De Olympische Spelen begonnen op 26 juli 2024 in Parijs. Het is een van de grootste sportevenementen ter wereld. Met gemiddeld meer dan drie miljard kijkers biedt dit evenement sponsormerken een enorm bereik. Bedrijven die een partnerschap aangaan met de Olympische Spelen kunnen aanzienlijke zakelijke voordelen behalen.
Dit zijn drie kandidaten die volgens The Smart Investor kunnen winnen op de Olympische Spelen.
Airbnb
Airbnb is een van de vele wereldwijde partners van de Olympische Spelen. Het platform helpt atleten en toeschouwers aan accommodaties tijdens het evenement. Voor de Olympische Spelen van dit jaar bieden Airbnb-verhuurders accommodaties aan in verschillende steden in Frankrijk, zoals Parijs, Versailles en Marseille. Zo verwerft het platform een grotere zichtbaarheid van het merk, maar worden ook boekingen gestimuleerd. Het bedrijf rapporteerde een vervijfvoudiging van het aantal geboekte verblijven in Parijs tijdens de Spelen. Dit levert een positieve bijdrage aan de financiële prestaties van Airbnb.
Airbnb heeft de afgelopen twee jaar sterke winsten geboekt en is sinds 2022 winstgevend. In het eerste kwartaal van 2024 realiseerde Airbnb een omzetgroei van 17,8% op jaarbasis en kwam uit op $2,1 miljard. De winst steeg met 125,6% op jaarbasis naar $264 miljoen. Airbnb genereerde een vrije kasstroom van US$1,9 miljard tijdens het kwartaal.
Hoewel de impuls van de Olympische Spelen tijdelijk is, heeft Airbnb een strategie om zijn aanwezigheid verder uit te breiden en is het bedrijf actief bezig de zichtbaarheid van zijn platform te vergroten met marketingcampagnes. De Olympische Spelen zullen het merk ongetwijfeld helpen om meer bekendheid te krijgen, waardoor het zijn kansen om uit te breiden buiten zijn kernregio's verbetert.
Anheuser-Busch Inbev
Sport en bier horen bij elkaar. Bier is een van de meest gedronken dranken tijdens sportevenementen. Voor de Olympische Spelen van dit jaar is Corona Cero van het bierconglomeraat Anheuser-Busch InBev, de officiële biersponsor. AB InBev is daarnaast eigenaar van andere bekende merken zoals Budweiser, Stella Artois en Hoegaarden. In totaal bezit de brouwer meer dan 500 merken in verschillende regio's en van verschillende nationaliteiten.
Het bedrijf rapporteerde een solide winst over het eerste kwartaal van 2024. De totale opbrengsten stegen met 2,6% op jaarbasis tot $14,5 miljard. Deze omzetgroei was grotendeels te danken aan de verkoop van de grote merken, zoals Corona. De nettowinst steeg met 15,2% op jaarbasis tot $1,5 miljard, geholpen door verbeterde brutomarges. Ondanks deze positieve financiële resultaten constateerde het bedrijf een lichte daling in de totale verkoopvolumes, met 0,6% op jaarbasis.
Dit was grotendeels toe te schrijven aan een ondermaatse prestatie op de Amerikaanse markt door de dalende verkoop van Bud Light. Europa liet echter een sterke groei zien, met een toegenomen consumptie van Corona. Deze Olympische sponsoring is cruciaal voor AB InBev om de dalende verkoopvolumes te compenseren, vooral in de VS. Als alternatief kunnen beleggers ook Constellation Brands overwegen, een drankenbedrijf dat alleen in de VS de rechten op het merk Corona bezit. Constellation Brands zou beleggers een kans kunnen bieden om te beleggen in een ander drankenbedrijf dan AB InBev.
Procter & Gamble
Procter & Gamble (P&G) is een wereldwijd conglomeraat dat een breed assortiment huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsproducten produceert en distribueert. Enkele merken in de portefeuille van P&G zijn Gillette en het Pantene shampoo. P&G werkt sinds 2010 samen met de Olympische Spelen en voorziet atleten van persoonlijke verzorgingsproducten zodat ze kunnen uitblinken op het veld. Dit partnerschap kan P&G helpen haar brede productassortiment te promoten bij miljoenen kijkers en fans.
Het bedrijf presenteerde consistente resultaten voor het derde kwartaal van het fiscale jaar 2024, eindigend op 31 maart 2024. De netto-omzet steeg licht met 0,6% op jaarbasis tot $20,2 miljard en het nettoresultaat steeg met 10,5% tot $3,8 miljard. De brutowinstmarge steeg met drie procentpunten tot 51,2%. P&G genereerde ook een positieve vrije kasstroom van $3,3 miljard. Het bedrijf is bovendien een dividendkoning. Het kwartaaldividend steeg voor de 68e keer op rij, nu met 7% op jaarbasis.