Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Regering Rutte IV: wordt dit een succes of een ramp?

26.158 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 ... 1304 1305 1306 1307 1308 » | Laatste
[verwijderd]
2
Morgen de dag van Remkes. De verwachtingen zijn buitengewoon laag. Dan kan het alleen maar meevallen, zou je zo denken, maar mogelijk worden ze zelfs nog "ondertroffen".

Ingeval van een dode-mus-situatie (voortzetting van de misleiding), hopelijk nader besef van wat de plannen zijn, niet langer polderen en naar bevind van zaken handelen, en niet te flauw.
voda
1
quote:

JP Samosa schreef op 4 oktober 2022 16:23:

...

Dus, mensen met een vast contract krijgen in Nov. En dec. een extra bonus van in totaal €380.
Beetje raar……
Ik denk dat dit gedaan is om het makkelijker te maken voor de energie maatschappijen.

Wel heel erg welkom deze bonus. (ik heb een vast contract met prijzen die ver boven het prijsplafond liggen)
jowi
1
quote:

voda schreef op 4 oktober 2022 15:58:

Komende maanden 190 euro korting op energienota, daarna prijsplafond
Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE

Updated 5 min geleden
1 uur geleden
in BINNENLAND

DEN HAAG - Huishoudens krijgen een groter voordeel van het prijsplafond dan in het originele plan. Vooral op het gebied van elektriciteit heeft het kabinet de maatregel nog flink aangepast. Wie onder het prijsplafond valt, betaalt nog maximaal ruim 240 euro per maand. Om huishoudens in november en december te helpen wordt er ook nog een korting van 190 euro per maand doorgevoerd. Dit geldt voor alle huishoudens, ook mensen met een vast contract.

ANP / JEFFREY GROENEWEG

Daar hangt wel een gigantisch prijskaartje aan voor het Rijk: de maatregelen kosten de Staat -als de energieprijzen op een vergelijkbaar niveau blijven- zo’n 23,5 miljard euro. Dit bedrag is nog exclusief de kosten voor de ondersteuning van energie-intensief mkb’ers, zoals bakkers. Dat pakket moet nog worden gemaakt.

Het plafond voor elektriciteit gaat omhoog van 2400 naar 2900 kilowattuur per jaar, meldt het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. En het maximumtarief, vorige week stevig bekritiseerd door coalitie en oppositie, gaat flink omlaag van 70 naar 40 cent.

Ook voor het gastarief draait het kabinet nog aan de knoppen. Het maximumtarief gaat van 1,50 euro per kuub naar 1,45 euro. Het verbruiksplafond blijft wel op 1200 kuub per jaar liggen. Boven dat verbruik, en de 2900 kilowattuur elektriciteit, blijven consumenten wel de marktprijs betalen. Wie onder het prijsplafond blijft, gaat dus maximaal zo’n 240 euro per maand voor zijn energierekening betalen.

BEKIJK OOK:
Steeds drukker bij hulporganisatie Geldfit: ’Veel wanhoop door hoge energierekening’

Volgend jaar
Het prijsplafond geldt voor heel 2023 en gaat in per 1 januari 2023. Om huishoudens begin deze winter al te helpen ontvangen huishoudens en andere kleinverbruikers in november en december een vaste korting van 190 euro per maand op de energierekening. Deze compensatie is voor alle kleinverbruikers, huishoudens en kleine mkb’ers, hetzelfde en wordt verrekend via de energieleveranciers.

BEKIJK OOK:
EU krijgt nieuw sanctiepakket tegen Moskou voorlopig nog niet rond
BEKIJK OOK:
Dieselrijders nog veel duurder uit: ’Tekort dreigt in Europa na sancties’

Warmtepomp
„Met deze invulling blijft de prikkel om energie te besparen bestaan en sluit het plafond beter aan bij huishoudens die verwarmen met een (hybride) warmtepomp en daardoor meer elektriciteit en minder gas gebruiken”, meldt het ministerie.

De maximumtarieven van het prijsplafond betreffen de variabele leveringstarieven, inclusief energiebelasting en btw. Een huishouden met een gemiddeld verbruik heeft in 2023 in totaal zo’n 2500 euro voordeel van het prijsplafond. In 2021 was het gemiddelde verbruik van een huishouden 1.200 kuub gas en 2.460 kilowattuur elektriciteit (CBS).

Warmtenet
Ook huishoudens die zijn aangesloten op een warmtenet gaan profiteren van het prijsplafond. Het tarief wordt gekoppeld aan de het prijsplafond voor gas en wordt 47,39 euro per gigajoule warmte. Tot welk verbruik het prijsplafond geldt en de uitvoering van het plafond voor warmtenetten wordt de komende tijd bij het ministerie verder uitgewerkt. „Omdat het prijsplafond niet goed aansluit bij huishoudens die gebruik maken van blokverwarming, waarbij meerdere huishoudens achter één aansluiting zitten, onderzoekt het kabinet ook of er alternatieve mogelijkheden zijn om hen in dezelfde mate te ondersteunen.”

www.telegraaf.nl/nieuws/1501365984/ko...
Begint ergens op te lijken. Jammer dat andere EU lidstaten veel sneller zijn. Het prijsplafond ingaande 2023 lijkt me realistischer. Ben benieuwd wat ze gaan doen voor het MKB want er gaan anders veel bedrijven omvallen en
alles wordt nog duurder.

Ook alvast gaan denke wat de economische gevolgen van het nieuwe sanctiepakket (prijsplafond Russische olie) zijn.
Ik verwacht dat Poetie niet tegen dat prijsplafond zal leveren, dus schaarste en meer vraag bij andere olieboeren dus hogere brandstofprijzen en alles wat aanverwant is.
[verwijderd]
1
quote:

JP Samosa schreef op 4 oktober 2022 16:23:

[quote alias=voda id=14441812 date=202210041558]
Komende maanden 190 euro korting op energienota, daarna prijsplafond
Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE

DEN HAAG - Huishoudens krijgen een groter voordeel van het prijsplafond dan in het originele plan. Vooral op het gebied van elektriciteit heeft het kabinet de maatregel nog flink aangepast. Wie onder het prijsplafond valt, betaalt nog maximaal ruim 240 euro per maand. Om huishoudens in november en december te helpen wordt er ook nog een korting van 190 euro per maand doorgevoerd. Dit geldt voor alle huishoudens, ook mensen met een vast contract.

ANP / JEFFREY GROENEWEG
……………………
Dus, mensen met een vast contract krijgen in Nov. En dec. een extra bonus van in totaal €380.
Beetje raar……
Ja, maar anders wordt hun verstandige keuze achteraf in feite ontkracht. Ik zelf zit overigens variabel.
JP Samosa
0
quote:

Opus135 schreef op 4 oktober 2022 16:33:

[...]

Ja, maar anders wordt hun verstandige keuze achteraf in feite ontkracht. Ik zelf zit overigens variabel.
Ach, de world isn’t fair.
Benieuwd wie als eerste zegt: komt er een regeling, is het wéér niet goed……..
A3aan
2
quote:

JP Samosa schreef op 4 oktober 2022 16:23:

[quote alias=voda id=14441812 date=202210041558]
Komende maanden 190 euro korting op energienota, daarna prijsplafond
Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE

DEN HAAG - Huishoudens krijgen een groter voordeel van het prijsplafond dan in het originele plan. Vooral op het gebied van elektriciteit heeft het kabinet de maatregel nog flink aangepast. Wie onder het prijsplafond valt, betaalt nog maximaal ruim 240 euro per maand. Om huishoudens in november en december te helpen wordt er ook nog een korting van 190 euro per maand doorgevoerd. Dit geldt voor alle huishoudens, ook mensen met een vast contract.

ANP / JEFFREY GROENEWEG
……………………
Dus, mensen met een vast contract krijgen in Nov. En dec. een extra bonus van in totaal €380.
Beetje raar……
Dat vind ik ook. Ik denk dat ik zelfs nu geld terug ga krijgen. Hogere energievrijstelling, die extra 190 euro. Reden is dat ik nog een vast contract heb tot eind oktober 2024 en zelfvoorzienend ben met zonnepanelen. Zelfs overschot. Is natuurlijk mooi voor mij. Maar ik heb echt medelijden met gezinnen die een gewoon modaal salaris verdienen, met kleine kinderen en dan ook nog zelfstandige moeders met kinderen in de bijstand. Die kunnen het allemaal niet meer betalen. Daarom hadden die bedragen voor iemand met nog een vast contract mogen verdelen onder die groep. Ik geef het nu maar aan mijn kleindochter die zelfstandig in een woning woont en nog studeert. Werkte tot voor kort bij 20 uur per week bij Pickup in avonduren en weekend. Moest echter per 1 september stage voor een half jaar gaan lopen. Het viel niet mee een stageadres te vinden. Daardoor voor Pickup geen tijd meer. Draait volledig mee op het stageadres (een architectenbureau). Het is namelijk een echter regelaar. Wat ik wel schandalig vind, is dat ze maar 200 euro vergoeding krijgt per maand bij dat bedrijf waar ze volop ingezet wordt. Andere studenten in haar discipline krijgen wel tot 1000 euro stagevergoeding. Ze maken gewoon misbruik van het feit dat ze die stageperiode moet doen om af te kunnen studeren. Tja en van 200 euro kan je geen huur betalen.
voda
0
Even over dat prijsplafond, hoe gaan ze dat doen als b.v. je jaarafrekening van jan. 2022 tm jan. 2023 loopt?
Ik heb geen slimme meter. Gaan ze dan jan. 2023 pro rata berekenen?
rene l
1
quote:

voda schreef op 4 oktober 2022 17:28:

Even over dat prijsplafond, hoe gaan ze dat doen als b.v. je jaarafrekening van jan. 2022 tm jan. 2023 loopt?
Ik heb geen slimme meter. Gaan ze dan jan. 2023 pro rata berekenen?
Daar gaan ze zich nog op beraden Hans, zo slim zijn die kamergasten daar bij jou in Den Haag namelijk niet.
Het zal zoals gewoonlijk wel weer uitdraaien op een enorme chaos, plafondfraude.

Ik krijg als ik het goed begrijp deze maand ook nog 500 Euries energietoeslag automatisch op mijn rekening gestort, ben benieuwd.
A3aan
0
quote:

voda schreef op 4 oktober 2022 17:28:

Even over dat prijsplafond, hoe gaan ze dat doen als b.v. je jaarafrekening van jan. 2022 tm jan. 2023 loopt?
Ik heb geen slimme meter. Gaan ze dan jan. 2023 pro rata berekenen?
Dat gaat nu pas 2025 in. Voor die tijd word je verplicht een slimme meter te nemen. Oude meter worden overal weg gehaald.
JP Samosa
1
quote:

rene l schreef op 4 oktober 2022 17:49:

[...]

Daar gaan ze zich nog op beraden Hans, zo slim zijn die kamergasten daar bij jou in Den Haag namelijk niet.
Het zal zoals gewoonlijk wel weer uitdraaien op een enorme chaos, plafondfraude.

Ik krijg als ik het goed begrijp deze maand ook nog 500 Euries energietoeslag automatisch op mijn rekening gestort, ben benieuwd.
Van harte gegund,René!
Met vriendelijke groet, Mark Rutte
JP Samosa
2
Heel Nederland aan het energie-infuus. Of je nu wilt of niet.

Zover is het gekomen……..
luchtschip
0
quote:

JP Samosa schreef op 4 oktober 2022 19:54:

Heel Nederland aan het energie-infuus. Of je nu wilt of niet.

Zover is het gekomen……..
Het klinkt alsof je het kabinet hiervoor verantwoordelijk houdt, dat ze zo diep zijn gezakt en het Nederlandse volk heeft meegesleurd het ravijn in

Het is echter het gevolg van het feit dat Putin de energielevering van gas als wapen gebruikt om Europa, en dus ook Nederland, naar zijn pijpen te laten dansen en in de wurggreep probeert te krijgen

Er wordt nu door de Nederlandse regering, samen met de EU, naar een oplossing gezocht deze economische aanval het hoofd te bieden

Het kan geen kwaad het probleem te benoemen op de wijze zoals het werkelijk is en solidariteit te tonen om gezamenlijk deze meedogenloze aanval te weerstaan
Bij ons zal de pijn nog meevallen in vergelijk met landen in Oost Europa, waar de winter veel strenger is dan hier

Putin hoopt, dat door de strenge winter, de eenheid in Europa wordt gebroken en er landen komen in Europa, die Putin goedgezind zijn en hem gaan steunen in zijn oorlog in Oekraine

Een beetje Hollandse vent zou zeggen, "wij laten ons en onze Europese medemens niet kisten" en deze mokerslag van Putin zal niet leiden tot toegeven aan zijn eisen
tampert
6
in groningen is onbeperkt aardgas. alleen minister vijlbrief in zijn eentje heeft beslist dat het in de grond moet blijven. vijlbrief de verpersoonlijking van nederlandse domheid van het verleden tot ver in de toekomst.

in nederland zou genoeg know-how moeten zijn om gas te winnen zonder dat de hele bodem instort.

helaas, het is er niet en niemand die ook maar een begin van een intentie heeft om gas te winnen zonder instortingsgevaar.
Kaviaar
0
quote:

voda schreef op 4 oktober 2022 17:28:

Even over dat prijsplafond, hoe gaan ze dat doen als b.v. je jaarafrekening van jan. 2022 tm jan. 2023 loopt?
Ik heb geen slimme meter. Gaan ze dan jan. 2023 pro rata berekenen?
Goede vraag Voda. Bij mijn loopt het tot 8 februari en ik heb ook nog een robuuste en niet op afstand te manipuleren meter ;- )
Ik denk dat ze de maand januari schatten.
Kaviaar
0
quote:

tampert schreef op 4 oktober 2022 21:05:

in groningen is onbeperkt aardgas. alleen minister vijlbrief in zijn eentje heeft beslist dat het in de grond moet blijven. vijlbrief de verpersoonlijking van nederlandse domheid van het verleden tot ver in de toekomst.

in nederland zou genoeg know-how moeten zijn om gas te winnen zonder dat de hele bodem instort.

helaas, het is er niet en niemand die ook maar een begin van een intentie heeft om gas te winnen zonder instortingsgevaar.
Volgens mij is het niet mogelijk om de lege ruimte op te vullen met één of ander gas, zonder dat het vermengd raakt met hét gas. Dan zou je er haast beton in moeten storten of iets, dat niet vermengd met gas, maar wel de ruimte opvult en dus kans op verzakking nihil is.
luchtschip
0
quote:

tampert schreef op 4 oktober 2022 21:05:

in groningen is onbeperkt aardgas. alleen minister vijlbrief in zijn eentje heeft beslist dat het in de grond moet blijven. vijlbrief de verpersoonlijking van nederlandse domheid van het verleden tot ver in de toekomst.

in nederland zou genoeg know-how moeten zijn om gas te winnen zonder dat de hele bodem instort.

helaas, het is er niet en niemand die ook maar een begin van een intentie heeft om gas te winnen zonder instortingsgevaar.
Die know-how heeft er over nagedacht

Misschien kun je dit artikel even lezen om te begrijpen dat jouw verwijten van domheid op jou van toepassing zijn
En je zonder enig besef denkt de verantwoordelijken door het slijk te kunnen halen

Helaas zit je een Minister al te kakken zetten zonder enig besef te hebben van de beperkte mogelijkheden en onvoorspelbare consequenties

www.nemokennislink.nl/publicaties/als...
[verwijderd]
4
[Modbreak IEX: Gelieve te stoppen met het plaatsen van niet onderbouwde berichten op het forum, bericht is verwijderd. Laatste waarschuwing.]
luchtschip
0
quote:

Opus135 schreef op 5 oktober 2022 00:08:

[...]

Ik maar denken dat het Westen geen gas (en andere grondstoffen/producten) meer van Rusland wil afnemen als economische sanctie. Oftewel, het is andersom, het Westen gebruikt dit als wapen tegen Rusland, bedoeld om Rusland te verzwakken, en zelfs om de Russen de aftocht te laten blazen uit Oekraïne (hoewel ook dan de sancties gehandhaafd zullen worden).

Verder is "niet duidelijk" wie de pijpleidingen heeft gesaboteerd. Nou ja, nogal hooggeplaatsten in de VS hebben vóór de inval in Oekraïne wel duidelijk verklaard dat deze bij een inval onklaar gemaakt zouden worden. Dat dan weer wel. De VS (met het UK?) lijken dus eerder verdacht dan de Russen, die geen belang bij sabotage hebben en de kranen eenvoudigweg kunnen dichtdraaien, als zij dat nodig achten.

Maar er schijnt een heftig Rusland-draadje te zijn, waar dit soort zaken ongetwijfeld ook zijn en worden besproken.
Denken kan geen kwaad, wanneer je alle aspecten in ogenschouw neemt

Denken gebaseerd op disinformatie uit Rusland, hier in Nederland verspreid door Putin's getrouwe politici van rechtse splinter partijen, is geen denken, maar Russische propaganda verspreiden op basis van wat rechtse politici vertellen hoe jij moet denken

Wanneer je alle aspecten overziet, kun je zien dat Rusland het gas eerst op basis van gentlemen's agreements levert, maar het later als monopolist als wapen gebruikt

1)
Gas is een product wat Europa hard nodig heeft en er niet zonder kan
Er was een goede samenwerking om via gaspijpleidingen gas van Rusland naar Europa te transporteren
Beide partijen hadden daar profijt van
Gas transport via pijpleidingen is goedkoop : Rusland had een goede en grote afnemer en Europa had voldoende gas

Een ideale situatie voor beide partijen

2)
Er was nu aan situatie ontstaan waarbij het aan gas verslaafde Europa afhankelijk was van Rusland, dat nu een monopolie had

Monopolie betekent macht
Je kunt hoge prijzen verlangen en je kan bovendien van Europa verlangen zich te gedragen naar de wensen van Rusland
Lage prijzen en volop levering aan een land dat aan de wensen van Rusland voldoet
Hoge prijzen of beperkte levering aan een land dat zich tegen Rusland's eisen verzet

De pijplijn via Oekraine is voldoende groot om Noord Europa van voldoende gas te voorzien, ook in strenge winters

Toch drong Putin aan op het aanleggen van de NordStrom I en II van Rusland direct naar Duitsland
Dit geeft Putin de mogelijkheid Oekraine en Duitsland separaat te chanteren en die landen politieke stellingen te nemen, die gunstig zijn voor Rusland
Voldoen de landen niet aan Putin's eisen, dan gaat de gasprijs voor het betreffend land omhoog of wordt levering gestaakt

3)
Dat Putin misbruik maakte van zijn monopolie positie bleek in September/oktober 2021

Putin eiste dat de NordStrom II snel geopend werd en begon gasleveringen drastisch te verminderen
Putin gebruikte nu de gasleveringen als politiek wapen : druk uitoefenen op Duitsland om NordStrom II te openen

4)
Op 24 februari 2022 viel Putin Oekraine binnen, waarop sancties volgden en ook ging stoppen met het afnemen van Russisch gas

En jij ziet alleen maar wat er bij punt 4) gebeurde en is dat de basis voor jouw denkwijze ?

Ik krijg de indruk dat je namens een Putin getrouwe rechtse splinterpartij Russische propaganda en disinformatie zit te verspreiden
Beperktedijkbewaking
1
quote:

izdp schreef op 3 oktober 2022 13:55:

[...]
Dank je wel voor je verontschuldiging voor je onterechte bewering.

De rivier je geboorterecht?
Gezien je leeftijd en je jeugd praat je dan over 1 van de grootste riolen toentertijd.
Bijvoorbeeld: edepot.wur.nl/515302
Pas tegen 2000 is het goed geworden, al gebruikte Utrecht het nog lang (nu nog?) als overstort.

En natuurlijk fantaseer je er weer op los over mijn woongeschiedenis.
En zoals gewoonlijk zit je dan weer eens fout.
Afijn, je bent 1 van de besten met het maken van je eigen waarheid uit je duim.
Ontkende ik de smerigheid van de Vecht dan? Je kon er vroeger idd niet in zwemmen, wel op varen. Nu is de Vecht schoon.

Zeg eens eerlijk: zit ik meer dan 10 km fout met mijn inschatting van jouw woonplek?
DeZwarteRidder
1
quote:

Kaviaar schreef op 4 oktober 2022 21:26:

[...]Volgens mij is het niet mogelijk om de lege ruimte op te vullen met één of ander gas, zonder dat het vermengd raakt met hét gas. Dan zou je er haast beton in moeten storten of iets, dat niet vermengd met gas, maar wel de ruimte opvult en dus kans op verzakking nihil is.
Overal ter wereld worden gas- en oliebronnen geïnjecteerd met water of stikstof om het laatste restje olie of gas er uit te persen. Water en stikstof zakken altijd naar het diepste punt en vullen de lege ruimtes op zodat de grond niet kan verzakken.

wetenschap.infonu.nl/techniek/144506-...
26.158 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 ... 1304 1305 1306 1307 1308 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

AEX 859,46 -5,90 -0,68% 09:03
AMX 918,99 -7,61 -0,82% 09:03
ASCX 1.189,83 0,00 0,00% 18 apr
BEL 20 3.804,37 -22,21 -0,58% 09:03
Germany40^ 17.663,60 -173,80 -0,97% 09:03
US30^ 37.601,15 -412,31 -1,08% 08:39
US500^ 4.980,54 -68,71 -1,36% 08:38
Nasd100^ 17.256,72 -292,08 -1,66% 08:38
Japan225^ 37.185,98 -815,73 -2,15% 08:39
WTI 83,10 +1,02 +1,24% 09:03
Brent 88,05 +1,06 +1,22% 09:03
EUR/USD 1,0648 +0,0004 +0,04% 09:03
BTC/USD 64.910,39 +1.322,62 +2,08% 09:03
Gold spot 2.389,73 +10,36 +0,44% 09:03
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
ABN AMRO BANK N.V. 15,615 0,000 0,00% 18 apr
ADYEN NV 1.442,600 0,000 0,00% 18 apr
Aegon 5,586 0,000 0,00% 18 apr
Dalers Laatst +/- % tijd
AEX 859,48 -5,88 -0,68% 09:04
ABN AMRO BANK N.V. 15,615 0,000 0,00% 18 apr
ADYEN NV 1.442,600 0,000 0,00% 18 apr

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront