TomTom « Terug naar discussie overzicht

Who is The Black Swan ... Amazon

37 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
[verwijderd]
1
Ik denk dus Amazon, die als tegenhanger van Google's Assistant , hun Alexa wil integreren in de auto en zijn er dus bij FCA mee bezig,

The integration of the Alexa voice experience is a part of FCA’s broader investment
in developing current and future services for the connected car

? The vehicle uses Cerence’s conversational AI, which providesaccess to Amazon
Alexa with features like navigation, developed in partnership with TomTom; media
and entertainment; phone and messaging; temperature controls

? Amazon is focusing on expanding services like paying for gas at Exxon and Mobil
gas stations. It has also announced that Alexa will have emotional intelligence
integration. On the other hand, players in voice technology like Soundhoundand
Google are also becoming highly competitive, especially in Europe

FCA claims that it will be the first automaker to implement Amazon’s Alexa Custom
Assistant into its vehicles, making it fast and easy to create intelligent voice
experiences for FCA products. The Alexa Custom Assistant solution is built directly on
the Alexa technology stack within FCA’s Uconnect system and can be tailored to each
FCA brand personality and customer need with a unique wake word, voice, skills and
capabilities. This innovative technology also introduces the unique capability of two invehicle voice assistants to simultaneously cooperate and fulfill customer requests.
This allows the FCA intelligent assistant to act as the product specialist with features
and capabilities specific to the vehicle, while Alexa helps the customer with weather,
smart home control, music and more

want daar gaat het natuurlijk om, en met een overname van TomTom door Amazon verzekeren ze zich dat Alexa ook in meerdere automerken geintegreerd gaat worden en ze daardoor Marktaandeel winnen tov Google en zodadelijk Apple.
[verwijderd]
0
Doe je direct even het eerste bod erbij? € 18,50? Tegenstribbelen Goddijn, zelfstandigheid etc. etc. en uitkomen op € 22,50?
[verwijderd]
0
- Qualcomm

- NXP

- Motional (Delphi heet inmiddels Aptiv en Motional is een joint venture van Aptiv en Hyundai)

- Of Intel (omdat Mobileye niet voldoende is)

boem!
0
De optie om dmv een overname rendement te behalen op hun investering is nog niet aan de orde.

De FF's gaan eerst hun gelijk halen uit een zelfstandige exploitatie waarbij WPA's van enkele euro's worden behaald.

Pas op dat moment zullen zij bereid zijn om hun "niche" bedrijf(je) te verkopen aan een van de Big-Tech giganten.

pwijsneus
0
quote:

boem! schreef op 8 september 2021 01:32:

De optie om dmv een overname rendement te behalen op hun investering is nog niet aan de orde.

De FF's gaan eerst hun gelijk halen uit een zelfstandige exploitatie waarbij WPA's van enkele euro's worden behaald.

Pas op dat moment zullen zij bereid zijn om hun "niche" bedrijf(je) te verkopen aan een van de Big-Tech giganten.

Enkele euro's winst per aandeel, klinkt goed. Hoe willen ze dat gaan doen dan?

TomTom weet doorgaan niet eens 1 a 2 kwartalen juist te voorspellen, dus hoe kom je aan de euro's per aandeel precies? Ben wel benieuwd.
[verwijderd]
2
In jan van dit jaar heeft TT weer een patent verkregen en m.i houd dit toch verband met Amazon's Alexa,
..
SUMMARY OF THE INVENTION
According to a first aspect of the present invention, there is provided a communications apparatus comprising: a processing resource arranged to support, when in use, a main application and a user interface; a data store; and a user interface host entity arranged to access, when in use, a user interface template selectable in response to a received message, the user interface template comprising a predetermined expression of a number of user interface elements; wherein the user interface is arranged to translate the user interface template selected from the predetermined expression of the number of user interface elements into a user interface instantiation.

The processing resource may be arranged to arbitrate between competing requests to use the user interface.

The apparatus may further comprise: a communications interface capable of supporting communication with an external application relative to the main application via a communications network; wherein the processing resource is arranged to provide, when in use, the external application with remote access to the user interface via the communications network.

The message may be received via the communications interface. The message may be received via the communications interface, for example from the external application.

The number of user interface elements may be a number of user interface objects.

The user interface instantiation may be rendering of the number of user interface elements.

The communications interface may be arranged to communicate, when in use, with the external application; the external application may be located in a device external to the processing resource.

patents.justia.com/assignee/tomtom-in...
- - -
SAMENVATTING VAN DE UITVINDING
Volgens een eerste aspect van de onderhavige uitvinding wordt een communicatieapparaat verschaft dat omvat: een verwerkingsbron die is ingericht om, wanneer in gebruik, een hoofdtoepassing en een gebruikersinterface te ondersteunen; een gegevensopslag; en een gebruikersinterface-hostentiteit die is ingericht om, wanneer in gebruik, toegang te krijgen tot een gebruikersinterfacesjabloon die kan worden geselecteerd in reactie op een ontvangen bericht, waarbij de gebruikersinterfacesjabloon een vooraf bepaalde uitdrukking van een aantal gebruikersinterface-elementen omvat; waarbij de gebruikersinterface is ingericht om het gebruikersinterfacesjabloon te vertalen dat is geselecteerd uit de vooraf bepaalde uitdrukking van het aantal gebruikersinterface-elementen in een gebruikersinterface-instantie.

De verwerkingsbron kan zijn ingericht om te arbitreren tussen concurrerende verzoeken om de gebruikersinterface te gebruiken.

Het apparaat kan verder omvatten: een communicatie-interface die communicatie met een externe applicatie ten opzichte van de hoofdapplicatie via een communicatienetwerk kan ondersteunen; waarbij de verwerkingsbron is ingericht om, wanneer in gebruik, de externe applicatie te voorzien van toegang op afstand tot de gebruikersinterface via het communicatienetwerk.

Het bericht kan worden ontvangen via de communicatie-interface. Het bericht kan worden ontvangen via de communicatie-interface, bijvoorbeeld van de externe applicatie.

Het aantal gebruikersinterface-elementen kan een aantal gebruikersinterface-objecten zijn.

De gebruikersinterface-instantie kan een weergave zijn van het aantal gebruikersinterface-elementen.

De communicatie-interface kan zijn ingericht om, wanneer in gebruik, te communiceren met de externe applicatie; de externe toepassing kan zich bevinden in een apparaat buiten de verwerkingsbron.
[verwijderd]
1
quote:

pwijsneus schreef op 8 september 2021 07:29:

[...]

Enkele euro's winst per aandeel, klinkt goed. Hoe willen ze dat gaan doen dan?

TomTom weet doorgaan niet eens 1 a 2 kwartalen juist te voorspellen, dus hoe kom je aan de euro's per aandeel precies? Ben wel benieuwd.
In plaats van het voor te zeggen drie quizvragen.

1. Hoe vaak komt het voor dat TomTom haar outlook aanpast.
A) Meer dan eens per jaar B) een keer per jaar C) Nul of een keer per jaar

2. Is die aanpassing altijd naar beneden of ook naar boven?
A) Vaker naar beneden dan naar boven. B) Even vaak naar beneden dan naar boven C) Vaker naar boven dan naar beneden

3. Als TomTom een outlook aanpast. Met hoeveel is dat dan? Gerekend vanaf na 2011.
A) Soms wel meer dan 10%. B) Tussen 5 en 10% C) Maximaal 5%

pwijsneus
0
quote:

boem! schreef op 8 september 2021 13:31:

zonder te spieken zou ik antwoorden:
1 C
2 A
3 C
Ze verrassen er iig de minderheidsaandeelhouders mee..

Nog niet zo lang geleden stond dit aandeel op een ATL, terwijl de indexen ATH na ATH neerzetten. iets met onderwaardering beter uitleggen, dan helpen het missen van de verwachtingen niet mee! De founders zouden ook zichzelf een groot plezier doen door daar beter op te letten. De verwachtingen outperformen.... echter is dat niet eenvoudig. Maar maak wel de verwachtingen waar, en daar zijn ze toch regelmatig op terug moeten komen afgelopen jaren.
boem!
0
Je praat er weer lekker omheen.

Doe de quiz en dan horen we wel van @JustMe of jouw of mijn beeldvorming juist is.
[verwijderd]
0
quote:

boem! schreef op 8 september 2021 14:18:

Je praat er weer lekker omheen.

Doe de quiz en dan horen we wel van @JustMe of jouw of mijn beeldvorming juist is.
Je hebt nipt gewonnen Boem. 4x een verlaging en 3x een verhoging. Ik ben niet verder gegaan dan 2015
Het gaat daarbij om minder dan 5% per event. Bijvoorbeeld die van Q2 dit jaar was eigenlijk slechts 4$
Als het omhoog was kwam het door Automotive en omlaag door Consumer (PND, sports) of extern event (covid).
Consumer impact is naar de toekomst toe inmiddels nihil, omzet is nog 100 mln. ofzo.

2015: onveranderd
2016 & 2017: 1x een verlaging door minder PND en 1x een verlaging door te stoppen met sport.
2018 & 2019: 3x een verhoging door toenemende vraag uit autoindustrie
2020 & 2021: 1x. een verlaging door start lockdown en 1x door chiptekorten als gevolg van die lockdowns

ketchup
6
misschien moet je daar eens de beurswaarde sinds eind 2015 tegenover zetten
eind 2015 bij 235mio uitstaande aandelen aan een koers van 11.50 euro = 2.7 miljard euro
vandaag sep 2021 bij 132 mio uitstaande aandelen @ 7.00 euro = 925 mio euro plus 750 mio euro kapitaaluitkering Telematics sale = 1.675 miljard euro

HG & Co hebben dus 1 miljard aan aandeelhouderswaarde verdampt in 6 jaar tijd, en dat bij beurzen die ontploft zijn
maar hijzelf en een paar andere uitverkorenen binnen TT hebben voor hoeveel aan bonussen bijgeschreven in die 6 jaar op kosten van de zaak ?

quizvraag
a) nul : omdat het niet past bonussen te ontvangen als de reguliere aandeelhouder in 6 jaar zijn inzet heeft zien verdampen met 40%
b) voor 150 mio euro
c) voor 100 mio euro
d) voor 50 mio euro
[verwijderd]
0

De kritiek op renumeratie is bekend. Van mij mogen ze goede engineers en dergelijke flink belonen met ook aandelen, indien dat TT in een betere positie brengt. De founders hoeven dat niet te doen, die hebben geld zat.

Echter, niemand verzint hier iets over renumeratie, dus is ook geen poll voor nodig. Mij ging het er om dat we gewoon bij de feiten moeten blijven. TomTom heeft geen negatieve outlooks afgegeven na 2017, toen sports werd afgezonken. Dat was de laatste negatieve outlook en daarna is ook Consumer minder relevant geworden.
In 2018 en 2019 kwamen er 3x outlook verhogingen en zat TT in de lift.

Alles ging eigenlijk de goede kant op. Met Covid is daar tijdelijk een streep door gegaan en voor zover ik weet zijn er toen ook amper bonussen uitgekeerd.
Beperktedijkbewaking
2
quote:

pacman schreef op 8 september 2021 09:26:

In jan van dit jaar heeft TT weer een patent verkregen en m.i houd dit toch verband met Amazon's Alexa,
..
SUMMARY OF THE INVENTION
According to a first aspect of the present invention, there is provided a communications apparatus comprising: a processing resource arranged to support, when in use, a main application and a user interface; a data store; and a user interface host entity arranged to access, when in use, a user interface template selectable in response to a received message, the user interface template comprising a predetermined expression of a number of user interface elements; wherein the user interface is arranged to translate the user interface template selected from the predetermined expression of the number of user interface elements into a user interface instantiation.

The processing resource may be arranged to arbitrate between competing requests to use the user interface.

The apparatus may further comprise: a communications interface capable of supporting communication with an external application relative to the main application via a communications network; wherein the processing resource is arranged to provide, when in use, the external application with remote access to the user interface via the communications network.

The message may be received via the communications interface. The message may be received via the communications interface, for example from the external application.

The number of user interface elements may be a number of user interface objects.

The user interface instantiation may be rendering of the number of user interface elements.

The communications interface may be arranged to communicate, when in use, with the external application; the external application may be located in a device external to the processing resource.

patents.justia.com/assignee/tomtom-in...
...
Waar zie jij een verband met Alexa?

Kijk even naar de volledige patentaanvrage:
patents.justia.com/patent/10900791

Die dateert al uit 2008! Het lijkt mij te slaan op de toenmalig geïntroduceerde pnd's met traffic, of althans de interface (touch screen e.d.) van die pnd's. Die interface moet multifunctioneel zijn, dus geschikt voor maps, routes, messages, voice etc. Ze noemen zelfs een nieuw model uit die tijd, de 920 GO.

Ik denk niet dat de aanvrager, ene Rob van Seggelen, die vele pnd-gerelateerde patentaanvragen namens TomTom op z'n naam heeft staan, Alexa in het hoofd had toen hij eerder aan het nadenken was over de functionaliteit van zo'n interface (want daar gaat het meer over dan over de hardware).
Overigens worden dit soort onleesbare teksten niet geschreven door de technici van TT zelf, maar door juristen van een octrooi-consultant (of zo iets), die zelf de ballen verstand hebben van de techniek.

Opvallend is de lange tijdsduur tussen aanvraag en toekenning (jan 2021), meestal gaat het sneller. Ik vermoed dat dat komt door het hoge abstractieniveau van de aanvrage. Kijk maar eens naar een andere aanvrage, die is veel concreter (en leesbaarder) en werd na twee jaar al goedgekeurd:
patents.justia.com/patent/20070150190

Het 'functionele' patent overlapt heel makkelijk met andere abstracte verhalen, en dus heeft de 'examiner' er veel werk aan. Sterker nog, ik heb het donkerbruine vermoeden dat ze (want het is een vrouw) het diep achterin een bureaulade heeft gelegd, zo van "dat komt nog wel een keer".
En nu alles zwaar achterhaald is en nauwelijks meer relevant (de OEM's maken zelf hun interface), durft ze het toe te kennen.

Niet dat TT veel last van het uitstel heeft gehad. Ze konden gewoon hun gang gaan. Een patent beschermt alleen tegen grof na-apen, maar bij zo'n abstracte en vage omschrijving is na-apen moeilijk te bewijzen. En TT zal het wel uit hun hoofd laten om een peperdure juridische procedure te starten tegen een veelal groter bedrijf ohgv interface-software.

[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 8 september 2021 17:45:

[...]
Waar zie jij een verband met Alexa?

Kijk even naar de volledige patentaanvrage:
patents.justia.com/patent/10900791

Die dateert al uit 2008! Het lijkt mij te slaan op de toenmalig geïntroduceerde pnd's met traffic, of althans de interface (touch screen e.d.) van die pnd's. Die interface moet multifunctioneel zijn, dus geschikt voor maps, routes, messages, voice etc. Ze noemen zelfs een nieuw model uit die tijd, de 920 GO.

Ik denk niet dat de aanvrager, ene Rob van Seggelen, die vele pnd-gerelateerde patentaanvragen namens TomTom op z'n naam heeft staan, Alexa in het hoofd had toen hij eerder aan het nadenken was over de functionaliteit van zo'n interface (want daar gaat het meer over dan over de hardware).
Overigens worden dit soort onleesbare teksten niet geschreven door de technici van TT zelf, maar door juristen van een octrooi-consultant (of zo iets), die zelf de ballen verstand hebben van de techniek.

Opvallend is de lange tijdsduur tussen aanvraag en toekenning (jan 2021), meestal gaat het sneller. Ik vermoed dat dat komt door het hoge abstractieniveau van de aanvrage. Kijk maar eens naar een andere aanvrage, die is veel concreter (en leesbaarder) en werd na twee jaar al goedgekeurd:
patents.justia.com/patent/20070150190

Het 'functionele' patent overlapt heel makkelijk met andere abstracte verhalen, en dus heeft de 'examiner' er veel werk aan. Sterker nog, ik heb het donkerbruine vermoeden dat ze (want het is een vrouw) het diep achterin een bureaulade heeft gelegd, zo van "dat komt nog wel een keer".
En nu alles zwaar achterhaald is en nauwelijks meer relevant (de OEM's maken zelf hun interface), durft ze het toe te kennen.

Niet dat TT veel last van het uitstel heeft gehad. Ze konden gewoon hun gang gaan. Een patent beschermt alleen tegen grof na-apen, maar bij zo'n abstracte en vage omschrijving is na-apen moeilijk te bewijzen. En TT zal het wel uit hun hoofd laten om een peperdure juridische procedure te starten tegen een veelal groter bedrijf ohgv interface-software.

...
Het apparaat kan verder omvatten: een communicatie-interface die communicatie met een externe applicatie ten opzichte van de hoofdapplicatie via een communicatienetwerk kan ondersteunen; waarbij de verwerkingsbron is ingericht om, wanneer in gebruik, de externe applicatie te voorzien van toegang op afstand tot de gebruikersinterface via het communicatienetwerk.

Het bericht kan worden ontvangen via de communicatie-interface. Het bericht kan worden ontvangen via de communicatie-interface, bijvoorbeeld van de externe applicatie.

Het aantal gebruikersinterface-elementen kan een aantal gebruikersinterface-objecten zijn.

De gebruikersinterface-instantie kan een weergave zijn van het aantal gebruikersinterface-elementen.

De communicatie-interface kan zijn ingericht om, wanneer in gebruik, te communiceren met de externe applicatie; de externe toepassing kan zich bevinden in een apparaat buiten de verwerkingsbron.
- - - - -
om via je PND in de auto met thuisfront(Alexa?/) te communiceren, vanuit je auto opdracht geven om al de verwarming aan te zetten/koffieapp etc etc
hvasd2
0
Die verwarmingsfunctie zou wel heel relaxed zijn. Zo kom je nooit meer in een koud huis thuis.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

pacman schreef op 8 september 2021 18:37:

[...]
...
De communicatie-interface kan zijn ingericht om, wanneer in gebruik, te communiceren met de externe applicatie; de externe toepassing kan zich bevinden in een apparaat buiten de verwerkingsbron.
- - - - -
om via je PND in de auto met thuisfront(Alexa?/) te communiceren, vanuit je auto opdracht geven om al de verwarming aan te zetten/koffieapp etc etc
OK, maar iets als Alexa wordt nergens genoemd, ook niet echt omschreven. Het is allemaal rijkelijk vaag.

Trouwens, hoe lang bestaat Amazon's Alexa eigenlijk?

boem!
0
quote:

ketchup schreef op 8 september 2021 16:41:

misschien moet je daar eens de beurswaarde sinds eind 2015 tegenover zetten
eind 2015 bij 235mio uitstaande aandelen aan een koers van 11.50 euro = 2.7 miljard euro
vandaag sep 2021 bij 132 mio uitstaande aandelen @ 7.00 euro = 925 mio euro plus 750 mio euro kapitaaluitkering Telematics sale = 1.675 miljard euro

HG & Co hebben dus 1 miljard aan aandeelhouderswaarde verdampt in 6 jaar tijd, en dat bij beurzen die ontploft zijn
maar hijzelf en een paar andere uitverkorenen binnen TT hebben voor hoeveel aan bonussen bijgeschreven in die 6 jaar op kosten van de zaak ?

quizvraag
a) nul : omdat het niet past bonussen te ontvangen als de reguliere aandeelhouder in 6 jaar zijn inzet heeft zien verdampen met 40%
b) voor 150 mio euro
c) voor 100 mio euro
d) voor 50 mio euro

In antwoord op uw quizvraag kan ik u mededelen dat GEEN van de opties het juiste antwoord bevat.

In de jaarrekeningen wordt het totale beloningspakket van de RVB vermeld. Voor HG gedurende de laatste 6 jaar 6,650 mio.

het beloningspakket bestaat uit basis-salaris, bonus en optiecqRSU toezeggingen.

Ik ga voor
e) maximaal 5 mio
[verwijderd]
0
quote:

boem! schreef op 9 september 2021 00:58:

[...]

In antwoord op uw quizvraag kan ik u mededelen dat GEEN van de opties het juiste antwoord bevat.

In de jaarrekeningen wordt het totale beloningspakket van de RVB vermeld. Voor HG gedurende de laatste 6 jaar 6,650 mio.

het beloningspakket bestaat uit basis-salaris, bonus en optiecqRSU toezeggingen.

Ik ga voor
e) maximaal 5 mio
Never let the truth get in the way of a good story (Mark Twain)
37 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 17:37
Koers 6,185
Verschil -1,090 (-14,98%)
Hoog 6,755
Laag 6,040
Volume 2.045.397
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 227.592

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront