Royal Dutch Shell « Terug naar discussie overzicht

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

Arie Jan
4
quote:

Mouse schreef op 15 januari 2022 23:14:

Ik vind dit toch wel een merkwaardige ontwikkeling:
www.shell.co.uk/motorist/services/hom...

Het lijkt of ze op 50 fronten of meer aan het gokken zijn. Is dit geen paniekvoetbal?
Of zijn hele knappe koppen bezig een nieuwe strategie uit te denken.
Shell stond tot voor 2 jaar terug bekend als een bedrijf dat wel 10, 20 jaar vooruit kon denken.

ik vind het wel slim. Als ik meer dan 40 duizend winkels had zou ik het ook doen. En volgens mij denken ze juist 20 jaar vooruit. Laadpalen en thuis energie. Zijn volgens mij primaire levensbehoeften .
boldie
1
quote:

GertosAmdam schreef op 15 januari 2022 17:47:

[...]

Dat kan inderdaad gebeuren en dat is zuur. Echter, als dit gebeurt en er is nog wat cash beschikbaar, dan kan je op die lage niveaus alsnog weer instappen met TL RDS met bijv FN 18. Zonder cash beschikbaar ben je inderdaad uitgespeeld. 100% verlies op dat avontuur.

Het allerirritantste is een plotselinge dip omlaag en direct heel snel een rebound en je hebt geen tijd gehad om nieuwe TL te kopen. Dan ben je 100% kwijt en geen kans gekregen om het goed te maken met een nieuwe TL.

Hefboom 10 was spelen met vuur, echt stuk of 9 keer mijn vingers gebrand, was zó overtuigd dat TSLA een keer fors in elkaar zou klappen. Hardleers, te overtuigd dat de markt helemaal verkeerd zat. Dure grap.

Over die call. De tijd- en verwachtingswaarde (premie) wordt gedrukt met het verwachte en ingecalculeerde dividend. In de looptijd t/m dec 2022 zijn meerdere dividenden die dan uit de koers van het aandeel lopen en die jij als houder van de call NIET krijgt. Dus de call (en dus de hefboom) is niet gratis.

Geloof me. Er is NERGENS in de financiële wereld een free lunch te vinden zonder dat er risico gelopen wordt.
herinner me toen bij Shell net voor de cijfers zonder reden 1 streep down en up van bijna 1e dacjt toen rond koers 25.5 naar. 24.5 en weer up. Werdt afgedaan als flitshandel om vervolgens na cijfers door te lopen naar 28. 29.. Denk dat er heel wat op te halen viel want wie gaat er nu vanuit op die koers zonder iets 1e down en 2 sec later weer op oude koers. Tja zo schrijf en lees 28 en 29e uit de oude doos...
SEC560
4
quote:

Mouse schreef op 15 januari 2022 23:14:

Ik vind dit toch wel een merkwaardige ontwikkeling:
www.shell.co.uk/motorist/services/hom...

Het lijkt of ze op 50 fronten of meer aan het gokken zijn. Is dit geen paniekvoetbal?
Of zijn hele knappe koppen bezig een nieuwe strategie uit te denken.
Shell stond tot voor 2 jaar terug bekend als een bedrijf dat wel 10, 20 jaar vooruit kon denken.

Shell (een groep van ongeveer 1200 individuele ondernemingen) is op wel 100 fronten bezig. Bewust. Lees het jaarverslag eens, dan leer je hoeveel producten en diensten Shell verkoopt. Een hoop meer dan je nu denkt. En gokken, daar doen ze niet aan bij Shell.
DPL64
0
quote:

GertosAmdam schreef op 15 januari 2022 17:47:

[...]

Dat kan inderdaad gebeuren en dat is zuur. Echter, als dit gebeurt en er is nog wat cash beschikbaar, dan kan je op die lage niveaus alsnog weer instappen met TL RDS met bijv FN 18. Zonder cash beschikbaar ben je inderdaad uitgespeeld. 100% verlies op dat avontuur.

Het allerirritantste is een plotselinge dip omlaag en direct heel snel een rebound en je hebt geen tijd gehad om nieuwe TL te kopen. Dan ben je 100% kwijt en geen kans gekregen om het goed te maken met een nieuwe TL.

Hefboom 10 was spelen met vuur, echt stuk of 9 keer mijn vingers gebrand, was zó overtuigd dat TSLA een keer fors in elkaar zou klappen. Hardleers, te overtuigd dat de markt helemaal verkeerd zat. Dure grap.

Over die call. De tijd- en verwachtingswaarde (premie) wordt gedrukt met het verwachte en ingecalculeerde dividend. In de looptijd t/m dec 2022 zijn meerdere dividenden die dan uit de koers van het aandeel lopen en die jij als houder van de call NIET krijgt. Dus de call (en dus de hefboom) is niet gratis.

Geloof me. Er is NERGENS in de financiële wereld een free lunch te vinden zonder dat er risico gelopen wordt.
Wat nog dichtst bij “free lunch” komt is schrijven van calls/puts.
Aurum
0
Als je kijkt naar andere oil majors zijn de meeste daarvan al terug op pre covid niveau. SHELL heeft in dat opzicht nog wel een stapje te maken.
Ben zeer benieuwd wat ze gaan doen met het dividend komend kwartaal
DeLa(s)Vega(s)
3
quote:

DPL64 schreef op 16 januari 2022 06:20:

[...]

Wat nog dichtst bij “free lunch” komt is schrijven van calls/puts.
Niet mee eens. Schrijven calls: je "verkoopt" opwaarts potentieel. Ik denk dat je gedekt met aandelen bedoelt? Dan geven die aandelen dus benedenwaarts risico. Ook al houd je ze aan tot 'eternity' dat wil niet zeggen dat je daarmee riskfree rendement gaat maken.

Geschreven puts, je neemt het risico op je dat de koers stevig daalt en "there to stay" is.

Er is ALTIJD een risico - reward situatie.

Wat in de buurt komt is risicovrij geld uitlenen aan een AAA overheid. Risk free in de literatuur. De beloning momenteel? Negatieve rente.

Als je US Treasury als risk free beschouwt (ik niet met dat schuldenniveau) dan krijg je inmiddels circa 1,7% per jaar. Joepie.

maar dan is inflatie je vijand en ben je reëel alsnog je geld aan het verbranden.

Meer en meer denk ik dat de algoritmes ervoor kiezen om RDS als buy te beschouwen.

DeLa(s)Vega(s)
0
quote:

boldie schreef op 16 januari 2022 02:55:

[...]herinner me toen bij Shell net voor de cijfers zonder reden 1 streep down en up van bijna 1e dacjt toen rond koers 25.5 naar. 24.5 en weer up. Werdt afgedaan als flitshandel om vervolgens na cijfers door te lopen naar 28. 29.. Denk dat er heel wat op te halen viel want wie gaat er nu vanuit op die koers zonder iets 1e down en 2 sec later weer op oude koers. Tja zo schrijf en lees 28 en 29e uit de oude doos...
Dergelijke flash crashes (en vervolgens weer pijlsnel herstel) zijn killing voor TL bezitters. Geld weg.

Nogal eens wordt er onderzoek naar gedaan en worden alle trades doorgehaald, inclusief die van de Turbo's neem ik aan.

Dit heb ik alleen uit de literatuur vernomen, gelukkig nooit als TL bezitter aan de lijve ondervonden.

Een keer Procter & Gamble flashcrash van $ 50 naar $ 2 en weer terug. Domme algoritmes, black boxes aan het werk. Allemaal als "niet gehandeld" afgehandeld.
DeLa(s)Vega(s)
3
quote:

Odysseus schreef op 15 januari 2022 22:55:

[...]

Onderstaand was voor mij dan ook bijvoorbeeld eye-opening om op een andere wijze naar Shell te kijken dan alleen als "tankstation" of energy company. Het is gewoon ook een winkelketen, goed lang niet alles wat verkocht wordt komt terug bij RDS, maar die andere blik, zeker richting de toekomst concurrentie met AH2Go en dat soort concepten.
Zie ook zelfs de trend met thuisbezorgen van broodjes etc als verbreding van "moeten stoppen bij Shell" naar "willen stoppen". En inderdaad die koffie marges, ik heb t hier al eerder ook t andere zwarte goud genoemd. Die marge ga na, hoeveel kosten wat koffiebonen, hoeveel betaal je?

Shell is the world’s #1 mobility retailer
Shell is the world’s largest mobility retailer, by number of sites, with 45 thousand service stations operating in close to 80 countries. This is more sites than McDonalds or Zara, Carrefour, Starbucks and GAP put together. We operate different models across these markets, including full ownership of retail sites, Retail Brand Licensing, Wholesale, and Dealer models.
www.shell.com/business-customers/shel...
Ik zal eens wat meer tijd nemen om de stukken van Shell door te nemen. Dank voor de bron. Uit de graphic:

200 miljard liter aan brandstof per jaar verkopen (puur via de retailkanalen ga ik dan vanuit vanwege die infographic) en 'slechts' 250 miljoen "cups of coffee" dat is ruwweg 1 kop koffie per 800 liter verkochte fuel. Bij een gemiddelde tankbeurt van 50 liter is dat 1 op de 16 tankbeurten. Dat zou hoger moeten kunnen....

Als die koffieverkoop een mooie boost kan krijgen door bijv de overstap naar e-laden en dus precies één kop koffie drinktijd en snack aan wachttijd dan wordt Shell Retail inderdaad een cross over van Fastned, AH, Starbucks, FEBO en uiteraard benzineboer.

Niks franchisen. alles in eigen beheer doen vanaf nu !
DeLa(s)Vega(s)
0
quote:

Mouse schreef op 15 januari 2022 23:14:

Ik vind dit toch wel een merkwaardige ontwikkeling:
www.shell.co.uk/motorist/services/hom...

Het lijkt of ze op 50 fronten of meer aan het gokken zijn. Is dit geen paniekvoetbal?
Of zijn hele knappe koppen bezig een nieuwe strategie uit te denken.
Shell stond tot voor 2 jaar terug bekend als een bedrijf dat wel 10, 20 jaar vooruit kon denken.

PHI ging - denk ik op tijd- uit consumentenelectronica en into medical systems. Samsung is begonnen als visverwerkende fabriek. En heeft wel tien grote transformaties doorgemaakt in 100 jaar. Shell sorteert voor op een sterk afnemende fuel verkoop vaanf een jaar of 15 schat ik vanaf nu. Welke nieuwe businessmodellen kunnen we uitnutten met onze 45000 verkooppunten worldwide en de trend van "ontzorgen" bedienen.

Ik word daar heel blij van. De marges op 'convenience goods' zouden weleens veel hoger kunnen zijn dan op de verkoop van fuel. DIe marges moet ik zien te vinden.
DPL64
0
quote:

GertosAmdam schreef op 16 januari 2022 10:10:

[...]

Niet mee eens. Schrijven calls: je "verkoopt" opwaarts potentieel. Ik denk dat je gedekt met aandelen bedoelt? Dan geven die aandelen dus benedenwaarts risico. Ook al houd je ze aan tot 'eternity' dat wil niet zeggen dat je daarmee riskfree rendement gaat maken.

Geschreven puts, je neemt het risico op je dat de koers stevig daalt en "there to stay" is.

Er is ALTIJD een risico - reward situatie.

Wat in de buurt komt is risicovrij geld uitlenen aan een AAA overheid. Risk free in de literatuur. De beloning momenteel? Negatieve rente.

Als je US Treasury als risk free beschouwt (ik niet met dat schuldenniveau) dan krijg je inmiddels circa 1,7% per jaar. Joepie.

maar dan is inflatie je vijand en ben je reëel alsnog je geld aan het verbranden.

Meer en meer denk ik dat de algoritmes ervoor kiezen om RDS als buy te beschouwen.

Inderdaad altijd calls gedekt schrijven. En met je eens, niet volledig risk free.
Odysseus
1
quote:

Arie Jan schreef op 15 januari 2022 23:30:

[...]ik vind het wel slim. Als ik meer dan 40 duizend winkels had zou ik het ook doen. En volgens mij denken ze juist 20 jaar vooruit. Laadpalen en thuis energie. Zijn volgens mij primaire levensbehoeften .
inderdaad, ik zie zo al 2 groepen, beiden met een ander voordeel:
A) verpakte goederen: een groepje jongeren wil 6 blikjes red bull + paar zakjes chips, thuisbezorgd hebben, waar ga je dit regelen, zeker avonds? Als Shell die kan leveren voor 15-20 euro. Mooie extra omzet, zonder moeite, meegeven aan bezorger en kassa.
B) verswaren. Je kunt je vaste kosten afschrijven over grote volume. (geldt natuurlijk ook voor bovenstaand). Stel je hebt een oven voor de broodjes, de schrijf je af voor 100 euro per dag, bij 25 verkochte broodjes per dag is dat maar liefst 4 euro per broodje. Als je door thuisbezorging dit kan opkrikken naar 50 per dag, worden je marges dus veel beter. En nog een hele mooie: kijk ook eens naar een aantal locaties van Shell. Is dat toevallig niet in de buurt van veel kantoren etc, wat valt daar te halen? Denk aan lunches bezorgd in vergaderruimtes (vergelijking met "subway" lunch op kantoor) - hoeveel broodjes/koekjes/sapjes is dan 1 order denk je: 15/20/25 personen?). Kassa!! En de oven heb je toch al staan, het personeel heb je al, etc.
Rakker
1
Wisten jullie dat de cijfers al zo absoluut zijn?

Uit het FD:

Belangrijke factor daarbij zijn twee zwaargewichten op het Damrak, die samen goed zijn voor bijna de helft van de gezamenlijke omzet van de AEX en Midkap: oliegigant Shell en staalmaker ArcelorMittal. Bij Shell, dat vorig jaar zoveel last had van vraaguitval en lagere olieprijzen, steeg de omzet nu met 52% naar €241 mrd. Daarbij werd het geholpen door de weer stevig gestegen prijs van olie en gas. Ook het verlies van €19 mrd dat Shell in 2020 boekte, gumde het naar Londen verhuisde bedrijf met een winst van €16 mrd over 2021 grotendeels uit.

Lees het volledige artikel: fd.nl/financiele-markten/1426957/70-m...
cash is king
2
quote:

Pandjesbaas schreef op 15 januari 2022 19:23:

[...]

Tja, het is natuurlijk wel zo dat je door 4% te roepen de uitkering via buybacks, en het ermee verweven feit dat het een jaarlijks groeiend cash dividend is volkomen negeert. Een iets dieper gaande analyse leert dat het dividendrendement eerder 8% is, wanneer je er niet voor kiest te herbeleggen.
Het dividendrendement is geen 8% het is minder dan 4% en het daalt verder met ieder dubbeltje, dat de koers van Shell verder oploopt. Het theoretische model op basis van de iets dieper gaande analyse klopt ongetwijfeld; het is echter niet wat mensen/beleggers ervaren/zien.

Het Thomas-theorema of de Thomas-regel is een fundamenteel begrip uit de sociologie dat weergeeft dat wanneer mensen situaties als werkelijk definiëren, die situaties werkelijke gevolgen hebben. De definitie van de situatie is dus van invloed op het handelen.

Wanneer Carl constateert, dat het dividendrendement lager is dan de leenkosten, dan neemt hij plaats op de tribune. De periode van gratis geld, d.w.z. dat men zonder risico (of met een zeer beperkt risico) long kan gaan/zijn in Shell, is voorbij. En dan rekent Carl met het echte dividendrendement en niet met jouw theoretische 8%.

De als werkelijkheid ervaren situatie is, dat steeds meer potentiële kopers het aandeel met de dag duurder zien worden en besluiten om te wachten op de dip - die ongetwijfeld een keer zou moeten gaan komen - om weer in te stappen. Aan de andere kant staan de potentiële verkopers van het aandeel, die het aandeel eveneens duurder zien worden en die besluiten om hun aandelen voorlopig nog maar even vast te houden, want morgen kan het nog wel hoger staan.

Het gevolg van dit alles is steeds lagere volumes en een steeds grotere invloed van het stofzuigertje op de koersvorming. De potentiële verkopers, ook vermogensbeheerders namens pensioenfondsen, worden gesterkt in hun besluit om de aandelen nog even vast te houden en zo ontstaat er een soort van self fullfilling prophecy.

Shell is een dividend-aandeel en geen groei-aandeel, hoewel men inmiddels wel fors aan de weg timmert in het retailsegment. Men is voor omzet/cashflow en winst nog steeds voor een zeer groot deel afhankelijk van de upstream in olie en gas. Dat gaat bij de huidige olie-en gasprijzen crescendo, maar upstream olie wordt tot 2030 tot de helft afgebouwd. En dan heeft Shell dus een fors deel van zijn cashflow (en winst) te compenseren door andere (energie)activiteiten.

Mijn strikt persoonlijke visie - niet gestoeld op een goede glazen bol, tarot-kaarten, of ander toekomstvoorspellend medium - is dat het bedrijf Shell qua cashflow en winst uiteindelijk in omvang zal afnemen en dat de aandeleninkoop noodzakelijk is om ook in de (nabije) toekomst de financiële ratio's hiermee in de pas te laten lopen.

Ik ben long in Shell en nog wat longer na de uitoefening van mijn geschreven puts in dec '21 op 19 euro. Ik heb puts geschreven voor dec 22 t/m 25 en ik zie zowat iedere dag mijn papieren winst(en) toenemen. Voor verzilvering van die papieren winsten denk ik niet aan verkopen, maar aan covered calls.
Maar de grote vraag voor mij is wel, wanneer de eerste kikker uit de kruiwagen springt? Want ook met een stofzuigertje kan deze koersstijging zonder dividendverhoging niet veel langer verder gaan. Er dienen zich namelijk steeds meer alternatieven aan. Bijv. andere oil majors met gelijke vooruitzichten qua winst en cashflow, maar wel allemaal met een hoger dividendrendement dan Shell.
Koffiezondersuiker
0
quote:

Maria Geertruida schreef op 16 januari 2022 12:16:

[...]
Het dividendrendement is geen 8% het is minder dan 4% en het daalt verder met ieder dubbeltje, dat de koers van Shell verder oploopt. Het theoretische model op basis van de iets dieper gaande analyse klopt ongetwijfeld; het is echter niet wat mensen/beleggers ervaren/zien.

Het Thomas-theorema of de Thomas-regel is een fundamenteel begrip uit de sociologie dat weergeeft dat wanneer mensen situaties als werkelijk definiëren, die situaties werkelijke gevolgen hebben. De definitie van de situatie is dus van invloed op het handelen.

Wanneer Carl constateert, dat het dividendrendement lager is dan de leenkosten, dan neemt hij plaats op de tribune. De periode van gratis geld, d.w.z. dat men zonder risico (of met een zeer beperkt risico) long kan gaan/zijn in Shell, is voorbij. En dan rekent Carl met het echte dividendrendement en niet met jouw theoretische 8%.

De als werkelijkheid ervaren situatie is, dat steeds meer potentiële kopers het aandeel met de dag duurder zien worden en besluiten om te wachten op de dip - die ongetwijfeld een keer zou moeten gaan komen - om weer in te stappen. Aan de andere kant staan de potentiële verkopers van het aandeel, die het aandeel eveneens duurder zien worden en die besluiten om hun aandelen voorlopig nog maar even vast te houden, want morgen kan het nog wel hoger staan.

Het gevolg van dit alles is steeds lagere volumes en een steeds grotere invloed van het stofzuigertje op de koersvorming. De potentiële verkopers, ook vermogensbeheerders namens pensioenfondsen, worden gesterkt in hun besluit om de aandelen nog even vast te houden en zo ontstaat er een soort van self fullfilling prophecy.

Shell is een dividend-aandeel en geen groei-aandeel, hoewel men inmiddels wel fors aan de weg timmert in het retailsegment. Men is voor omzet/cashflow en winst nog steeds voor een zeer groot deel afhankelijk van de upstream in olie en gas. Dat gaat bij de huidige olie-en gasprijzen crescendo, maar upstream olie wordt tot 2030 tot de helft afgebouwd. En dan heeft Shell dus een fors deel van zijn cashflow (en winst) te compenseren door andere (energie)activiteiten.

Mijn strikt persoonlijke visie - niet gestoeld op een goede glazen bol, tarot-kaarten, of ander toekomstvoorspellend medium - is dat het bedrijf Shell qua cashflow en winst uiteindelijk in omvang zal afnemen en dat de aandeleninkoop noodzakelijk is om ook in de (nabije) toekomst de financiële ratio's hiermee in de pas te laten lopen.

Ik ben long in Shell en nog wat longer na de uitoefening van mijn geschreven puts in dec '21 op 19 euro. Ik heb puts geschreven voor dec 22 t/m 25 en ik zie zowat iedere dag mijn papieren winst(en) toenemen. Voor verzilvering van die papieren winsten denk ik niet aan verkopen, maar aan covered calls.
Maar de grote vraag voor mij is wel, wanneer de eerste kikker uit de kruiwagen springt? Want ook met een stofzuigertje kan deze koersstijging zonder dividendverhoging niet veel langer verder gaan. Er dienen zich namelijk steeds meer alternatieven aan. Bijv. andere oil majors met gelijke vooruitzichten qua winst en cashflow, maar wel allemaal met een hoger dividendrendement dan Shell.
Dit is inderdaad precies wat het is, aandeelhouderswaarde dat het bedrijf expliciet uitkeert noemt men dividend (cash danwel stock). Het voordeel van de inkoop van aandelen door het bedrijf is een impliciete vorm van aandeelhouderswaarde. Als de markt erin gelooft, dan zal de koers stuwen, indien niet doet de koers niks en in dat laatste dus ook geen aandeelhouderswaarde.

Je kunt wel zeggen dat het effectieve dividend kleiner wordt, naarmate de koers oploopt, maar dit wordt weer gecompenseerd door een dividendverhoging als het bedrijf goed presteert. Het effectieve dividend blijft daardoor intact.
Men noemt deze betrouwbare dividendbetalers ook wel aristocraten.

Het verhaal van Pandjesbaas is daarom niet juist. Ik vraag me eerlijk gezegd ook nog wat af welke de grootste kapitaalvernietiging is, die van dividend of van inkoop aandelen. Zelf denk ik toch de 2e. Dan wordt de aandeelhouder
werkelijk alles ontnomen indien het bedrijf alsnog achteraf matig presteert.
Heddegijdagezeetgehad
3
Het idee dat we over een jaar op 10 veel minder olie en gas nodig hebben kan gewoon de prullebak in. De behoefte aan energie stijgt sneller dan het aanbod aan renewables. De prijzen zullen dan ook niet gaan dalen, integendeel. En dat betekent minstens 20 jaar hoge winsten en tijd om de koers te verleggen.
Lord Apollyon
3
quote:

Dividendbelegger schreef op 15 januari 2022 20:44:

[...]
Wijze woorden, die ook van toepassing zijn op mij. Het is beter dat ik zo min mogelijk reageer op aanvallen, ik heb daar moeite mee.
c’est la ton qui fait la musique vriend. De meeste leden hier reageren alleen zo aanvallend naar jou. Valt je dat zelf niet ook op?
4finance
3
SHELL, met plezier alle reacties gelezen. Technische staat het aandeel er prima bij. Morgen gaan we weer hogere SHELL koersen zien. Dat zal de komende weken, maanden niet anders zijn. De hele wereld heeft een enorme fossiele honger als vele landen weer 100% open gaan. Bij SHELL klotst heeft geld tegen de plinten. Olieprijzen zullen nog verder stijgen of minstens op het huidige niveau blijven.

Aandeelhouders gaan een dividend verhoging krijgen en een mooi interim dividend. Bedenkt ook dat men over de ingekochte aandelen geen dividend meer hoeft te betalen. Ik verwacht een verlenging en uitbreiding van het aandelen inkoopprogramma.

Kortom; maak u maar op voor stevige hogere aandelenkoersen van SHELL.

Marco1962
0
quote:

Dividendbelegger schreef op 16 januari 2022 12:51:

[...]

Dit is inderdaad precies wat het is, aandeelhouderswaarde dat het bedrijf expliciet uitkeert noemt men dividend (cash danwel stock). Het voordeel van de inkoop van aandelen door het bedrijf is een impliciete vorm van aandeelhouderswaarde. Als de markt erin gelooft, dan zal de koers stuwen, indien niet doet de koers niks en in dat laatste dus ook geen aandeelhouderswaarde.

Je kunt wel zeggen dat het effectieve dividend kleiner wordt, naarmate de koers oploopt, maar dit wordt weer gecompenseerd door een dividendverhoging als het bedrijf goed presteert. Het effectieve dividend blijft daardoor intact.
Men noemt deze betrouwbare dividendbetalers ook wel aristocraten.

Het verhaal van Pandjesbaas is daarom niet juist. Ik vraag me eerlijk gezegd ook nog wat af welke de grootste kapitaalvernietiging is, die van dividend of van inkoop aandelen. Zelf denk ik toch de 2e. Dan wordt de aandeelhouder
werkelijk alles ontnomen indien het bedrijf alsnog achteraf matig presteert.
Het wordt direct gecompenseerd door koerswinst in jouw voorbeeld. Het dividend verhogen is geenszins een vast gegeven hoe goed het ook gaat met een bedrijf. Uiteindelijk bepaal je op voorhand hoe groot je je positie in een bedrijf wilt hebben. Bij herlancering kun je dan een deel van je positie verkopen. Daalt de koers dan koop je bij. Op deze manier houd je zelf de regie in handen over je pf.
Tippie
1
quote:

Maria Geertruida schreef op 16 januari 2022 12:16:

[...]
Het dividendrendement is geen 8% het is minder dan 4% en het daalt verder met ieder dubbeltje, dat de koers van Shell verder oploopt. Het theoretische model op basis van de iets dieper gaande analyse klopt ongetwijfeld; het is echter niet wat mensen/beleggers ervaren/zien.

Het Thomas-theorema of de Thomas-regel is een fundamenteel begrip uit de sociologie dat weergeeft dat wanneer mensen situaties als werkelijk definiëren, die situaties werkelijke gevolgen hebben. De definitie van de situatie is dus van invloed op het handelen.

Wanneer Carl constateert, dat het dividendrendement lager is dan de leenkosten, dan neemt hij plaats op de tribune. De periode van gratis geld, d.w.z. dat men zonder risico (of met een zeer beperkt risico) long kan gaan/zijn in Shell, is voorbij. En dan rekent Carl met het echte dividendrendement en niet met jouw theoretische 8%.

De als werkelijkheid ervaren situatie is, dat steeds meer potentiële kopers het aandeel met de dag duurder zien worden en besluiten om te wachten op de dip - die ongetwijfeld een keer zou moeten gaan komen - om weer in te stappen. Aan de andere kant staan de potentiële verkopers van het aandeel, die het aandeel eveneens duurder zien worden en die besluiten om hun aandelen voorlopig nog maar even vast te houden, want morgen kan het nog wel hoger staan.

Het gevolg van dit alles is steeds lagere volumes en een steeds grotere invloed van het stofzuigertje op de koersvorming. De potentiële verkopers, ook vermogensbeheerders namens pensioenfondsen, worden gesterkt in hun besluit om de aandelen nog even vast te houden en zo ontstaat er een soort van self fullfilling prophecy.

Shell is een dividend-aandeel en geen groei-aandeel, hoewel men inmiddels wel fors aan de weg timmert in het retailsegment. Men is voor omzet/cashflow en winst nog steeds voor een zeer groot deel afhankelijk van de upstream in olie en gas. Dat gaat bij de huidige olie-en gasprijzen crescendo, maar upstream olie wordt tot 2030 tot de helft afgebouwd. En dan heeft Shell dus een fors deel van zijn cashflow (en winst) te compenseren door andere (energie)activiteiten.

Mijn strikt persoonlijke visie - niet gestoeld op een goede glazen bol, tarot-kaarten, of ander toekomstvoorspellend medium - is dat het bedrijf Shell qua cashflow en winst uiteindelijk in omvang zal afnemen en dat de aandeleninkoop noodzakelijk is om ook in de (nabije) toekomst de financiële ratio's hiermee in de pas te laten lopen.

Ik ben long in Shell en nog wat longer na de uitoefening van mijn geschreven puts in dec '21 op 19 euro. Ik heb puts geschreven voor dec 22 t/m 25 en ik zie zowat iedere dag mijn papieren winst(en) toenemen. Voor verzilvering van die papieren winsten denk ik niet aan verkopen, maar aan covered calls.
Maar de grote vraag voor mij is wel, wanneer de eerste kikker uit de kruiwagen springt? Want ook met een stofzuigertje kan deze koersstijging zonder dividendverhoging niet veel langer verder gaan. Er dienen zich namelijk steeds meer alternatieven aan. Bijv. andere oil majors met gelijke vooruitzichten qua winst en cashflow, maar wel allemaal met een hoger dividendrendement dan Shell.
Ik doe ongeveer hetzelfde, maar ik denk dat Shell wel naar de oude koersen ( circa 25 ) kan opstomen. Dividend is leuk , maar aandeleninkoop is nog leuker en de huidge prijzen van gas en olie zijn het allerleukst. Ik denk dat opties in juni 2022 wel eens booming kunnen worden !
DeLa(s)Vega(s)
0
quote:

Maria Geertruida schreef op 16 januari 2022 12:16:

[...]
Het dividendrendement is geen 8% het is minder dan 4% en het daalt verder met ieder dubbeltje, dat de koers van Shell verder oploopt. Het theoretische model op basis van de iets dieper gaande analyse klopt ongetwijfeld; het is echter niet wat mensen/beleggers ervaren/zien.

Het Thomas-theorema of de Thomas-regel is een fundamenteel begrip uit de sociologie dat weergeeft dat wanneer mensen situaties als werkelijk definiëren, die situaties werkelijke gevolgen hebben. De definitie van de situatie is dus van invloed op het handelen.

Wanneer Carl constateert, dat het dividendrendement lager is dan de leenkosten, dan neemt hij plaats op de tribune. De periode van gratis geld, d.w.z. dat men zonder risico (of met een zeer beperkt risico) long kan gaan/zijn in Shell, is voorbij. En dan rekent Carl met het echte dividendrendement en niet met jouw theoretische 8%.

De als werkelijkheid ervaren situatie is, dat steeds meer potentiële kopers het aandeel met de dag duurder zien worden en besluiten om te wachten op de dip - die ongetwijfeld een keer zou moeten gaan komen - om weer in te stappen. Aan de andere kant staan de potentiële verkopers van het aandeel, die het aandeel eveneens duurder zien worden en die besluiten om hun aandelen voorlopig nog maar even vast te houden, want morgen kan het nog wel hoger staan.

Het gevolg van dit alles is steeds lagere volumes en een steeds grotere invloed van het stofzuigertje op de koersvorming. De potentiële verkopers, ook vermogensbeheerders namens pensioenfondsen, worden gesterkt in hun besluit om de aandelen nog even vast te houden en zo ontstaat er een soort van self fullfilling prophecy.

Shell is een dividend-aandeel en geen groei-aandeel, hoewel men inmiddels wel fors aan de weg timmert in het retailsegment. Men is voor omzet/cashflow en winst nog steeds voor een zeer groot deel afhankelijk van de upstream in olie en gas. Dat gaat bij de huidige olie-en gasprijzen crescendo, maar upstream olie wordt tot 2030 tot de helft afgebouwd. En dan heeft Shell dus een fors deel van zijn cashflow (en winst) te compenseren door andere (energie)activiteiten.

Mijn strikt persoonlijke visie - niet gestoeld op een goede glazen bol, tarot-kaarten, of ander toekomstvoorspellend medium - is dat het bedrijf Shell qua cashflow en winst uiteindelijk in omvang zal afnemen en dat de aandeleninkoop noodzakelijk is om ook in de (nabije) toekomst de financiële ratio's hiermee in de pas te laten lopen.

Ik ben long in Shell en nog wat longer na de uitoefening van mijn geschreven puts in dec '21 op 19 euro. Ik heb puts geschreven voor dec 22 t/m 25 en ik zie zowat iedere dag mijn papieren winst(en) toenemen. Voor verzilvering van die papieren winsten denk ik niet aan verkopen, maar aan covered calls.
Maar de grote vraag voor mij is wel, wanneer de eerste kikker uit de kruiwagen springt? Want ook met een stofzuigertje kan deze koersstijging zonder dividendverhoging niet veel langer verder gaan. Er dienen zich namelijk steeds meer alternatieven aan. Bijv. andere oil majors met gelijke vooruitzichten qua winst en cashflow, maar wel allemaal met een hoger dividendrendement dan Shell.
De huidige stofzuiger is atraks, op 28 jan klaar. Daarna (wanneer exact is meen ik nog niet bekend gemaakt) gaat een grotere stofzuiger aan de slag (of met de huidige inkoop van 1,8 miljoen stuks "B" per handelsdag blijft langer doorzuigen). Het 2e koopprogramma is ruim 3 keer groter dan het huidige.

Er zijn al best wat kikkers uitgesprongen, winstnemers. De vraag is of deze kikkers weer terug in de kruiwagen (ik prefereer de trein of nog beter de stoomwals als metafoor) springen, zelfs als de koers niet daalt, maar verder stijgt. De dividendrendementjagers uiteraard niet, maar de momemtumbeleggers wellicht wel? De stoomwals walst gestaag door en het lijkt wel of niets het kan tegenhouden (de context met asfalt vind ik ook wel geinig passen bij RDS).

Maar de "wals" kan ook zomaar ineens stilvallen, nobody knows.

Van mij zul je nimmer een voorspelling vernemen, ik kijk wel uit. Mijn posities (die vermeld ik wel) weerspiegelen mijn ideeën. Maar dat kan per dag wisselen.

Dank voor het Thomas principe. Daar ga ik meer over lezen. Als de massa denkt dat Tesla omhoog gaat (ook al staat het nu al op 1000 miljard dollar gewaardeerd, ongeveer de gehele westerse petrol industrie bij elkaar), dan zal dat invloed hebben op het handelen van deze mensen.

Ik moet me veel beter realiseren hoe weinig veel mensen weten en klakkeloos hun centen in een aandeel steken "want het gaat toch omhoog en op FB en Reddit staat dat het nog hoger zal gaan".

Het "winnende aandelen trekken aandacht en trekken extra kopers aan-principe" noemen we het Gertos-principe. ;-)

200.031 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 8135 8136 8137 8138 8139 8140 8141 8142 8143 8144 8145 ... 9998 9999 10000 10001 10002 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 15:38
Koers 34,075
Verschil +0,060 (+0,18%)
Hoog 34,270
Laag 33,990
Volume 2.957.132
Volume gemiddeld 7.597.398
Volume gisteren 5.309.503

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront