Instapmoment voor Nio?

Door Redactie op 20 april 2021 08:55 | Views: 11.125

Instapmoment voor Nio?

Elektrische auto-producent Nio, een van de meeste innovatieve bedrijven in China, liep onlangs averij op na een koerswinst van meer dan 1000% in het afgelopen jaar. Is het ideale instapmoment nu aangebroken?

Investorplace bekeek de voor- en nadelen van het bedrijf. Na een explosieve koersstijging staat het aandeel Nio op 39% verlies sinds 9 februari. Een aantal factoren, waaronder het wereldwijde verstoring van de toeleveringsketen voor halfgeleiders, droeg bij aan de correctie. Maar dat wereldwijde chiptekort - hoe pijnlijk het nu ook is – zal uiteindelijk wegebben.

Uniek bedrijfsmodel

Goldman Sachs besloot onlangs Nio op te waarderen van een verkoopadvies naar een houdadvies, met een koersdoel van 59 dollar per aandeel.

Deze upgrade heeft alles te maken met het innovatieve battery-as-a-service-model van Nio, dat kopers in staat stelt een elektrische auto aan te schaffen zonder dat ze thuis een eigen oplader hoeven installeren. Maar hoewel het accu-inwisselmodel een baanbrekend concept is, is het wellicht niet genoeg om het aandeel Nio nu weer te laten stijgen.

Chips voor China

Zo waarschuwde professor Morris A. Cohen van de Universiteit van Pennsylvania onlangs dat de halfgeleiderprocessen in elektrische auto’s dermate ingewikkeld zijn, dat er niet zomaar een andere chip van een ander merk in kan worden gezet.

Daarbij stelt Cohen dat de toeleveringsketen structureel misschien nooit meer dezelfde zal zijn, met name nu China zelf meer producten afneemt voor de thuismarkt.

Geen instapmodelletjes

Theoretisch zou die invalshoek Nio moeten bevoordelen ten opzichte van Amerikaanse fabrikanten. Maar Nio heeft geen geheim gemaakt van zijn internationale ambities. Als Nio ooit naar de VS komt, zal het de hamvraag moeten beantwoorden: hoe gaat het met zijn elektrische wagens de concurrentie aan met goedkope auto’s met verbrandingsmotoren?

Hoe interessant het batterijmodel van Nio ook lijkt, het zal het betaalbaarheidsprobleem niet oplossen waarmee dit bedrijf en andere elektrische-autofabrikanten te kampen hebben. Kortom, voorzichtigheid is geboden.

Lees ook de column Vliegen Chinese auto-aandelen uit de bocht?

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.