LONDEN (AFN) - De prijs voor een vat Brent-olie zakte woensdagochtend naar het laagste peil in bijna 21 jaar, op bijna 17 dollar per vat. De oliesector heeft door een prijzenoorlog en de coronapandemie dubbel te lijden. Eerder al zakte de prijs van een vat Amerikaanse olie al onder de nul. Dat betekent dat handelaren geld toe krijgen om olie af te nemen.
Door de virusuitbraak wordt er veel minder olie verbruikt, terwijl een prijzenoorlog die Saudi-Arabië ontketende na een ruzie met Rusland voor veel meer aanbod zorgde. Scherp dalende olieprijzen zijn hiervan het gevolg. Ook zijn er zorgen over de opslagcapaciteit, nu de olie door het gebrek aan afnemers massaal wordt opgeslagen.
Wat meer zorgen baart dat nu al de olie futs voor mar 2021 al onder de $30,- zitten. Denk dat er veel oliebedrijfjes (niet de grote) die een jaar lang zo'n prijspeil niet gaan trekken.
Een week geleden was er op dit forum nog een heel gebeuren over olie
Veel dachten dat de prijzen gingen stijgen
Toen had ik al gemeld dat ze beter de overtollige olie zouden opbranden .
Dat kan natuurlijk niet ;de productie stilleggen kan ook niet .
Alles het kleinste plekje zit vol .
Nu hebben ze al schrik als de economie terug aantrekt dat er een tekort gaat ontstaan omdat de schepen geen olie genoeg kunnen bijhalen omdat ze vol liggen
Olie bijhalen duurt een paar weken
Wat een toestand
Nooit gezien en dat zal nog lang in ons geheugen blijven
Toch denk ik dat de olie aandelen niet veel meer zullen dalen .
Euronav lijkt me bij deze een perfect aandeel om in te slaan
Suske: Overtollige olie opbranden ??? Over hoeveel barrels praten we dan. En wat zouden de gevolgen voor het milieu dan zijn? Woon jij soms op 'n andere planeet?
[quote alias=het zwaard id=12341041 date=202004220935]
Suske: Overtollige olie opbranden ??? Over hoeveel barrels praten we dan. En wat zouden de gevolgen voor het milieu dan zijn? Woon jij soms op 'n andere planeet?
[/quote
Zwaard ge moet beter lezen
Ik zeg duidelijk dat kan niet
Normaal legt men een productie stil als men overschot heeft.
En hier kan dat niet
Ge moet eerst het goed lezen voor dat ge iemand anders belachelijk wil maken
maar we zijn al wat gewend van u
Dus het is nog niet uit de lucht gegrepen
er word werkelijk een hoeveelheid gas afgefakkeld .
Dus zwaard .
Nu is het uw beurt weer ?
Beursroegoe meldt euronav spint garen en het aandeel is hierop al gevoelig gestegen .
Maar als we verder kijken .
De opgeslagen olie wil men dan verkopen en liefs aan een hoge prijs.
Die hogere prijs kan nog wel even duren .
Lege tankers kunnen olie bijhalen maar zij moeten eerst hun zien te verkopen .
Het is plus en min .
Zit duidelijk in de koers verwerkt
Niet meer kopen
Suske: Vertel jij mij eerst eens waarom met de productie van een raffinaderij niet zou kunnen stileggen in plaats van de olie te verbranden. Trouwens er stond te lezen dat er massaal gas afgefakkeld werd .Dit gas is eigenlijk LPG of de bovenste brandstof die wordt gewonnen in 'n distillatie toren. Ook naar LPG is er geen vraag meer, dus moet het via de flair of fakkel verbrand worden om de druk te verlagen. Als je 'n koekjesfabriek hebt en er is geen vraag meer naar je koekjes kan je ook nog steeds de band stil leggen, en hoef je de koekjes niet te verbranden. Raffinaderijen worden trouwens geregeld stilgelegd voor jaarlijkse onderhoudswerken .Zou nu ook kunnen. Als we nu een overschot aan uranium moesten hebben, gaan we dan die dan ook via de kerncentrales verbranden?
Wissel even tel.nrs uit en bel elkaar. Het forum is hier NIET voor bedoeld!
Weet ik ook dat het is om de druk te verlagen is .
Maar nu laat men meer affakkelen dan gebruikelijk .
Ik dacht dat het draadje over olie ging, Ger 1948. Welnu ,mijn bijdrage ging over olie, dacht ik, niet!
tankerbedrijven handelen niet in eigen naam, behalve dan fso schepen misschien of eigen voorraadschepen. EURONAV heeft al een aanzienlijk deel van zijn schepen verhuurd met termijncontracten waardoor ze nu een solide inkomensbasis hebben enerzijds en minder mogelijkheden om op de spotmarkt zaken te doen. einde 2019 waren 12 vessels verhuurd langetermijncontracten voor ong 40 000/dag en in het voorjaar waren in januari en in maart nog zeer goede prijzen (60 000 tot 120 000 voor termijncontracten)
dat euronav die olie kwijt moet kunnen, dat is geen probleem van hen, maar van de huurder(meer op het euronav forum);
de ceo verklaarde overigens dat er niet wordt gespeculeerd op de olieprijs. indien anderen dit wel doen en in liquiditeitsproblemen terechtkomen, dan is er een risico dat ze niet of niet op tijd betaald worden, dat wel
overigens die floating storage is er in eerste plaats nodig voor dekking voor de futureverkoper, en in de 2de plaats na de koopverplichting voor de koper: wie de future koopt zal die misschien niet direct verkopen, en misschien niet op dezelfde locatie...komt nog storage en transport bij
euronaav zie de koersdoelen van analisten... correct gewaardeerd? als de 'contango' 2 jaar aanhoudt dan daalt de koers/Winst van euronav op basis van de huidige koers(11 euro) en uitgekeerde dividenden (8 kwartaal x 1 euro) en een winst van 15 euro op een aandeel met restkost 3 euro , want deze 'contango' is goed voor 250 verhuurdagen aan 300 000 euro per jaar... en de cash zal ook wel wat opbrengen
en hoe zal men de contango eruithalen... ??
Lage olieprijs is gunstig voor de wereldeconomie van extra 0,7% dat heft aardig het coronaeffect op.
Tsja: Waarop wacht Trump dan om dat gas dan niet gratis ter beschikking te stellen aan zijn verarmde bevolking. Zou dat geen mooie verkiezingsstunt zijn. Free Trump Gas voor America !
@het zwaard: dan moeten er pijpleidingen gebouwd worden en die kosten geld, dus te duur en dan maar gewoon in de fik steken.