Dit forum is dus een historisch fait-divers geworden: exit...
De huidige stand van zaken
vandaag om 14 uur wordt tov de frontline aandeelhouders de aankoop van 24 vlcc aanbevolen, aankoop aan de commerciele waarde zowat. Wellicht worden tegen betaling een deel van schulden overgenomen, en hier-en-daar wat extra geld gezocht zonder de creatie van nieuwe aandelen (al zijn die zomaar mogelijk).
Zonder die 24 VLCC beschikt euronav nu vooral van een Suezmax vloot, met nog heel wat nieuwbouw op komst.Een vlcc vergt 50% meer kapitraal, en noteert nauwelijks hoger op spot of op termijn.
Frederiksen wil wellicht met 'zijn' containers international- hij zal die wel zowat controleren, en zijn eigen schepen toevoegen- over een wereldwijd verspreide tankervloot beschikken, die hij wellicht zelf huurt in de dalperiodes, en zichzelf of zijn partners, de oliegiganten, dan duur betaalt, om in het hoogseizoen dan te braderen, wat nu aan de gang is...Door aandelentransactie op quasi virtuele markten (vandaar die zeer abnormale volumes op euronav) slaat hij munt uit termijnmarkten op aandelen, ten koste van opbrengsten op de oliemarkt: en Frederiksen is een vazal van de olieindustrie en wil vooral goedkoop olietransport. CMB wil daar niet meer in meedoen, en met veel europees help miljarden stoppen in het waterstofverhaal.
De resterende VLCC vloot heeft dan wel zowat 9 jaar gemiddeld, de suezmax vloot wordt volgend jaar met een aantal nieuwe boten fel verjongd.
Ik vermoed dat frederiksen zij 160 miljoen vaten olie, verpreid over 80 vlcc overal ter wereld dus wel zal aanibeden in de winter, en aanvullen in het hoogseizoen en er zal altijd en overal wel van zijn olie zijn voor op het vuur...