Edelmetalen « Terug naar discussie overzicht

Waarop letten bij het kopen van mijnaandelen

24 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
[verwijderd]
0
Na ettelijke jaren enkel in mijnaandelen te investeren, hierbij een aantal tips -waar ik overigens zeer zwaar leergeld voor heb moeten betalen-

Wat niet te kopen;

- Doen ze kapitaalverhogingen aan lage koersen?
- Kost het mijnproject een veelvoud van de huidige aandelenkoers?
- Ligt het aandeel in niet mijnvriendelijke gebieden? (venezuela/guatamala/panama/paraguay/bolivia/haiti/costa rica)
- Heeft het management geen bewezen staat van diensten?
- Maakt het bedrijf positieve resultaten bekend, maar onderliggend een negatieve cash flow zonder duidelijk aangegeven reden?
- Maakt het bedrijf fantastische boorresultaten bekend in de nieuwskop, maar gaat het om enkele cm tot een meter?
- Bedrijven waar het management geen relevante aandelen positie in heeft
- Voor diegenen die helemaal geen ervaring hebben met mijnbedrijven; exploratiebedrijven = niet kopen; voor elke treffer zijn er 10 missers, dan heb je een tenbagger nodig om dat alleen al goed te maken; en geloof me, die zijn uiterst zeldzaam. Begin ook niet met aandelen met een mccap < 10 mio. Die gaan hoogstwaarschijnlijk naar 0
- Heeft het project een IRR < 15% = niet interessant en zeker geen overnamepotentieel.
- kijk naar de AISC cash cost, die weerspiegelt de werkelijkheid en de marges van het bedrijf.

Als je deze tips volgt, kan je de meeste aandelen afschrijven en je winstkansen vergroten
seadoc
1
mooi rijtje. Ik heb nog een toevoeging: Let op insider kopen en verkopen. Geeft ook wel iets van een indicatie.
[verwijderd]
0
africa en alle echte mafketel landen vermijden.
noord amerika en canada favoriet mexico chili argentinie frans guyana gaan nog net.
[verwijderd]
0
quote:

seadoc schreef op 14 augustus 2017 23:40:

dus geen ivanhoe voor jou?
geen ivn voor mij.
[verwijderd]
0
ik zou afrika niet in z'n geheel afschrijven. Het is idd niet vergelijkbaar met canada of de usa, maar ze hebben ook wel een aantal landen die openstaan voor buitenlandse mijnbedrijven. Zuid afrika zou ik vandaag zeker mijden, en dus ook geen te grote positie in ivanhoe aanhouden (ZA en congo)
[verwijderd]
0
Nog een aanvulling: kijk naar de beurswaarde en vergelijk die met vergelijkbare mijnbouwers of exploratiebedrijven.
Overigens vind ik het wel erg kort door de bocht om te zeggen dat voor elke treffer op exploratiegebied 10 missers staan. Maar het is inderdaad wel een kunst om de krenten uit de pap te vissen. Je zou je kunnen richten op projecten naast een bestaande mijn bijvoorbeeld. Hou er rekening mee dat voor beleggen in exploratiebedrijven geduld en een lange termijn-visie noodzakelijk zijn.
[verwijderd]
0
quote:

Overvloedgolf schreef op 16 augustus 2017 00:35:

Nog een aanvulling: kijk naar de beurswaarde en vergelijk die met vergelijkbare mijnbouwers of exploratiebedrijven.
Overigens vind ik het wel erg kort door de bocht om te zeggen dat voor elke treffer op exploratiegebied 10 missers staan. Maar het is inderdaad wel een kunst om de krenten uit de pap te vissen. Je zou je kunnen richten op projecten naast een bestaande mijn bijvoorbeeld. Hou er rekening mee dat voor beleggen in exploratiebedrijven geduld en een lange termijn-visie noodzakelijk zijn.
Klopt, dat het idd kort door de bocht is; ik weet ook geen exact cijfer, maar weet wel dat heel weinig deposits effectief een producerende mijn worden. De deposit moet economisch mijnbaar zijn, en dat hangt af van grade, dikte aders, type deposit, vergunningen, ophalen geld etc. als ik zou moeten gokken dan denk ik dat er tegenover elke producerende mijn zelfs meer dan 10 deposits staan die nooit in productie zullen gaan. In 2009 heb ik mijn kar volgeladen met junior explorers, als ik nu terugkijk is er van die stuk of 15 nooit iets terechtgekomen. Ze zijn intussen bijna allemaal failliet gegaan.
Lange termijnvisie is idd zeer belangrijk, van ontdekking naar productie gaat er gemiddeld meer dan 8 jaar over. Intussen zijn je aandelen vaak tot in de hemel verwaterd door kapitaalverhogingen.
Hoe dan ook, dat blijft voor mij puur gokken en ik blijf er af. Er zijn voldoende goedkoop noterende producerende mijnenaandelen.
[verwijderd]
0
Heeft met gokken niets te maken. Gewoon goed je research doen. Vanwege de malaise in de goudmijnsector van de afgelopen jaren was het voor veel projecten moeilijk om financiering te vinden. Ik voorspel echter een enorme toename van het aantal boringen, dat zie je nu al dat er overal meer geboord wordt. Projecten worden dus sneller ontwikkeld. Verwatering vanwege aandelenemissies is meestal onontkoombaar, maar daar staat tegenover dat projecten meer waard worden als er meer goud gevonden wordt. Ik tip Alexandria Minerals, Eastmain Resources, Strategic Metals, alle drie heel goedkoop op dit moment.
[verwijderd]
0
Als je gelooft dat er een boom in het exploreren zal zijn, moet je zeker eens energold drilling bekijken. De boom mag dan wel niet te lang op zich laten wachten. Ze kunnen het nog een jaar of 2 rekken, mss als beredeneerd gokje..
[verwijderd]
0
Overvloedgolf, die SMD.V lijkt me wel heel interessant.
Als edel het beter gaat doen de komende jaren dan is dit bedrijf mogelijk een zeer goed aandeel om in porto te hebben.
Thx voor de tip!!
[verwijderd]
0
Deze week kondigden drie bedrijven waarin ik beleg aan het komend jaar tot 10% van de eigen aandelen in te willen kopen: Strategic Metals, Silvercorp en Osisko Gold Royalties. Dit zegt wel iets over de enorme onderwaardering van goudaandelen....
De echte denker
0
Wat zijn de grote zilver namen?
Niet pareltjes bij de afgrond maar grote "degelijke" zilver company.
Wil exposure hebben die sterk gecorreleerd is aan zilverprijs; dus ipv een tracker op zilverprijs
ubu
1
www.mining.com/web/heres-how-you-valu...

Here's how you value any gold project

The mining industry is a fascinating space – not only for the fact that almost everything around us comes from mining but also because of the possibility of striking gold with penny stocks that have the potential to turn into a multi-million dollar mine-producing company. But just as much as there is the possibility of blue sky upside, risk is around every bend even after the mining company has started production, which is why it is crucial to know how to value a mine instead of blindly investing in them.
ubu
0
www.mining.com/web/making-the-grade-u...

Making the grade: understanding exploration results

"The most exciting news from a mining exploration stock is a high-grade drilling result. But what constitutes a good assay? It varies from situation to situation and commodity to commodity. Listed below is some rule of thumb information on interpreting drill results for investors.

The first thing investors must under-stand is that high-grade mineralization is relative to the depth of the intersection and relative to the size of the intersection. Today’s mining technology allows mining on a vast scale, with large open pits and huge 200-tonne mining trucks capable of processing large volumes of ore at a low cost. This is possible, provided the zone is near surface and the ore zone is large enough to be mined in bulk. Open pits are generally less than 300 metres deep and are several hundred metres in diameter. Two questions to ask are:

• Is the zone less than 300 metres deep?

• Is the drill intercept over 100 metres thick?

If both of these questions can be answered ‘yes’, then the threshold for what constitutes ‘high-grade’ will be dramatically lower. "
ubu
0
quote:

hosternokke schreef op 23 april 2018 09:31:

www.undervaluedequity.com/Drilling-Re...,-Medium-or-High-Grade.html
Bedankt voor het posten. Jammer genoeg werkt de link niet. Daarom maar even opnieuw:

www.undervaluedequity.com/Mining-Comp...
24 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

AEX 874,79 +8,28 +0,96% 18:05
AMX 934,43 +5,75 +0,62% 18:05
ASCX 1.204,05 +15,50 +1,30% 18:05
BEL 20 3.890,71 +27,45 +0,71% 18:05
Germany40^ 18.143,00 +282,20 +1,58% 18:30
US30^ 38.475,96 +225,51 +0,59% 18:31
US500^ 5.068,45 +51,53 +1,03% 18:30
Nasd100^ 17.465,05 +255,13 +1,48% 18:30
Japan225^ 37.873,71 +149,88 +0,40% 18:09
WTI 82,93 +0,88 +1,07% 18:30
Brent 87,92 +0,84 +0,96% 18:30
EUR/USD 1,0701 +0,0049 +0,46% 18:30
BTC/USD 66.683,22 +117,70 +0,18% 18:24
Gold spot 2.326,97 -0,28 -0,01% 18:31
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
PROSUS 30,890 +1,050 +3,52% 17:37
ASMI 531,600 +16,200 +3,14% 17:38
ASML 834,300 +21,100 +2,59% 17:39
Dalers Laatst +/- % tijd
RANDSTAD NV 45,000 -3,500 -7,22% 17:37
Akzo Nobel 62,280 -4,640 -6,93% 17:39
ArcelorMittal 23,470 -0,640 -2,65% 17:35

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront