'In opkomende markten zijn geweldige aandelen te vinden' | Belegger.nl

Gouden Stier

'In opkomende markten zijn geweldige aandelen te vinden'

Door Belegger.nl op 15 nov 2016 om 10:40 | Views: 1.616

'In opkomende markten zijn geweldige aandelen te vinden'

Het Fidelity Emerging Markets Fund wist het te schoppen tot de vijf genomineerden voor een Gouden Stier in de categorie Beste beleggingsfonds van 2016. Een prachtige prestatie ondanks dat het fonds net naast de hoofdprijs greep. Wij spraken met fondsmanager Nick Price over zijn strategie en het soort bedrijven waar hij potentie in ziet voor zijn fonds. 

Emerging markets hebben de wind mee. In de search for yield zijn beleggers graag bereid om een klein beetje meer risico te nemen en in opkomende markten – die overigens over het algemeen er economisch ook beter voorstaan dan volwassen (ontwikkelde) markten – te beleggen.

Het fonds van Nick Price belegt bottom-up en wereldwijd in opkomende markten en heeft zo'n 65 aandelen in portefeuille. 

Geloof in ondernemingen

Met een tracking error van een kleine 8% trekt de fondsmanager zich niet zoveel aan van de index. Het gaat bij hem om beleggen in ondernemingen waarin hij gelooft. En soms maken die niet eens deel uit van de benchmark, zoals de Indische bank HDFC, goed voor ruim 6% van de portefeuille. 

Price wordt hij geholpen door een team van 46 analisten die zorgen voor goede portefeuille-ideeën. Price maakt daar een keuze uit. Hij staat bekend als een nauwgezette belegger. Waarschijnlijk omdat hij eerst accountant was voordat hij de overstap maakte naar assetmanagement.

Kwaliteit en groei 

Bij de selectie van aandelen voor zijn portefeuille staan kwaliteit en groei bovenaan het lijstje met eisen. “In opkomende markten zijn geweldige bedrijven te vinden, maar ook zeer veel bedrijven met schuld, een ongezonde balans, teveel bemoeienis van de staat. Die wil ik niet, hoe goedkoop ze dan ook mogen lijken.”

Price zoekt naar aandelen die een aantrekkelijke return on equity geven, groeien en winstgevend zijn en in staat zullen zijn die winstgevendheid vast te houden. “Sterke marktposities zijn daarbij van groot belang. Zo beleggen we in enkele kleine grondstofproducenten die tegen lage kosten kunnen werken. Dat is belangrijk, want ze moeten in staat zijn om in elk punt in de economische cyclus winstgevend te zijn.”

Groeimarkt voor financials

Nog zo’n voorbeeld van een sterk merk met groeipotentie is de eerder genoemde HDFC Bank. “In India heeft deze bank een heel goede naam en met 37 miljoen klanten op een snel welvarender wordende bevolking van meer dan een miljard, is er voldoende groeipotentie.”

Financials maken met 24% een flink deel uit van de totale portefeuille. Banken en verzekeraars in opkomende markten profiteren van de urbanisatie, legt Price uit. “Als mensen in de stad gaan wonen, sluiten ze verzekeringen af, nemen ze een lening om nieuwe meubels of misschien een vervoersmiddel te kopen. De mensen in Azië hebben vaak ook nog een boel spaargeld. Een aantrekkelijke groeimarkt voor financials dus.”

Kwaliteit kost meer 

Een hoge vrije kasstroom is ook belangrijk. Price: “We zoeken bedrijven die hun eigen groei kunnen financieren, waardoor ze geen hoge schulden hoeven te maken, en die investeren in de lange termijn. Natuurlijk moeten ook de waarderingen aantrekkelijk zijn, al passen we op voor te goedkope bedrijven. Die zijn vaak zo goedkoop voor een reden.”

Het fonds van Price heeft momenteel een hogere koers-winstverhouding dan de index. “We willen niet teveel betalen voor aandelen, maar kwaliteit kost soms wat meer. Vandaar dat de aandelen in onze portefeuille iets duurder zijn dan gemiddeld. Maar aan de andere kant, de verwachte groei van die ondernemingen is ook hoger dan gemiddeld.”

Transparant 

Het gebrek aan transparantie bij bedrijven in opkomende markten is een veel gehoord probleem. Echter, wat betreft dividendbeleid en corporate governance timmeren de ondernemingen hard aan de weg, zo merkt Price ook.

“En bedrijven die geen duidelijke cijfers kunnen overleggen - en een management hebben dat niet transparant opereert - die kopen we gewoon niet. De overweging in de portefeuille naar consumentenaandelen heeft trouwens te maken met transparantie. Die ondernemingen opereren doorgaans transparanter dan andere bedrijven.”

Wat betreft opkomende markt Brazilië, een land dat door nieuwe politiek een betere balans en aantrekkende grondstofprijzen weer in de picture komt bij beleggers, is Price voorzichtig. “We zijn nog onderwogen, de problemen zijn nog niet allemaal voorbij.”

“We zien wel kansen voor bijvoorbeeld beursbedrijven. Op de exchange-markt zijn er momenteel fusies en overnames gaande en beursbedrijven kunnen door het economisch herstel meer en meer bedrijven verwelkomen aan de beurs.”

Het Fidelity Emerging Markets Fund in het kort: 

  • Fondsmanager: Nick Price
  • Benchmark: MSCI Emerging Markets
  • Fondsvaluta: dollar
  • Introductiedatum 25 september 2013
  • Fondsomvang: 4,67 miljard dollar
  • Dividendbeleid: Herbeleggen
  • Lopende kosten: 1,19%
  • Beheerkosten 0,75%

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Partners Gouden Stier 2017:


Stem mee:


Terugblik Gouden Stier 2016


Laatste Gouden Stier artikelen