
0
quote:

tatje schreef op 26 jan 2019 om 10:18:


[quote alias=Eva1960 id=11384868 date=201901260634]
TT gaat naar een onafhankelijke "zwitserse" techreus zoals Microsoft of het wordt het asmlwakkikwakki participatiemodel. Ik denk dat de belangrijkste klanten daarom al lang vragen, omdat die continuiteit willen zekerstellen.

Ben heel benieuwd hoe dit gaat worden vormgegeven met Baidu, Zenrin, sensormakers, en afnemers zoals autofabrikanten en licentieklanten.

Apple wordt geen 100% eigenaar, dat is te bedreigend voor veel andere afnemers.

Wie weet hoe het asml participatiemodel is ontstaan? Ging dat in 1 klap of gefaseerd in de toetreding?

Goed weekend, op weg naar de ontknoping heeft TT geen afslag gemist. Ook al denken vele analisten dat nu nog. HG speelt zijn spel door zich niet in de kaarten te laten kijken en neemt de tijd.
Dat is even wennen, maar gaat straks gezien worden.

De ruis van de afgelopen maanden met apple, rnm en volvo heeft alles te maken met het ontstaan van dat participatiemodel of algehele verkoop. Toen Here werd verkocht hadden ze geen andere keuze dan te gaan voor hun belangrijkste klanten. Ook al wilden anderen misschien meer betalen. Zo werkt het nu eenmaal.

Dat verklaart nu ook dat Here de laatste 2 maanden tegengas geeft aan Tt. Ze pissen naast het tt of ttt potje, hun eigenaren kiezen nu voor hun eigen traffic oplossing in de komende 2 tot 3 jaar. En beweren dat het een strijd is tussen google en here. En ontkennen dus TT. Tsja dat zou ik ook doen.

Het spel staat op de wagen, maar duurt gewoon een jaar. We gaan het zien, HG is echt niet zo stom om te lang zelfstandig door te gaan, hij komt uit de Londense wereld.

Ik hoop dat hij al wat kaarten laat zien op 6 februari.



Makita

Zonder enige nieuwe order voor Automotive in 2018 gaat de Automotive omzet tm 2020 nog flink stijgen (looptijd gem. 4,5 jaar, voorbereidingstijd 1,5 jaar). Ik denk zelf veel forser dan iedere analist denkt, dit ivm de stijgende take rate. Take rate was ca. 30% bij bekendmaken orderboekebedragen, bij start van de leveringen (1,5 jaar later) is de feitelijke take rate al gestegen en dat zal de komende jaren doorgaan. Een graduele stijging naar uiteindelijk 50% zal de omzet uit het orderboek flink doen stijgen (>1,2mrd).

Dit moet HG op 6 februari goed uitleggen. Ik zie een EBITDA in 2019 van ca. 200mln (50mln consumer, 35mln Enterprise en 115mln Automotive). De ondernemingswaarde is bij 7,95 ca. 750mln na verkoop Telematics. Dit impliceert dat we nu dan ca. 3,75X EBITDa19E doen.

Alle nieuwe orderboekbedragen voor 2018 komen hier nog bij vanaf 2020 en verder.

Tatje:

Ben het met Eva 1960 en Makita eens.

Ik ga ook voor Microsoft, de Zwitserse Big Tech.

Makita ik denk dat je bewust de ebitda van TTT 1e HJ 2019 weg laat, een 35 miljoen ebitda.
Want dat lijkt me logisch.

Klopt. De markt moet zijn analyses opnieuw maken zonder telematics. Daarom ook de vertraagde stijging deze week, het duurt even om om te schakelen en te zien dat we nu ondergewaardeerd zijn. Daarnaast is de outlook 2019 hiervoor van belang. Je kunt zelf rekenen obv orderboek, maar 6 februari krijgen we het van TomTom zeg te horen. In ebitda hopelijk.
jaapx
0
Ik heb het gevoel dat TomTom weer beter zit met Apple. HG noemde de naam van het bedrijf niet zomaar als het gaat om de toekomst en die 200 ontslagen bij hun zelfrijdende auto past in dat kader.
tatje
1
Mooi interview met Alain de Taeye.

Laat tot in de details de kansen van Tom Tom zien en die zijn miz heeeeel groot.

Lees ik het interview dan bevestigt dat mijn mening, geen dirty, ook niet via via.

Eigenlijk vertelt hij in het interview de sterke punten van TT en de kansen die daarbij horen.

""TomTom is shaping the future, leading the way with autonomous driving, smart mobility and smarter cities."""

Alleen jammer dat zelfs Alain Sports niet los wil zien van Consumer.

In 2017 daalde de omzet van de consumentendivisie met 27 procent, in het laatste kwartaal van dat jaar met 40 procent.

Consumer 2016 563 sports 106 dus de rest 457
Consumer 2017 413 sports 45 dus de rest 368

Bij mij, want sports kostte bakken met geld en is gestopt.

Een daling in 2017, niet van 27%, maar van 19,4% excl sports.
Ik schat in 2018 de daling exc sports op minder dan 10%.

We zullen het zien.

Zal het interview met Alain NOG VAAK lezen dit weekend :-) :-)

Prettig weekend en ook veel leesplezier :-)





Sunshine Band
6
quote:

DeZwarteRidder schreef op 26 jan 2019 om 11:15:


[...]
Zoals ik al zei: die Belg zit uit z'n nek te kletsen.
Ze kunnen hem beter ontslaan.

Google hoeft niet alles 'in een smartphone te proppen'...!


DZR heeft een paar aandelen AND geloof ik, hij meent daarom dat hij er verstand van heeft. twee redenen om het verder maar te negeren:
- met aandelen AND heb je er op voorhand al geen kijk op
- DZR meent overal wat olie op het vuur te moeten gooien, heeft altijd een mening, nooit een onderbouwing

4.769 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 ... 235 236 237 238 239 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23-jul-19 11:02
Koers 10,570
Verschil +0,766 (+7,81%)
Hoog 10,606
Laag 10,448
Volume 154.299
Volume gemiddeld 898.973
Volume gisteren 669.404