Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Coronavirus echt gevaar?

59.684 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 ... 2981 2982 2983 2984 2985 » | Laatste
luchtschip
0


Er wordt in het artikel verwezen naar deze studie van besmettingen in een Chinees restaurant

hier de case study van besmetting en zitplaatsen
Patien index patient A1 is degene die de besmetting verspreidt

pbs.twimg.com/media/EcQKvfMXQAAhjc5?f...

Waarbij dit artikel expliciet melding maakt van de verspreiding in de zone èn van het NIET verspreiden buiten de zone.
Als het de kleine aerosols waren dan was dispersie naar de naastgelegen tafels logisch geweest. Itt grotere druppels die zweven op de kracht van de aurcofan.

klik op "collectie weergeven"
twitter.com/heleenvanoers/status/1280...

watermark.silverchair.com/ciaa939.pdf...

luchtschip
0

De link naar de brief werkt niet goed.

Brief kan gelezen worden door te klikken op

de embedded tweet
It is Time to Address Airborne Transmission of COVID-19

en vervolgens de PDF zelf down loden
Chiddix
0
Het RIVM zal zich niet zo erg drukmaken over de verhalen van aerosolen zolang men alles onder controle kan houden met de huidige maatregelen die blijkbaar werken.
Dat wil niet zeggen , dat men de aerosolen nu maar onder het tapijt moet vegen. Er kan altijd na de zomer een tweede golf zich aandienen. Virus kan ook verdwijnen. Zie Sars 1(2003).
De proef op de som is nog niet genomen met zingen in kerken op 1,5 m , theaters(lachen) , volle stadions bij sportwedstrijden(schreeuwen en juichen) of op 1,5 m(Sept) enz
Je kunt niet zeggen op dit moment of zingen op 1,5 m veilig is? Dat houdt de mogelijkheid open, dat er besmettingen kunnen ontstaan op 1,5 m? De reden is, dat het RIVM er niet zeker van is, dat aerosolen mensen op 1,5 m niet kunnen besmetten.
voda
0
Vrees voor tweede coronagolf haalt Australische plannen voor snel herstel overhoop

De nieuwe lockdown in Melbourne vanwege een opleving van het coronavirus is een dreun voor het vertrouwen van Australiërs.

'We staan aan de rand van iets heel ernstigs als we nu niet ingrijpen', zei Daniel Andrews, de premier van de Australische deelstaat Victoria, toen hij dinsdag een nieuwe lockdown afkondigde voor Melbourne. De vijf miljoen inwoners moeten zes weken binnenblijven: restaurants, cafés, sportscholen en kantoren zijn gesloten. Alleen voor essentiële zaken mag men de deur uit. De schoolvakantie duurt een week langer en politie en soldaten houden streng in de gaten of de Melburnians zich aan de regels houden.

Het virus leek bijna weg in Australië, maar via de achterdeur is het weer binnengeslopen. Sinds enkele dagen neemt het aantal besmettingen in Melbourne snel toe: dinsdag waren er in de stad 191 nieuwe gevallen, woensdag 134 nieuwe besmettingen. In de rest van het land testten slechts 4 mensen positief. In totaal zijn er nu ruim 800 actieve coronabesmettingen in Melbourne, de tweede stad van Australië. Virologen vrezen dat de geest uit de fles is.

Van de gevreesde tweede golf spreken de autoriteiten nog niet, maar de opleving van het virus is vooral zorgwekkend omdat sprake is van community transmission, binnenlandse besmetting. Voorheen kwamen nieuwe besmetting vooral door gerepatrieerde Australiërs, die het virus in verre landen hadden opgelopen. Nu verspreidt de ziekte zich onder de lokale bevolking.
De nieuwe besmettingsgolf is vermoedelijk veroorzaakt doordat particuliere bewakers die moesten toezien op quarantainehotels laks zijn geweest met veiligheidsmaatregelen. Sommige beveiligers hadden samen naar het werk gecarpoold.

Kanotochten in de grensrivier
In navolging van de lockdown in Melbourne heeft buurstaat New South Wales de duizend kilometer lange grens met Victoria op slot gedaan, voor het eerst in ruim honderd jaar. In 1918 wilde men zo de Spaanse griep beteugelen. Victoria, goed voor een kwart van de Australische economie en New South Wales, goed voor een derde, zijn van elkaar afgesloten. Op een normale werkdag rijden vijftigduizend auto’s de staatsgrens over, nu staan er lange files bij de bruggen over de Murrayrivier, die de grens vormt tussen beide staten.

Dave Breedon organiseert kanotochten op die rivier. Eén peddelbeweging te veel en de kanogids steekt ongewild de staatsgrens over. Breedon is boos over de maatregelen: 'Deze uitbraak is een probleem van de stad, maar wij op het platteland moeten de gevolgen dragen. In mijn dorp zijn nooit coronagevallen geweest. Wij worden getroffen, alleen omdat in Melbourne de mensen zich niet aan de regels houden, terwijl ze nota bene bovenop elkaars lip wonen.'

Raderboten
Een paar honderd kilometer stroomopwaarts organiseert Rohan Burgess riviercruises. Zijn kantoor staat in Victoria, maar zijn ouderwetse raderboten meren ook aan op de rivieroevers in New South Wales. En dus mag een derde van zijn passagiers niet langer opstappen. 'Daar komen de misgelopen toeristen uit Melbourne nog eens bij', zegt Burgess. 'Dat is een tik, want we waren voorzichtig aan het herstellen.'

Toch is hij vergevingsgezind voor stadsbewoners. 'Dit kun je hun onmogelijk kwalijk nemen. Een pandemie is te vergelijken met bosbranden of overstromingen: er is weinig aan te doen, behalve de schouders eronder zetten. Al mijn personeel wordt betaald met staatssteun en zolang die er is, heb ik goede hoop.'

De Australische minister van financiën heeft al toegezegd Victoria te blijven helpen, maar de tweede lockdown schopt wel degelijk het Australische herstel in de war. Aanvankelijk leek het land goed uit de coronacrisis te komen, met slechts 106 doden. Het Internationaal Monetair Fonds schatte vorige week dat de Australische economie relatief snel uit de startblokken zou komen. Na een krimp van 4,5% in 2020 zal het herstel in de jaren rap gaan, was de verwachting.

Maar door de opleving van het virus in Melbourne zal de regering vermoedelijk de miljarden aan staatssteun moeten verlengen tot na de geplande einddatum in september — terwijl het al AU$70 mrd (€42 mrd) aan salarissteun heeft uitgegeven. Premier Scott Morrison roept op tot solidariteit: 'Wij zijn allen Melburnians.'

Psychische klachten
De Australische centrale bank verwacht dat burgers en bedrijven uit onzekerheid over de toekomst hun hand op de knip houden, met nadelige gevolgen voor consumptie, de arbeidsmarkt en investeringen. Vier op de tien Australiërs maken zich zorgen over de toekomst. Een derde heeft geldzorgen door de coronacrisis.

De nieuwe uitbraak is een dreun voor het vertrouwen, zegt medicus Louise Stone, universitair hoofddocent aan de Australian National University. Ze onderzoekt de mentale gezondheid van Australiërs tijdens de coronacrisis. 'Door de overheidssteun hebben veel mensen nog niet werkelijk gevoeld wat de economische impact is van deze crisis.'

Toch is nu al met name onder jonge Australiërs een toename te zien van psychische klachten, vertelt Stone, die ook als huisarts werkt. 'Ik heb stellen in mijn behandelkamer die twijfelen of ze wel een kind op deze wereld willen zetten. Dat is somber stemmend, ja. Vergeet niet, Australiërs begonnen dit jaar met bosbranden en daar kwam de pandemie overheen. Toch zie ik ook een nieuwe vastberadenheid. Jonge mensen willen dat de wereld vanaf nu anders wordt ingericht. Veel geld uitgeven, eindeloos reizen en keihard werken past daar niet meer bij. Het idee dat de economie het allerbelangrijkst is, staat ter discussie.'

fd.nl/economie-politiek/1350471/vrees...
[verwijderd]
0
www.parool.nl/nederland/na-de-ic-wach...

Een reminder, stof tot nadenken, ff de boel weer scherp zetten, het echte nieuws komt altijd van de werkvloer.

Een dag IC staat gelijk aan 1 maand revalideren.
leek2018
0
quote:

Chiddix schreef op 8 juli 2020 11:37:

Het RIVM zal zich niet zo erg drukmaken over de verhalen van aerosolen zolang men alles onder controle kan houden met de huidige maatregelen die blijkbaar werken.
Dat wil niet zeggen , dat men de aerosolen nu maar onder het tapijt moet vegen. Er kan altijd na de zomer een tweede golf zich aandienen. Virus kan ook verdwijnen. Zie Sars 1(2003).
De proef op de som is nog niet genomen met zingen in kerken op 1,5 m , theaters(lachen) , volle stadions bij sportwedstrijden(schreeuwen en juichen) of op 1,5 m(Sept) enz
Je kunt niet zeggen op dit moment of zingen op 1,5 m veilig is? Dat houdt de mogelijkheid open, dat er besmettingen kunnen ontstaan op 1,5 m? De reden is, dat het RIVM er niet zeker van is, dat aerosolen mensen op 1,5 m niet kunnen besmetten.
Waarom zou het RIVM zich ook druk moeten maken over aerosolen. Wat de uitkomst ook zou zijn, zolang 99% van de wereld zo ongeveer de 1 1/2 meter hanteert, zal het RIVM daar niet vanaf wijken.
leek2018
0
quote:

voda schreef op 8 juli 2020 12:34:

Toch is nu al met name onder jonge Australiërs een toename te zien van psychische klachten, vertelt Stone, die ook als huisarts werkt. 'Ik heb stellen in mijn behandelkamer die twijfelen of ze wel een kind op deze wereld willen zetten. Dat is somber stemmend, ja. Vergeet niet, Australiërs begonnen dit jaar met bosbranden en daar kwam de pandemie overheen. Toch zie ik ook een nieuwe vastberadenheid. Jonge mensen willen dat de wereld vanaf nu anders wordt ingericht. Veel geld uitgeven, eindeloos reizen en keihard werken past daar niet meer bij. Het idee dat de economie het allerbelangrijkst is, staat ter discussie.'

fd.nl/economie-politiek/1350471/vrees...
Die laatste zin doet me goed. De natuur zorgt er zelf wel voor dat we meer terug moeten gaan naar de basis.Al die geldverslindende klimaatplannen zijn totaal overbodig.
whammy
0
Het is echt niet zo maar een griepje wat hier op dit forum door sommigen wordt beweerd. Het onderstaande bewijst ook maar weer eens dat geen enkele instantie en/of zorgverlener op deze pandemie was voorbereid
Nieuwe onderzoeken wijzen uit:

Hierop onderzocht het team 43 Britse coronapatiënten die kampen met complicaties gaande van een hersenontsteking tot zenuwbeschadiging of zelfs een beroerte. In meerdere van die gevallen was de neurologische aandoening het eerste en belangrijkste Covid-19-symptoom van de patiënt. Dat wijst erop dat ook patiënten met een milde vorm van het virus ernstige hersenschade kunnen oplopen.

De onderzoekers waarschuwen dat dokters de indicaties van coronagerelateerde hersenaandoeningen nu nog te vaak over het hoofd zien. Volgens hen is mogelijk dat andere gevallen momenteel onopgemerkt blijven omdat de getroffen patiënten vaak te ziek zijn om hersenonderzoek te doen. Bovendien kreunen de ziekenhuizen onder het ongezien hoge aantal patiënten. De focus van het personeel ligt daarom op het herstel van de luchtwegen, vaak zonder tijd te kunnen besteden aan andere symptomen.
luchtschip
0


Het aantal doden in de US is nog dalende

Hier kan een kentering in komen

hier 4 grafieken

1ste grafiek
aantallen tests is stijgende

2de grafiek

Daily new cases was van eid April gezakt van 30.000 naar 20.000 eind mei begin juni
Vanaf 8 juni een explosieve stijging van 20.000 naar 50.000 nu

3 de grafiek
ziekenhuis opnames

Van midden april 58.000 een daling naar 29.000 half juni om vervolgens weer in steile lijn te stijgen naar 38.000 nu

4de grafiek

Vanaf 3de week april 2.000 een daling tot nu 500

Gezien de stijging van new cases gevolgd later dor ziekenhuis opnames is de verwachting dat de daling van het dodental snel omgeztet zal worden in een stijging

pbs.twimg.com/media/EcX7CdEXYAIA_8E?f...

Dr Dena Grayson :

Ominous sign. Hospitalizations for COVID19 are now surging, as I warned. Soon, the death toll will rise.

At this pace, we likely will exceed 100,000 new #coronavirus cases per day by early early August.

This fall is going to be utter hell.

twitter.com/DrDenaGrayson/status/1280...
Beperktedijkbewaking
0
quote:

gokker schreef op 8 juli 2020 00:47:

[...]
Hier even een puntje op de i.
Onder de genoemde geïdealiseerde aanname's neemt de concentratie af met de -2e macht van de afstand tot de bron, dus niet met de 2e macht. [1]
De -2e macht is het maximaal mogelijke om het integraal over de ruimte niet te laten divergeren bij een homogene richtingsverdeling..
De aannames zijn natuurlijk fout [2] omdat het beeld van een lineaire expansie in de tijd niet klopt. [3]
Het gaat hier in eerste instantie om diffusie (vergroten van entropie) zonder voorkeursrichting. Een deeltje dat al een eind verder gekomen is kan evengoed weer omkeren als zijn weg voortzetten.
Na verloop van tijd ontstaat in een afgesloten ruimte dan inderdaad een homogene verdeling, als het virus lang genoeg intact blijft...

De eerste macht, als die al zou kloppen, is natuurlijk ook 1/r.
Dat in de buitenlucht ("the sky is de limit") dit zo zou zijn, lijkt me op zijn zachtst gezegd onwaarschijnlijk. In eerste instantie stijgt ademlucht en dat is maar goed ook... [4]
Verdere puntjes op de i.

[1]: Dat is een woordenspel. Voor mij is "neemt af met de 2e macht" hetzelfde als "verloopt als de min-2e macht" of "evenredig met de min-2e macht". We bedoelen allemaal hetzelfde, namelijk "verloopt evenredig met 1/(r-kwadraat)".

[2]: Mijn aannamen zijn niet fout maar restricties om tot een vereenvoudigd (theoretisch) model te komen.

[3]: Nergens had ik het over "lineaire expansie". Wat bedoel je er trouwens precies mee?
Bedenk dat ik een stationaire situatie beschrijf. Mijn conclusies volgen dan uit behoudswetten. Of de vochtdruppeltjes in aerosolen dan met eenparige ("lineaire") snelheden bewegen of een random walk volgen, of iets er tussen in, doet bij grote aantallen niet ter zake. De (turbulente) diffusie zal overigens in zalen idd een 2D random-walk karakter hebben.

[4]: Die stijging van uitgeademde lucht buiten valt heel erg mee. Misschien enkele decimeters over de eerste 1 à 1,5 m horizontaal, daarna is die lucht al teveel afgekoeld en gemengd (bronnen op verzoek). De relevante luchtbewegingen (grotere wervels) in de eerste meters boven de grond blijven vooral horizontaal, dus 2D. De concentraties in de aerosolen nemen dus af volgens 1/r.

ffff
0
BDB,

Blijf eventjes in de KK. Ik heb een ongelooflijk pensioenverhaal te vertellen! Ik zoek jouw pensioendraad even op.
luchtschip
0

Arizona, Florida, and South Carolina each had more new #coronavirus cases per capita over the last week than ANY COUNTRY.

Ranking of U.S. states vs. countries:

1. #Arizona
2. #Florida
3. #SouthCarolina
4. Bahrain
5. #Louisiana
6. Qatar
7. Oman

pbs.twimg.com/media/EcZyTiVX0AAL32_?f...

twitter.com/DrDenaGrayson/status/1280...
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 8 juli 2020 15:56:

[...]Verdere puntjes op de i.

[1]: Dat is een woordenspel. Voor mij is "neemt af met de 2e macht" hetzelfde als "verloopt als de min-2e macht" of "evenredig met de min-2e macht". We bedoelen allemaal hetzelfde, namelijk "verloopt evenredig met 1/(r-kwadraat)".

[2]: Mijn aannamen zijn niet fout maar restricties om tot een vereenvoudigd (theoretisch) model te komen.

[3]: Nergens had ik het over "lineaire expansie". Wat bedoel je er trouwens precies mee?
Bedenk dat ik een stationaire situatie beschrijf. Mijn conclusies volgen dan uit behoudswetten. Of de vochtdruppeltjes in aerosolen dan met eenparige ("lineaire") snelheden bewegen of een random walk volgen, of iets er tussen in, doet bij grote aantallen niet ter zake. De (turbulente) diffusie zal overigens in zalen idd een 2D random-walk karakter hebben.

[4]: Die stijging van uitgeademde lucht buiten valt heel erg mee. Misschien enkele decimeters over de eerste 1 à 1,5 m horizontaal, daarna is die lucht al teveel afgekoeld en gemengd (bronnen op verzoek). De relevante luchtbewegingen (grotere wervels) in de eerste meters boven de grond blijven vooral horizontaal, dus 2D. De concentraties in de aerosolen nemen dus af volgens 1/r.

  1. ik zou er niet over begonnen zijn wanneer jij niet met jouw puntje op de i was gekomen.
  1. Als je dat doet dan neem je doodsimpel aan dat de uitgeademde druppeltjes van de superspreader homogeen verdeeld zijn. Dat is een noodzakelijke en afdoende conditie voor 1/r^2. Een waarlijk zeer extreme vereenvoudiging.
  1. Wanneer je aanneemt dat de aerosolen in een laag van enige meter boven de grond blijven hangen (waarom??), dan mag je me uitleggen waarom het aardoppervlak (wegdek, stoep, noem maar op) geen druppeltjes absorbeert wat je nodig hebt voor 1/r. Als ik een druppeltje was zou ik het eerste de beste grassprietje omarmen.

Het geheel was en is niet serieus gemeend. Het wordt hoogste tijd zich met afweermechanismen bezig te houden. Daar komt wat meer voor kijken (in mijn ogen zeer complexe biochemie) dan simpele geometrie.
[verwijderd]
0
quote:

gokker schreef op 8 juli 2020 18:15:

[...]
  1. Als je dat doet dan neem je doodsimpel aan dat de uitgeademde druppeltjes van de superspreader homogeen verdeeld zijn. Dat is een noodzakelijke en afdoende conditie voor 1/r^2. Een waarlijk zeer extreme vereenvoudiging.
Correctie... 1/r^2 ontstaat wanneer men aanneemt dat de aantallen druppeltjes constant zijn tegen r, wanneer geïntegreerd over de totale ruimtehoek. Delen door het boloppervlak (4pi x r^2) geeft dan die r^(-2). Deze situatie ontstaat in eerste benadering wanneer druppeltjes in alle richtingen gaan met een gemiddelde snelheid onafhankelijk van r. Hoe men een uitspraak kan doen zonder aanname voor deze effectieve uitbreidingssnelheid ontgaat me op dit moment...
Ed Verbeek
0
quote:

gokker schreef op 8 juli 2020 18:15:

. Het wordt hoogste tijd zich met afweermechanismen bezig te houden.
Juist. Professor und ehemaliger Direktor des Instituts für Immunologie der Universität Bern,
over corona test(-waanzin), natuurlijke immununiteit (en immunity deniers), collega’s die het met hem eens zijn maar niks durven zeggen, enz. youtu.be/xBwTG6lDYDU vanaf 29:00 min.
Ed Verbeek
0
Voor wie liever leest:

Die Experten haben grundlegende Zusammenhänge übersehen. Die Immunantwort gegen das Virus ist viel stärker, als man dachte.

Dies ist keine Anklageschrift, aber eine schonungslose Bilanz. Ich könnte mich selber ohrfeigen, weil ich das Virus SARS-Cov-2 viel zu lange mit Panik im Nacken betrachtet habe. Ein wenig ärgere ich mich auch über viele meiner Immunologen-Kollegen, die bislang die Diskussion rund um Covid-19 den Virologen und Epidemiologen überlassen haben. Mir scheint, es wäre Zeit, einige der hauptsächlichen und komplett falschen Aussagen rund um dieses Virus in der Öffentlichkeit zu kritisieren.

Erstens: Es war falsch, zu behaupten, das Virus sei neu.
Zweitens: Noch falscher war es, zu behaupten, es bestünde in der Bevölkerung keine Immunität gegen dieses Virus.
Drittens: Es war sozusagen die Krönung der Dummheit, zu behaupten, man könne die Krankheit Covid-19 symptomlos durchmachen oder andere gar ohne Symptome anstecken.
Nun aber der Reihe nach: .......

Rest van het artikel hier te lezen www.achgut.com/artikel/corona_aufarbe...

Speciaal voor gokker:
“ Wer als gesunder junger Mensch derzeit mit einer Maske herumläuft, sollte deshalb gescheiter einen Helm tragen, da das Risiko, dass einem etwas auf den Kopf fallen könnte, größer ist als eine schwere Erkrankung mit Covid-19.“
Ed Verbeek
2
quote:

leek2018 schreef op 8 juli 2020 13:46:

Waarom zou het RIVM zich ook druk moeten maken over aerosolen.
Ach ja, zorgt hoogstens voor een paar duizend doden minder als je de juiste maatregelen treft tegen besmetting via aerosolen:
- griep-proof (en daarmee ook coronaproof) maken van ventilatiesystemen (scheelt nogal wat in m.n in verpleeg/verzorgingshuizen)
- ventilatievoorschriften bij gebruik van airco’s
- absolute luchtvochtigheid in de gaten houden
om maar eens wat te noemen.
jonas
1

Ed ben ik het helemaal mee eens. Maak me ook zorgen over terugdraaien in her en der buitenland.

Een tweede golf hier zou doodslag voor vele bedrijven hier betekenen. Ik begrijp ook niet het gedrag van sommige mensen alsof Corona weg is.

Is het nu zoveel moeite nu even nog wat langer afstand te houden? Voor de zekerheid.

Groet, Jonas
59.684 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 ... 2981 2982 2983 2984 2985 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

AEX 860,01 -5,35 -0,62% 18:05
AMX 921,43 -5,17 -0,56% 18:05
ASCX 1.182,36 -7,47 -0,63% 18:05
BEL 20 3.827,75 +1,17 +0,03% 18:05
Germany40^ 17.714,20 -123,20 -0,69% 22:28
US30^ 37.851,00 -162,46 -0,43% 20:47
US500^ 4.960,72 -88,53 -1,75% 20:58
Nasd100^ 17.004,48 -544,32 -3,10% 20:52
Japan225^ 37.028,48 -973,23 -2,56% 20:58
WTI 82,10 +0,02 +0,02% 22:28
Brent 87,14 +0,15 +0,17% 22:28
EUR/USD 1,0654 +0,0011 +0,10% 22:29
BTC/USD 64.387,73 +799,96 +1,26% 21:29
Gold spot 2.388,65 +9,28 +0,39% 22:29
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
Heineken 89,640 +1,640 +1,86% 17:38
DSM FIRMENICH AG 104,100 +1,350 +1,31% 17:38
Ahold Delhaize 27,380 +0,240 +0,88% 17:35
Dalers Laatst +/- % tijd
ASMI 523,000 -21,800 -4,00% 17:38
BESI 133,500 -5,050 -3,64% 17:35
ADYEN NV 1.399,200 -43,400 -3,01% 17:38

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront