TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Augustus 2021

1.964 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... 95 96 97 98 99 » | Laatste
Wereldbelegger
0
“Straks meer files door zelfrijdende auto’s”

Hoewel zelfrijdende auto's onze wegen veiliger zullen maken, leiden ze straks ook tot meer files. Dat zegt het Federaal Planbureau.

De onderzoekers gingen in een recente studie na welk effect een grote toename van volledig zelfrijdende auto’s zou hebben op de openbare weg in ons land. Dat meldt de VRT. Autonome wagens zijn alvast een stuk veiliger omdat ze rijkelijk uitgerust zijn met camera’s en sensoren. Daardoor zullen ze volgens het Planbureau bijna niet meer betrokken raken bij ongevallen.

Een ander belangrijk gevolg is dat we de tijd die we in de wagen doorbrengen niet meer als verloren gaan beschouwen. Het wordt immers mogelijk om gewoon een Netflix-serie te kijken of op je laptop te tokkelen, terwijl de automatische piloot zijn ding doet. Dat maakt zelfrijdende wagens plots heel aantrekkelijk en het zal hun aantal de hoogte injagen. Het gevolg laat zich al raden: meer files.

bron:
techpulse.be/nieuws/322808/zelfrijden...
Wereldbelegger
0
Autoproductie getroffen door treinstakingen in Duitsland

Door stakingen in het Duitse treinverkeer staan ongeveer 190 goederentreinen stil. En dat kan volgens spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn grote gevolgen hebben voor de toeleveringsketens van producenten.

De verstoring is voor de auto-industrie weer een tegenvaller na de dagenlange verstoring van het Suezkanaal en de chiptekorten. "Als de stakingen langer duren, kunnen er grote kosten ontstaan voor bedrijven, omdat onderbroken toeleveringsketens snel tot stilstand van de productie leiden", zegt Hildegard Mueller, voorzitter van de Duitse autobranchevereniging.

bron:
nos.nl/artikel/2393521-autoproductie-...
[verwijderd]
0
quote:

win some... schreef op 14 augustus 2021 13:57:

Vragen die opkomen bij bovenstaande artikelen:

Hoe kan Otonomo op 1,26 miiljard dollar worden gewaardeerd t.ov. een TT met een beurswaarde van 900 mio euro? TT Enterprise alleen heeft al een jaaromzet van 170 mio euro. Otonomo verwacht in 2021 een jaaromzet van 3 mio euro te halen. Wel geven ze aan dat men in 2025 600 mio euro omzet verwacht. Dan is de CAGR toch ietsje hoger dan bij TT?

Anders Truelsen stapt blijkbaar over naar een directe concurrent. Is er niet iets van een concurrentiebeding in de arbeidsovereenkomst? Lijkt mij dat hij toch wel heel veel kennis van TT en de contracten die zijn afgesloten heeft die je niet zomaar met de concurrentie wil delen.
Mooi dat Truelsen daar zit. Dit bedrijf is een soort tussenpartij tussen autofabrikanten en andere partijen die graag de data van die auto’s willen hebben. Jaren geleden hier gepost: Zij kunnen zelf geen chocola van die data maken, maar hebben wel het gevoel dat die data iets waard zijn (voor anderen) dus ontstaat er een soort van data marktplaats.

Ik weet dat er jaren geleden zorg was (niet bij mij maar anderen op forum) dat tomtom wél de technologie heeft om vele data geautomatiseerd te verwerken, maar niet per definitie toegang heeft tot die data. Dat heeft ze dus wel. Enerzijds via de klanten van HD maps (rijden nu drie miljoen personen auto’s en stijgend met TT’s HD maps en daar krijgen de tonnen data van . Bron: Willem Strijbosch in Financial Times) en ten tweede via marktplaatsen.
pwijsneus
0
quote:

*JustMe* schreef op 14 augustus 2021 18:15:

[...]

Mooi dat Truelsen daar zit. Dit bedrijf is een soort tussenpartij tussen autofabrikanten en andere partijen die graag de data van die auto’s willen hebben. Jaren geleden hier gepost: Zij kunnen zelf geen chocola van die data maken, maar hebben wel het gevoel dat die data iets waard zijn (voor anderen) dus ontstaat er een soort van data marktplaats.

Ik weet dat er jaren geleden zorg was (niet bij mij maar anderen op forum) dat tomtom wél de technologie heeft om vele data geautomatiseerd te verwerken, maar niet per definitie toegang heeft tot die data. Dat heeft ze dus wel. Enerzijds via de klanten van HD maps (rijden nu drie miljoen personen auto’s en stijgend met TT’s HD maps en daar krijgen de tonnen data van . Bron: Willem Strijbosch in Financial Times) en ten tweede via marktplaatsen.
Het kost TomTom dus geld om die data te verkrijgen.

Ook is TomTom een zelfstandige partij die pretendeert - in tegenstelling tot bv Waymo/Google - niets met die data te doen behalve de services te bieden die nu nog niemand wil hebben.

You're going to make money how?!
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 14 augustus 2021 18:35:

[...]

Het kost TomTom dus geld om die data te verkrijgen.

Ook is TomTom een zelfstandige partij die pretendeert - in tegenstelling tot bv Waymo/Google - niets met die data te doen behalve de services te bieden die nu nog niemand wil hebben.

You're going to make money how?!
Uh, is de paus katholiek?

“Data acquisition” is normaal en maakt kaartenmaken niet duurder, maar goedkoper. Er komen ook ‘super sources’ (supergrote bronnen) beschikbaar. Data zijn goedkoop want dan is het nog geen informatie.

===



There is a big change going on in mapmaking. We see the availability of all sorts of digital data also some super sources coming through that will enable us also to completely rethink and redesign the whole mapmaking process. We have a very strong foundation with our CPP mapmaking system.

Bur the input to that system is going to be more and more automated as a result of much more data that are becoming available. So we are also on the content side, we're investing to make mapmaking better, more efficient. We are hoping to, as a result of that, to have much more coverage in more countries, many more attributes, and that is not just important for the automotive industry, but particularly important for the enterprise market.


www.google.nl/amp/s/seekingalpha.com/...

(NB wat je privacy opmerking vergeleken met Google betreft. Google zoekt ook persoonlijke informatie, dit soort data is anoniem en als je van data informatie maakt, betekent dat je het aggregeert. Maar dat weet je wel. Van data naar informatie naar kennis is van lage naar hoge waarde, zoals bekend)
NewKidInTown
0
quote:

ketchup schreef op 13 augustus 2021 19:39:

Kid, ik denk dat HG met een agenda werkt en wij kennen deze niet
één ding weten we wel, HG is absoluut niet bezig met aandeelhouderswaarde te creëren, wat hij wel doet is het bedrijf waardevol maken en dat zijn echt 2 verschillende zaken, alhoewel iedereen begrijpt dat uiteindelijk een keer de waarde van het bedrijf ook de hoogte van het aandeel zal bepalen

maar ik heb al eens gezegd een goed bedrijf maakt het nog geen goed aandeel, je moet een CEO hebben die willing is aandeelhouderswaarde te creëren
aangezien bij TT de renumeratie voor bonussen niet persé prestatiegericht is op bepaalde winsten, doch gericht is op bepaalde koersniveaus is hier ruimte om te sturen en dat doen ze dan ook ......
Is dat laatste een mogelijkheid op mijn vraag aan jou ?

"Wies, zie jij nog enige relatie met de afloop van X-aantal (hoeveel eigenlijk???) personeels/management-opties die in mei 2022 op circa 7,80 expireren ?"
ketchup
0
win some...
0
quote:

*JustMe* schreef op 14 augustus 2021 18:15:

[...]

Mooi dat Truelsen daar zit. Dit bedrijf is een soort tussenpartij tussen autofabrikanten en andere partijen die graag de data van die auto’s willen hebben. Jaren geleden hier gepost: Zij kunnen zelf geen chocola van die data maken, maar hebben wel het gevoel dat die data iets waard zijn (voor anderen) dus ontstaat er een soort van data marktplaats.

Ik weet dat er jaren geleden zorg was (niet bij mij maar anderen op forum) dat tomtom wél de technologie heeft om vele data geautomatiseerd te verwerken, maar niet per definitie toegang heeft tot die data. Dat heeft ze dus wel. Enerzijds via de klanten van HD maps (rijden nu drie miljoen personen auto’s en stijgend met TT’s HD maps en daar krijgen de tonnen data van . Bron: Willem Strijbosch in Financial Times) en ten tweede via marktplaatsen.
About Otonomo

Otonomo fuels a data ecosystem of OEMs, fleets, and more than 100 service providers. Our platform securely ingests more than 4 billion data points per day globally from over 40 million vehicles licensed on the platform, then reshapes and enriches it, to accelerate time to market for new services that improve the in-and-around the car experience. Privacy by design and neutrality are at the core of our platform, which enables GDPR, CCPA, and other privacy-regulation-compliant solutions using both personal and aggregate data. Use cases include emergency services, mapping, EV management, subscription-based services, parking, predictive maintenance, insurance, media, in-vehicle services, traffic management, and smart city solutions. Otonomo is headquartered and has an R&D center in Israel, and it has a presence in the United States, and Europe.

Zoals je het beschrijft heeft Otonomo een heel andere plaats in de locatietechnologie 'keten' in dan TT. De use cases die worden genoemd hebben een hoge mate van overlap met services en data die TT ook levert aan Enterprise en Automotive klanten.

Wat maakt jou zo zeker dat Otonomo 'geen chocola van de data kan maken'? Zou men alleen ruwe data leveren aan bjvoorbeeld TT waarna deze dit bewerkt en doorlevert aan bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij. Of zou men de data ook zelf kunnen bewerken en meteen doorleveren aan diezelfde verzekeringsmaatschappij?
NewKidInTown
1
quote:

ketchup schreef op 14 augustus 2021 19:49:

Naar mijn mening Ja
Zelf zie ik TT in 2022 aan 10 euro plus noteren
Dat zou heel mooi zijn als dat uit komt.

Mogelijkheid 1
Maandag a.s. kopen op 6,95
2022 verkopen op 10,00 en +43% rendement maken, dividend met meegerekend haha.
totale investering/risico 6,95

Mogelijkheid 2
KOOP tt call juni 2022 6,00 a 1,40
VERKOOP tt call juni 2022 8,00 a 0,45

totale investering/risico 0,95
opbrengst bij koers > 8,00 wordt 2,00 of +110% met optiekosten eraf +98%.

Mogelijkheid 3
KOOP tt call juni 2022 6,00 a 1,40
VERKOOP tt call juni 2022 8,00 a 0,45

totale investering/risico 1,40
opbrengst bij koers = 8,00 wordt 2,00 of +42% met optiekosten eraf +39%.
opbrengst bij koers = 10,00 wordt 4,00 of +185% met optiekosten eraf +180%.

Alles ohne gewähr.
boem!
1
Omdat beleggers slechts geinteresseerd zijn in rendement moet TT om een koers van 10 euro op de borden te krijgen een door de markt vertrouwd houdbaar positief resultaat tonen van ca 55 mio.

De markt heeft daar tot op heden geen vertrouwen in blijkende uit de huidige koers van 6,95 euro.
De markt ziet een houdbaar positief resultaat van 35 mio.

Voor de koersvorming zijn enkel toekomstige resultaten van belang.
TT heeft een aantal mogelijkheden om de koers te beinvloeden.
De belangrijkste daarvan is het vergezicht.
Om dit vergezicht meer kracht te geven zal de outlook voor 2022 en 2024 aansluiting moeten houden met het vergezicht.

Naast de outlook vwb de te behalen FCF in 2022 en 2024 kan TT besluiten deze FCF's daadwerkelijk in te zetten met aandeelhoudersuitkeringen.
Indien men daartoe overgaat is dat een krachtig signaal naar de markt toe van het vertrouwen dat er bij TT bestaat inzake realisatie van het vergezicht.

Bijkomend voordeel is, dat daarmee tevens een belangrijk deel van het inkomen van het mgt bij TT wordt veiliggesteld.

Voor mij is het om het even of men deze uitkering aan aandeelhouders via een dividenduitbetaling of een aandeleninkoop laat verlopen, waarbij ik wel de indruk heb dat een start met dividend een grotere indruk maakt.

Het inkomen van het management voor 2022 staat al onder druk doordat men naast het vaste inkomen de bonus al in gevaar ziet komen.
Verwatering doet zich tot 2026 niet voor( met dank aan Anders Truelsen (cynisch bedoeld)) ; 2025 lijkt het meetpunt te worden voor de ambitie van TT.

Indien HG zijn inkomen vanuit optierechten wil evenaren zal hij met zijn 210.000 opties een winst moeten maken van 600.000 euro.
Daarvoor moet er dan wel een koers op de borden staan van 10,70 euro( 7,83 + 2,85).

Ik verwacht een actie vanuit het mgt om in ieder geval het inkomen uit optierechten veilig te stellen.

Naast een houdbare FCF van 60 mio zal men daarom niet schuwen om die te verwachten FCF meer kracht te geven door een gedeelte van de overtollige kas in te zetten voor het doen van aandeelhouders uitkeringen.
Wereldbelegger
0
Volvo Gent moet productie opnieuw drie dagen onderbreken door chiptekort, 5.000 werknemers economisch werkloos

Fabriek van Volvo Gent moet productie volgende week opnieuw drie dagen onderbreken door chiptekort. In Gent rollen elektrische en hoogtechnologische voertuigen, zoals de XC40, van de band. Modellen die nog meer chips nodig hebben dan klassieke voertuigen. De productie van gemiddeld zowat 1.000 auto’s per dag valt dus opnieuw enkele dagen stil.

“Dit is geen goed nieuws”, zegt woordvoerster Blomme. “Maar wij zijn niet de enige. Dit is een globaal probleem en wij zijn maar één van de spelers die hinder ondervinden.” Ook in andere fabrieken van Volvo Cars wordt de productie en arbeidsorganisatie aangepast om de schaarse hoeveelheid beschikbare chips zo efficiënt mogelijk in te bouwen.

Maar in Gent rollen wel elektrische en hoogtechnologische voertuigen, zoals de XC40, van de band. Modellen die nog meer chips nodig hebben dan klassieke voertuigen. “In onze elektrische modellen zitten inderdaad zeer veel van die componenten”, zegt Blomme. “In een gemiddelde auto zitten minstens honderd microchips. Maar in een elektrische auto loopt dat op.” Dat komt onder meer door systemen als BLIS (Blind Spot Information System), een toepassing die bepaalde verkeersinschattingen maakt.

bron:
www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210813_943...
Wereldbelegger
0
Wat vindt u van onderstaande?

Mogelijkheid ?
KOOP tt call juni 2022 6,00 a 1,40
VERKOOP tt call juni 2022 10,00 a 0,18

Iets mindere investering
bij koers > 10 bruto 227%

quote:

NewKidInTown schreef op 14 augustus 2021 21:50:

[...]
Dat zou heel mooi zijn als dat uit komt.

Mogelijkheid 1
Maandag a.s. kopen op 6,95
2022 verkopen op 10,00 en +43% rendement maken, dividend met meegerekend haha.
totale investering/risico 6,95

Mogelijkheid 2
KOOP tt call juni 2022 6,00 a 1,40
VERKOOP tt call juni 2022 8,00 a 0,45

totale investering/risico 0,95
opbrengst bij koers > 8,00 wordt 2,00 of +110% met optiekosten eraf +98%.

Mogelijkheid 3
KOOP tt call juni 2022 6,00 a 1,40
VERKOOP tt call juni 2022 8,00 a 0,45

totale investering/risico 1,40
opbrengst bij koers = 8,00 wordt 2,00 of +42% met optiekosten eraf +39%.
opbrengst bij koers = 10,00 wordt 4,00 of +185% met optiekosten eraf +180%.

Alles ohne gewähr.
NewKidInTown
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 15 augustus 2021 10:26:

Wat vindt u van onderstaande?

Mogelijkheid ?
KOOP tt call juni 2022 6,00 a 1,40
VERKOOP tt call juni 2022 10,00 a 0,18

Iets mindere investering
bij koers > 10 bruto 227%
JA, ook mooi, maar die 0,18 minus 0,02 optiekosten levert mij dan te weinig op.
(overigens zie ik als laatste een 0,11 om 0,18 staan, dus die 0,18 zul je waarschijnlijk niet ontvangen)

Dan zou ik liever kiezen voor mogelijkheid 3 en die verkoop call juni 2022 10,00 helemaal weglaten.

Stel dat er heel "gekke" dingen gebeuren, die sommigen hier voor mogelijk houden, dan heb je aan de bovenkant geen enkele limit meer en zou je kunnen profiteren tot ver boven de 10,00.

Ik ben meer van het voorzichtige type en ben al tevreden met lagere opbrengst, minder investering/risico en grotere kans op positief rendement.

Maar er zijn diverse mogelijkheden waaruit je kunt kiezen met opties en looptijden. Ik heb doelbewust juni 2022 gekozen wegens expiratie personeels/management-opties in mei 2022. Ik ga ervan uit dat het management niet zo dom is, die waardeloos te laten aflopen maar alles uit de kast gaat halen om de koers dan fors boven de uitoefeningsprijs van circa 7,80 (7,83?) te krijgen. Is dat een domme gedachte ?
boem!
0
Je hebt twee tegengestelde krachten.
1) opwaartse kracht om de opties in mei niet waardeloos af te laten lopen.
2) groot aanbod door die optie-uitoefening
Wereldbelegger
0
U heeft gelijk m.b.t. de 11 cent ipv 18 cent

Ik kan uw redenatie goed volgen en nee, het is absoluut géén gekke gedachte.
De investering is relatief laag en je sorteert alvast voor op een hogere koers i.v.m. expiratie personeels/management-opties.

De calls kunnen veilig gekocht worden ook al zou de koers komende week nog wat centen omlaag gaan.
Ik overweeg alvast wat calls te kopen komende week en wat bijkopen na Q3 cijfers.
- Gaat de koers omhoog dan spring je op een rijdende trein
- Gaat de koers omlaag dan kan het een paar centen schelen

quote:

NewKidInTown schreef op 15 augustus 2021 11:35:

[...]
JA, ook mooi, maar die 0,18 minus 0,02 optiekosten levert mij dan te weinig op.
(overigens zie ik als laatste een 0,11 om 0,18 staan, dus die 0,18 zul je waarschijnlijk niet ontvangen)

Dan zou ik liever kiezen voor mogelijkheid 3 en die verkoop call juni 2022 10,00 helemaal weglaten.

Stel dat er heel "gekke" dingen gebeuren, die sommigen hier voor mogelijk houden, dan heb je aan de bovenkant geen enkele limit meer en zou je kunnen profiteren tot ver boven de 10,00.

Ik ben meer van het voorzichtige type en ben al tevreden met lagere opbrengst, minder investering/risico en grotere kans op positief rendement.

Maar er zijn diverse mogelijkheden waaruit je kunt kiezen met opties en looptijden. Ik heb doelbewust juni 2022 gekozen wegens expiratie personeels/management-opties in mei 2022. Ik ga ervan uit dat het management niet zo dom is, die waardeloos te laten aflopen maar alles uit de kast gaat halen om de koers dan fors boven de uitoefeningsprijs van circa 7,80 (7,83?) te krijgen. Is dat een domme gedachte ?
tatje
0
Gewoon de waarheid.

- woon niet meer in Brunssum.
- ken eigenlijk iedereen boven de 40 in Brunssum
- 10.52 hoorde ik de klokken van de Gregoriuskerk luiden.
- was een heel bekende brunssummer.
- weet bijna zeker dat ik de vriend uit Brunssum ken.

Tja.
NewKidInTown
0
quote:

tatje schreef op 15 augustus 2021 11:54:

- weet bijna zeker dat ik de vriend uit Brunssum ken.
Doe eens een gok, z'n voornaam of achternaam of initialen. Dit om de privacy van Frens niet teveel te schaden ;-)
tatje
0
Luisteren.

Ik zeg, als ik weet wie het is, zeg ik wel of ik hem ken.

Ik ken bijna iedereen boven de 40, dus als ik weet wie het is, zal ik je zeggen of ik hem ken.

Zoals bij opsporing verzocht.

Frenske P of zoiets.

Ik denk zelfs dat jouw vriend, mij kent.

Martin H.
NewKidInTown
1
Tja, wie is wie en wie kent wie.

Kennelijk interssanter dan ingenieuze zo niet geniale constructies om het risico te verlagen en het roi drastisch te verhogen.

Tja.
[verwijderd]
5

Wéér een overname in automotive, met ADAS en autonoom rijden argument.

Nu wordt HELLA overgenomen, een software bedrijf dat met TomTom HD maps partnership heeft. De overnemende partij is een spin-off en leverancier van Stellantis, waar TT een autonoom rijden platform mee aan het ontwikkelen is.

===

Faurecia koopt HELLA voor €3.4 miljard cash plus 13,5 miljoen aandelen maal 42 euro.

FAURECIA TO LAUNCH A PUBLIC TENDER CASH OFFER ON HELLA
AND ACQUIRE ITS 60% STAKE FROM THE FAMILY POOL


The combined Group will focus on four growth areas, fully aligned with automotive megatrends:
• Electric Mobility (incl. hydrogen solutions),
• ADAS & Autonomous Driving,
• Cockpit of the Future,
• Lifecycle Value Management.

www.faurecia.com/en/newsroom/combinin...

Faurecia is leverancier aan Stellantis (PSA/FCA) en krijgt nu HELLA in handen. HELLA is partner van TomTom in HD maps in een cloud to car loop. Zie bericht en video.
www.tomtom.com/blog/automated-driving...
www.youtube.com/watch?v=C_IbEwB_Clk

Dit komt op een moment dat de EU ADAS features verplicht heeft gesteld, want betekent dat 100% van de auto’s dat gaat krijgen. En een moment dat TomTom met FCA werkt aan een nieuw ADAS/AD platform (publiek geheim) dat eigenlijk al gelanceerd zou moeten zijn. En ook naar eigen zeggen is dit het geval: “We work with Groupe PSA and FCA for advanced use cases that include ADAS and electric vehicles.

safecarnews.com/safer-cars-in-the-eu/
corporate.tomtom.com/static-files/3a1...
www.tomtom.com/customers/tomtom-and-d...

Faurecia is ook over naar de Microsoft Azure cloud, wat zeer nuttig is want daar is de TomTom HD Map direct aanwezig.
www.faurecia.com/en/newsroom/microsof...

Faurecia is Frans en een spin-off van Stellantis (PSA). Klanten zijn Stellantis (Peugeot, citroen, Fiat, Chrysler), Renault–Nissan–Mitsubishi, the Volkswagen Group, Ford, General Motors BMW, Daimler, Toyota, Hyundai-Kia, Jaguar Land Rover and BYD among others. Faurecia employs 8,300 engineers and technicians. en.wikipedia.org/wiki/Faurecia
1.964 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... 95 96 97 98 99 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront