Interview met Gijs Nagel, directeur DeGiro | Belegger.nl

Gouden Stier

DeGiro: 'Slimmere belegger komt bij ons'

Door Belegger.nl op 4 nov 2016 om 09:47 | Views: 1.089

DeGiro: 'Slimmere belegger komt bij ons'

Drie jaar geleden bestormde nieuwe broker DeGiro de markt met zeer lage tarieven. Inmiddels is DeGiro wat betreft transacties de grootste broker van Nederland. De snelle groei brengt ook veel vragen met zich mee, wat begrijpelijk is, stelt medeoprichter en directeur Gijs Nagel.

“In het eerste jaar na onze start hebben we alle zeilen bij moeten zetten om de groei te stroomlijnen”, steekt Nagel van wal. “Ik denk dat er in Nederland niet eerder een bedrijf in de financiële sector zo snel is gegroeid. Voor ons ging het er in de beginfase vooral om klanten toegang te kunnen verlenen tot het platform.” 

Investeren in capaciteit

“De fase daarna zat in het vergoten van de capaciteit van het systeem. Klanten accepteren geen downtime. Daar hebben we dus veel in moeten investeren. Tijdens de dag van het Brexit-nieuws was dit goed zichtbaar. Bij veel brokers in Europa lag het systeem er uit, wij hebben die dag goed doorstaan.”

Nagel snapt de vragen die de snelle groei van DeGiro oproept. “Maar wij verdienen net als alle andere brokers ons geld aan het verwerken van transacties, daar is dus niets bijzonders aan. Wat ons wel heeft gestoord is dat de kritiek vooral vanuit anonimiteit werd geventileerd. Hierdoor is het voor de belegger niet altijd helder welke agenda daar achter zit. Gelukkig wonnen we al meerdere prijzen in Europa, dus de erkenning is er ook.”

Positieve ontwikkeling

“Verder denk ik ook dat een aantal partijen niet blij is met het feit dat wij een klein deel van de orders via ons platform intern matchen. Dit betekent dat we de ene klant tegen de andere matchen wanneer dit kan.” Volgens de directeur is intern matchen juist een positieve ontwikkeling, omdat zo de kosten in de breedte omlaag kunnen, terwijl de klant altijd de beste executie krijgt. 

Volgens Nagel heeft intern matchen vooral zin met grote aantallen. En van grote aantallen kunnen we zeker van spreken. De groei in transacties is explosief te noemen, met 1,9 miljoen trades in 2014 naar een geschatte 9,1 miljoen in 2016. Het klantenbestand groeide van 30.000 in 2014 naar 145.000 in 2016. 

Weten wat hij doet

Voor wie is Degiro nu vooral geschikt? “Op zich zijn alle beleggers welkom en gebaat bij lage transactiekosten. Maar vooral de wat slimmere belegger met wat meer financiële kennis, die goed weet wat hij doet, zal bij ons uit komen. Ook zullen natuurlijk beleggers die bovengemiddeld actief zijn aangetrokken worden door de lage fees.” 

Nu de groeistuipen voor een groot deel zijn opgelost, wil DeGiro zich meer op het platform zelf richten. “Dat moet eenvoudiger en zal meer functionaliteiten voor de expert gaan bieden. Niet alleen op de desktop, maar vooral ook mobiel, want daar ligt de toekomst.

Daarnaast komen er meer tools voor de beginnende belegger. Er zijn namelijk veel mensen die zouden willen beleggen maar er de kennis of tijd niet voor hebben. Dit willen we met slimme software op gaan lossen. Volgend jaar gaan we wederom met innovatieve producten komen”, besluit Nagel.

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Partners van de Gouden Stier


Laatste Gouden Stier-video's


Laatste Gouden Stier artikelen