rood blauwe elepsis logo Belegger.nl

Waarom Bill Gates, Warren Buffett en Ray Dalio beleggen in snoepgoed

Waarom Bill Gates, Warren Buffett en Ray Dalio beleggen in snoepgoed
Beeld: © iStock

Amerika staat bekend om zijn liefde voor gemakkelijke snacks en guilty pleasures. Miljardairs profiteren daarvan. Aandelen die consumeerbare dopamine-boosts bieden, zijn prominent aanwezig in portefeuilles van Warren Buffett, Bill Gates en Ray Dalio, schrijft Fortune.

De koersstijgingen in frisdrank- en fastfoodaandelen zijn een gevolg van ongezonde consumentengewoonten, maar analisten zien ook dat de diversificatie van deze merken naar gezondere opties hen zal ondersteunen in de toekomst. Daarnaast ligt er nog veel groeipotentieel in opkomende markten.

Warren Buffett is een voorbeeld van een culinaire superbelegger. De 93-jarige is dol op McDonald's en Coca-Cola en investeert ook in beide bedrijven. Bill Gates moet niets hebben van het dieet van Buffett, maar volgt hem wel in zijn investeringsstrategie. De Bill and Melinda Gates Foundation bezat in het eerste kwartaal van 2024 aandelen ter waarde van $604 miljoen in Coca-Cola en bijna $97 miljoen in Kraft Heinz. Bridgewater Associates van Ray Dalio heeft ook aanzienlijke belangen in Coca-Cola, PepsiCo en Starbucks.

Goede prestaties in mindere tijden

Volgens analisten is het geen toeval dat deze bedrijven in de belangstelling staan. De reden voor hun succes is de ervaring die ze bieden. Kunstmatige intelligentie kan niet op tegen de dopaminestoot van een eerste slok koffie in de ochtend, een hamburger na een lange werkdag of het openen van een bruisend blikje frisdrank.

Deze snoepgoedaandelen hebben de afgelopen jaren echter minder gepresteerd dan de rest van de markt. De S&P500 is de afgelopen vijf jaar met zo’n 83% gestegen, terwijl de koerswinst van Coca-Cola en McDonald’s beperkt bleef tot 20% en PepsiCo met ongeveer 30% is gestegen.

Toch houden deze grote beleggers vast aan hun beleggingen in snoepgoed, omdat het geheim niet zit in het goede nieuws, maar in het slechte, zegt Fillipo Falorni, hoofdanalist van Citi Research. Tijdens de financiële crisis van 2008 kelderde de S&P500 met zo’n 40%, terwijl de koers van McDonald's relatief gelijk bleef. Coca-Cola beperkte het verlies tot 25%, terwijl de Nasdaq met 33% daalde. Dit verklaart waarom miljardairs investeren in deze aandelen, die betrouwbaar blijken te zijn in tijden van crisis.

Groeipotentieel in opkomende markten

En de aantrekkingskracht van deze aandelen ligt ook in de kansen die er gloren. In 2022 stelde Coca-Cola bijvoorbeeld dat in ontwikkelde markten slechts 32% van de dranken niet-commercieel is, voornamelijk kraanwater. De rest van de markt bestaat uit alcohol, warme dranken en koude dranken. Daarentegen is in ontwikkelingslanden en opkomende markten 69% van de geconsumeerde dranken kraanwater en slechts 16% koude dranken. Tel daarbij op dat de bevolking in deze landen naar verwachting sneller zal groeien dan in ontwikkelde landen en het potentieel is duidelijk.

PepsiCo produceert veel lekkernijen, van chips tot koolzuurhoudende dranken. De volumes daalden in Noord-Amerika, maar de verkoop steeg met 9% in opkomende markten zoals Mexico en Brazilië. Coca-Cola benadrukt ook dat de retailwaarde in Latijns-Amerika nog kleiner is dan in Noord-Amerika, maar het aantal consumenten is daar veel groter. Dat belooft een rugwind op de lange termijn.

Fundamenteel (snoep)goed

De fundamenten van een bedrijf zijn belangrijk en volgens Falorni zijn dit zeer stabiele bedrijven. Ze hebben decennialang laten zien dat ze in staat zijn om te blijven groeien, ongeacht de macro-omgeving en verschuivingen in consumentenvoorkeuren.

De niet-duurzame consumptiegoederen hebben de afgelopen 30 jaar iets minder gepresteerd dan de brede markt, met een rendement van 10,5% op jaarbasis tegen de 10,7% van de S&P 500. Volgens Pat Tschosik, senior portefeuillestrateeg bij Ned Davis Research, heeft de aantrekkingskracht van McDonald's en KFC echter ook een patriottisch element. Je weet precies wat je gaat krijgen als je kipnuggets bestelt bij McDonalds, een Hershey-reep of blikje Coca-Cola koopt, of een caramel macchiato bestelt bij Starbucks. Smaak, gemak, consistentie van het product en het opbouwen van een merkimago is de sleutel en Amerikaanse voedsel- en drankbedrijven doen dat uitzonderlijk goed.

Wat is het effect van de afslankmedicatie?

De grootste zorg voor snack- en fastfoodgiganten komt momenteel van de kant van afslankmedicijnen zoals Ozempic en Wegovy. De bezorgdheid dat deze medicijnen miljarden aan waarde van de snackindustrie kunnen wegvagen is niet ongegrond. Walmart, PepsiCo en Nestlé hebben analisten al ingelicht over de effecten die deze medicijnen op hun bedrijven zullen hebben.

Analisten wijzen er echter op dat het ook een geheel nieuwe markt heeft geopend. Niet-duurzame consumptiegoederen worden niet voor niets niet-duurzame consumptiegoederen genoemd, zegt Tschosik. Er zal altijd behoefte zijn aan gemakkelijke maaltijden, snacks en dranken met weinig voorbereidingstijd en aan traktaties en verwennerijen. Dat kunnen Ozempic en gezonde alternatieven niet wegnemen.

Falorni is dezelfde mening toegedaan en wijst erop dat er op elk moment een deel van de samenleving zal zijn die wil afvallen. In de toekomst kan een groter deel van deze groep ervoor kiezen om Ozempic te nemen, maar dat betekent niet dat meer mensen in de bredere populatie het medicijn zullen gaan gebruiken. Bovendien bleek uit onderzoek van Citi dat er weinig verschil is tussen de consumptieniveaus van mensen die deze afslankmedicatie gebruiken of op een andere manier proberen af te vallen. Het maakt dat de analist van Citi zich niet echt liet afschrikken door het fenomeen.