Deze 4 bedrijven kunnen de concurrentie met Amazon wél aan

Door Redactie op 15 augustus 2017 09:00 | Views: 12.968

Deze 4 bedrijven kunnen de concurrentie met Amazon wél aan

De overname van Whole Foods door Amazon zorgde voor een schokgolf in de wereld van de retailaandelen. Het zet de koersen van veel bedrijven in de sector onder druk. R.J. Hottovy, retailaandelenanalist bij Morningstar, gaat na welke bedrijven sterk genoeg zijn om de concurrentie met Amazon aan te kunnen.

Want die bedrijven zijn er zeker, stelt hij. Amazon kan immers niet alles. Hottovy gaat op zoek naar bedrijven die met behulp van hun schaalgrootte of de nichemarkt waarin ze opereren, Amazon de baas kunnen blijven, zo schrijft Robert van den Oever van Morningstar.

Dat zijn bijvoorbeeld bedrijven die heel gespecialiseerde producten hebben, uniek of lastig te vervoeren, en dit op verschillende manieren, zowel fysiek als online, kunnen aanbieden. Het gaat bijvoorbeeld om huishoudelijke producten, bouwmaterialen of auto-onderdelen.

Wal-Mart

Wal-Mart moet het van zijn schaalgrootte hebben: dit is de grootste retailer ter wereld met maar liefst 4700 filialen. Door de enorme omvang kan Wal-Mart veel goedkoper te werk gaan dan concurrenten en heeft ook de macht om prijzen vast te stellen. 

Daarentegen staat Wal-Mart online nog niet helemaal op de kaart, maar werkt daar wel hard aan, onder meer door de overname van Jet.com. Hottovy: “Jet.com heeft een prima netwerk en goede relaties met zijn toeleveranciers in de voedingsindustrie. Wal-Mart heeft de schaal om dit groot te kunnen maken, misschien zelfs groter dan Amazon. Ze kunnen het zich zelfs veroorloven om grote investeringen te doen die een hap uit de winst nemen.”

Lowe’s

“Lowe’s is een keten van bouwmarkten en doe-het-zelf zaken. Het voordeel van dat productenassortiment is dat een groot deel ervan niet zo makkelijk met de pakketdienst mee kan als de bestellingen bij Amazon. Zakken gips en meterslange planken zijn lastig te af te leveren via de pakketbezorger. Doe-het-zelf zaken hebben dus nog altijd een voordeel bij fysieke winkels, mits ze een goed assortiment samenstellen en service bieden.”

Costco

Costco heeft te lijden onder de vrees voor Amazon, maar analist Hottovy ziet toch een pluspunt bij deze supermarktbedrijven: ze exploiteren tankstations naast hun winkels, waar klanten die met de auto boodschappen komen doen, heel makkelijk hun auto kunnen volgooien.

“Costco heeft nog een ander voordeel. Het verkoopt artikelen in bulkverpakking, en dat doet Whole Foods niet. Het assortiment van Whole Foods is meer gericht op luxe en gemak en minder op prijs en volume.”

Tractor Supply

Stoere spullen voor buiten hebben ze bij Tractor Supply. Alles voor rondom huis en tuin, zoals grasmaaiers, maar ook alles voor tijdens de jacht. Kleding, opvouwbare schuilhutten, enzovoorts. Het aandeel is uit de gratie geraakt bij beleggers omdat het bedrijf al vijf kwartalen achtereen lagere resultaten behaalde dan het vooraf voorspelde. Beleggers zijn daardoor gaan twijfelen aan de operationele slagkracht.

Hottovy vindt echter dat er weinig reden tot twijfel is. “De merken en het productenaanbod zijn sterk, en de omni-channel aanpak van fysieke winkels en online aanwezigheid is goed. Hooguit heeft het management wat moeite om het aanbod aan te passen aan de seizoenen die een sterk wisselend weerpatroon laten zien dat vaak anders uitpakt dan we gewend waren. De analist ziet het bewijs dat het bedrijf op de goede weg is in de margegroei dankzij investeringen in optimalisatie van de leveringsketen.”

Disruptief, maar niet allesvernietigend

Hottovy vat samen: fysieke winkels moeten shoppende klanten een hele goede reden geven om naar hun stenen vestiging te komen, want anders volstaat één klik om online te bestellen bij Amazon net zo goed.

Tegelijk is er de relativering dat Amazon weliswaar disruptief is in de retailsector, maar het bedrijf zal echt niet in zijn eentje alle concurrenten zonder meer uitschakelen. “Iedereen denkt dat Amazon, als het ergens instapt, meteen 100% marktaandeel pakt, maar dat is niet zo”, besluit de analist.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.