Amazon blijft ook na nieuw hoogtepunt koopwaardig

Door Redactie op 3 september 2018 07:10 | Views: 3.572

Amazon blijft ook na nieuw hoogtepunt koopwaardig

Amazon zag zijn aandelenkoers afgelopen week stijgen tot een nieuw hoogtepunt na een verhoging van het koersdoel door Morgan Stanley. Sommige beleggers blijven liever weg bij aandelen die nieuwe recordniveaus behalen, maar in het geval van Amazon zouden ze dat wellicht beter niet kunnen doen. Zacks zette op een rij waarom Amazon een koopwaardig aandeel blijft.

Analisten van Morgan Stanley verhoogden hun koersdoel voor Amazon van 1.850 dollar naar maar liefst 2.500 dollar per aandeel. Dat betekent een opwaarts potentieel van zo'n 29% ten opzichte van de huidige koers. Het nieuwe koersdoel van Morgan Stanley is het hoogste van alle 41 analisten die Amazon volgen, blijkt uit gegevens van FactSet.

Hoge marges

Het hernieuwde optimisme van de Morgan Stanley-analisten komt voort uit het vermogen van Amazon om nog vele jaren hogere winsten te genereren uit zijn activiteiten met hogere marges.

Morgan Stanley merkte op dat de cloudactiviteiten van Amazon, samen met zijn abonnementen- en advertentiedivisies alleen al in 2020 een winst van 45 miljard dollar zullen opleveren, wat een stijging van ongeveer 80% zou betekenen ten opzichte van de geschatte 25 miljard dollar van dit jaar.

Positieve winstherzieningen

Morgan Stanley herhaalde zijn overwogen-advies voor Amazon en zei dat de marges zullen leiden tot verdere opwaartse winstherzieningen. Amazon heeft in de afgelopen 60 dagen 18 positieve winstherzieningen gekregen van analisten voor zowel het huidige jaar als voor het fiscale jaar 2019. 

Analisten en investeerders zijn ook positief over Amazon omdat de uitbreidingsplannen nog lang niet zijn afgelopen. Amazon domineert al jaren de cloud computing-markt met zijn sterke service en bijna zeven jaar voorsprong op enkele van zijn grootste concurrenten.

Het bedrijf van Jeff Bezos eiste 34% van de totale cloud computing-markt op tijdens het tweede kwartaal, volgens gegevens van Synergy Research Group. Amazon laat daarmee concurrenten als Microsoft (14%), IBM (8%), Google (6%) en Alibaba (4%) ver achter zich.

Kernactiviteiten

Bovendien steeg de kernactiviteit van Amazon, die 60% van de omzet in het tweede kwartaal vertegenwoordigde, met ongeveer 29% naar 31,86 miljard dollar. Zowel e-commerce als fysieke verkopen, in combinatie met Amazon Web Services (AWS) en de abonnementsopbrengsten maken van Amazon een kracht waarmee men jarenlang rekening moet houden.

Amazon wil ook een grotere speler in de farmaceutische wereld worden met zijn PillPack-aankoop. Daarnaast is het bedrijf naar verluidt klaar om in de verzekeringsvergelijkingsactiviteiten te springen. Amazon zou zijn blik ook kunnen richten op benzinestations en de vakantiekortingsindustrie, waarmee het bedrijf de concurrentie met Costco verder zou opvoeren.

Bovendien meldde Bloomberg dat Amazon interesse heeft om Landmark Theaters te kopen. Dit zou Amazons fysieke aanwezigheid in de detailhandel vergroten en het bedrijf een gegarandeerde distributie-afzetmarkt bieden voor zijn groeiende reeks originele films. Ook dankzij de groeiende content-bibliotheek van streaming-tv-service Amazon Prime lijkt het groeiverhaal van Amazon nog lang niet voorbij.

Lees ook: Deze tip van Buffett helpt beleggers bij recordstanden op beurzen

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.