7 aandelen om dit cijferseizoen te kopen

Door Redactie op 24 juli 2019 14:00 | Views: 9.628

7 aandelen om dit cijferseizoen te kopen

De verwachtingen voor het kwartaalcijferseizoen zijn niet rooskleurig. Interessant om te weten is dus dat Wall Street-analisten in het verleden de winst per aandeel vaak hebben onderschat.

Zo dachten analisten dat de winst per aandeel van de S&P 500-bedrijven in het eerste kwartaal met 4% zou dalen ten opzichte van vorig jaar. Maaruiteindelijk was dat maar 0,3%.

De afgelopen vijf jaar heeft de gerapporteerde winst van de S&P 500 de geschatte winst met gemiddeld 4,8% overtroffen, terwijl de verwachte groei van de winst per aandeel in een kwartaal historisch gezien 3,7 procentpunten lager lag dan het werkelijke cijfer.

Als die trend zich voortzet zou de winst in het tweede kwartaal zelfs met ongeveer 1% kunnen stijgen. En vanuit dat perspectief zou het cijferseizoen een grote katalysator voor de markt kunnen zijn.

Op basis van dat idee selecteerde InvestorPlace zeven aandelen die de mogelijke campingrally kunnen aanvoeren.

1. Facebook

Eén aandeel dat klaar lijkt voor een sterk kwartaalrapport en een flinke rally is advertentiegigant Facebook, die op 24 juli met cijfers komt. Facebook heeft het grootste deel van 2019 besteed aan het dealen met problemen met de privacy van zijn gebruikers in 2018. Het winstverslag over het tweede kwartaal zou moeten bevestigen dat die achter de rug zijn.

De wereldwijde trends voor online advertentie-uitgaven in 2019 waren gunstig. Het gebruik van Facebook Stories neemt toe, terwijl voor Instagram en Messenger allerlei nieuwe advertentiemogelijkheden zijn gecreëerd. De gebruikers- en omzetcijfers van de socialemediagigant zouden dit kwartaal goed moeten zijn, net als de marges. Het lijkt erop dat de grote rally van het aandeel van deze zomer zal worden voortgezet.

2. Crocs

Schoenenmerk Crocs heeft de afgelopen jaren flink gereorganiseerd, maar stuitte in het eerste kwartaal van 2019 op tegenvallende vraag en marge. Beleggers besloten dat het beste van het Crocs-verhaal al achter de rug was, en deden hun aandelen van de hand.

Maar het beste moet nog komen en het lelijkeschoenenmerk wint alleen maar aan kracht. Uit onderzoek van Piper Jaffray onder jonge consumenten bleek dat Crocs de snelst groeiende merkbekendheid in de hele schoenencategorie heeft, terwijl wereldwijde trends in zoekopdrachten aangeven dat de interesse in Crocs stijgt. Verder was de recente samenwerking van het bedrijf met Vera Bradley een grote hit.

Over het geheel genomen lijkt het dus waarschijnlijk dat Crocs sterke cijfers over het tweede kwartaal zal rapporteren, en dat zal een mooie herstelrally in het aandeel veroorzaken. Crocs maakt op 6 augustus de resultaten bekend.

3. JD.com

2018 was een heel slecht jaar voor het Chinese e-commercebedrijf JD.com. De Chinese consument gaf minder uit, de omzetgroei van JD.com daalde en de marges van het bedrijf werden gehalveerd. Als reactie op die negatieve trends verloor JD.com meer dan de helft van zijn waarde in 2018.

Maar al deze trends zijn in 2019 omgeslagen. De Chinese consument trekt weer de portemonnee, vooral in de afgelopen twee maanden waarin de groei van de detailhandelsverkopen aanzienlijk is versneld en in juni het hoogste niveau in twaalf maanden bereikte. Tegelijkertijd is de omzetgroei van JD.com gestabiliseerd rond 20%, terwijl de operationele marges in de afgelopen twee kwartalen steeds met ruim 70 basispunten zijn toegenomen.

Het is dan ook waarschijnlijk dat JD.com met indrukwekkende cijfers gaat komen die de rally in het aandeel verder ondersteunen. JD.com opent op 15 augustus de boeken.

4. Foot Locker

Het aandeel van sportschoenenverkoper Foot Locker is dit jaar met meer dan 20% gedaald. Dat kwam grotendeels door de angst voor escalatie van de handelsoorlog en de impact ervan op de vraag en de marges van het bedrijf. Maar de VS en China hebben een wapenstilstand afgekondigd, wat betekent dat de omstandigheden aan het handelsfront niet snel slechter zullen worden.

Foot Locker rapporteerde over het eerste kwartaal sterke cijfers, met een positieve vergelijkbare omzetgroei en een stijging van de brutomarge. Nike, de grootste partner van Foot Locker, heeft over het afgelopen kwartaal een zeer sterke omzetgroei van 10% gerapporteerd. Lululemon, dat niet via Foot Locker verkoopt maar ook een belangrijke speler is op de markt voor sportkleding, rapporteerde afgelopen kwartaal eveneens een sterke omzetgroei.

Foot Locker heeft dus waarschijnlijk ook een goed tweede kwartaal achter de rug en er is een gerede kans op positieve vooruitzichten. Het bedrijf brengt op 24 augustus de cijfers naar buiten.

5. Tesla

De aandelen van elektrische-autofabrikant Tesla stonden begin 2019 flink onder druk door een wereldwijde vertraging van de vraag naar auto's en elektrische voertuigen. Het aantal leveringen in het eerste kwartaal leed daaronder. Ook hier dachten beleggers dat Tesla al gepiekt had.

Maar Tesla sloeg terug en maakte bekend in het tweede kwartaal een recordaantal voertuigen te hebben geleverd. Het aandeel steeg na het leveringsrapport, maar staat nog altijd ruim onder het niveau van voor de slechte verkoopcijfers van het eerste kwartaal bekend waren. Dat komt vooral doordat investeerders nu eerst willen zien hoe de marges zich hebben ontwikkeld.

Gezien de ongekende schaalvergroting is het waarschijnlijk dat de marges in het tweede kwartaal op vergelijkbare wijze zijn gestegen. Het verslag over het tweede kwartaal zou dus moeten bevestigen dat het slechte eerste kwartaal van Tesla een uitzondering was, die niet zal worden herhaald. Tesla maakt de tweedekwartaalcijfers op 24 juli bekend.

6. AMC Entertainment

Na het recordjaar 2018 is de omzet van bioscoopkaartjes tot in de eerste helft van 2019 tegengevallen. Van begin dit jaar tot juni daalde de omzet met meer dan 9% ten opzichte van 2018. Als gevolg daarvan is het aandeel van Amerika's grootste bioscoopexploitant AMC Entertainment dit jaar met 20% gedaald.

Maar niet alle hoop lijkt verloren voor AMC. Dankzij het enorme succes van de meest recente Spider-Manfilm (Far from Home) zijn de inkomsten uit kaartverkopen in juli licht gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze hernieuwde groei zal waarschijnlijk tot eind dit jaar aanhouden, gezien de komst van kaskrakers als Lion King, Frozen 2 en een nieuwe Star Wars-film. Tegelijkertijd wint AMC's abonnementenprogramma, Stubs A-List, enorm aan aantrekkingskracht. Al met al zal het kwartaalrapport van AMC dan ook best goed zijn en zal de afdekking van de shortposities in het aandeel een grote rally veroorzaken. AMC komt op 7 augustus met cijfers.

7. Alibaba

Het verhaal van het Chinese e-commercebedrijf Alibaba is vergelijkbaar met dat van sectorgenoot JD.com. 2018 was een moeilijk jaar, met een dalende omzetgroei en marges onder druk. Maar 2019 ziet er heel anders uit. De Chinese consument begint weer uit te geven, de omzetgroei van Alibaba stabiliseert en een expansie van de marges komt weer in beeld.

Omdat deze ontwikkelingen het hele jaar zouden moeten aanhouden, worden van Alibaba solide cijfers verwacht. Die vallen samen met een relatief goedkope waardering van het aandeel. Het aandeel wordt momenteel verhandeld tegen 26 keer de verwachte winst, tegen een vijfjaarsgemiddelde van 29, en staat 11% onder het hoogtepunt van dit jaar. Alibaba brengt op 22 augustus de resultaten naar buiten.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.