7 aandelen met jeugdige potentie

Door Redactie op 16 september 2019 09:40 | Views: 9.995

7 aandelen met jeugdige potentie

De koopkracht van millennials of Generatie Y groeit met de dag, en ze geven hun geld heel anders uit dan voorgaande generaties. Een aantal specifieke sectoren gaat daar naar verwachting van profiteren.

Volgens CB Insights wordt verwacht dat er de komende decennia 30 biljoen dollar aan rijkdom van babyboomers naar millennials zal worden overgedragen. De trendwatcher heeft twaalf sectoren geïdentificeerd die waarschijnlijk profiteren van hun toenemende koopkracht.

InvestorPlace selecteerde er zeven aandelen uit die beleggers kunnen kopen om te profiteren van de bestedingsgewoonten van de gemiddelde millennial.

1. Thor Industries

Millennials zijn gek op kamperen. In 2018 gingen bijna 80 miljoen Amerikanen kamperen, onder wie vele millennials.

"Vorig jaar maakten millennials 41% uit van het totale aantal kampeerders, en 56% het aantal mensen dat dat voor het eerst deed," adus CB Insights. "Een deel van het enthousiasme van millennials voor kamperen komt voort uit het feit dat velen van hen hun eerste bestedingsjaren ingaan en een eigen gezin beginnen."

Millennials zoeken naar relatief goedkope vormen van ontspanning. Velen kiezen voor kampeerbusjes in plaats van ouderwets kamperen in een tent. Een bedrijf dat blijft profiteren van millennials is Thor Industries, dat caravans en campers produceert onder verschillende merknamen.

2. Lululemon (LULU)

Volgens CB Insights gaat 76% van de millennials minstens één keer per week naar de sportschool. Dat is meer dan Generatie X (70%) en de babyboomers (64%). Millennials geven elk jaar bijna 7 miljard dollar uit aan sportschoollidmaatschappen. Dat is het dubbele van wat Generatie X en de babyboomers uitgeven.

Het zou logisch zijn om de aandelen van een fitnessclubketen aan te bevelen, zoals Planet Fitness, waarvan de aandelen het goed hebben gedaan sinds de beursgang in 2015. De kapitaalvereisten van fitnessfaciliteiten maken ze echter tot matige beleggingen in tijden dat economie verslechtert.

Een bedrijf als Lululemon, dat modieuze sportkleding verkoopt, is een betere investering. Lululemon rapporteerde begin deze maand zeer sterke tweedekwartaalcijfers en verwacht een jaarlijkse tweecijferige winstgroei tot ten minste 2023.

3. Booking Holdings

Millennials houden van reizen. "Een Airbnb-onderzoek uit 2016 toonde aan dat veel millennials liever sparen voor hun volgende reis dan schulden aflossen of sparen om hun eerste huis te kopen", schreef CB Insights. Uit een ander onderzoek bleek dat 21% van de millennials een lager salaris zou accepteren als dit betekende dat ze vaker konden reizen.

Om succesvol te zijn moeten reisorganisatie millennials een combinatie van unieke ervaringen, budgetprijzen en uitstekende klantenservice bieden. Wie weleens via een organisatie heeft geboekt, weet dat dat geen eenvoudige eisen zijn.

Booking Holdings, voorheen bekend als Priceline, verhoogde in 2018 het aantal beschikbare woningen en appartementen op zijn website Booking.com met 47% tot 1,75 miljoen. Tegelijkertijd groeide de hotelportfolio van Booking.com met slechts 10% tot 436.000.

De verschuiving naar een pre-paid businessmodel waarbij alternatieve accommodaties van tevoren worden betaald, wordt grotendeels gedreven door de wens van millennials om op authentiekere locaties te verblijven in plaats van in een hotel.

4. Shake Shack

Volgens CB Insights eet 40% van de millennials buiten de deur. Dat is aanzienlijk meer dan Generatie X (26%) en de babyboomers (19%). Een van de belangrijke trends in de restaurantindustrie op dit moment is plantaardig vlees, ook bekend als Meat 2.0.

