Ahold « Terug naar discussie overzicht

Zonder woorden.

4 Posts
pilot1
0


Deloitte: Marktaandeel AH giert achteruit

0 447 Formules


ZAANDAM – Het marktaandeel van Albert Heijn is volgens Deloitte het afgelopen jaar aanzienlijk gekrompen.

Deloitte: Marktaandeel AH giert achteruit
Het afgelopen jaar kromp het zogeheten marktaandeel per inkoopcentrale van Albert Heijn van 36 naar 33,8 procent. Dat blijkt uit cijfers van Nielsen die gisteren zijn gepubliceerd door Deloitte. Het accountantsbureau heeft de gegevens van verschillende AH-franchisers, die klant zijn bij Deloitte, gebruikt voor de berekening.

Franchisers
Onderzoeker Paul Op Heij van het accountantsbureau ondersteunt in De Volkskrant de conclusies, door te stellen dat de ontwikkeling bij de franchisers niet wezenlijk anders is dan bij de filialen van Albert Heijn. Ahold publiceert al jaren geen losse cijfers meer over Albert Heijn in Nederland, maar cijfers over Ahold Nederland waar ook de speciaalzaken, Bol.com en de activiteiten in België en Duitsland onder vallen.

Jumbo, Lidl en Aldi
Het marktaandeel van Jumbo is in dezelfde periode juist fors gegroeid. De formule uit Veghel zag het marktaandeel stijgen van 17,8 procent naar 20,7 procent. Ook Lidl doet het goed. Het marktaandeel van de discounter groeide van 8,6 procent naar 9 procent. Ter vergelijking; in 2011 had Lidl nog maar een marktaandeel van 5,6 procent. Het marktaandeel van Aldi groeide nauwelijks (van 7,3 procent naar 7,4 procent).

Reactie Albert Heijn
Albert Heijn zegt in een reactie dat de formule alleen kijkt naar cijfers van Nielsen. 'Wij nemen kennis van de gegevens die Deloitte publiceert, maar daar reageren we niet op. Onze cijfers over 2014 publiceren wij begin 2015, dus daar kan ik nog niets over zeggen', zegt Ahold-woordvoerder Lukas Burgering. 'Wij hebben dit voorjaar de jaarcijfers over 2013 gepubliceerd en daarin melden we een marktaandeel van 33,8 procent. Daarna heeft Nielsen echter een nieuwe systematiek in gebruik genomen en komt het marktaandeel over 2013 in de nieuwe systematiek uit op 34 procent.' Deloitte meldt echter dat uit de gegevens van Nielsen blijkt dat Albert Heijn in 2013 een zogeheten marktaandeel per inkoopcentrale had van 36 procent. 'Dat is heel gek', zegt Burgering. 'Het lijkt op gegoochel met getallen. Zo wordt het wel heel ingewikkeld.' Een reactie van Deloitte laat nog op zich wachten.

door Herman te Pas 10 sep 2014

Gerelateerde tags
financieel,
cijfers,
concurrentiepositie,
strategie,
FORT1944
0
Het is wat onder de streep overblijft wat telt bij AH ! Natuurlijk is het leuk dat men de cijfers van de inkoopcentrales neven elkaar legt VAN DE CONCURENTIE maar dat zegt niets over de inkoopprijzen van de producten die elke centrale verhandelt en de marge die ze DAARNA neemt . AH heeft gelijk dat ze geen reactie geeft want dit heeft geen enkele waarde , juist kan men stellen dat 1 OP 3 bij AH gaat winkelen gezien de omzet .
4 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 27,380
Verschil +0,240 (+0,88%)
Hoog 27,380
Laag 27,000
Volume 2.714.506
Volume gemiddeld 2.034.987
Volume gisteren 2.405.151

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront