9 aandelen die minstens 10% omhoog kunnen

Door Redactie op 13 januari 2021 16:30 | Views: 36.932

9 aandelen die minstens 10% omhoog kunnen

In de Dow Jones-index staan de aandelen van dertig van de grootste bedrijven van Amerika. In de 125 jaar van zijn bestaan als brandpunt van Wall Street is de index altijd nauwgezet gevolgd door tal van analisten, met allemaal hun eigen methodes en conclusies. Maar over een aantal aandelen zijn ze het eens.

De aanbevelingen van analisten zijn samen te vatten in twee onderdelen: advies over kopen, houden, of verkopen, en een koersdoel - wat is het aandeel nou eigenlijk waard.

The Motley Fool nam het gemiddelde koersdoel voor elk van de dertig bedrijven, en bij negen ervan is de upside - het verschil van de huidige koers met het koersdoel - nog wel zeker 10%.

Salesforce
Upside: 27%

Salesforce is marktleider in software voor klantprofielen en -relaties (crm) via de cloud en heeft onlangs team-app Slack overgenomen voor maar liefst 27,7 miljard dollar. Van de kruisbestuiving wordt veel verwacht: het management voorziet een toekomstige omzetgroei van ongeveer 20%.

Merck
Upside: 17%

Farmareus Merck ontwikkelt middelen tegen kanker. Hun belangrijkste medicijn is Keytruda, dat het eigen immuunsysteem van de patiënt kan inzetten en voor de behandeling van steeds meer veel voorkomende varianten van de ziekte wordt goedgekeurd.

Momenteel is Keytruda een van de best verkopende kankerbehandelingen ter wereld en goed voor bijna een derde van de jaaromzet van Merck.

Chevron
Upside: 15%

De olieprijzen stijgen weer boven de 50 dollar per vat, en Wall Street is relatief bullish over Chevron. Ondanks de recessie is de schuldenlast van de Amerikaanse olie- en gasreus met 26% aanzienlijk lager dan die van de concurrentie (die van Shell bijvoorbeeld is 69%), en dat biedt het bedrijf de financiële armslag om acquisities te doen.

Afgelopen zomer heeft Chevron bijvoorbeeld Noble Energy gekocht voor 5 miljard dollar, waarbij het de oliereserves in handen kreeg tegen omgerekend 5 dollar per vat.

McDonald’s
Upside: 15%

De fastfoodketen heeft zich uitstekend aangepast aan de beperkingen die de coronapandemie vereiste, en in de VS is de omzet alweer op het niveau van 2019.

Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de drive-through-restaurants die overal in het land te vinden zijn, en verder aan het online bestelplatform en uitgekiende marketing. Daarbij zijn de menu's beperkt om de arbeidskosten en servicetijden laag te houden, met enkele goedkope en een paar gezonde opties om oude en nieuwe klanten tevreden te stellen.

Home Depot
Upside: 14%

Of het nu goed of slecht gaat met de Amerikaanse economie, de doe-het-zelfketen blijft razend populair. Door de lage rente kopen steeds meer Amerikanen een huis, terwijl mensen die al een huis hebben aan het verbouwen zijn geslagen.

Home Depot profiteert van beide scenario’s en is sinds een paar jaar bovendien bezig de online verkoopkanalen te optimaliseren

Nike
Upside: 14%

De totale omzet van Nike is het laatste kwartaal met 9% is gestegen, en in China zelfs met 24%. Het digitale kanaal is voor Nike tijdens de pandemie sterk in belang toegenomen, en de verwachting is dat de consument in de toekomst weliswaar weer terug naar de winkels zal komen, maar vooral ook online zal blijven shoppen.

Microsoft
Upside: 14%

Microsoft haalt het grootste deel van zijn omzet uit cloudsoftware en -diensten. Dat is geen wonder, omdat steeds meer bedrijven online en op afstand werken.

Nog een voordeel: Microsoft betaalt meer dividend dan enig ander beursgenoteerd bedrijf in de Verenigde Staten. Bovendien is de techreus momenteel druk bezig met een aandelen-inkoopprogramma ter waarde van 40 miljard dollar, waarmee het in feite zijn eigen beurskoers verhoogt.

Coca-Cola
Upside: 13%

Coca-Cola heeft meer dan 20 drankmerken die het over de hele wereld afzet behalve in Noord-Korea en Cuba. Het bedrijf zet jaarlijks meer dan 1 miljard dollar om.

Het logo wordt overal herkend. De marketing is uitstekend. De betrokkenkeid van consumenten is groot. Coca-Cola heeft een flink deel van de markt stevig in handen, en is daarmee een stabiele groeier.

Walmart
Upside: 11%

Door zijn grootschalige winkelnetwerk heeft Walmart de concurrentie uit de markt gedrukt. Analisten hebben hoge verwachtingen van Walmart+, een soort Prime-lidmaatschap waarmee het de concurrentie aangaat met Amazon. Klanten van Walmart kunnen voor 98 dollar per jaar (of 12,95 per maand) gratis bezorging krijgen en bijvoorbeeld korting op benzine.

Met het digitale kanaal van Amazon valt natuurlijk nauwelijks te concurreren, maar Walmart online is groter als het om etenswaren gaat. Het Walmart+-programma zal voor nog meer online-omzet zorgen, waarmee de keten zich uitdrukkelijk positioneert als omnichannel retailer met grote potentie.

Lees ook: De 10 beste aandelen voor 2021 volgens Barron's

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.