Shake Shack, waarvan het aandeel dit jaar met 114% is gestegen, is een van de zogeheten "fast-casual" eetgelegenheden die goede zaken doet met zijn vleesloze hamburgers.

De omzet van restaurants die langer dan een jaar open zijn steeg in het tweede kwartaal met 3,6%. De totale omzet inclusief nieuwe openingen groeide met 31%. Het bedrijf is van plan om in 2019 maar liefst 60 nieuwe locaties te openen.

5. Starbucks

Enerzijds is het feit dat millennials dol zijn op koffie uitstekend nieuws voor koffieketen Starbucks, die een aantal kwartalen kampte met een achterblijvende omzetgroei. In juli lieten de cijfers echter zien dat deze trend doorbroken is.

Aan de andere kant hebben millennials de voorkeur voor kleinere trendy koffiezaakjes, wat Starbucks niet is. Ook kwam het bedrijf op 4 september met herziene verwachtingen voor 2020, die suggereren dat de winstgroei volgend jaar niet zal voldoen aan zijn "doorlopend groeimodel van 10%".

Veel van de vertraging heeft echter te maken met eenmalige belastingvoordelen in 2019. Het bedrijf zelf blijft het prima doen en is operationeel een van de beste bedrijven in Amerika. Bovendien: millennials houden enorm van koude dranken als ijskoffie, die Starbucks ook op het menu heeft staan.

6. Kellogg

Diepvriesproducten vallen recht in de voorkeur van millennials voor gezond, snel en relatief goedkoop voedsel. De wereldwijde markt voor diepvriesproducten zal naar verwachting groeien tot 290 miljard dollar in 2021.

Twee cijfers suggereren dat millennials vooroplopen in de herwaardering van diepvriesproducten: ten eerste gaven ze in 2017 9% meer uit aan bevroren voedsel per bezoek aan de supermarkt dan andere demografische groepen. Bovendien nam de verkoop van diepvriesproducten in 2018 voor het eerst in vijf jaar toe, grotendeels dankzij millennials.

Een bedrijf dat profiteert van de populariteit van zowel diepvriesproducten als plantaardig vlees is Kellogg, dat zijn diepvriesverkopen met 3,2% zag stijgen in het tweede kwartaal. Op 4 september introduceerde het bedrijf Incogmeato, een lijn van producten die zowel kant-en-klaar als bevroren zijn, waaronder een plantaardige burger.

7. Intuit

Amerikaanse millennials hebben een hogere studieschuld dan alle voorgaande generaties. Gecombineerd met het feit dat de kosten van levensonderhoud sneller stijgen dan in het afgelopen decennium is het geen wonder dat millennials bereid zijn om financiële apps te proberen die ze helpen geld te besparen waarmee ze hun schulden kunnen afbetalen.

"In één enquête zei 71% van de millennials dat ze liever naar de tandarts gaan dan te luisteren naar wat een bank hen te vertellen heeft - een sentiment dat grotendeels wordt veroorzaakt door slechte klantenservice en slechte technologische integratie", schreef CB Insights.

Om te profiteren van deze trend zouden beleggers Intuit, de oervader van de fintech-bedrijven, kunnen kopen. De belangrijkste producten van Intuit zijn QuickBooks en TurboTax. De eerste richt zich op kleine bedrijven en de tweede op belastingbetalers in alle soorten en maten. Een gratis Intuit-product dat millennials veel gebruiken is Mint.

In het fiscale boekjaar 2019 genereerde Intuit 2,2 miljard dollar aan vrije kasstroom uit 6,8 miljard dollar aan omzet. En het laat de vrije kasstroom elk jaar met dubbele cijfers groeien.

Intuit doet dit door te investeren in onderzoek en ontwikkeling. In het fiscale boekjaar 2019 gaf het bedrijf 1,2 miljard dollar uit aan nieuwe producten en innovatie - ongeveer 18% van zijn jaarlijkse omzet. Het is van plan het grootste deel van dit geld te besteden aan het verbeteren van zijn bestaande producten.

Lees verder: De 20 meest geliefde aandelen onder millennials

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.