Vorige week werd het aandeel Nvidia gesplitst in tien delen. Die splitsing volgde op een aanzienlijke koersstijging van het aandeel, dat het afgelopen jaar met meer dan 200% is gestegen als gevolg van de AI-hausse. Toch hebben verschillende hedgefondsmanagers voorafgaand aan de aandelensplitsing hun posities in Nvidia afgebouwd en hun geld belegd in andere AI-bedrijven, zo valt te lezen op The Motley Fool.
Hun keuze betekent niet dat Nvidia een slechte investering is, want deze hedgefondsmanagers houden allemaal nog wel een positie in Nvidia, maar het zwaartepunt hebben zij verschoven. Philippe Laffont (Coatue Management) verkocht 2,9 miljoen aandelen Nvidia en verhoogde zijn positie in Alphabet met 155%.
Steven Schonfeld (Schonfeld Strategic Advisors) verkocht 96.793 aandelen en verhoogde zijn belang in Alphabet met 195%. Paul Tudor Jones (Tudor Investment) verkocht 103.337 aandelen Nvidia en kocht daarvoor wel callopties op het aandeel. Ondertussen verhoogde hij zijn belang in Snowflake met 54%. Louis Bacon (Moore Capital Management) verkocht 2.006 aandelen Nvidia en kocht posities in Alphabet en Snowflake.
Wat hierin opvalt, is dat Alphabet en Snowflake steeds terugkomen als alternatieve keuze van de fondsbeheerders. Dan wordt het interessant om eens te kijken wat deze topbeleggers zien in Alphabet en Snowflake.
Alphabet
Alphabet is een grote speler in de digitale advertentiemarkt en doet mee met de grootste aanbieders van cloudinfrastructuur en platformdiensten ter wereld. Het megabedrijf verliest langzaam marktaandeel in de digitale reclame. Dit jaar zal het marktaandeel naar verwachting dalen naar 27,4%, tegen 28,1% vorig jaar. Maar Google Cloud Platform wint juist marktaandeel. Ondertussen is Alphabet druk bezig met het integreren van AI in zijn diensten.
Het AI-model Gemini moet helpen om de groei te stimuleren. Via zijn cloud computing-activiteiten kan Alphabet AI goed te gelde maken. Forrester Research noemde Google Cloud Platform onlangs de leider in AI-infrastructuuroplossingen en het noemde Gemini het toonaangevende taalmodel, voor GPT-4 van OpenAI.
De financiële resultaten van Alphabet over het eerste kwartaal waren sterk. De omzet steeg met 15% tot $80,5 miljard dankzij een sterk momentum in cloud computing en een bescheiden groei in reclame. Ondertussen steeg het nettoresultaat met 57% tot $23,7 miljard, mede dankzij inspanningen om kosten te optimaliseren.
Analisten verwachten dat de winst per aandeel de komende drie tot vijf jaar met 17,2% per jaar zal groeien. Dan lijkt de huidige waardering van 26,7 keer de winst redelijk en kan het aandeel beter presteren dan de S&P500.
Snowflake
Snowflake is een cloud datawarehouse, maar het bedrijf biedt ook data lake, oftewel een systeem dat ruwe data opslaat voor analyses en AI. Het platform ondersteunt het delen van data en daarnaast biedt Snowflake verschillende aangrenzende oplossingen.
Het Snowpark developer framework ondersteunt de training van AI-modellen, Cortex biedt generatieve AI en machine learning-modellen en het Native Application Framework stelt bedrijven in staat om applicaties te bouwen en te implementeren op het platform. Snowflake is uniek in zijn vermogen om deze functies te ondersteunen op een enkel platform in meerdere publieke clouds.
De resultaten over het eerste kwartaal waren gemengd. Het aantal klanten steeg met 21% tot 9.822 en de bestaande klanten besteedden gemiddeld 28% meer. De omzet steeg met 33% tot $829 miljoen dankzij een sterke groei van de kerncapaciteiten op het gebied van opslag en analyse.
Meer dan de helft van de klanten gebruikt nu Snowpark en meer dan 750 klanten hebben het relatief nieuwe Cortex al gebruikt. Zorgen zijn er wel over de nettowinst. De operationele marge kromp met één procentpunt in het eerste kwartaal en het nettoresultaat daalde met 7% tot $0,14 per aandeel. Snowflake verlaagde ook de margeverwachting voor het hele jaar.
Het management schreef dat toe aan hogere kosten in verband met de ontwikkeling van AI-producten. Dat zijn noodzakelijke investeringen die extra omzetmogelijkheden in de toekomst ontsluiten. De markten voor data lake en datawarehousing zullen tot 2030 jaarlijks met 24% groeien.
De omzet van Snowflake kan volgens analisten de komende drie jaar met 23% per jaar groeien, vooral als Snowflake succesvol is in zijn AI-ambities. De huidige waardering van 14,4 keer de omzet lijkt heel redelijk en het aandeel heeft nog nooit tegen een lagere waardering gehandeld.
Lees ook: Is er nog wel genoeg goud?